Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ragályiné Hajdú Zsuzsanna Főosztályvezető Miskolci POK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ragályiné Hajdú Zsuzsanna Főosztályvezető Miskolci POK"— Előadás másolata:

1 Ragályiné Hajdú Zsuzsanna Főosztályvezető Miskolci POK
A Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében megvalósuló szakmai programok a 2017/2018. tanév során a megyében Ragályiné Hajdú Zsuzsanna Főosztályvezető Miskolci POK

2 Intézményeink köznevelési intézmények száma 503
feladatellátási helyek száma 1231 Intézményeink óvoda általános iskola gimnázium AMI kollégium pedagógiai szakszolgáltatás fejlesztő nevelés-oktatás több köznevelési feladatot ellátó intézmény intézmények száma 179 138 8 19 7 1 150 feladatellátási helyek száma 261 197 12 266 10 465

3 A szaktanácsadás új elemei az elmúlt tanévben
A vezető szaktanácsadói rendszer működésének kezdete (7 vezető szaktanácsadó, szakterületek: óvodapedagógia, tanítói, matematika, magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv, művészetek, intézményfejlesztés). A lemorzsolódás megelőzését szolgáló korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer elindulása és kapcsolódása a szaktanácsadói feladatok ellátásához (a teljesített szaktanácsadói feladatok 6 %-át jelenti már ez a terület és folyamatosan nő az aránya). A megvalósítás formája: tantárgygondozás, intézményfejlesztés, előadások, műhelyfoglalkozások és képzések megvalósítása a témában. A bázisintézményi struktúra kialakítása és beillesztése a pedagógiai szakmai szolgáltatások rendszerébe. Az intézményfejlesztés szerepének hangsúlyosabbá válása – 120 órás intézményfejlesztési továbbképzés szervezése, megtartása. Szakmai napok szervezése (óvodai, 100 fő). Borsod-Abaúj-Zemplén megye területi ellátásának növelése, a megye több pontján egyszerre vagy egymást követően zajló programok, szakmai előadások, műhelyfoglalkozások, tájékoztatók és konzultációk szervezése. Elégedettségi kérdőívek online kitöltése, összesítése, dokumentumok változása.

4 Az intézmények igényei és az ellátott feladatok
A Miskolci Pedagógiai Oktatási Központ a szaktanácsadói feladatok ellátását 65 szaktanácsadóval valósítja meg Az összes rendelkezésre álló szaktanácsadói kapacitás 1260 alkalom (figyelembe véve a szakértő szaktanácsadókat is) Az intézményi igények száma csökkent: összesen 925 igény került a nyilvántartási rendszerben rögzítésre, ez a szám az év során felmerült további igényekkel együtt, a június 30-dikai jelentés szerint szaktanácsadói alkalom. Az évközi növekedést elsősorban a korai iskolaelhagyással kapcsolatos intézkedések, szaktanácsadói látogatások jelentik, melyeknek rögzítésre az igényfelmérő kitöltésekor még nem volt lehetősége az intézményeknek. Az intézmények által az igényfelmérőben rögzített 925 szaktanácsadói alkalom az összes kapacitás 73%-át jelenti.

5 Az igényelt szaktanácsadói alkalmak
(925 alkalom megoszlása) feladatok szerint

6 Az intézményi igényfelmérés tapasztalatai
A pedagógiai szakmai szolgáltatást megalapozó igényfelmérés alapján - az előző évhez képest - kevesebb intézmény került kapcsolatba a Miskolci Pedagógiai Oktatási Központtal: Probléma: az intézmények visszacsatolása, visszajelzése, elégedettség mérése (online). Az érintett pedagógusok számát az intézmények pontatlanul jelzik. Intézményi lemondások és okai. száma igényt leadott százalékos arány Intézmények 504 230 46 % Telephelyek 720 191 27 % Összesen 1244 421 34 %

7 A szaktanácsadói munka támogató szerepe
Szeretnénk, ha szaktanácsadás tartalmát és segítő jellegét az intézmények vezetői jobban megismernék, és nagyobb mértékben igényelnék a szaktárgyi fejlesztésekhez. A szaktanácsadó a pedagógussal a vezetővel közösen készít fejlesztési tervet, ami az intézmény és pedagógus érdekeit is szolgálja. A műhelymunkák alkalmasak egyes szakmódszertani kérdések közös megbeszélésére, adott probléma egységes megoldására. A bázisintézmények a szaktanácsadás mellett tudásmegosztó szerepet is vállaltak.

8 A lemorzsolódás megelőzésének támogatása
Adminisztrációs-adatgyűjtő funkciók: Lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókra vonatkozó statisztikai adatok Lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számának nyitóadatai [a03t01] Az adatszolgáltatási időszak félévének értékelésénél, minősítésénél egy vagy több tantárgyból elégtelen (1) osztályzatot kapott tanulók száma [a03t02] Az adott tanítási évben évismétlésre kötelezett tanulók száma [a03t03] Korai iskolaelhagyás megelőzését célzó intézményi tevékenységek Pedagógiai-szakmai munkát támogató tájékoztató funkciók: Korábbi adatszolgáltatások adatai KIR-STAT adatok OKM adatok Szakmai szolgáltatások Kimutatások Lekérdezések

9 Az intézményi intézkedések a lemorzsolódás megelőzésére
Legjellemzőbb intézkedések: Életút-támogató pályaorientációs szolgáltatás Szabadidős, közösségfejlesztő foglalkozások szervezése Egyéni készség- és képességfejlesztés Tanulást segítő szakember bevonása Kulcskompetenciákat fejlesztő tanórai tevékenységek Tantárgyi előrehaladás támogatása személyre szabott pedagógiai módszerekkel Kapcsolat erősítése a törvényes képviseletet ellátó személlyel Gyermekvédelmi jelzőrendszeren keresztül történő beavatkozás Tanulásmódszertani támogatás tanórai foglalkozásba ágyazottan

10 Javasolt intézkedések

11 A javaslatok fogadása Az intézmények jellemzően tanuló előrehaladását támogató tevékenységeket rögzítettek. Minden járásban célirányos pedagógiai-szakmai szolgáltatás nyújtása. Nagy hangsúlyt fektettünk az intézmények együttműködésének elősegítésére. Az intézmények közel 70%-a nem, vagy csak kevésbé reagált a kiajánlott intézkedésekre.

12

13

14

15 Adatok elemzése Közepes alatti teljesítmény a 7. és 9. évfolyamokon figyelhető meg. A tanulmányi eredmény romlás és a tantárgyi bukás az 5. és a 9. évfolyamokon jellemző, ami a felső tagozatos és a középiskolai váltás eredménye lehet. Minden évfolyamon magas a bukási arány matematikából, magyar nyelv és irodalomból, történelemből, angol nyelvből és szakmai elméletből. Az I. féléves 26,11%-os lemorzsolódási arány a II. félévben 15,9%.

16 Az intézmények és fenntartók együttműködésének tapasztalatai
A szakszolgálati munkatársak kiemelt együttműködők Az intézmények nem követték a felületen az intézkedéseket A szakmai szolgáltatásokat kisebb mértékben vették igénybe Fenntartói oldalról inaktív A szociális oldalról erős együttműködés Intézményfejlesztési program működtetése

17 A tanulmányi versenyek
Verseny neve korosztály döntősök „Édes anyanyelvünk” nyelvhasználati verseny középfokú iskolák számára 9-12. 36 Kanzinczyról elnevezett „Szép Magyar Beszéd” verseny 5-8. 56 9-12 38 Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny 9-10. 9 Mikola Sándor országos középiskolai tehetségkutató fizikaverseny 28 Országos angol nyelvi verseny 7-8. 60 Országos német nyelvi verseny 20 Országos történelem verseny 33 Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny 85 Kitaibel Pál Középiskolai Biológiai és Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny 10 Savaria országos történelem tanulmányi verseny 21 Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny 30 Kaán Károly Országos Természet- és Környezetismereti Verseny 5-6. 26 Herman Ottó Országos Biológiai Verseny Hevesy György Országos Kémia Verseny 48 Teleki Pál Országos Földrajz-Földtan Verseny 39 ÖSSZESEN 567 A tanulmányi versenyek Az OH által szervezett országos versenyek száma: 17 Alapfokú oktatás: 10 verseny Középfokú oktatás:8 verseny Iskolai fordulókon résztvevők száma: fő Alapfokú oktatás: 2551 fő Középfokú oktatás: 475 fő Megyei döntőn résztvevők száma: 567 fő Alapfokú oktatás: 386 fő Középfokú oktatás: 181 fő

18 A tanulmányi versenyek számadatai
A Miskolci POK által szervezett saját versenyek: Megyei Zöld Nap és Megyei Rajzverseny Iskolai fordulón részt vett: 703 fő Területi Fordulón részt vett: 268 fő Megyei döntőn részt vett: 132 fő Tervezett versenyeink: Tankerületi Központok javaslatainak áttekintése Két tanítási nyelvű intézmények angol versenye Informatikaveseny (?)

19

20 A minősítés tapasztalatai
Az elmúlt időszakban jelentősebb változás sem a jogszabályi környezetben, sem pedig az eljárásrendben nem történt. Az Ped. I és Ped II. fokozatot megcélzó eljárások lefolytatásában már egyre nagyobb a szakértői és intézményi rutin. Új elemként jelentek meg azok a mester/kutató eljárások, amelyek a októberében megjelent új útmutató szerint történnek. Itt még érezhető a kisebb bizonytalanság a szakértő és intézmény részéről is. Az éven bevezetett új rendszer a kérelmek kezelésére nagyon jól működik. A kérelmek elbírálása rövid határidővel (általában kevesebb mint öt nap) történik, és csökken a visszamondott látogatások száma. Az ideiglenes pedagógus kettő fokozat megszűnésével a rendszerben jelenleg egy kötelező minősülési fokozat van a gyakornokok számára a Ped. I fokozat elérése. A POK részéről az eljárások szakmai és technikai támogatása folymatos, amelynek formái a közvetlen támogatás egyedi kérelemre, megkeresésre, illetve a pedagógusoknak, vezetőknek, szakértőknek szervezett tematikus felkészítések formájában.

21 2017. évi minősítési eljárások (B-A-Z megye)
Eljárásba bekerült 897 fő Eljárásba nem került be/törölt 876 fő Eddig megvalósult Kb. 70 % 2018. évi minősítési terv (B-A-Z megye) CÉLFOKOZAT TERVSZÁM Mesterpedagógus 24 fő Pedagógus II. 480 fő Pedagógus I. 122 fő Noks-os munkakörben 4 fő Mindösszesen 630 fő Pedagógusok besorolás szerint a megyében Gyakornok 380 Pedagógus I. 7525 Pedagógus II. 3132 Mesterpedagógus 524 Kutatótanár 3

22 Tanfelügyeleti eljárások tapasztalatai
ELLENŐRZÉS FAJTÁJA 2017-es terv 2017-es tervhez képest Intézményvezetői ellenőrzés 204 fő Véglegesen törlésre került 22 db látogatás Az algoritmus több, mint 250 db különböző időpontra szervezett látogatást Intézmény ellenőrzés 188 db Véglegesen törlésre került 27 db B-A-Z megye hátralévő 2017: 29 intézményvezetői intézményi tanf. B-A-Z megye évi terv: 237 intézményvezetői (megbízás 3. és 4. évében) + 324 intézményi tanfelügyelet

23 A szakmai ellenőrzéshez, önértékeléshez kapcsolódó tapasztalataink
Az intézményekkel a kapcsolat folyamatos, a megkeresések száma (intvez. tanf.) jelentős A tanfelügyeletben résztvevők előzetes tájékoztatása (intézményvezetők, szakértők) feladataikhoz kapcsolódóan rendszeres A PSZE eljárások ügymenetének támogatása kapcsán (kérvények elbírálása, kérdések megválaszolása, látogatási időpontok visszamondásának kezelése …) rövid határidővel történő feladatvégzés jellemző Az elektronikus felület (önértékelés, tanfelügyelet) használatához kapcsolódó kérdések száma magas, a leggyakrabban előforduló problémák a következők: Nem megfelelő intézményi KIR-es adatrögzítés Dokumentumfeltöltés hiánya (intézményi dokumentumok; önfejlesztési tervek) Validáció hiánya; elfelejtett belépési azonosítók, jelszavak Kiemelten fontos feladat a vezetők tájékoztatása, különösen az önértékeléssel kapcsolatos feladatokban Tájékoztató előadások az intézményvezetők számára az önértékeléshez kapcsolódó feladatokról (Kézikönyvek -, Informatikai támogató rendszer felhasználói útmutatójának ismerete)

24 A pedagógiai tájékoztatás
Célunk az intézményi munka támogatása konferenciák és egyéb rendezvények, szakmai napok szervezésével. A minősítés és tanfelügyelet területén a központi szervezéssel kiegészítve felkészítéseket biztosítunk a szakértők számára, intézményeknek. A szaktanácsadók által szervezett műhelymunkák és szakmai fórumok szaktanároknak szólnak, amelyet ajánlunk a vezetők figyelmébe is. Tájékoztatók a szakmai feladatokkal kapcsolatban a mérés, lemorzsolódás megelőzése, tanügyigazgatási kérdések területén. A nevelés különböző területét érintő előadások szervezése a szakmai napok beiktatásával tájékoztató előadásokat biztosítunk. Az igényfelmérésben megfogalmazott szaktanácsadói igényeket kiegészítő előadásokat biztosítunk

25 A pedagógusok továbbképzésének szervezése
Célunk egy változatos kínálat biztosítása, a továbbképzési tervek megvalósításának támogatása December január igényfelmérés alapján Saját és szaktanácsadói javaslatok Az intézmény felmérése alapján tantestületi képzés lehetősége A jelentkezések követése és a jelentkezők visszalépéseinek korlátozása az intézményben A minősítéshez és szakmai ellenőrzéshez kapcsolódó tájékoztatók a rendszerben fontos elemek

26 Képzések és résztvevők
A képzési struktúra igazodjon az intézményi elvárásokhoz Képzési tervek készítésekor figyelembe vehető Fenntartói kérések figyelembe vétele, ha van ilyen Korszerű tartalmak, korszerű kérdéskörök A pedagógiai tájékoztatással összhangban Új igényfelmérések novemberben várhatóak A jelentkezés legyen tudatos 2017. évben eddig lezajlott képzések Március Április Május Június Képzések száma (db) 5 2 8 20 Képzéseken résztvevők száma (fő) 91 28 54 118 301

27 A mérésekhez kapcsolódó feladataink
Ellátjuk az országos pedagógiai tárgyú mérés-értékelések helyi feladatait Tájékoztatókat tartunk a feladatokkal összefüggésben Képzéseket tartunk a felmérések vezetőinek, mérési koordinátoroknak Közreműködünk a köznevelési tárgyú nemzetközi mérések és vizsgálatok lebonyolításában Az intézményi adatszolgáltatás ellenőrzésében a késlekedők és hiányosan adatot közlők felszólítása A mérés adatainak ellenőrzése A teljesítmény

28 A 2016/2017. tanévben hiányos adatszolgáltatások
A DIFER adatbegyűjtő felületre 78 intézmény lépett be határidő után (érintett intézmény 205) Az Országos mérések adatbegyűjtő és –kezelő rendszerben 26 intézményt kellett felszólítani az adatszolgáltatás lezárására ősszel. (érintett intézmény 238) A mérések utáni adatszolgáltatás lezárására 19 intézmény figyelmét kellett felhívni. A Nyelvi mérések eredményrögzítő rendszerében 13 intézmény zárt le határidő után. (érintett intézmény 212)

29 Kiemelkedő teljesítményű iskolák aránya a 2016. évi OKM

30 A közreműködés fejlesztésekben
A helyben zajló fejlesztésekhez kapcsolódóan a munkatársak a feladatokat itt látják el, a szervezetben egységes szempont és elvárásrend alapján Önálló projektek szakmai irányítása, helyben kontroll és támogatás. Közvetlen kapcsolat biztosítása az intézményekkel és dolgozókkal. Fő tevékenységeket a szakmai irányítás határozza meg Képzések szervezése Intézményfejlesztés támogatása

31 EFOP-3.1.3-16-2016-00001 Társadalmi felzárkózási és integrációs köznevelési intézkedések támogatása
Eredmények Együttműködési megállapodások 570 óvodával Közreműködő óvodapedagógusok 1140 fő Elért gyermekek fő, bevont hátrányos helyzetű gyermekek fő Az együttműködő intézményi kört érintő helyzet-, és igényfelmérést tartalmazó tanulmány elkészült, a szakmai nyilvánosság számára elérhető lesz. Az óvodapedagógusok képzése szeptember hónapban megkezdődik.

32 A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása EFOP-3.1.5-16-2016-000016
A projekt főbb céljai: végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése, csökkentése, újra termelődésének megakadályozása a köznevelés hátránykompenzációs és esélyteremtő képességének növelése alulteljesítés és szegregáció kezelése komplex intézményfejlesztés területi és helyi szintű pedagógiai-szakmai szolgáltató rendszer fejlesztése ágazati, helyi közösségi együttműködések támogatása

33 Néhány példaként szolgáló konkrét tevékenység
A bevont köznevelési intézmények támogatása a saját intézményi szintű intézkedési tervük készítésében, fejlesztésében és megvalósításában Az intézményi intézkedési tervek végrehajtásának módszertani támogatása, a nevelési- oktatási intézmények mentorálása Nevelőtestületi képzések megvalósítása a bevont intézmények részére A helyi intézmények, feladatellátási helyek fejlesztését támogató általános módszertani, valamint szaktárgyi, szakmacsoportonkénti folyamattanácsadás, mentorálás, illetve szaktanácsadással szakmai konzultációk és pedagógus-továbbképzések szervezése és megvalósítása Az óvoda-iskola átmenet támogatói rendszereinek alkalmazása az óvodai feladatellátási helyekre irányulóan Intézmény- és szervezetfejlesztési, hatékonysági beavatkozások tervezése és a végrehajtás támogatása, belső pedagógusi, nevelőtestületi közösségfejlesztés Taneszközkészlet fejlesztése Intézményi hálózatépítés támogatása

34 Kisgyermekkori nevelés támogatása EFOP-3.1.1-14-2015-00001
A program céljai Az óvoda esélyteremtő és hátránycsökkentő szerepének erősítése Az Alapprogramban meghatározott hátránycsökkentő szerep eredményes megvalósítása, és a színvonalas nevelés elérésének biztosítása minden gyermek részére Lemorzsolódás megakadályozása Óvoda hátránycsökkentő szerepének erősítése Pedagógusok kompetenciáinak fejlesztése Pedagógus továbbképzések

35 A cél elérését támogató tevékenységek
Óvodapedagógusok képzése Köztisztviselők képzése 3000 fő óvodapedagógus 210 képzési csoport 144 képzési helyszín 100 település térítésmentes részvétel Hálózatos együttműködés


Letölteni ppt "Ragályiné Hajdú Zsuzsanna Főosztályvezető Miskolci POK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések