Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"— Előadás másolata:

1 PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
6. előadás Major Zsolt Balázs

2 Miért fél Önöktől a gyerek páciens, mikor még soha nem találkoztak…?
TÖBBEK KÖZÖTT… Miért fél Önöktől a gyerek páciens, mikor még soha nem találkoztak…? Miért éri meg hangszigetelt ajtót venni…? Miből táplálkozhatnak a babonák..? Hogyan lehet növelni a beteg együttműködését? Hogyan lehet elérni, hogy a páciens változtasson az életmódján, különben megöli magát…?

3 Fejlődéspszichológia
Külső környezeti hatás: Elsődleges (szeretet) kapcsolat jelentősége Biztosan kötődő Bizonytalanul kötődő – elkerülő Bizonytalanul kötődő – ambivalens zavarodottak Ainsworth kísérletek: Bowlby: a csecsemőnek megfelelő anyai viselkedés!!! (=számára kiszámíthatóan…!)

4 Fejlődéspszichológia
…hogyan is alakul ki a személyiségünk? Régen: Ma: Csecsemő = gyámoltalan ugyan, de érzékszervei működnek (és a tudata is a maga szintjén…!!) = érzéketlen lény Érez: Kísérletek: Látás Hallás (fejfordítás) Szaglás (édes felé „fordulás”) Megfigyelés Habituáció - diszhabituáció

5 Fejlődéspszichológia
Öröklés vagy környezet? …is-is…!! Érés (fejlődés) (szakaszos vs. Folyamatos…??) Környezet (kritikus periódusok!) Meghatározott szakaszok mindenkinél, de vannak egyéni különbségek: Környezeti hatások befolyásolhatják az érés folyamatát: Mászás Ülés Állás Temperamentum (ld. evokatív interakció!) Látás (pl. szürkehályogműtét két hónapos korig!) Lelki élet 1-6 hónap, ill., 1-3 év!! – Ld. Gyermekvédelem!!

6 Fejlődéspszichológia
Perceptuális (ld. szenzoros depriváció!) Fogalmi, nyelvi, kognitív Személyiség/érzelmi társas

7 Kérdések..? FEJLŐDÉSLÉLEKTAN:
Kisgyerekek vizsgálata – elmaradás, sérülés Családi konfliktusok, veszélyeztetettség felismerése… (Jelzés…!) A gyerek csak tünethordozó – segítség a családnak, szülőnek…! (pl. ambivalensen kötődőd gyermek a vizsgálatkor – vö. kapcsolat, bizalom kiépítésének egyéb módjai! – csak, ha jó a kapcsolat, fogja elfogadni a szülő a segítségünket!! – vö.: énkép védi magát – szülő nyilván azt gondolja magáról, hogy ő jó szülő…!) - vö. pszichoszomatika…!!! (elsődleges-másodlagos betegségelőnyök = „jutalom”: pl. odafigyelés a szülő részéről… Kérdések..?

8 Fejlődéspszichológia
EKLEKTIKA…!!! – Pl. nemi identitás fejlődése Analitikusok Ödipális konfliktus – feloldás (Vagina-irigység…) Biológiai megközelítés serdülőkor – hormonok – énkép (lányokat jobban zavarja!) -> konfliktus szülőkkel többek között emiatt is lehet Szociális tanuláselmélet Tapasztalatok, vélemények? Beszéljük meg…:

9 Fejlődéspszichológia
Egész életen át tartó fejlődés! Erikson Tekintsünk magunkba…- tegye fel a kezét, akinek már nincsenek kérdései a világgal, önmagával kapcsolatban…!!  Problémának észleli? Igen Nem IDENTITÁS ELÉRÉSE KORAI ZÁRÁS Igen Megoldódott? IDENTITÁS DIFFÚZIÓ MORATÓRIUM Nem

10 Fejlődéspszichológia
Egész életen át tartó fejlődés! Erikson Például: Bizalom sérülése: „jó vagy rossz…?” Autonómia sérülése: „meg kell enni, ha nem is esik jól…” Intimitás kialakulása előfeltétele az identitásnak (fiatal felnőttkor) Életközépi („alkotói”) válság – „kapuzárási pánik…” (felnőttkor) Életünk kiürülése / megelégedettség (időskor) Stb.

11 Kérdések..? FEJLŐDÉSLÉLEKTAN:
Eriksoni időskor vö Individuálpszichológia…! Ld. ismét kamasz páciensek - De nem csak kamaszok: pl. életközépi válság, öregkori válság – Önöknek a lélekkel is foglalkozniuk kell…!! – Pszichoszomatika…!! Saját fejlődésük: hitvallásuk, kialakult nézeteik, életük szervezése, konfliktusaik megélése, megoldása – A személyiségükkel (is) dolgoznak – tartsák karban…!! Kérdések..?

12 Egész életen át tartó fejlődés:
„DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” EKLEKTIKA BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!

13 Kérdések és válaszok

14 Jó az nekünk, ha egy galamb megtanul ping-pongozni…?
Tanulás folyamata Jó az nekünk, ha egy galamb megtanul ping-pongozni…? Klasszikus Operáns KONDICIONÁLÁS KOMPLEX TANULÁS (pl. belátásos tanulás)

15 Tanulás folyamata Klasszikus kondicionálás Gyakorlati haszon…!!!
= időbeli együtt járás (természetes viselkedés)! Kulcs-fogalmak Gyakorlati haszon…!!! Pavlov Feltétlen inger – feltétlen válasz Feltételes inger – feltételes válasz Generalizáció Diszkrimináció Kioltás Életben maradás (pl. mérgezés) Generalizált (kondicionált) félelem Gyereknevelés: ne büntessünk, ha hazaérünk és „szét van szedve” a lakás…

16 Kérdések..? Példák…? KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS:
Gyerek páciens félelme általában az orvosoktól lehet generalizált szorongás egy korábbi rossz élmény miatt (ld. pl. fúró hangja/fehér köpeny… - ld. feltétlen/feltételes inger / válasz) (lehet más is: ld. operáns kondicionálás, vikariáló/helyettesítő tanulás…) – ekkor ki kell oltani ezt – pl. kedvesség, játék, cukorka, vidám színek, mesefigurák a falon Tűtől való félelem szintén származhat ebből… Fogorvosi fúró hangja a váróban szintén kondicionált félelmet vált ki – érdemes elgondolkozni esetleg hangszigetelt ajtón… Kisgyerek, ha lenyel valamit ne haragudjunk rá, hiszen akkor azt velünk és nem a lenyelés tényével fogja összekapcsolni (ld. generalizált szorongás az orvosoktól!) Rosszul sikerült vizsga helyszínére belépve érzett gyomorgörcs… Babonák alapja… Kérdések..? Példák…?

17 Tanulás folyamata Operáns kondicionálás Gyakorlati haszon…!!!
= jutalom vagy bünti utólagos hatása (vmi új viselkedés)! Kulcs-fogalmak Gyakorlati haszon…!!! Skinner Effektus törvénye = „véletlenszerű viselkedések közül az adaptívak megerősítődnek” – jutalom! Megerősítési & arány tervek (változó /állandó idejű /arányú megerősítés) Evolúciós korlátok Averzív kondicionálás = bünti… Vikariáló/helyettesítő tanulás = szociális tanuláselmélet Mancs, „figyelő galambok” Gyereknevelés: jutalmazás vs. bünti…! Lottó… Egyéb példák:

18 Kérdések..? Példák…? OPERÁNS KONDICIONÁLÁS:
Elsődleges-másodlagos betegségelőnyök… - pszichoszomatika, hipochondria…! (Pl. elfoglalt anyuka kisgyereke állandóan beteg… = jutalom, hogy anyu velem van…) Szülők saját félelme az orvostól/orvosi helyzetektől… - vikariáló tanulás… Szociális tanulás: mások jutalmat vagy büntit kapnak biz. Viselkedésért (Média hatása – ld. „Brinckmanntól House-ig”!) Compliance jutalmazása… (odafigyelés, kedvesség már jutalom!) Jutalom = mindenkinek lehet más és más…! (ld. pszichoszomatika pl.!) – Ld. Lajkó tanár úr előadásai: ürügy-lényeg / jutalom… Életmód/viselkedés változtatás = egy új viselkedést kell elérni a páciensnél, ami korábban nem volt… (ld. jutalom…!) Párkapcsolatok…: nem biztos, hogy ott is működik – ami nem tetszik, az csak rosszabb lesz… Kérdések..? Példák…?

19 = kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek!
Tanulás folyamata Komplex tanulás = kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Kulcs-fogalmak Gyakorlati haszon…!!! Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán)

20 Megköszönöm kitüntető figyelmüket!
Irodalom: Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest o. Megköszönöm kitüntető figyelmüket! VÉGE a 6. előadásnak

21 Kérdések és válaszok: ...
tel:


Letölteni ppt "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"

Hasonló előadás


Google Hirdetések