Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Generációváltás az óvodában?
Szőllősi Tamás
2
Demográfia Magyarországon a demográfiai változások nagyban befolyásolták – befolyásolják - az óvodapedagógus igény alakulását.
4
Forrás: KSH
5
Az elmúlt évek demográfiai változásai (A KSH adatai alapján)
Az ország jelenlegi területén ben éltek a legtöbben (10 millió 713 ezren), a népesség száma azóta folyamatosan csökken.
6
Az elmúlt évek demográfiai változásai (A KSH adatai alapján)
Magyarország – évi népszámlálás alapján továbbvezetett – becsült lélekszáma december 31-én 9 millió 823 ezer fő volt.
7
Óvodás gyermekek létszámának alakulása
11
Óvodapedagógusok létszámának alakulása
14
Pedagógusok korosztályainak megoszlása
A közoktatásban dolgozók átlagéletkora: 1989-ben 38,1 év 2001-ben már 41,5 év Forrás: utolsó letöltés: :47
15
Óvodapedagógusok korosztályainak megoszlása
2001-ben az óvodapedagógusok 34%-a év közötti 40,2%-a éves kor közötti Forrás: utolsó letöltés: :47
16
Óvodapedagógusok korosztályainak megoszlása
Azóta eltelt 16 év!
17
OECD kutatásban résztvevő országok pedagógusainak életkori összetétele
A pedagógusok többsége 40 év feletti. Kétszer annyian vannak az 50 év feletti pedagógusok, mint a 30 év alattiak. Forrás: utolsó letöltés: :15
18
A statisztikai adatok alapján megfogalmazott következtetés
A statisztikai adatok alátámasztják, hogy az elkövetkezendő néhány év leforgása alatt az óvodapedagógus társadalom jelentős részét érinti a nyugdíjba vonulás lehetősége.
19
2013-ban Hoffman Rózsa így nyilatkozott:
„A hosszú távú prognózisok szerint a pedagógusoknak körülbelül egyharmada eléri a nyugdíjkorhatárt a következő hat évben. A korfa olyan mértékű elöregedést mutat, hogy éven belül sokkal inkább kell tanárhiánytól, mintsem tömeges létszámleépítéstől tartani.” Forrás: utolsó letöltés: :30
20
Nemzetközi helyzet A világ fejlett országainak oktatáspolitikusai szerint az OECD tagállamainak többségében a tanárhiány okoz jelenleg és a jövőben fokozódó problémákat (Education Policy Analysis, 2002). Forrás: utolsó letöltés: :25
21
Nemzetközi helyzet Egyre kevesebb fiatal lép erre a pályára, ezért egyre több az idős tanár, emelkedik a betöltetlen tanári álláshelyek száma, a színvonalas, hatékony munkát végző pedagógusok megtartása és felvétele kulcsfontosságú az egész oktatásügy számára. Forrás: utolsó letöltés: :25
22
Mi segítheti a zökkenőmentes átmeneti időszakot?
23
Szakmára való csábítás
Pedagógus életpályamodell bevezetésével járó béremelés Bruttó Ft helyett bruttó Ft a kezdő bér
24
A gyakornoki rendszeren belül és kívül
Mentorálás A gyakornoki rendszeren belül és kívül Fiatalok tájékoztatása Külső és belső képzések Hospitálások, példaképek állítása Szakmai kapcsolatok alakítása
25
Kik lehetnek az „új” óvodapedagógusok?
1. Akik már korábban megszerezték a képesítést, de még nem dolgoztak a szakmában
26
Kik lehetnek az „új” óvodapedagógusok?
2. Oldalirányú folyamatos „feltöltés” pl.: pedagógus végzettséggel rendelkező nevelési és oktatási feladatokat közvetlenül segítő (NOKS) munkatársak
27
Kik lehetnek az „új” óvodapedagógusok?
3. Friss diplomás fiatal (21-22 éves) óvodapedagógusok
28
További felvetődő kérdések
Hogyan lehetne motiválni a fiatalokat? Hogyan lesz átadva a tapasztalat? …?
29
Köszönöm szépen a figyelmet!
Elérhetőségek: Szőllősi Tamás - SZÍNEZŐ Munkacsoport szakmai vezető Tel: WEB: szinezodebrecen.aefe.hu Facebook: facebook.com/szinezodebrecen
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.