Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Tájékoztató a közfoglalkoztatás változásairól
Réthy Pál főosztályvezető Közfoglalkoztatási és Vízügyi Helyettes Államtitkárság Közfoglalkoztatás Stratégiai és Koordinációs Főosztály Budapest, április 18.
2
Főbb célkitűzések a 2017. évre
Speciális közfoglalkoztatási programok működtetése, kiterjesztése Mentális, szociális, vagy egészségügyi problémák miatt nehezen foglalkoztathatók bevonása Magas hozzáadott értékű, pályázati rendszerben működtetett programok indítása Elsősorban mezőgazdasági termények feldolgozásához kapcsolódó programok, termék-előállítás Országos mintaprogramok támogatása Kulturális programok, vadterelő kerítések építése, digitalizálás, stb. Egyházi és karitatív szervezetek erőteljesebb bevonása A közfoglalkoztatás kommunikációjának, népszerűsítésének erősítése Közfoglalkoztatási kiállítások, egyéb szakmai rendezvények, fórumok, stb.
3
A közfoglalkoztatás továbbfejlesztésére megtett főbb intézkedések
A társadalom legalsó rétegeit nagy tömegben szólította és szólítja meg jelenleg is a közfoglalkoztatás elsősorban az ország hátrányos helyzetű régióiban, ahol piaci munkalehetőség nincs, vagy csak korlátozottan áll rendelkezésre. 2014 óta több olyan jogszabály és intézkedés került bevezetésre, ami közfoglalkoztatottak elsődleges munkaerőpiacra történő kijutását erősíti és támogatja. A jogszabályi kényszerítő ösztönzők mellett fokozott és célzott munkaerő-piaci szolgáltatások és képzési programok alkalmazása. A közfoglalkozatási programokat a jövőben olyan csoportok számára is elérhetővé válik (pl. mentálisan sérültek), akik eddig még a közfoglalkoztatásba sem jutottak be.
4
Közfoglalkoztatási támogatások forrásai
A Nemzeti Foglalkoztatási Alap (NFA) „Start-munkaprogram” előirányzatának mértéke: 2011. év: 64,0 Mrd Ft (8,5 Mrd Ft BM-hez) 2012. év: 137,5 Mrd Ft 2013. év: 179,8 Mrd Ft 2014. év: 231,1 Mrd Ft 2015. év: 270,0 Mrd Ft 2016. év: 340,0 Mrd Ft 2017. év: 325,0 Mrd Ft - 40 Mrd Ft = 285 Mrd Ft 4
5
A 2017. évi közfoglalkoztatási programok főbb jellemzői
Az előirányzat 340 milliárd Ft összegéből 278 milliárd Ft került kifizetésre, 62 milliárd Ft maradvány képződött 40 milliárd Ft összeg kerül átadásra az NGM részére, így a ténylegesen felhasználható keret 285 milliárd Ft A járási startmunka mintaprogramok esetében átlagosan 74 267 fő közfoglalkoztatotti létszám mellett a tárgyévi tervezett költség 95 milliárd Ft, a évre áthúzódó hatása 11,8 milliárd Ft. Az országos közfoglalkoztatási programokra vonatkozóan összességében 36 679 fő átlagos létszám közfoglalkoztatására vonatkozó igény érkezett be, melynek tárgyévi tervezett költsége 43,3 milliárd Ft, a évre áthúzódó hatása pedig 7,7 milliárd Ft. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására 70 milliárd Ft forrás került elkülönítésre, ez a támogatás mintegy 65 357 fő álláskereső 12 havi, napi 8 órás közfoglalkoztatását biztosítja.
6
Egyes munkaerő-piaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III. 20. ) Korm
Egyes munkaerő-piaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III.20.) Korm. határozat főbb intézkedései Kompetencia alapú munkaközvetítés. Állami közfoglalkoztatók saját állományba vétele. GINOP ; VEKOP ; GINOP 5.2.1; VEKOP programokba időszakban az elsődleges munkaerőpiacra jutást elősegítő képzésekben 60 ezer fő bevonása. Közfoglalkoztatottak rugalmas formában biztosítsák az idénymunka munkaerő- szükségletét. Szociális szövetkezetek működésének támogatása.
7
Kihívások, lehetőségek, javaslatok a közfoglalkoztatás továbbfejlesztésére I.
A közfoglalkoztatás továbbfejlesztésének kihívása és legfőbb iránya a közfoglalkoztatásban lévő személyek nyílt piacra történő elmozdulásának elősegítése bennragadás megakadályozása. Vizsgálni fogjuk és megteremtjük a feltételeit az Nemzetgazdasági Minisztériummal együttesen annak, hogy indokolt esetben helyi és helyközi utazási költség megtérítése, 25 év alatti személyek Ifjúsági Garancia program, ha nincs reális elhelyezkedési esély, közfoglalkoztatásba vonás szakképzettséggel rendelkezők, illetve azok akik várhatóan képesek önállóan elhelyezkedni ne kerülhessenek bevonásra a közfoglalkoztatási programba, csak abban az esetben, ha: a járási hivatal közvetítési kísérlete három alkalommal – a munkáltató oldalán felmerülő okból – sikertelen volt, vagy 3 hónapig nem tudott a járási hivatal számára megfelelő állást felajánlani; 2018. június 1-jétől felmenő rendszerben, három éves időszakon belül a közfoglalkoztatási jogviszonyban eltölthető maximális időtartam egy év legyen KIVÉVE, ha az álláskereső nem tud a nyílt munkaerőpiacon elhelyezkedni.
8
Nemzetgazdasági Minisztérium
Kihívások, lehetőségek, javaslatok a közfoglalkoztatás továbbfejlesztésére II. Nemzetgazdasági Minisztérium piaci igényeket kiszolgáló munkaközvetítés megerősítése és a hatékonyabb működése, kompetencia alapú munkaközvetítési rendszerének kidolgozása Virtuális Munkaerőpiac Portál fejlesztése érdekében Belügyminisztérium közfoglalkoztatási programokban résztvevők havi átlagos maximális létszámát 2020-ig folyamatosan, ütemezetten csökkenti 150 ezer főre. 40 Mrd Ft (30 Mrd március 31-ig + 10 Mrd Ft június 30-ig BM-től NGM-nek átadásra kerül. mentális, szociális vagy egészségügyi okokból foglalkoztatásba nem vonhatók részére speciális közfoglalkoztatási programok indítása A közfoglalkoztatási jogviszonyban állók létszámcsökkentése érdekében, aktív munkaerő-piaci programokat megvalósítása
9
A 2018-2020. évek tervezett közfoglalkoztatási volumene
Érintett év Átlagos létszám (fő) Teljesítés határideje 2016 2017 2018 2019 2020
10
Bürokrácia csökkentéssel összefüggő jogszabályi változások I.
2015. április 1-jétől úgy módosult a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet, hogy a foglalkoztathatósági szakvélemény a kiállításától számított 2 évig érvényes (a korábbi 1 év helyett). 2016. január 1-jétől bevezetésre került az ún. sommás eljárás. A sommás eljárás mellett bevezetésre került a függő hatályú döntés jogintézménye. Az általános ügyintézési határidő 21 napra csökkent, a sommás eljárásban az érdemi döntést, illetőleg a függő hatályú döntést 8 napon belül meg kell hozni. Az ügyfél részére a hiánypótlás teljesítésére adható határidő 45 napban került maximalizálásra. Az eljárás felfüggesztésének lehetőségét is szűkítették, csak törvényben meghatározott esetben lehet felfüggeszteni az eljárást.
11
Bürokrácia csökkentéssel összefüggő jogszabályi változások II.
A másodfokú eljárásban is változások történtek. Ha a másodfokú döntés meghozatalához nincs elég adat, vagy az elsőfokú döntés meghozatalát követően új tény merül fel, vagy egyébként a tényállás további tisztázása szükséges, a másodfokú döntést hozó hatóság a kiegészítő bizonyítási eljárás lefolytatását maga végzi el, és ennek alapján dönt. 2016. július 1-jétől a közfoglalkoztató nem köteles az állami foglalkoztatási szerv felé bejelenteni a közfoglalkoztatási jogviszony megszüntetését. 2017. január 1-jétől a közfoglalkoztatási jogviszonyban is alkalmazható a Munka Törvénykönyvéről szóló évi I. törvény VI. fejezete (a munkáltató személyében bekövetkező változás). Ez alapján nemcsak a jogszabályon, hanem a jogügyleten alapuló munkáltatói jogutódlás is lehetséges a közfoglalkoztatás során.
12
Bürokrácia csökkentéssel összefüggő informatikai fejlesztések
2015. évben megkezdődött a Közfoglalkoztatási Támogatások Keretrendszerének fejlesztése A kérelmek benyújtására web-es alkalmazáson keresztül kerül sor Jelentősebb adminisztratív teher csökkenést tesz lehetővé az elsőfokú hatósági eljárásban A rendszer felhasználói: regisztrált közfoglalkoztatók járási hivatalok kormányhivatalok illetékes Belügyminisztérium illetékes főosztályai
13
KTK rendszer használatának előnyei
berögzített adatokat ismételten nem kell rögzíteni, beépített számolási algoritmusok és beépített ellenőrzések segítik az adatok feltöltését, a kötelező mellékletek (pdf., jpg., stb formátumban) feltölthetőek a rendszerbe, több soron rögzítendő adatok esetén, ahol a sorok között egy-egy adat tér csak el (pl. munkaterv) a rendszer másolás funkcióval segíti az adatok rögzítését, a dokumentumok egyszerűen kinyomtathatóak a rendszerből, a rendszer minden szereplője - így a foglalkoztató is - az ügy állapota alapján nyomon követheti a programjait, mivel minden felhasználó valós időben látja az adatokat, a rendszer használata megkönnyíti a kommunikációt a rendszer felhasználói között, így nem kell fájlokat kezelni vagy több alkalommal nyomtatott formában előállítani a dokumentumokat esetleges elutasítás esetén, amennyiben átdolgozást követően a későbbiekben újra benyújtható a program, nem kell ismét feltölteni az adatokat, mivel az elutasított programterv adatai másolás funkcióval lemásolhatóak, és kizárólag a kifogásolt, illetve módosítani kívánt adatokat kell átírni, a rendszerben a naplózás hatására követhetőek a felhasználók módosításai és azok időpontja is.
14
2017 évben bevezetésre kerülő, fejlesztés alatt álló további funkciók
közfoglalkoztatási programok módosítására irányuló kérelmek kezelése a KTK rendszeren keresztül, közfoglalkoztatási programok meghosszabbítására irányuló kérelmek kezelését KTK rendszeren keresztül, havi elszámolások benyújtása a KTK rendszeren keresztül: bérköltség elszámoláskor felkínálja a rendszer a közfoglalkoztatottak névsorát (nem kell ismét berögzíteni, mivel az már beküldésre került a kormányhivatalba), és kiszámolja az igényelhető támogatás maximumát, csak és kizárólag azokat az adatokat kell módosítani, ami a felkínálttól eltér, (pl. táppénzen, betegszabadságon, állásidőn töltött napok számát lemódosítja a foglalkoztató, a rendszer újraszámolja az igényelhető támogatás összegét), beküldésig a foglalkoztató többször is módosíthatja az elszámolás adatait, beküldést követően téves kitöltés esetén a járási/megyei hivatal nem visszaküldi az elszámolást, hanem a foglalkoztató részére ismét módosíthatóvá teszi az adatokat, ami azonnal javítható. A módosított adatok eltérő színnel jelennek meg a rendszerben, közvetlen költség elszámolás esetén a rendszer szintén felkínálja az igényelt és jóváhagyott költségeket és a vonatkozó adatokat (darabszám, egységár, stb.), az adatok módosíthatóak, illetve a rendszer biztosítja az átcsoportosítás lehetőségét is. Téves rögzítés esetén beküldésig bármikor módosítható az elszámolás, beküldést követően az eljárás azonos a bérköltség elszámolásnál már ismertetett folyamattal.
15
2017 évben bevezetésre kerülő, fejlesztés alatt álló modulok:
hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás, valamint egyéb mintaprogramok. Távolabbi fejlesztési tervek: folyamatba épített monitoring beszámolók (előrehaladási jelentések), valamint a záró beszámolók KTK rendszerben történő rögzítése. A rendszer fő célja, hogy a támogatási eljárás során érintett szereplők azonos felületen, bárhol, bármikor rögzíthessenek adatokat, illetve elérjék a már rögzített adatokat. Minden, a hivatalhoz benyújtandó adat és dokumentum egy helyen elérhető legyen az összes felhasználó részére, és megkönnyítse az eljárásban szereplők munkáját.
16
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!
Réthy Pál főosztályvezető Közfoglalkoztatási Stratégiai és Koordinációs Főosztály
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.