Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Népfőiskolák Magyarországon
Készítette: Simara Márta Andragógia szak 2/1
2
Miről lesz szó! Mi a népfőiskola? (törvényi szabályozás)
Népfőiskolák a 80-as évek végétől Népfőiskolák a XXI.század küszöbén Projektek:”Alapképzés felnőtteknek- visszaút a társadalomba” Milyen Népfőiskolák alakultak:Cigány Népfőiskolák,Nyugdíjasok Népfőiskolája,Börtön Népfőiskola,Ifjúsági népfőiskola Mit tanulhatunk a Népfőiskolákon Kapcsolattartás:elsősorban Nemzetközi Népfőiskolai Szervezetek A Népfőiskolák finanszírozása Népfőiskolák és a felnőttképzés
3
Mi a népfőiskola? A népfőiskola az egyes polgárok csoportjai,a helyi társadalom közössége által,felnőttek vagy felnőtt fiatalok részvételével,szervezett közösségi és szabad művelődés. Közvetlen szervezeti kereteit, független döntéseit a közösség maga alakítja ki, róla minden adatszolgáltatás önkéntes jellegű, és az is csak a szakmai, anyagi, erkölcsi, politikai támogatást és fejlődést szolgálhatja. A népfőiskola mint a művelődés, közművelődés-felnőttoktatás egyik fontos tevékenységi formája elismerést nyert a Magyar Köztársaság 1997.évi CXL. számú törvényében.
4
Népfőiskolák 80-as évek végétől
Különböző népfőiskolákat hoztak létre: „Hátrányos helyzetű rétegek tagjainak hoztak létre” „Népfőiskolák hogy a mindennapi élet esélyeit javítsa” „Helyi társadalmat ösztönző népfőiskolák”
5
Népfőiskolák a XXI. század küszöbén
Napjainkban vajon a versenyképesség követelményei között, az informatika korában mi keresnivalója van a népfőiskoláknak, hol a helyük a tudástársadalomban?:Oinind Arnfred „a népfőiskola a szegények iskolája”. Háromféle típusú szegénység létezik: Materiális- beleszületett szegénység Művelődésbeli-tudásbeli szegénység „boldogok a lelki szegények”
6
Milyen népfőiskolák alakultak
Az első cigány népfőiskola 1990-es évek elején alakult Céljuk: véleményirányítók, informális animátorok képzése,- az önbizalom erősítése az azonosságtudat elmélyítése. Nyugdíjasok népfőiskolája: Céljuk: egészségesebb, aktívabb, emberibb időskorhoz való segítségnyújtás, közösségi igények kielégítése Börtön népfőiskola: 1998-ban indult. A tevékenység azt segíti, hogy az elítéltek nagyobb eséllyel illeszkedjenek vissza a társadalomba . A Pasi Ifjúsági Népfőiskola:”Ugyanis kellenek olyan fiatalok akik átveszik a stafétabotot”
7
Mit tanulhatunk a népfőiskolákon
Az általános ismeretek megszerzését és elmélyítését segítő programokból kiemelkednek a történelmi, honismereti, hagyományápoló, művészeti előadások, kurzusok, műhelyek, kiadványok, számítástechnikai, informatikai oktatási rendszer, és hálózat is létesült. A népfőiskolák elsődlegesen nem szakképző intézmények, hanem szakképzést előkészítő, megalapozó feladatokat is ellátnak.
8
Kapcsolattartás MNT minden számottevő közművelődési, felnőttoktatási és valamennyi országos és nemzetközi népfőiskolai szervezettel munkakapcsolatban áll Európában. Európai Szimpozium Az Öntevékeny Szervezetekért Alapítvány (ESVA) Phare-Lien, Szókratész, Leonardo da Vinci, Arion, TROBADA
9
A népfőiskolák finanszírozása
A magyarországi népfőiskolák legjelentősebb forrása az állami költségvetési támogatás Alapítványi támogatás Magántámogatás Külföldi támogatás
10
Népfőiskolák és felnőttképzés
A népfőiskolák tevékenységének stratégiai fejlesztési irányai és kapcsolódásuk a felnőttképzési törvényhez: „Nemzeti felnőttképzési stratégiát!” „Alapkészség-fejlesztési programot!” „Helyi gazdaságra és társadalomra támaszkodó intézményrendszert!” „Az általános műveltség és szakmai képzettség új felfogását!”
11
Felhasznált irodalom Heribert Hinzen- Koltai Dénes: A felnőttoktatás jövője- A jövő felnőttoktatása. JPTE-FEEFI,Budapest,1997 A közművelődési törvény és a népfőiskolák. Népfőiskolai kalauz. Magyar Népfőiskolai Társaság, Sárospatak,1998
12
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.