Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyula Szalai Megváltozta több, mint 7 éve
1
Merre tovább idősellátás IV.? országos szakmai tanácskozás
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr Nyugat-dunántúli Regionális Szociális Módszertani Központ Együttműködés helyzete és lehetőségei az alap és szakellátásban Panker Mihály Április 5. Budapest
4
Együttműködés lehetőségei az alap és szakellátásokban
Győr városában minden ötödik ember betöltötte a 60. életévét, arányuk meghaladja a 20 %- ot, az összlakossághoz viszonyítva. Kimutatások szerint az idős emberek 51 %-a legalább egy krónikus betegségben szenved, kettő fajta betegség 10 %-ukat érinti és három vagy több krónikus megbetegedés 3 % gyakorisággal fordul elő.
5
A bentlakásos intézményi ellátás helyzete Magyarországon
közel 700 intézmény biztosít átmeneti vagy tartós bentlakásos elhelyezést időskorúak számára időskorúak tartós bentlakásos ellátását férőhelyen biztosították évben várakozók száma 2009-ben: fő egyre több és súlyosabb betegségben szenvedő idős ember kerül a szociális ellátórendszerbe egyre magasabb a demenciában szenvedők aránya a megnövekedett ápolási–gondozási szükséglet a szakmai feladatokat ellátó személyzet felkészültségét, speciális ismeretek megszerzését teszi szükségessé
6
Együttműködés Számos esetben a házi segítségnyújtás szolgáltatása és az otthonápolást biztosító szolgálatok egymást kiegészítve dolgoznak az ellátott érdekében. A működés és a hatékonyság egyik alapvető feltétele az ellátásban résztvevők részéről a megfelelő háttér, tárgyi és személyi feltételek megléte.
7
Igények megfogalmazása
Az EESZI szakmai feladatát képezi az idős ember otthonában nyújtott ellátása, szociális problémáiban való naprakész, és hatékony segítségnyújtás. A családok és az idős emberek részéről egyre inkább megfogalmazódott az az igény, hogy az idős, ellátásra szoruló emberek a saját otthonukban kaphassák meg azokat az egészségügyi alap- és szakellátásokat, amelynek igénybevétele számos esetben az eddigiekben nehézséget okozott. Kerestük azokat az innovatív megoldásokat amelyek alternatívákat kínáltak, így a gyakorlatból indultunk ki.
9
Idősellátó Centrum Idősellátó Centrum létrehozásával megvalósult az a törekvésünk, hogy a Győr városában élő, szociális alapszolgáltatásokat igénybevevő személyek, nyugdíjas és nyugdíjszerű ellátásban részesülők egészségügyi, szociális alap- és szakellátások magas színvonalú koordinációja. A szolgáltatások középpontjában a szociális és egészségügyi problémákat önállóan megoldani nem tudó személyek álltak A komplex ellátásnak köszönhetően az idős ember életminősége javult, ezáltal kitolódott az az időszak, melyet otthonában, megszokott életterében tölthet.
10
Megvalósítás kezdetei
Együttműködő partner keresése, megtalálása A gyakorlatban is együttműködő otthonápolási szolgálattal a közös gondolkodás elindítása Gyakorlati megvalósítás elindítása
11
Ütemterv Konzorcium megalapítása.
Szakmai team létrehozása- a konzorciumi tagok által delegált szakemberekből. A szolgálat bázishelyének kialakítása. Az ellátásmenedzser és ellátásszervező személyének kiválasztása. A részletes modellprogram ismertetése a konzorciumi tagok részéről a képviselt szakfeladatok felé.
12
Ütemterv 6. A modellprogram gyakorlati indítása. 7. Folyamatos és hatékony párbeszéd fenntartása. 8. A program monitorozása. 9. A program befejezése, értékelése.
13
Szolgálatok összehangolása
Az együttműködés bázisa az EESZI egyik Gondozási Központjában került kialakításra. A szolgálatok összehangolt működését egy fő középfokú végzettséggel rendelkező ellátásszervező biztosította. A koordináció biztosításának célja, hogy az idős emberek a lehető legrövidebb idő alatt kapják meg szükségletük szerinti, állapotuknak és korcsoportjuknak megfelelő leghatékonyabb, szervezett szolgáltatást.
14
Szolgálatok összehangolása II
Az Integrált szolgáltató központ működtetése során az ellátottak adatainak gondozási és ápolási tevékenységének feldolgozására külön nyomtatványokat készített a munkacsoport. A kísérlet időtartama alatt folyamatos esetkövetés történt, amelynek dokumentációját az Idősellátó Centrum ellátásszervezője végezte.
15
Modellkísérlet A modellkísérletben 25 fő idős ember integrált ellátására került sor. Ellátásuk során a kórházi ápolás kiváltása történt, a házi segítségnyújtás és az otthon ápolás szolgáltatás biztosítása mellett. A komplex ellátásban részesülő 25 fő idős ember közül 12 fő előzőleg fekvőbeteg intézeti kezelésben részesült. A segítségkérés 14 esetben a háziorvosi szolgálatoktól jött, míg 11 esetben a hozzátartozók keresték meg munkacsoportunkat.
16
Gyakorlati megvalósítás
Legelső lépésünk a háziorvososok a geriáter szakorvos, Ügyelet KHT, a HARRIS otthonápolási szolgálat, EESZI Területi Gondozó Szolgálata képviselőinek közös találkozása, probléma felvetése és megbeszélése a továbblépési lehetőségek felvázolása tárgykörében. A találkozó eredményeként felmerült az igény az együttműködő szervezetek kapcsolatának erősítésére, az információ áramlás biztosítására, illetve geriátriai témájú előadások meghallgatására.
17
Gyakorlati megvalósítás
A team tagjai tájékoztató anyagot készítettek,amelyet a Gondozási Központokon, és az Idősek Klubjain keresztül tettünk hozzáférhetővé a lakosság számára.
18
Második lépés Második lépésünk az otthonápolási és a Gondozó szolgálatnál is ellátásban részesülő személyek gondozási és ápolási tervének szinkronba hozása, a közös ellátási pontok megkeresése és a kitűzött gondozási, ápolási célok komplex megvalósítása. A team megbeszélések havonta zajlottak, illetve az említett két szolgálat között a rendkívüli esetekben azonnali esetkezelés történt.
19
Eredmények A győri Idősellátó Centrum létrehozása modellértékűen hozzájárult ahhoz a törekvéshez, hogy az egészségügyi és szociális ellátások együttes biztosítása megvalósuljon az otthonukban élő idős emberek számára. Megvalósult, hogy betegség esetén lakásukról is igénybe vehessék a személyre szabott komplex, egészségi állapotuknak és korcsoportjuknak megfelelő szolgáltatásokat.
20
Eredmények A multidiszciplináris együttműködés eredményeképpen az ellátásban részesülő személyek életminőségének objektív és szubjektív megítélése az elmondottak szerint javult, a szolgáltatások közötti párhuzamosságok lecsökkentek, vagy megszűntek.
21
Eredmények Rugalmasabban tudott reagálni a gondozó az ellátottak érdekében az esetlegesen felmerülő egészségi problémákra. Ezzel a tevékenységgel az idős ember saját lakásán preventív tevékenységet is végzett a gondozó. A geriáter szakorvos konzultációs lehetőségét még erősíteni szükséges annak érdekében, hogy a háziorvosok bizalommal forduljanak hozzá szakmai kérdéseikkel.
22
Eredmények Az elmúlt időszak szakmai változásai alapján a szakemberek többféleképpen viszonyultak a szakmai munkához. A szociális ellátórendszeren belül változatlanul az alapszolgáltatási rendszer normái, elvei a legkevésbé kidolgozottak, ezért egységes szemlélet kialakítása szükséges. Erősíteni kell a feltételrendszereket, hogy a saját otthonában segítségre szoruló személyek komplex ellátásban részesülhessenek.
23
Eredmények Az átjárhatóság lehetőségével megfelelő szakmai hátteret szükséges biztosítani a speciális igényekkel rendelkező ellátotti csoportok részére, hogy szükségletükhöz igazodó szolgáltatást tudjanak igénybe venni.
24
Célok A szolgáltatások közötti párhuzamosságok megszüntetése, a különböző szakterületek közötti munkakapcsolatok elmélyítése. Interprofesszionalitás megvalósítása a gyakorlati gondozás terén, melyben egyenrangú partnerként van jelen a szociális és az egészségügyi ellátórendszer dolgozója. Az otthon ápolás és gondozás fontos pillére az otthoni, teljes körű betegellátásnak, ezáltal részt vállal a „szociális jellegű” kórházi ágyak kiváltásában.
26
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! Panker Mihály EESZI Győr
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.