Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRegina Péter Megváltozta több, mint 7 éve
1
Új tanulási módszerek az informatika oktatásban, egy új
5. osztályos informatika tankönyv tükrében Koreczné Kazinczi Ilona Készülő tankönyv Egy tankönyvet szeretnék ajánlani az 5. osztályos informatika oktatáshoz. Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában jelent meg . A tankönyvet Bánné Mészáros Anikó, Csintalan Tamás és jómagam készítettük. A tankönyvhöz készült egy munkafüzet, feladatlap, illetve egy tanári kézikönyv ez elektronikus formában, amely a Netről lesz letölthető, a tankönyvkiadó honapjáról.
2
Tankönyvről általánosságban
A számítógép használatának elsajátítása - változtassa meg a tanulási, ismeretszerzési szokásaikat Új tanulási módszerek, ötletek, stratégiák Korrekt ismeretanyag Korszerű ismeretanyag Törvényi háttér Tankönyvről általánosságban: Paperti gondolatként- ebben a tankönyvben nem azt kívántuk bemutatni, hogy mit kezdjük a számítógéppel informatika órán, milyen szoftvereket érdemes, és célszerű megmutatni a gyerekeknek, sokkal inkább azt kívánjuk hangsúlyozni, hogy hogyan befolyásolhatja a gondolkodásmódot, az ismeretszerzést, a tanulást a számítógép. Célunk: a számítógép használatának elsajátítása - változtassa meg a tanulási, ismeretszerzési szokásaikat. Ehhez kívánunk új tanulási módszereket, ötleteket stratégiákat bemutatni. Korrekt az ismeretanyaga, nem zúdít a tanulókra felesleges információkat. Messzemenően figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, garancia erre a hármunk személye, hiszen mindhárman régóta tanítjuk ezt a korosztályt. Minden egyes lecke taníthatóságát ki is próbáltuk, sok olyan feladat szerepel a könyvben, amely az órán született, a gyerekek egyéni alkotó munkája révén. A könyv másik előnye a korszerűsége. A tananyagok feldolgozásához alternatívákat is nyújt, több programot is bemutat párhuzamosan, felkínálva a tanárnak a választás lehetőségé Korszerű ismeretanyaggal rendelkezik, természetesen a meglevő dokumentumok figyelembevételével készült.
3
NAT 2003, 2007 Alsótagozat- informatika
Informatikai kultúra fejlesztése, és elterjesztése Információ alkalmazása Digitális kulcskompetencia- IST magabiztos és kritikus használata Törvényi háttér: A legfontosabb, hogy alsó tagozaton is megjelent az informatika. Tehát a tankönyvet úgy kellett tervezni, hogy a 4. osztályban a gyerekek bizonyos informatikai ismerettel kell, hogy rendelkezzenek. Az informatika tanterv az Internetes kommunikáció területe fele mozdult el, kimagasló szerepet kapott az informatikai kultúra elterjesztése és fejlesztése, nagyobb szerepet szán az informatikai eszközök által megszerezhető információ alkalmazásának, kisebb hangsúlya lesz alkalmazói rendszereknek. NAT 2007-es módosítása a következőképpen érintette az informatikát: Beépítésre került az EU nyolc kulcskompetenciája. Digitális kompetencia. Digitális kompetencia A digitális kompetencia felöleli az információs társadalom technológiáinak (Information Society Technology, IST) magabiztos és kritikus használatát a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén.
4
Témakörök Az informatikai eszközök használata
Az informatika-alkalmazói ismeretek Infotechnológia Infokommunikáció Médiainformatika Az információs társadalom A könyvtári informatika Témakörök felsorolni
5
Szerkezeti felépítése
Minden évfolyamon: Tankönyv Munkafüzet és megoldásai Feladatlap és megoldásai Tanári kézikönyv Interaktívtáblás anyagok Oktatási port
6
Szerkezeti felépítése
A tankönyv két főszereplője, akik végigvezetik a tanulókat, Robi a robot, és Professzor Processzor lesz. Robi, a mindig érdeklődő, lelkesedő kis robot, Professzor Processzor, a tanár úr, pedig a kérdésekre válaszol, hasznos információval, tudással látja el a gyerekeket. Minden leckét frissítő kérdésekkel indítunk, ezekkel felfrissítjük az előző lecke témáját, tananyagát. Minden lecke végén pedig levező, üdítő kérdésekkel zárjuk, amelyben az aktuális tananyag legfontosabb részeit ismételjük át, így már játszva vághat neki a következő órának. Ezeket a kérdéseket egy üdítőpohárban helyeztük el. A legfontosabb fogalmakat, definíciókat egy barna szövegdobozban helyeztük el, jól kiemelve, és hangsúlyozva, hogy az itt leírt ismeretek új ismeretek, és megtanulandóak, e tudás nélkül elakadhat a tananyag további feldolgozásakor. Minden tananyaghoz kapcsoltunk érdekes információt is, ezt egy „érdekesség” dobozban helyeztük el, melyben sokszor adunk érdekes weboldalak címeit, hasznos, érdekes információkat.
8
Ezzel a formátummal (A4 , fektetett, spirálozott ) a tanulók munkáját segítjük, hiszen a tankönyv felállítható a számítógép mellett, mint egy naptár. Ezáltal reméljük a tankönyv, igazi munkatankönyvé válik.
9
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban”
Tanulási módszerek „Tanulni, tanulni,……” „Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” Új tanulási módszerek az informatikában „Tanulni, tanulni, …….” Tanulni, de hogyan? „Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” Így is lehet! Az információnak ilyen fajta feldolgozása azonban lassú, felgyorsult világunkban kevésbé hatékony.
10
Tanulási startégiák Tanulási stílus
Előnyben részesített (preferált) külső és belső tanulási feltételek, módok. Egyénre jellemző, tudatos jelenség 1. Tanulási stílus A tanulási stílusok kognitiv stílusok, jellegzetesen egyéniek, a személyiség része. Az emberek az információt legkönnyebben hallás, látás vagy mozgásos tevékenység útján szerzik meg, van aki szívesen tanul egyedül, míg mások társas kapcsolatban. PISA 2003-vizsgálatból ismerjük, hogy a magyar diákok inkább egyedül szeretnek tanulni, kevésbé szeretik a társas tanulási formákat. Ugyanakkor kutatásokból ismerjük, hogy a társas kapcsolatban szerzett tudás hosszú távú. Mivel késztethető a tanuló tanulásra, belső ösztönzőkkel (kíváncsiság, törekvés, a teljesítmény elérése) vagy külső ösztönzőkkel (tárgyi, társas, tevékenység). Hasznos, ha az ember tisztában van saját tanulási stílusával, hiszen így képes lesz arra, hogy olyan tanulási stratégiát válasszon, ami számára a leginkább megfelelő. 2. Tanulási stratégia: Egyénre jellemző, ám tudatos jelenség. Vizuális típusúak: Sokkal könnyebben jegyeznek meg információt kép, ábra, grafikon segítségével, Nagyon jó tanulási módszer lehet az ilyen tanulók számára a gondolattérképek használata. Az audio-típus Könnyebben tanul úgy hogy, hangosan kimondja, ismételgetve, esetleg audio-vizuális eszközök (magnó, diktafon, videó, stb.) segítségül hívásával. Mozgásos típus: A kinesztetikus, vagyis mozgásos típusú embereket pedig a jegyzetelés, többszöri leírás segítheti a tanulásban. Számukra is hasznos lehet a gondolattérképek használata. A tanulási stratégiák, kutatása és gyakorlati fejlesztése a közoktatásban világjelenség, jó példa erre, ha a neten a keresőbe beírjuk ezt kifejezést, ezer találatunk lesz, nem véletlen tehát, hiszen nagymértékben hozzájárul az élethosszig tartó tanulás megalapozásához, egyre inkább terjed az üzleti alapokra való helyezése.
11
Jól megválasztott tanulási stratégia-
Sikeres tanulás Jól megválasztott tanulási stratégia- a sikeres tanulás alappillére.
12
(mikor, minek a hatására következhet be a tanulás)
Tanuláselmélet Objektivista tanuláselmélet Tanulás célja a tudás erősítése A tanár feladata a tudás átadása A tanulók azt a tudást szerzik meg, amit nekik átadnak 3. Tanulás elméletek Azon tudományos elképzelések összessége, melyek arra vonatkoznak, mikor, minek a hatására következhet be tanulás. A tanulás objektivista elmélete: A tanuló célja a tudásnak az erősítése a tanárnak pedig a tudás átadása. a tanulók azt a tudást szerzik meg, amit nekik átadnak. Ma az oktatási reformok által széles körben kritizált elmélet.
13
Konstruktivista tanuláselmélet
radikális szociális fizikai Információfeldolgozó Konstruktivista tanuláselmélet Élesen különbözik az objektivista elmélettől. Ma az oktatáskutatók leginkább kutatott elmélete. Ironikusan mondhatnánk, hogy annyi konstruktivista nézet van, ahány kutató. Így beszélhetünk: radikális, szociális, fizikai, információfeldolgozási konstruktivizmusról Egy dologban mindannyian egyetértenek, hogyha ezt a nézetet sikerül az iskolákba meghonosítani, ez gyógyír lehet az oktatás bajaira.
14
Seymour Papert Hagyományos oktatás kritikája
Oktatásmódszertanban alapvető változás új tanulási környezet mikrovilág gyermeki aktivitást kihasználó környezet pedagógus szerepe számítógépes mikrovilágok "Az iskolát olyan mesterséges és alacsony hatékonyságú tanulási környezetnek tekintem, amit a társadalom kényszerből hozott létre, miután az informális környezetek bizonyos lényeges területeken elégtelennek bizonyultak.„ A konstruktivizmus nagy képviselője: Seymour Papert Papert, Piaget munkatársa volt, és mint tudjuk óriási hatással volt rá, Sok ellentmondást vélt felfedezni Piaget elméletében, továbblép ezen, és újfajta nézeteivel nagymértékben hozzájárult a konstruktivizmus fejlesztéséhez. Véleménye az iskoláról: Hagyományos oktatás kritikája: A lóvontatású szekerek és a gépkocsi- (fejlődését nem a munka, a hatékonyság vitte előre, hanem alapjaiban más technikák megjelenése.) Az oktatásmódszertanban is alapvető váltásra van szükség. Új tanulási környezet létrehozása (mikrovilágok) Aktív, felfedező tevékenység – önálló tanulás Pedagógus szerepe Számítógépes mikrovilágok megteremtése (mai kutatásának területe)
15
Konstruktivizmus az informatikában
számítógép- tanulás- konstruktivizmus számítógépes környezet támogatja konstruktivizmust életközeli környezet- kutatás, felfedezés 4. A konstruktivizmus az informatikában A kutatók és tanárok egyre nagyobb mértékben kapcsolják össze a konstruktivizmust, a számítógépet és a tanulást. Ez nem meglepő, mivel a számítógépes tanulási környezet erősen támogatja a konstruktivista elméletet, hiszen olyan hiteles és élet közeli környezetet tud teremteni, amelyben a tanulók kutathatnak és felfedezhetnek. Milyen módon nyilvánul ez meg mi informatika 5. osztályos tankönyvünkben?
16
Logo, mint konstruktivista tanulási környezet
Nekik megfelelően kialakított környezet Logo mint konstruktív tanulási környezet A nekik megfelelően kialakított környezetben Ehhez magát a Logo programot használjuk, amely már egy kész mikrovilág,. Szerencsére egyre több magyar nyelvű program áll rendelkezésünkre. Ne féljünk több logo program használatától, a tankönyvben is folyamatosan két- logo környezetben dolgozunk, attól függően, hogy a feladat megoldása éppen melyik logo-ban a legegyszerűbb, leglátványosabb stb. Tapasztalatból tudom, hogy ez tényleg semmi gondot nem okoz a gyerekeknek, 5. osztályban mi 4 logo környezetben tevékenykedtünk, és az, hogy az utasítások nem kompatibilisek egymással az sem okoz különösebben nehézséget, egyszerűen felírjuk a táblára az eltérő parancsokat, hiszen nem az a lényeg, hogy fejből ismerjék az utasításokat, a logo környezet csak egy eszköz ahhoz, hogy egy problémát hogyan tudnak megoldani. A könyvben a teknőcök ikonjával jelzem, hogy melyik környezetben készült a feladat, ha nincs ikon a feladat előtt, az azt jelzi, hogy bármelyik logo környezetben megoldható.
17
A hiba nem bűn A hiba nem bűn
Logo környezetben nem éri bírálat, hogy a munka során a Teki nem jót rajzol. A hibakeresés, a problémamegoldásnak a szerves része. Figyeljünk meg egy kezdő logo csoportban dolgozó tanulókat, mit csinálnak, ha a Teknőc nem jót rajzol. Kitörlik az egészet, és újraépítik!. A hibajavítás filozófiájára meg kell tanítani a gyerekeket! A hibák hasznunkra vannak, hiszen arra késztetnek bennünket, hogy tanulmányozzuk, megértsük, és megtanuljuk őket kijavítani! A hibajavítás technikájára látnak több feladatot is a tankönyvben.
18
Problémalátás- problémamegoldás A probléma átgondolása megtervezése
Saját gondolataikat nemcsak megérteni, hanem azt ellenőrizni, felügyelni is megtanulják. Problémalátás, problémamegoldás Ha megkérdeznénk informatika tanárokat, akik tanítanak logot, hogy miért ezt választották, szinte kizárólag mindenki megemlítené, hogy – mert a problémamegoldó gondolkodásukat segíti- és ez így igaz is. Már az első teknőc órán ez történik, hogy elgondolkoznak saját gondolkodásukról, és ellenőrzik is mindezt. Ezt a játszd el a Teknőcöt kifejezéssel szoktuk jelölni. Hogyan tudnám megrajzolni ezt és ezt, erre a kérdésre a tanár soha nem ad konkrét választ, csak módszert mutat, amivel az ehhez hasonló problémát meg lehet oldani. Ez a módszer kapuja lehet annak, hogy képessé tegyük őket arra, hogy mielőtt egy problémát megoldanak azt átgondolják, megtervezzék, és képesek legyenek a saját gondolataikat nemcsak megérteni, hanem azt ellenőrizni, felügyelni is. Ha jól sáfárkodunk a logo-val, akkor gondolkodásukban komoly változásokat érhetünk el, amely az összes tantárgy tanulásához komoly segítséget adhat.
19
Problémalátás, problémamegoldás
Problémalátás, problémamegoldás nemcsak logo környezetben valósulhat meg. Az adott probléma megoldásához más eszközök és módszerek is lehetségesek. Ezt kívánjuk megmutatni a Pascal nyelven keresztül, akár alternatívaként, a pedagógusra bízva akár úgy is, hogy mind a két környezettel megismerkednek a gyerekek. Igyekeztünk játékos módon, nem kifejezetten matematikai problémák témaköréből válogatva bemutatni a Pascalon keresztül a problémamegoldást. Megmutatjuk, hogy ezen a felületen keresztül is a problémamegoldás általános módszerei is alkalmazhatóak, mint pl. Nem lehetne ezt a problémát egy egyszerűbb részproblémákra bontani? Vagy nem kapcsolódik ez egy olyan problémához, amelynek ismerem a megoldását?
20
Internet, mint konstruktív környezet
Virtuális oktatási bázis Tananyag és tartalomkezelő rendszer Sulinet Digitális Tudásbázis Internet, mint konstruktív tanulási környezet Interneten keresztül lehetőségünk van virtuális oktatási környezet használatára – hiszen ezen keresztül életszerű, valósághoz közeli helyeket tudunk létrehozni. Ilyen a Sulinet Digitális Tudásbázis használata, melyet röviden SDT-nek nevezünk. A rendszer egy elektronikus tananyag és tartalomkezelő eszköz, amely lehetőségeket biztosít interaktív multimédiás tartalmak eléréséhez és felhasználásához, ebben találunk egy szerkesztő eszközt is, amely lehetőséget ad a pedagógusoknak, hogy saját tananyagokat szerkeszthessenek, illetve létre is hozhassanak. A tankönyvben egy konkrét tananyag feldolgozása történik az SDT rendszeren keresztül, a tanári kézikönyvben pedig a tanárok segítséget kapnak tananyagkészítésre, illetve a meglevő tananyag átszerkesztésére, módosítására.
21
Alkalmazói ismeretek, mint konstruktív környezet
reproduktív gyakorlás- a problémaközpontú feladatmegoldás párban végzett munka felfedeztető tanulás módszere Alkalmazói ismeretek, mint konstruktív környezet Mikor tekinthetünk egy szövegszerkesztő, vagy egy ábraszerkesztő, vagy multimédia órát konstruktív órának? A tanulóknak leggyakrabban egy előre elkészített sablon, vagy minta alapján kell új oldalakat létrehozni, vagy megrajzolni. Ez azonban egy egyszerű utánzás, ennél sokkal hasznosabb dolgot is művelhetünk a számítógépekkel. A tananyag feldolgozásánál a hangsúlyt a reproduktív gyakorlásról a problémaközpontú feladatmegoldásra tegyük! Az arányokat természetesen meghatározza az adott csoport felkészültsége, képessége. A társak fontos szerepet töltenek be. Néhány feladattípusnál kifejezetten hasznos a párban végzett munka. Ilyen feladatok pl. a hibakereséses (szövegjavítás), hangfelvétel készítése, mesekönyv készítése, hangszerkesztés, SDT tartalmak használata. Az összefoglaló órákon sorra kerülő csoportosításos, rendszerező feladatok is sikeresebbek párban vagy csoportokban elvégezve. Az „ötletelés” előbbre viszi a munkát, a tanulók egymást inspirálják. Eközben a másokkal való együttműködés képessége is fejlődik. Érdemes időnként a felfedeztető tanulás módszerét is alkalmazni. Például egy rajzolóprogram kipróbálásánál, mappaszerkezetet kirajzoló program jeleinek értelmezésénél, ablak részeinek összegyűjtésénél. Ez időigényes módszer, de nagyon hasznos. A tanártól nagyfokú kreativitást igényel, hiszen a gyerekek felfedezés közben eltérő gondolati utakat járnak be, és ezekhez be kell tudni kapcsolódni a tanárnak is és továbblendíteni a gondolatokat, ha a tanuló valami miatt megtorpan.
22
Lakosné Makár Erika Fogalomtérkép
Használjuk fogalomtérkép, gondolattérkép, elmetérkép elnevezésként, idegen kifejezésként: mind map néven. A módszer kidolgozója, Tony Buzan tanulási és jegyzetelési módszerek hatékonyabbá tételére szánta. Kereste, hogy az agy hatékonyabb használatával teljesítményt hogyan lehetne növelni. Mi a Fogalomtérkép: Elménkben levő információk rendezett formában történő megjelenítése. Mikor használjuk: Meglehetősen népszerűvé váltak néhány országban. Ma már rendkívül sok területen lehet alkalmazni, különösen az oktatásban van kiaknázási lehetőség. Új ismeret, tananyag, szövegrész, vers megtanulása Előadásra való felkészülés, szakkönyv elolvasása kijegyzetelése,(jegyzet) fogalmazás készítése, Ismeretek rendszerezése, összefoglalás Tervezés, Kreatív gondolkodás terén egyaránt használható. Hogyan használjuk: A módszert lényegében a pedagógusoknak kell csak megtanítani, a diákok automatikusan elsajátítják. Ha a tanár rendszeresen használja egy-egy összefoglalás, órai vázlat, magyarázat vagy egyéb helyzetekben, akkor a gyerekek természetesnek tekintik majd az információk ilyen, térképszerű feldolgozását. Ezt tesszük mi is, hiszen majdnem minden órai anyagnál megjelenik, vagy összefoglaló, vagy az új anyag feldolgozása kapcsán.
23
Kiváló eszköze az algoritmus készítésének, de bármely témakör rész, vagy teljes összefoglalásának rajzos elkészítésére.
24
Oktatási portál Koreczné Kazinczi Ilona koreczne.kazinczi.ilona@ntk.hu
Lakosné Makár Erika Bánné Mászáros Anikó Csintalan Tamás A tankönyvvel folytatott munkát mint említettem munkafüzettel, feladatlappal, tanmenettel, heti 1, illetve heti 2 órás tanmenettel, tanári kézikönyvvel, digitális segédletekkel, digitális táblára való feladatokkal támogatjuk. Tervezzük egy oktatási portál létrehozását is, melyben nemcsak a tananyaghoz kapcsolódó anyagok lesznek elérhetők, fórum lehetőséget is biztosítunk, ahol a témával kapcsolódó problémákat lehetne megvitatni. A portálhoz akár vendégként hozzá lehet férni, vagy tagként lehet előzetes regisztráció után lehet hozzáférni. A portál elkészültét a leadott címen mindenkinek jelezzük. Addig is két weblapra hívnám fel a figyelmüket, ahol hasznos információkat találnak.
25
Köszönöm figyelmüket! Lakosné Makár Erika
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.