Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az elektronikus kereskedelem
2017. Június 8.
2
Az elektronikus kereskedelem
Előnyök a fogyasztók számára: szélesebb választék; ajánlatok könnyebb összehasonlítása; fizikai és földrajzi korlátok nem jelentenek akadályt; kényelmes; nincs kötve a nyitvatartási időhöz. Hátrányok a fogyasztók számára: nincs közvetlen kontaktus az eladóval; termék nem vehető kézbe, nem vizsgálható meg; információs hiány az eladó és a termék tekintetében; fokozott a megtévesztés és az elsietett ügyletkötés veszélye.
3
A szerződés létrejötte
A távollévők között kötött szerződés fogalma (Korm. rendelet 4. §.) Az ajánlatot a vásárló teszi meg! A vállalkozás által megjelenített tartalom ajánlatra történő felhívásnak minősül. A szerződés a vállalkozás elfogadó nyilatkozatával jön létre. Ez lehet egy megfelelő tartalmú automatikus elektronikus visszaigazolás is!
4
Tájékoztatási kötelezettségek
I. A szolgáltató személyére vonatkozóan fel kell tüntetni: a szolgáltató nevét a szolgáltató székhelyét, telephelyét, ennek hiányában címét, a szolgáltató elektronikus levelezési címét és egyéb elérhetőségét a szolgáltatót regisztráló hatóság megnevezését és regisztrációs számát, ha szükséges, az engedélyező hatóság megnevezését az engedély számával együtt, a szolgáltató adószámát, magatartási kódexre vonatkozó információk a tárhelyszolgáltató adatait
5
Tájékoztatási kötelezettségek
II. A szerződés megkötésére vonatkozóan fel kell tüntetni: Az általános szerződési feltételeket A szolgáltató köteles a honlapján az általános szerződési feltételeit (ÁSZF) megjeleníteni és annak tárolását biztosítani. Az ÁSZF tárolhatósága biztosított, ha a fogyasztó a honlap tartalmát teljes egészében lementheti számítógépére a honlap teljes tartalmát kinyomtathatja az ÁSZF-et egy külön fájlformátumban letöltheti számítógépére.
6
Tájékoztatási kötelezettségek
II. A szerződés megkötésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A szerződéskötés technikai feltételeiről szóló előzetes tájékoztatás, az elektronikus szerződéskötés lépéseiről szóló tájékoztatás előzetes regisztráció, a katalógusban való böngészés, a termékek kiválasztása és kosárba helyezése, a kosár tartalmának frissítése és törlése, a teljesítési és szállítási feltételek kiválasztása, a fizetés, a megrendelés leadása, valamint a visszaigazolásáról szóló tájékoztatás.
7
Tájékoztatási kötelezettségek
II. A szerződés megkötésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A szerződés alakiságára, iktatására és utólagos hozzáférhetőségére vonatkozó előzetes tájékoztatás a szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, hogy a szerződés iktatásra kerül-e, továbbá a szerződés esetleges utólagos hozzáférhetőségéről Az adatbeviteli hibák kijavításáról szóló előzetes tájékoztatás tévedésből, téves tartalommal elküldött nyilatkozatok ajánlattételt megelőző azonosításának és kijavításának technikai eszközeiről nyújtott tájékoztatás A szerződés nyelvéről szóló előzetes tájékoztatás
8
Tájékoztatási kötelezettségek
III. A szerződés tartalmára és teljesítésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságait Az áruválasztás megkönnyítéséhez, továbbá az áru használatához, az áru fenntartásához szükséges megfelelő ismeretek. A tájékoztatás milyensége nagyban függ az adott árutól. Célszerű minden, a kereskedelmi forgalomban lényegesnek tekintett, valamint az áru értékét meghatározó tulajdonság megjelenítése. Az áru vagy szolgáltatás ellenértékét Az árfeltüntetési szabályok megegyeznek a hagyományos kereskedelmi formánál alkalmazandó előírásokkal.
9
Tájékoztatási kötelezettségek
III. A szerződés tartalmára és teljesítésére vonatkozóan fel kell tüntetni: Az ellenértéken felüli járulékos költségeket Az áron kívül felmerülő valamennyi költségről, különösen pl. a fuvardíjról, csomagolási költségről vagy a postaköltségről , vagy ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek fel tájékoztatni kell a fogyasztót. Elfogadott gyakorlatok: A mindenkor aktuális postai vagy futárszolgálati – a termékek súlya vagy darabszáma alapján meghatározott – díjszabás közzététele; A szállítási költség összeghatártól függő meghatározása; Szállítási költségátalány feltüntetése
10
Tájékoztatási kötelezettségek
III. A szerződés tartalmára és teljesítésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A teljesítés (fizetés, szállítás) feltételeit Elfogadott gyakorlatok: minimális rendelési összeghatár meghatározása; a fogyasztó kizárólag előreutalással egyenlítheti ki a termék árát és a szállítási költséget; a teljesítési módok körében postai kiszállítást, futárszolgálati kiszállítást vagy személyes átvételt tesz lehetővé; a fizetési módok körében utánvételes vagy átutalással történő fizetést, esetlegesen áruhitel igénybevételt tesz lehetővé. Elállásról szóló tájékoztatás (ld. később)
11
Tájékoztatási kötelezettségek
IV. A kellékszavatosságra, termékszavatosságra és jótállásra vonatkozó tájékoztatás A fogalmakat pontosan és megfelelően kell használni úgy, hogy a köztük lévő különbség világos és egyértelmű a fogyasztó számára. A Korm. Rendelet 3. számú melléklete mintatájékoztatót tartalmaz! V. A panaszkezelésre és vitarendezési mechanizmusra vonatkozó tájékoztatás panaszkezelés módjáról szóló tájékoztatás; jogszabály által előírt (jelenleg nincs ilyen) vagy önként vállalt vitarendezési mechanizmus igénybevételéről tájékoztatás; békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, elérhetőségéről szóló tájékoztatás. (online vitarendezésről is!)
12
Tájékoztatási kötelezettségek
A szolgáltatónak az előbbiekben meghatározott adatokat elektronikus úton, közvetlenül és folyamatosan, könnyen hozzáférhető módon kell közzétennie. A tájékoztatásokat a honlap bármely időpontban történő meglátogatásakor elérhető módon, előzetes regisztráció és más honlapra utaló linkek (úgynevezett külső hivatkozások) használata nélkül kell megadni. Az előzetes tájékoztatás kötelező elemeit közérthetően és pontosan, az igénybe vett távközlő eszköznek megfelelő módon köteles eleget tenni.
13
Elállás, felmondás A felmondási jog a fogyasztót (meghatározott feltételek fennállása esetén) kizárólag szolgáltatásnyújtásra irányuló szerződések vonatkozásában illeti meg. Az elállási jog a fogyasztó oldalán fennálló információhiányt hivatott kompenzálni. Elállási jogával élve a fogyasztó a szerződést egyoldalúan, visszamenőleges hatállyal szüntetheti meg. Ezen jogok a szerződés megkötésének napjától, valamint a termék átvételének napjától számított 14 napon belül gyakorolhatók.
14
Elállás, felmondás Az elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvétele közötti időszakban is gyakorolhatja a fogyasztó. A vállalkozás a szerződés megkötése előtt köteles a fogyasztót tájékoztatni az elállási jogával kapcsolatban (feltételek, módja, következményei). Ha a vállalkozás a tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, úgy az elállási vagy felmondási idő 12 hónappal meghosszabbodik. Ha a vállalkozás a 14 nap lejártát követően, de 12 hónapon belül megadja a tájékoztatást, úgy az elállásra vagy felmondásra nyitva álló határidő e tájékoztatás közlésétől számított 14 nap.
15
Elállás, felmondás Az elállásra vonatkozóan tájékoztatni kell a fogyasztókat: a határidőről és az egyéb feltételekről (pl. a jog gyakorlásának módja) a Korm. rendelet 2. melléklete szerinti nyilatkozat-mintáról arról, hogy a visszaküldés költségét a fogyasztónak kell viselnie, ha ezt a vállalkozás nem vállalta és hogy a termék postai küldeményként nem küldhető vissza a felmondási jog gyakorlása során felmerülő elszámolásról azokról az esetekről, amikor a fogyasztót nem illeti meg az elállási jog, vagy ha elveszíti azt. Korm. rendelet 1. melléklete: mintatájékoztató
16
Elállás, felmondás Az elállás nyilatkozat érvényessége nem függ konkrét formai követelményektől de a vállalkozásnak rendelkezésre kell bocsátania egy, a jogszabály által meghatározott tartalmú nyilatkozat-mintát, amely segíti a fogyasztót e jogának gyakorlásában. (A honlapon keresztül is lehet erre lehetőséget biztosítani) A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az elállási vagy felmondási jogát a jogszabály előírásainak megfelelően gyakorolta. A fogyasztónak legkésőbb az elállás közlését követő 14 napon belül vissza kell küldenie a terméket, a vállalkozásnak pedig a tudomásszerzést követő 14 napon belül vissza kell téríteni a költségeket.
17
Elállás, felmondás Az elállási és felmondási jog alóli kivételek (nem teljes felsorolás): szolgáltatás egészének teljesítése; az ár és díj a pénzpiac ingadozásától függ (árutőzsde); a fogyasztó utasítása vagy kérése alapján előállított termék; romlandó vagy minőséget rövid ideig tartó termékek; zárt csomagolású termékek, amelyek egészségvédelmi vagy higiéniai okokból a felbontás után nem küldhetők vissza; lezárt csomagolású hang- illetve képfelvétel, számítógépes szoftver a csomagolás felbontása után; hírlap, folyóirat, időszaki lap.
18
Változások 2017-től A Fgytv.-beli főszabálytól eltérően január 1-jétől az elektronikus kereskedelmi szolgáltatást nyújtó vállalkozás elektronikus kereskedelmi szolgáltatással összefüggő ismételten megállapított jogsértése esetén a bírság összege 200 ezer forinttól kezdődhet. 2017. január 1-jén követően az Fgytv. kiegészül az e-kereskedelem területén külön jogszabályban meghatározott súlyos jogsértést elkövető vállalkozásokról a fogyasztóvédelemért felelős miniszter által vezetett internetes nyilvános honlapon elérhető, a vállalkozás fogyasztók által ismert nevére kereshető adatbázis létrehozásával. 2016. február 15-től lehetővé vált a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy az internetes vásárlásokból adódó vitáikat – az egységes uniós online vitarendezési platformnak (OVR platform) köszönhetően – kizárólag elektronikus úton rendezzék a térítésmentesen igénybe vehető, interaktív honlapon keresztül. (
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.