Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
AZ NRSZH ELEKTRONIKUS FEJLESZTÉSEI
- KIEMELTEN AZ IGÉNYBEVEVŐI NYILVÁNTARTÁSRA (TAJ) - Farkasné Farkas Gyöngyi NRSZH Szociális Főosztály mb főosztályvezető Budapest 2012. február 21.
2
Működési engedélyezési eljárás elektronikus rendszere (MUKENG)
Fejlesztési célok: Elektronikus kérelem benyújtásának biztosítása Elbírálási folyamat támogatása Eljárási eseményekhez kapcsolódó iratok előállítása a rendszerből Többszintű jogosultság kezelés Rendszerben bekövetkezett események naplózása Belföldi jogsegély keretében elektronikus rendszerkapcsolat kiépítésének lehetősége (jogszabály módosítást igényel!) Folyamatba épített ellenőrzések Szociális regiszter folyamatainak integrálása Ez az alkalmazás hasonlóan a többi informatikai fejlesztéssel (KENYSZI, ELBIR stb.) szintén a regiszterre épül. A rendszer segítségével a jövőben elektronikusan fog történni a működési engedély iránti kérelem beadása, a hatóság részéről az engedélyezési eljárás lefolytatása. A távolabbi cél a papír alapú ügyintézés kiváltása. Fenntartói oldal: megvalósítható a teljes elektronizáció, vagyis hogy a fenntartó minden iratot, amely az engedély kiadásához szükséges elektronikusan fog tudni benyújtani a hatóság részére,de természetesen lesz arra is lehetősége, hogy bizonyos iratokat személyesen vagy postai úton jutasson el a hatósághoz. Hatósági oldal: a teljes körű elektronikus ügyintés nem valósítható meg (okok: az elektronikus aláírás hiánya, rendszerkapcsolatok hiánya a hatóságok között stb.) ezért bizonyos fokig megmarad a papír alapú ügyintézés. A rendszer a NEFMI által jóváhagyott iratmintákkal rendelkezik (pl. működési engedély). Az iratminták szerkeszthetők, azonban a lényeges (kötelező) adatok (például a működési engedély adatait SZMR. 3. sz melléklet) automatikusan át fognak emelődni az iratmintákba könnyítve a hatóság munkáját, a gyorsabb ügyintézését. Többszintű jogosultság: (ld. Következő dia): ez az jelenti, hogy eltérő jogosultsággal felruházott szerepkörök lesznek mind fenntartói, mind a hatósági oldalról. A fenntartó ügyfélkapus azonosítást követően az alkalmazáson keresztül fog belépni a rendszerbe. 2
3
Rendszer felhasználói
1. Kérelmező (fenntartó felhasználói) Kérelmet rögzítő Kérelmet jóváhagyó, aki a kérelem benyújtását engedélyezi 2. Engedélyező hatóság (SZGYH) Feladatot kiosztó (kiszignáló) Eljáró ügyintéző, aki az eljárást lefolytatja, a döntést előkészíti Döntést hozó, aki a kérelemmel kapcsolatos jóváhagyó vagy elutasító végleges döntést meghozza 3. NRSZH Illetékességet módosító Ágazati azonosító kiadását engedélyező 4. Módszertani intézet Módszertani véleményező, ha a szakmai programot elektronikus formában nyújtották be Fenntartó részéről lesz a kérelmet rögzítő (ügyintéző) illetve a kérelmet jóváhagyó („fenntartó képviselője, amolyan e-képviselő) Hatóság részéről: feladatot kiszignáló = amolyan iktató, eljáró ügyintéző, döntést hozó= kiadmányozási joggal rendelkező személy (pl. hivatalvezető vagy annak helyettese), NRSZH Módszertani intézet: a szakmai program elektronikus megküldése a részére, a szakvélemény visszaküldése elektronikusan is. 3
4
Ellenőrzési és Bírság rendszer
A rendszer célja: A szociális, ill. gyermekvédelmi és gyermekjóléti szolgáltatók hatósági ellenőrzését végzők számára a hatósági ellenőrzés (tervezés, lebonyolítás) elektronikus támogatása. Az ellenőrzések eredményeinek, dokumentumainak a kezelése, elektronizált, egységes, könnyen elérhető rendszerben. A rendszer célja, hogy a szociális illetve gyermekvédelmi és gyermekjóléti szolgáltatók hatósági ellenőrzését végzők számára a hatósági ellenőrzés tervezésének, lebonyolításának elektronikus támogatását biztosítsa. Célja továbbá, hogy az ellenőrzés eredményeinek, dokumentumainak kezelését elektronizált egységes, könnyen elérhető rendszerben biztosítsa. Az ellenőrzési rendszer a Szociális Regiszterre épül és a Bírságnyilvántartási rendszerrel szorosan és integráltan került megvalósításra. A rendszer hozzájárul a szociális ágazat működésének modernizációjához, a szociális szolgáltatók átlátható működéséhez, ellenőrzéséhez, a tervezéshez, a döntéstámogatáshoz. A rendszer tesztelését az ellenőri osztály végzi, heti munkacsoportülésen kerülnek egyeztetésre a felmerülő problémák, feladatok márciusra éles helyzetben (ellenőrzések) is teszteljük.
5
Igénybevevői nyilvántartás „TAJ”
6
Jogszabályi háttér Szt. 20/C (1) bek. A szociális hatóság a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, szolgáltatások finanszírozásának ellenőrzése céljából nyilvántartást vezet. A nyilvántartás tartalmazza a) a 20. § (2) bekezdés a)-c) pontjában és a 20. § (4) bekezdés a) pontjában (TAJ szám) meghatározott adatokat (a kérelmező természetes személyazonosító adatai, lakó – és tartózkodási helye, állampolgársága, bevándorolt, letelepedett vagy menekül, hontalan jogállása, a szabad mozgás és tartózkodás jogára vonatkozó adatok) az ellátott telefonszáma és értesítési címe kivételével, b) a személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatás vagy szakosított ellátás típusát, igénybevételének és megszűnésének időpontját, c) az intézmény, szolgáltató külön jogszabály szerinti ágazati azonosító jelét, d) a finanszírozás, támogatás költségvetési törvény szerinti jogcímét és feladatmutatóját. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló évi III. törvény A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló évi XXXI. törvény A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények ágazati azonosítójáról és országos nyilvántartásáról szóló 226/2006. (XI.20.) Kormányrendelet
7
Az országos nyilvántartás felépítése
8
Intézményi nyilvántartás
Az intézményi nyilvántartás továbbra is a szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatásokat nyújtó fenntartókra, intézményeikre, valamint a részükre kiadott működési engedélyek, illetve azok esetleges módosítására vonatkozó adatokat tartalmazza. Az adatrögzítés a működést engedélyező hatóságok (a megyei Kormányhivatalok Szociális és Gyámhivatalai) feladata. Országos Jelentési Rendszer (csökkenő kötelezettség) Az Országos Jelentési Rendszer a fenntartók által negyed, illetve félévente szolgáltatott, személyes adatnak nem minősülő adatokat tartalmazza az országos jelentési és férőhelyfigyelő rendszer keretében. Az adatrögzítés a fenntartók feladata.
9
Igénybevevői nyilvántartás
Az adatszolgáltatás adatrögzítésből és napi jelentésből áll (felelős a fenntartó). Az adatszolgáltatást a fenntartó által meghatalmazott, ügyfélkapu belépési jogosultsággal rendelkező személy (a továbbiakban: e-képviselő) illetve az általa megjelölt adatszolgáltatási munkatárs teljesíti. Meghatalmazás a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (a továbbiakban Hivatal) honlapján ( közzétett formanyomtatványon kitöltésével adható.
10
Nem kell vezetni a nyilvántartást az Szt. 20/C
Nem kell vezetni a nyilvántartást az Szt. 20/C. § (2) bekezdése szerint szolgáltatások esetében, ezek: családsegítés, ha a szakmai tevékenység az első interjú kapcsán tett intézkedéssel lezárható; falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás; népkonyha; szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátása; utcai szociális munka. Szintén nem kell vezetni a nyilvántartást a Gyvt § (3) bekezdése szerinti szolgáltatások esetében, ezek: alternatív napközbeni ellátás; házi gyermekfelügyelet; gyermekjóléti szolgáltatás, ha annak nyújtása az első találkozást követően tett intézkedéssel lezárható; a gyermekjóléti központ speciális szolgáltatásai közül az utcai és lakótelepi szociális munka, a kórházi szociális munka és a készenléti szolgálat.
11
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények ágazati azonosítójáról és országos nyilvántartásáról szóló 226/2006. (XI. 20.) Korm. rendelet módosításáról 13/B.§: Fokozatosan bevezetésre kerül egy új adatszolgáltatás, amelyet a szolgáltatóknak naponta kell teljesíteni. 13/B.§: Az adatszolgáltatás néhány kivétellel minden szociális illetve gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatóra kiterjed. 13/D.§ : Az adatszolgáltatás teljesítése egy webes felületen valósul meg. 13/C.§: A webes felület elérése ügyfélkapuval rendelkező regisztrált felhasználók számára lehetséges. A rendszer bevezetési feladatait közötti időszakban kell elvégezni. 15.§:
12
Az új adatszolgáltatás bevezetésének menetrendje
: e-képviselők és adatrögzítői munkatársak regisztrálása : Kezdeti adatfeltöltés (megállapodások/határozatok adatai) : Adatszolgáltatás normatívára való hatás nélkül. től: Adatszolgáltatás elmulasztása normatíva vesztéssel jár!
13
Rendszerkapcsolatok Normatív finanszírozás (TÉBA) Intézményi Rendszerek Igénybevevői nyilvántartás (13/B-13/H.§) Ügyfél, igénybevétel: megállapodás/határozat, napi igénybevételi adatok Jogosultságkezelés (13/C.§) Felhasználók és jogosultságok, ügyfélkapus beléptetés Szociális Regiszter (8-9.§) Fenntartó, szolgáltatók, ellátás nyújtási helyek, szolgáltatások, működési engedélyek
14
Jogosultságkezelés (E-képviselő/adatszolgáltató munkatárs) és a Szociális Regiszter kapcsolata
Csak az e-képviselőknek kell személyesen felkeresni az NRSZH kirendeltségeit, az adatszolgáltató munkatársaknak nem. A leendő e-képviselőknek és adatszolgáltató munkatársaknak ügyfélkaput kell létesíteni. A Szociális Regiszterben szereplő fenntartókhoz lehet e-képviselőt rendelni. A fenntartók/intézmények/telephelyek/ellátások adatai a működési engedély alapján szerepelnek a Szociális Regiszterben, azon az e-képviselők/adatszolgáltató munkatársak megadásakor módosítani nem lehet. Ha az adatok hibásak/hiányosak a fenntartó/szolgáltató székhelye szerint illetékes kormányhivatal szociális és gyámhivatalánál kell a fenntartónak adategyeztetést lefolytatni.
15
Szociális Regiszter adatkörei és a jogosultságkezelés kapcsolata
Szolgál-tatás/ellátás típusa Ellátásnyújtás helye (telephely/székhely stb.) Szolgáltatók (intézmények) Fenntartók . 13/C.§ (5) szerint az e-képviselők adatszolgáltató munkatársakat rendelnek a szolgáltatókhoz. 13/C.§ (4) szerint az NRSZH kirendeltségeinek ügyintézői e-képviselőket rendelnek a fenntartókhoz
16
E-képviselő és adatszolgáltató munkatársak létrehozásának folyamata
Start 1. NRSZH munkatárs Felhasználó (e-képviselő) létrehozása 2. NRSZH munkatárs E-képviselő és fenntartó összerendelése 3. E-képviselő Felhasználó (adatszolgáltató) létrehozása, adatszolgáltató szerepkör megadása Megjegyzés: ha az e-képviselő egyben adatszolgáltató, akkor nem kell létrehozni új felhasználót! 4. E-képviselő Adatszolgáltató és székhely/telephely összerendelése Vége
19
Felhasználó adatainak rögzítése
20
Fenntartó hozzárendelés
21
Adatrögzítő munkatárs jogosultságának megadása
22
Az új adatszolgáltatás célja, struktúrája
Sztv. 20/C: „A szociális hatóság a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, szolgáltatások finanszírozásának ellenőrzése céljából nyilvántartást vezet…” 13/F.§. Igénybevételi napló (Napi ellátás igénybevételi tényének adatai) 13/E.§. Igénybevétel adatai (megállapodások/határozatok egyes adatai) 13/E.§. Országos ügyféltörzs
23
Ügyféltörzs Minden ellátást/szolgáltatást igénybevevő személyt először az ügyféltörzsben kell rögzíteni. Az ügyféltörzsben a TAJ szám szolgál az ügyfelek azonosítására A rendszer kezel TAJ szám nélküli ügyfeleket, de azokra speciális szabályok érvényesek. Egy személy az ügyféltörzsben csak egyszer szerepel, akkor is, ha több szolgáltató több szolgáltatást veszi igénybe Az ügyfelek adatait a rendszer egyezteti a TAJ rendszerrel és a Személyadat- és Lakcímnyilvántartással
24
Ügyféltörzs (igénybevevő) adatai
25
Igénybevétel adatai (megállapodások és határozatok)
Az igénybevétel adatait vagy az igénybevételt megalapozó megállapodás, vagy az azt elrendelő határozat alapján kell megadni. Az ügyfél adatait az igénybevételi adatok megadása előtt az ügyféltörzsben kell ellenőrizni, ha ott nem szerepel, akkor meg kell adni. A megállapodások alapján az igénybevétel kezdetét és végét kell megadni. A határozatok alapján szélesebb adatkört kell megadni. Az igénybevétel adataiban bekövetkező változást is rögzíteni kell. Amennyiben megszűnik az igénybevétel, akkor az igénybevételt „le kell zárni”.
26
Igénybevétel rögzítése (megállapodás)
27
Igénybevétel rögzítése (határozat)
28
Igénybevétel módosítása/lezárása
29
Napi igénybevétel A „nyitott” igénybevételekhez napi bontásban meg kell adni a napi igénybevétel tényét. Az igénybevétel tényének értelmezése függ a normatív finanszírozás módjától. A napi igénybevételek megadásához a rendszer felajánlja a „nyitott igénybevételeket”. A napi igénybevételeket legkésőbb az adott napot követő munkanap 24 óráig lehet rögzíteni. Egyszeri alkalommal a rendszerben van lehetőség önrevízióra
30
Napi igénybevétel rögzítése
31
„Szolgáltatás ütközés”
A rendszer figyeli, hogy ugyanaz a személy egy napon igénybe vesz-e több szolgáltatást. A rendszer a szolgáltatónak jelzi, ha az ügyfél egy napon egyszerre nem finanszírozható szolgáltatásokat vesz igénybe. Vagy az azonos személyt megadó szolgáltatók egyike önrevízió keretében törli az igénybevétel tényét, vagy a hamarabb rögzítő kapja a normatív támogatást.
32
Kezdeti adatbetöltés Azoknak a szolgáltatásoknak/ellátásoknak az adatait kell a kezdeti adatbetöltés során megadni, amelyek vonatkozásában a szolgáltató én várhatóan szolgáltatni fog. Ezeket az adatokat között kell megadni. Az adatok megadására két lehetőség van: 1. Manuális adatrögzítés a rendszer saját funkció segítségével 2. A szolgáltató létező saját intézményi nyilvántartásából (konverzióval) egy excel tábla létrehozása és betöltése
33
Manuális adatrögzítés felületei
34
Excel tábla betöltés felülete
Az excel tábla betöltésének tesztelésére tesztfelületet biztosítunk.
35
Az excel tábla szerkezete
Az excel tábla 4 munkalapból áll: Igénybevevő (ügyfél adatok) Megállapodás (megállapodás alapján megadott igénybevételi adatok) Határozat (határozat alapján megadott igénybevételi adatok) Validáció (betöltés ellenőrzésének szabályai) Excel tábla használatának szabályai Az excel tábla kitöltéséhez részletes útmutató készül. A napi igénybevételi adatokat az excel táblában megadni nem kel/nem lehet. A kezdeti adatok betöltése megadható egyetlen excel táblában vagy megadható több táblával, ez nincs szabályozva. Az excel táblában szereplő adatokat csak attól az adatszolgáltató munkatárstól fogadja el a rendszer, aki jogosult az adott szolgáltatásnyújtási hely és szolgáltatás adatainak megadására.
36
AZ ELLÁTÁSOK FINANSZÍROZÁSÁNAK ALAPJA
Az igénybevevői nyilvántartásban, a kiválasztott ellátásnál, az igénybe vevők automatikusan generált névsora mellett, a személyenként megjelenő pipák jóváhagyásával lehet rögzíteni az igénybe vétel tényét a kiválasztott napra. Az ellátások finanszírozása minden esetben a hatályos jogszabályok szerint történik, amely megegyezik a pipák rögzítésével.
37
Napi jelenlét alapján finanszírozott ellátások:
Étkeztetés Házi segítségnyújtás Időskorúak nappali intézménye Fogyatékos személyek nappali intézménye Demens személyek nappali intézménye Hajléktalan személyek nappali intézménye (az engedélyezett férőhelyszám 1,5x vehető figyelembe) Bölcsőde Családi napközi Hajléktalanok átmeneti szállása
38
Megállapodás alapján történő finanszírozás 1:
Pszichiátriai betegek nappali intézményi ellátása Szenvedélybetegek nappali intézményi ellátása Fogyatékos személyek otthona Fogyatékos személyek ápoló-gondozó lakóotthona Fogyatékos személyek rehabilitációs lakóotthona Fogyatékos személyek gondozóháza Pszichiátriai betegek otthona Pszichiátriai betegek rehabilitációs intézménye Pszichiátriai betegek lakóotthona Pszichiátriai betegek átmeneti intézménye Szenvedélybetegek otthona Szenvedélybetegek rehabilitációs intézménye Szenvedélybetegek lakóotthona Szenvedélybetegek átmeneti intézménye Demens betegek bentlakásos intézményi ellátása Időskorúak ápoló-gondozó otthona Időskorúak gondozóháza Emelt színvonalú bentlakásos ellátás Hajléktalanok ápoló-gondozó otthona Hajléktalanok rehabilitációs intézménye
39
Megállapodás alapján történő finanszírozás 2:
Gyermekotthon Családok átmeneti otthona Gyermekek átmeneti otthona Helyettes szülő Különleges gyermekotthon Speciális gyermekotthon Nevelőszülő Különleges nevelőszülő Speciális nevelőszülő Lakásotthon Speciális lakásotthon Különleges lakásotthon Utógondozó otthon Lakhatást nyújtó külső férőhely
40
Férőhely finanszírozás:
Hajléktalanok éjjeli menedékhelye Hajléktalanok éjjeli menedékhelye időszakos férőhely Hajléktalanok átmeneti szállása időszakos férőhely Feladatmutató szerinti finanszírozás: Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Támogató szolgáltatás Pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi ellátás Szenvedélybetegek részére nyújtott közösségi ellátás Egyéb finanszírozási mód (lakosságszám szerint, szolgálatonkénti): Családsegítő szolgáltatás Gyermekjóléti szolgáltatás Gyermekjóléti központ (kapcsolattartási ügyelet)
41
Információs lehetőségek
Telefonos ügyfélszolgálat: 06(1) H-P: 8-18 óráig
43
Ezután megjelenik 8 fő fórum 29 alfórummal.
46
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.