Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

törvényességi felügyeleti szakügyintéző

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "törvényességi felügyeleti szakügyintéző"— Előadás másolata:

1 törvényességi felügyeleti szakügyintéző
Az anyakönyvi tárgyú önkormányzati rendeletek ellenőrzésének tapasztalatai 2017. június 19. Dr. Valastyán Réka törvényességi felügyeleti szakügyintéző

2 Miről lesz szó? Az ellenőrzés alapja és célja Az ellenőrzés tárgya és módja Jogszabályi háttér Megállapítások Az ellenőrzés eredménye - összefoglalás

3 1. Az ellenőrzés alapja és célja
a ME évi ellenőrzési munkaterve – Célvizsgálat anyakönyvi tárgyú rendeletek vizsgálata, különös tekintettel az anyakönyvi eljárásról szóló évi I. törvényben (a továbbiakban: Anyakönyvi törvény) kapott felhatalmazásnak való megfelelés vizsgálatára (96. §) /hatály: július 1./

4 Az ellenőrzés alapja és célja
a rendeletek megfelelnek-e az Anyakönyvi törvény 19. és 33. §-ában foglaltaknak, nem terjeszkednek-e túl a kapott felhatalmazás keretein, továbbá mind a házasságkötésre, mind a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére vonatkoznak-e, illetve közzétételre kerültek-e a települési önkormányzatok honlapján, és feltöltésre kerültek-e az NJT-be

5 2. Az ellenőrzés tárgya és módja
Az ellenőrzéssel érintett önkormányzatok: valamennyi Csongrád megyei települési önkormányzat Az ellenőrzés tárgya: a helyi önkormányzatok anyakönyvi tárgyú rendeletei Az ellenőrzés módja: körlevélben tájékoztatás, anyakönyvi eljárással kapcsolatos rendeletek bekérése, az ellenőrzéshez egységes, átfogó szempontrendszer készítése Az ellenőrzés menete: a CSMKH TFO munkatársai által végzett felülvizsgálat, az egyes települések tekintetében feltárt hiányosságok listája, JELENTÉS (határidő: május 31.)

6 Szempontrendszer Felölelte: a rendeletek megalkotásának,
kötelező elemei meglétének és rendelkezései tartalmának jogszabályi megfelelőségét összevetve az Anyakönyvi törvénnyel , továbbá a jogszabály-szerkesztési követelmények betartását összevetve az önkormányzati jogalkotásra vonatkozó jogszabályokkal , közzétételének vizsgálatát

7 3. Jogszabályok Az Anyakönyvi törvény 96. §-a alapján: „Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy a) rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait, b) rendeletben állapíthassa meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.” – lásd még: 19. § és 33. §

8 Jogszabályok 9. § A házasság megkötésére, a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló eljárásra, valamint a házasság és a bejegyzett élettársi kapcsolat anyakönyvezésére az az anyakönyvvezető illetékes, aki előtt a felek a szándékukat bejelentik. Illetékesség: bejelentés helye szerint 31. § (1) A bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése iránti szándékot a fővárosi kerületi, a megyei jogú városi, valamint a járási hivatal székhelye szerinti képviselő-testület hivatalának anyakönyvvezetőjénél lehet bejelenteni. A bejegyzett élettársi kapcsolat szabályozása: a rendeletalkotási kötelezettség kizárólag a megyei jogú városi, valamint a járási hivatal székhelye szerinti önkormányzatot érinti Csongrád megye: 7 (ebből 2 MJV is egyben)  11 (5: „csak nyomokban” + 6: egyértelmű a helyi jogalkotó rendeletalkotási szándéka )

9 Jogszabályok Egyéb jogszabályok:
a jogalkotásról szóló évi CXXX. törvény (Jat.), a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (a továbbiakban: IRM rendelet), a Nemzeti Jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet, a korábban hatályban lévő, az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló évi 17. tvr.

10 4. Megállapítások 60 önkormányzat (10 városi – ebből 2 MJV, 50 községi) 62 rendeletet (54 alaprendelet és 8 módosító rendelet) alkotott, közülük 29 települési önkormányzat a célvizsgálatról szóló tájékoztatásunkat követően alkotta meg helyi rendeletét vagy módosította a korábbi szabályozást , 5 önkormányzat esetében nincs, 1 önkormányzat esetében a rendeletalkotás jelenleg folyamatban van, összesen 31 település vonatkozásában tártunk fel kiküszöbölendő szabálytalanságot

11 Megállapítások Feltárt jogsértések:
a hivatali helyiségben történő szertartásért fizetendő díjat is a többletszolgáltatások között szabályozza; a rendelet címében és személyi hatályának szabályozásánál az egyéb családi események lebonyolítása is megjelenik, de rendelkezés nincs róla a rendeletben; egyéb családi eseményről (névadó, állampolgársági eskü, házassági évforduló) szóló rendelkezések; (18 db) bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének és/vagy díjazásának szabályozása (nem megyei jogú város vagy járásszékhely esetében); (11 db)

12 Megállapítások Feltárt jogsértések: anyakönyvvezető ruhapénze;
anyakönyvvezető utazási költségtérítése, ha hivatali helyiségen kívüli helyszínre megy; az anyakönyvvezető díjazásának meghatározása pontatlan; az anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő egyéb személy díjazása (pl.: szolgáltatást lebonyolító szertartássegéd, szertartásrendező, kisegítő személyzet a zenei szolgáltatás biztosításáért); a többletszolgáltatás díjának összege nem egyértelmű

13 Megállapítások Specialitások:
hivatali időn kívüli anyakönyvi esemény lehetséges időpontjainak meghatározása; anyakönyv biztonságának, védelmének biztosítása; házasságkötés lemondása; házasságkötés lemondása esetére díjvisszafizetés (általában ha azt előzetesen írásban bejelentik az anyakönyvvezetőnél); házasuló fél külföldi állampolgár (tolmács jelentősége); a szolgáltatás tartalmának felsorolása (pl. berendezett helyiség, ünnepi beszéd, köszöntő, gyertyák, pezsgő szervírozása, gépi zene, emléklap, anyakönyvi kivonat, anyakönyvi esemény utáni takarítás);

14 Megállapítások Specialitások:
egyéb (extra) szolgáltatásokért fizetendő külön díjak (pl.: versmondás, szavalat, gépi zene, dekoráció, gyertyagyújtás, homokszórás, pezsgő és annak felszolgálása); a többletszolgáltatásról (pl. asztali dísz, szülőknek virágcsokor, pezsgő, versmondás, díszítés, élőzene, a hivatali helyiségen kívül a szertartáshoz szükséges hangosítás) a házasulók kötelesek gondoskodni; a polgármesteri hivatal dísztermében történő anyakönyvi esemény megrendezésére csak kérelem alapján kerülhet sor; esküvő méltóságának, nyilvánosságának garanciái külső helyszínen; esőhelyszín biztosítása külső helyszínen.

15 Megállapítások Közzététel:
NJT. – 62-ből 42 rendeletet érintett, ebből valamennyit feltöltötték az Njt.-re, 20 rendeletnél nem volt közzétételi kötelezettség, ezzel a települési önkormányzatok az NJT-ben történő közzétételi kötelezettségüknek maradéktalanul eleget tettek, SŐT! (a július 1-jei határnapot tekintjük „vízválasztónak”)  Honlap: 54-ből 33 önkormányzat honlapján találhatóak meg a rendeletek, 18 önkormányzat honlapján a rendeletek ilyen módon nem hozzáférhetőek, 3 önkormányzatnak honlapja sincsen 

16 Egyéb jogszabály szerkesztési hibák:
Megállapítások Egyéb jogszabály szerkesztési hibák: a rendelet bevezető része nem felel meg az IRM rendelet 54–55. §-a szerinti követelményeknek; a rendelet bevezető része nem felel meg az IRM rendelet 52. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott követelménynek; a rendelet megismétli magasabb szintű jogszabály rendelkezését – ellentétben a Jat. 3. §-ában foglaltakkal; egyes rendelkezések nem felelnek meg a Jat. 2. § (1) bekezdésében lefektetett normavilágosság követelményének; a rendelet szerkezete nem felel meg az IRM rendelet 36–37. §-ai szerinti, a jogszabály formai tagolására vonatkozó követelményeknek;

17 Egyéb jogszabály szerkesztési hibák:
Megállapítások Egyéb jogszabály szerkesztési hibák: a rendelet szövegében nincs (pontos) utalás a mellékletekre, így azok joghatása bizonytalanná válik; a rendelet szövegében van utalás a mellékletekre, azonban azok nem megismerhetők, így azok joghatása bizonytalanná válik; a rendelet már hatályon kívül helyezett jogszabályokra utal; a rendelet tévesen hivatkozik saját szerkezeti egységére vagy hibásan másik jogszabály címére; a korábbi rendeletet hatályon kívül helyező rendelkezés megfogalmazása nem felel meg az IRM rendelet 119. §-ában foglaltaknak

18 5. Az ellenőrzés eredménye - összefoglalás
54 település: össz. 54 db rendelete + módosító rendeletek, 6 település rendeletének hiánya, közülük 1 pótlása folyamatban 26 település önk. rendeletei, valamint 5 település rendeletalkotási mulasztása esetében, össz. 31 település vonatkozásában tártunk fel kiküszöbölendő szabálytalanságot, és élünk az önkormányzatok felé jelzéssel a feltárt hiányosságok orvoslása érdekében, ennek eszköze: írásbeli szakmai segítségnyújtás (2017. július első felében)

19 Az ellenőrzés eredménye - összefoglalás
a tapasztalt hibák nagyobb része tartalmi, míg más részük formai (főként jogszabály-szerkesztési) jellegű tipikus jogsértő szabályozás: egyéb családi anyakönyvi eseményekre is kiterjed a tárgyi hatály, a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését is szabályozza néhány nem MJV/járásszékhely utóélet: Hivatali Tájékoztató (2017. június), Önkormányzati Helpdesk (Kérdések-válaszok)

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "törvényességi felügyeleti szakügyintéző"

Hasonló előadás


Google Hirdetések