Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Somhegyi Annamária Ph.D.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Somhegyi Annamária Ph.D."— Előadás másolata:

1 Dr. Somhegyi Annamária Ph.D.
A gyermekek egészségvédelme az óvodában. Mindennapos mozgás aTIE részeként Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Katolikus Pedagógiai Intézet, január 17.

2 A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény
1. §. A törvény célja olyan köznevelési rendszer megalkotása, mely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését … … A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. A … intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra törekvés, a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia … jellemzi.

3 Teljeskörű egészségfejlesztés tevékenységei az intézmény mindennapjaiban
Egészséges táplálkozás Mindennapos testmozgás III. Személyiségfejlesztés, vagyis a lelki egészség elősegítése: pedagógiai módszerek és a művészetek (ének, zene, rajz, mese, tánc, népi játékok, kézművesség, stb.) alkalmazása Egészségfejlesztési ismeretek készséggé váló oktatása

4 Teljeskörűség jelentése
Az intézmény egészére vonatkozik: Az intézmény mindennapi életében történik Teljes nevelő testület részvételével Minden gyermek részvételével Szülők bevonásával Az iskola környezetének bevonásával Mindegyik fő egészség-kockázati tényezőre hat: - táplálkozás - testmozgás - lelki egészség - egészség-műveltség (készséggé váló ismeretek)

5 TIE hatásai  Tanulási eredményesség javítása;
Iskolai lemorzsolódás csökkenése; Társadalmi befogadás és esélyegyenlőség elősegítése; Iskolai agresszió csökkenése; Dohányzás, az alkoholfogyasztás, a kábítószer-fogyasztás és egyéb szenvedélyek elsődleges megelőzése, ill. a leszokási motiváció támogatása; Bűnmegelőzés; Társas kapcsolatok javulása a kortársakkal, szülőkkel, pedagógusokkal; Önismeret és önbizalom javulása; Alkalmazkodó-készség, a stressz-kezelés, a problémamegoldás javulása; Érett, autonóm személyiség kialakulása; Közösségi kapcsolati háló, társadalmi tőke növelése; Krónikus, nem fertőző népbetegségek (lelki betegségek, szív-érrendszeri-, mozgásszervi- és daganatos betegségek, cukorbetegség) elsődleges megelőzése.

6 Gyermekeink állapota Az iskoláskorúak körében az életkorral emelkedik:
a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az elhízás aránya, a túlsúly előfordulása, a mozgásszervek eltérései, a rendszeres dohányzás, az alkoholfogyasztás és lerészegedés, visszaélés-szerű gyógyszerfogyasztás, drog-kipróbálás, egyre korábbi életkorra tevődik az első szexuális kapcsolat létesítése. Az iskoláskorúak rendkívül sok időt töltenek képernyős elfoglaltsággal. Egészséges táplálkozásuk hiánya több tényezőből tevődik össze. (Részletesen ld. NEFI Gyermekegészségügyi Igazgatóság adatsorai: iskolaegészségügyi szűrések, HBSC kutatás.) Óvodások: mozgásszegénység, „kütyüzés”, képernyőzés, rohanó élet, szülői képességek hiányosságai

7 Ágazatközi együttműködés 2001-2012
2001 Egészséges Nemzetért Népegészségügyi Program 2003 május-november: iskolai egészségfejlesztési normatíva terv és döntések (Népeü. Tárcaközi Bizottság) : orvosi részvétel a köznevelés-irányítási felkészülésben : új köznevelési törvény és rendeletek Mindennapos testnevelés, NAT, kerettanterv, sport-ágazat együttműködése TIE a 20/2012 EMMI rendeletben

8 TIE ajánlás a pedagógusok részére
TIE ajánlást az OH kiküldte minden iskola-igazgatónak április 19-én. Elérhető a honlapon is, linkje:

9 Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges
Nemzetközi helyzet Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges Ez sikerül most nálunk! Alapvető: a köznevelés és egészségügy együttműködése Ez nagyon nehezen megy sok más országban: Lettország, Dánia példája Mindennapos testnevelés Európa egyetlen országában sem sikerült, csak nálunk!

10 Egészséges táplálkozás segítése
Helyi termelés-helyi fogyasztás összekapcsolása (WHO 2001) Ebédelés körülményei: az óvodában még minden jó  Idő Kellemes hellyé tenni a gyerekekkel közösen A gyerekeknek feladatot adva: nagyobbak segíthetik a kisebbeket Zajmentesség

11 Mindennapos testmozgás
Mindennapos testmozgás egészségfejlesztési kritériumai minden nap minden gyermeknek minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fizikai jelei!) minden alkalommal siker- és örömélmény (jól végzett munka és játék) megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is (ügyetlenebb-ügyesebb, gyenge-izmos, stb.) speciális tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), lábizomerősítés, légzéstechnika mozgásfejlődés támogatását szolgáló játékok, mozgásformák szabadba kimenni télen is egészség-ismeretek hatékony átadása (átélés)

12 MOZGÁSSZEGÉNYSÉG ÜLŐ LÉTFORMA (HOMO SEDENS) HELYTELEN BÚTOROK (NEHÉZ ISKOLATÁSKA)

13 HELYTELEN IZOMHASZNÁLAT-
TÓNUSOS IZMOK FESZÜLÉSE FÁZISOS IZMOK GYENGESÉGE ROSSZ TARTÁS ANATÓMIAI KÉPLETEK TÚLTERHELÉSE A KÓROS FUNKCIÓK RÖGZÜLÉSE GERINCBETEGSÉGEK

14

15

16

17

18

19

20

21 Kontrollált prospektív vizsgálat Békéscsaba (2001/2002):
Gyakorlat átlag-eredménye* Gyakorlat sorszáma i = index (kísérleti) = 200; k (kontroll) = 213; n (összes vizsgált tanuló) = 413

22 N=75 „0” eredmény: 5 gyermek (7 %) „1” eredmény: 57 gyermek (76 %)

23 N=68 „0” eredmény: 3 gyermek (4 %) „1” eredmény: 46 gyermek (68 %)

24

25 Mindennapi gerincvédelem
Mozgásszegénység csökkentése (lépcső, gyaloglás, úszás, tánc, kirándulás, stb.) Ülve töltött idő csökkentése (pl. telefonálás állva, óvodai mozgás engedése, tanórán?) Képernyőzés csökkentése (helyette valós élmények, társas kapcsolatok) Túlsúly kerülése (táplálkozás, reklámozott „étkek”, energiaegyensúly) Ca-bevitel (tejtermékek) Szabadidő: művészetek alkalmazása, társas kapcsolatok fejlesztése, közösségi programok Bútorok: szék, asztal, ágy, iskolatáska, ékpárna, számítógép Tömegközlekedés és egészség Frissítő mozdulatok, „kéz hátra” Felnőtteknek: háztartási és kerti munka gerinckímélően reggeli tevékenységek (felkelés, mosdás, fogmosás, torna)

26 Segítség helye www.gerinces.hu
Tömeges tartáshibák miatt minden tanuló és gyermek testnevelésében rendszeres speciális tartásjavítás kell (ÚJ KKK-ban BENNE VAN!) Mozgásanyag DVD-n (3 db) Könyv Összefoglaló rajz (A4 lap) Összefoglaló táblázat tanórákra bontva Szülők részére tájékoztatás:

27 Lelki egészség Személyközpontú pedagógiai módszerek például (a lista a teljesség igénye nélkül készült): a Mentálhigiénés Alapprogramban megismert módszerek (Rogers-i személy-központúság) kooperatív tanulási módszerek interaktív tanítás-tanulás epochalis oktatás projekt-szerű oktatás Komplex Instrukciós Program módszerei

28 Lelki egészség Matematika, fizika, magyar irodalom, zene és egyéb művészetek: Tevékenység-központúság, tanuló-központúság, probléma-központúság, jelenség-alapú oktatás, együttműködésre alapuló oktatás, kiscsoportos tanulás-szervezés, társas kapcsolati készségeket is fejlesztő módszerek, projektmunka a kooperatív tanulásban, felfedeztetés módszere, értő tudás, önállóság, önhatékonyság, felszabadult és örömteli gondolkozás, csökkenő szorongás és ellenérzés az iskolával szemben, művészettel nevelés (Magyar Képzőműv. Egyetem), ének-zene tanítás megújítása Kodály szellemében

29 Lelki egészség Művészetek alkalmazása:
- léleknemesítő-gyermekszelídítő - tanulást és kreativitást serkentő - 2 agyfélteke harmonikus együttműködése Ének, tánc, rajz, mesemondás, népi játékok és népi rítusjátékok, kézművesség, stb. (Pécsi Gyermekotthon példája) – szakkör-szerűen, de minden tanuló! Kodály szerinti mindennapos közös éneklés-zenélés: idő és igen jó énektanár kell (egész napos iskola): + baráti társaság, szoc. hátrány leküzdése!

30 Egészségismeretek, -készségek
I. Az egészséget befolyásoló tényezők II. Betegségek megelőzése III. A gyermek fejlődése IV. Az egészségügy igénybevétele

31 Egészségismeretek, -készségek
I. Az egészséget befolyásoló tényezők: Az egyén és az őt körülvevő közösség egészsége mint közös felelősségünk. A gyermek jogai és kötelességei: jogtudatosság és kötelességtudatosság. A jó egészségi állapot megőrzése. Személyi higiénia. A környezet egészsége. Médiatudatosság, a médiafogyasztás egészségvédő módja. A média egészséget meghatározó szerepe. Művészeti tevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai. Fogyasztóvédelem. Idő és az egészség, alvás és egészség, bioritmus, időbeosztás. Tartós egészségkárosodással élő társakkal együttélés, a segítségre szorulók segítése.

32 Egészségismeretek, -készségek
I. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Táplálkozás: A táplálkozás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséges táplálkozás, élelmiszerek helyi termelése, helyi fogyasztása. Lelki eredetű táplálkozási zavarok. A beteg ember táplálásának sajátosságai. Testmozgás: A testmozgás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséghez szükséges testmozgás. A szervezet fejlődése és működése testmozgással és annak hiányában. Sporttevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai.

33 I. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás):
Lelki egészség (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése is,ennek részeként a stressz- és konfliktus-kezelés, problémamegoldás fejlesztése; valamint az agresszió, bántalmazás és a szenvedélybetegségek elsődleges megelőzése is): A lelki egészség. Önismeret, önértékelés, a másikat tiszteletben tartó kommunikáció módjai, ennek szerepe a másik önértékelésének segítésében. Az érett, autonóm személyiség jellemzői. A társas kapcsolatok (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése, valamint a családi életre nevelés is). A nő szerepei, a férfi szerepei. A társadalom élete, a társadalmi együttélés normái, illem és etika, erkölcs. A családi élet – kapcsolat a család tagjai között; közös tevékenységek.

34 Egészségismeretek, -készségek
II. Betegségek megelőzése: Megelőzhető fertőző betegségek, a megelőzés elmulasztásának következményei. Megelőzhető nem-fertőző idült (krónikus) betegségek. Idült (krónikus) betegek egészsége. Gerincvédelem, gerinckímélet. Balesetek, baleset-megelőzés, elsősegély-nyújtás. A szenvedélybetegségek és megelőzésük (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás, játék-szenvedély, internet- és tv-függés).

35 Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. annamaria.somhegyi@bhc.hu 30-202 5317

36 Sok sikert a pedagógusoknak, gyermekeknek, a szülőknek, a köznevelés-irányításnak és a népegészségügynek!


Letölteni ppt "Dr. Somhegyi Annamária Ph.D."

Hasonló előadás


Google Hirdetések