Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Terdikné dr. Takács Szilvia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Terdikné dr. Takács Szilvia"— Előadás másolata:

1 Migráns diákokkal kapcsolatos adminisztratív és tanügyigazgatási feladatok
Terdikné dr. Takács Szilvia kutatótanár, igazgató (BVHSZC Bókay János Szakgimnáziuma) 2017.

2 PROBLÉMÁK az iskolák (nevelési tanácsadók is!) esetlegesen, következetlenül alakítják ki a migráns-ügyekkel kapcsolatos gyakorlatukat a jogszabályok rendkívül hiányosak számos jogszabály együtt-olvasásából lehet összerakni a (bizonytalan) választ a törvényi szabályozás ellentmondásos, nem felel meg a napi gyakorlatnak elvárások és feltételek nem összeegyeztethetők MIGRÁNSSPECIFIKUS SZAKÉRTŐ NINCS AZ OKTATÁSBAN

3 CÉL komplex tanügyigazgatási információs rendszer létrehozása a migráns diákok oktatását-nevelését érintő kérdésekben CÉLCSOPORT: intézményvezetők, osztályfőnökök, (szaktanárok), fenntartók

4

5 Migráns diák iskolai pályája
BEIRATKOZÁS OSZTÁLYBA SOROLÁS, BESZÁMÍTÁS ADMINISZTRÁCIÓ KÖZPONTI FELVÉTELI FELMENTÉS ÉVISMÉTLÉS (?) ELTÁVOZÁS IDEIGLENESEN KIIRATKOZÁS ÉRETTSÉGI VIZSGA

6 Knt. 92. § (1) A nem magyar állampolgár kiskorú óvodai ellátásra jogosult/ tanköteles, ha a) a menedékjogról szóló tv. szerint a magyar állampolgárokkal azonos jogok illetik meg, b) a szabad mozgás és tartózkodás jogát gyakorlolja c) a harmadik országbeli bevándorolt, letelepedett, v. tartózkodásra jogosító engedéllyel rendelkezik. Felvétel Átjelentkezés magyarországi oktatási intézményből 1 rendes felvételi eljárás (v. kötelező felvételt biztosító iskola 2 külföldről érkezik, elsőként a mi iskolánkkal létesít tanulói jogviszonyt. 3 A feltételek meglétét a tanuló nevelési-oktatási intézménybe történő felvételénél igazolni kell. (Knt. 92. § (1) … nyolc munkanapon belül köteles tájékoztatni az oktatási intézmény székhelye szerint illetékes idegenrendészeti hatóságot évi II. tv. 74/A. §  

7 A feltételek meglétét a tanuló nevelési-oktatási intézménybe történő felvételénél igazolni kell. (Knt. 92. § (1) Státusszal nem rendelkező tanuló a KIR-ben rögzíthető TAJ-számot se kér a rendszer Oktatási azonosító igényelhető DE: A Knt.92. §-t „megsértjük” (?) Knt. 41. § (4) szerinti adminisztrációs kötelezettségeket nem tudjuk teljesíteni Hibás létszámot adunk meg a KIR-STAT-ban

8 külföldről érkezik, elsőként a mi iskolánkkal létesít tanulói jogviszonyt
Beiratkozás előtt: tanulmányok hiteles fordítása (VAN?) tartózkodásra jogosító engedély (+ végzés, határozat) TAJ-kártya Beiratkozáskor: jelenteni a hatóságoknak (2007. évi II. törvény 74/A. §.) KIR-azonosítót kell igényelni az anyakönyvben rögzíteni az állampolgárságot, a tartózkodás jogcímét, okirat megnevezését, számát felvételi határozatban a beszámítás részleteit, különbözeti vizsgákat feltüntetni

9 Pontszámítás (felvételi)

10 Központi felvételi vizsga
Nyelvhelyesség: Műholdas sugárzású fiataloknak szóló műsort indított az egyik televíziós csatorna.

11 Törzslap vezetése

12 FELMENTÉS, MENTESÍTÉS Osztályozás, értékelés alóli felmentés kizárólag nevelési tanácsadó, vagy szakértői bizottság javaslata alapján! Az igazgató óralátogatás alól adhat felmentést, de akkor is osztályozni kell!

13 20/2012. EMMI rendelet 185. § (3): Ha az iskolai tanulmányok folytatását a magyar nyelv ismeretének hiánya vagy a külföldi és a magyar iskola követelményrendszere közötti eltérés gátolja, az iskola igazgatója - a szülő egyetértésével - az évfolyam megismétlését engedélyezheti úgy is, hogy a tanuló csak felzárkóztató foglalkozásokon és nyelvórákon vesz részt. Felzárkóztató év Sikertelen tanév Harmadszor ismétel évet Osztályzatot nem kap a kötelező közismereti tárgyakból

14 A nevelési tanácsadók gyakorlata nem egységes
Érdemes-e nevelési tanácsadóhoz fordulni a magyar nyelv nem megfelelő ismerete miatt? a nem magyar anyanyelvűség nem számít tanulási nehézségnek a tesztek nem a külföldi diákok nyelvi kompetenciáinak hiányosságait mutatják ki

15 Távozás az iskolából Knt. 53. § (11): Kérelemre megszűnik annak a nem magyar állampolgárságú gyermeknek, tanulónak a magyarországi nevelési-oktatási intézménnyel létesített óvodai, tanulói, kollégiumi tagsági jogviszonya, aki külföldre vagy saját országába távozik.

16 nem jön vissza visszajön nem jön vissza visszajön nem jön vissza
Eltávozás esetei Szándéka szerint végleges Szándéka szerint ideiglenes Bejelentés nélkül távozik nem jön vissza visszajön Szünetel -tet Magán-tanulóként nem jön vissza visszajön nem jön vissza

17 Érettségi vizsga alanyi jogon járhat
csak nev.tan. és szakértői bizottság javaslatára Magyar mint idegen nyelv vizsga (magyar nyelv és irodalom helyett) Felmentés vizsgatárgy vagy vizsgarész alól

18 Érettségi vizsga (100/1997.korm.r. 6.§)
a) nem magyar állampolgár, vagy alanyi jogon járhat Magyar mint idegen nyelv vizsga (magyar nyelv és irodalom helyett) b) a középiskolai tanulmányai befejezését megelőző négy tanév közül legalább hármat nem a magyar köznevelési rendszerben végzett c) feltétel: 4 tanév végi magyar nyelv és irodalom osztályzat

19 Magyar anyanyelvű magyar állampolgár
b) a középiskolai tanulmányai befejezését megelőző négy tanév közül legalább hármat nem a magyar köznevelési rendszerben végzett Magyar anyanyelvű magyar állampolgár Nem magyar anyanyelvű magyar állampolgár Általános iskolát Magyarországon Középiskolát: 3 évet külföldön, 1 évet Magyarországon Általános iskolát külföldön Középiskolát: 2 évet külföldön, 2 évet Magyarországon MID érettségi vizsgát tehet Magyar nyelv és irodalomból kell érettségiznie

20 Ellentmondások Előbb sikertelen tanév, utána felkészítő tanév
MID vizsgához magyar nyelv és irodalom osztályzat a feltétel Nem anyanyelvű magyar állampolgártól elvárt nyelvtudás az érettségin (1 év a magyar közoktatásban – MID, több: MNYI) Magyar diákok felmentése helyesírás ért. alól, külföldiek nem Központi felvételin ugyanaz az anyanyelvi feladatlap Központi felvételi jelentkezési lapon nem tüntethető fel a MID-osztályzat Országos kompetenciamérésen ugyanaz a feladatlap

21 Demokratikus? Knt. 92. § ( (3) A Magyarországon tartózkodó nem magyar állampolgár, ha megfelel az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek, az óvodai nevelést, a kollégiumi ellátást, a pedagógiai szakszolgálatokat, továbbá - ha a magyar jog szerinti tanköteles kort eléri - az iskolai nevelést-oktatást a tankötelezettség fennállása, továbbá a tizennyolcadik életéve betöltése előtt megkezdett tanulmányok befejezéséig a magyar állampolgárokkal azonos feltételekkel veheti igénybe. az elvárások is azonosak eszközrendszer hiányos

22 Az igazgató szerepe (felelőssége) egy befogadó iskola működtetésében
Migránsok aránya: csak a meglévő erőforrásokhoz mérten Integrált és bontott tanítási órák aránya A fenntartó meggyőzése (pl. csoportbontás, felzárkóztató órák, MID-tanár: finanszírozási kérdések) Pedagógusok meggyőzése Irányelv: azonos követelmények vagy méltányosság? („pozitív diszkrimináció”)

23 Az igazgató szerepe (felelőssége) egy befogadó iskola működtetésében
Felvételi pontszámítás alapelvei (lehetővé teszem-e a bejutást?) Utal-e a befogadásra a Pedagógiai Program? Hibátlan nyilvántartás Jogszabály-ismeret Nincs politizálás


Letölteni ppt "Terdikné dr. Takács Szilvia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések