Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szolnok Városi Kollégium
Darázs Tibor általános intézményvezető -helyettes Szolnok, március 24.
2
„EGÉSZSÉGES TANULÓ EGÉSZSÉGES PEDAGÓGUS”
3
INTÉZMÉNYI SZINTŰ ELEMZÉS (SWOT)
ERŐSSÉGEK GYENGESÉGEK LEHETŐSÉGEK VESZÉLYEK Kevésbé hatékony a kollégiumi tanulók egészségügyi ellátása, az egészségfejlesztés és a prevenciós tevékenység. Kollégiumokra kidolgozott, adaptálható egészségfejlesztési programok hiánya (mérés, dokumentáció). A pedagógusok egészségneveléssel kapcsolatos ismereteinek és egészségtudatos magatartásának hiányosságai. A rendszeres mozgáshoz, sportoláshoz feltételrendszerünk nem megfelelő. Rendszerszintű, folyamatos, évfolyamonkénti tartalom közvetítése.(KNAP-keretprogramterv) Személyre szabott egyéni törődés és foglalkozás a tanulóval. Szabadidős foglalkozások sokszínűsége. Rendszeresen megrendezésre kerülő egészségfejlesztési programok. Az egészségügyi és más területeken dolgozó szakemberek munkájának összehangolása a pedagógusokkal. (szakmai háttértámogatás) Ökoiskola pályázat (most került benyújtásra) Munkacsoportok létrehozása, pedagógusok felkészítése. Szülők és kortárs segítők bevonása a folyamatok eredményessé tétele érdekében. Társadalmi és gazdasági folyamatok alakulására nincs hatásunk. Korosztályos „érdeklődés” tiltott dolgok, tevékenységek iránt. Deviáns magatartási formák terjedése, elfogadottsága. Tudatmódosító szerek elérhető áron. Intézményi anyagi források folyamatos biztosításának bizonytalansága.
4
ERŐSSÉGEK Rendszerszintű, folyamatos, évfolyamonkénti tartalom közvetítése. 59/2013. (VIII. 9.) EMMI rendelet a Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának kiadásáról (kerettanterv és keretprogramterv) Személyre szabott egyéni törődés és foglalkozás a tanulóval. Szabadidős foglalkozások sokszínűsége. Rendszeresen megrendezésre kerülő egészségfejlesztési programok.
5
A tematikus csoportfoglalkozások keretterve TÉMAKÖRÖK
A tanulás tanítása Az erkölcsi nevelés Nemzeti öntudat, hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Az önismeret és a társas kultúra fejl. A családi életre nevelés A testi és lelki egészségre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság, környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés
6
GYENGESÉGEK Kevésbé hatékony a kollégiumi tanulók egészségügyi ellátása, az egészségfejlesztés és a prevenciós tevékenység. Kollégiumokra kidolgozott, adaptálható egészségfejlesztési programok hiánya (mérés, dokumentáció). A pedagógusok egészségneveléssel kapcsolatos ismereteinek és egészségtudatos magatartásának hiányosságai. A rendszeres mozgáshoz, sportoláshoz feltételrendszerünk nem megfelelő.
7
LEHETŐSÉGEK Az egészségügyi és más területeken dolgozó szakemberek munkájának összehangolása a pedagógusokkal. (szakmai háttértámogatás) Ökoiskola pályázat (most került benyújtásra) Munkacsoportok létrehozása, pedagógusok felkészítése. Szülők és kortárs segítők bevonása a folyamatok eredményessé tétele érdekében.
8
VESZÉLYEK Társadalmi és gazdasági folyamatok alakulására nincs hatásunk. Korosztályos „érdeklődés” tiltott dolgok, tevékenységek iránt. Deviáns magatartási formák terjedése, elfogadottsága. Tudatmódosító szerek elérhető áron. Intézményi anyagi források folyamatos biztosításának bizonytalansága.
9
INTÉZMÉNYI EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI TEVÉKENYSÉG
Intézmény neve 2014/ tanév okt.1. létszám Formális , minimális tevékenység a 20/2012.(VIII.31.) EMMI rendelet( X. Fejezet 128.§-132.§ ) alapján Formálison túlmenő az iskola mindennapjaiban megjelenő egészségismeret-oktatás,programszerű egészségfejlesztés, "rejtett tantervben" megjelenő: közvetített atitüdök, iskolai légkör, képviselt értékek Az Önök intézményében az egészségfejlesztés területéről vannak e bemutatandó jó gyakorlatok, vagy iskolaszervezési módszerek/modellek? Szolnok Városi Kollégium 657 egészséges táplálkozás (minimális mértékben, konkrét ráhatásunk nincs) 59/2013 (VIII.09.) EMMI rendelet 2. sz. melléklet 7. témaköre "Testi " és lelki egészségre nevelés, minden évfolyamra kötelezően előírja foglalkozások megtartását Arany János Programokon belül: életmód-életvitel foglalkozások, önismeret foglalkozások, tanulásmódszertan foglalkozások nincs minden napos testmozgás (hetente 2 alkalommal, bérelt létesítmények igénybevetelével) testi-lelki egészség (minden kollégiumban van mentálhigiénikus heti 1-2 órában, Arany János programokban pszichológus) bántalmazás és iskolai erőszak (konkrét tevékenység nincs, kollégiumi csoportfoglalkozásokon dolgozzák fel a pedagógusok) balesetmegelőzés, elsősegélynyújtás (tanév elején oktatás és tevékenységekhez kapcsolódóan tanév közben is) személyi higiéne (folyamatos tevékenység a tanárok és az ápolónő részéről)
10
„Szervezetfejlesztés az egészségért”
Ápolói munkakör betöltése Tagintézményi szintű prevenciós és mentálhigiénés munkatervek készítése Pedagógiai Programban megjelenített feladatok (beépültség) 1 fő mentálhigiénikus alkalmazása 7 óra/hét munkaidőben 1 fő szakpszichológus alkalmazása 13 óra/hét munkaidőben (Arany János programok finanszírozásában) Tanártovábbképzések biztosítása, amelyek közvetetten kapcsolódnak az egészségfejlesztéshez
11
Fejlesztési tapasztalatok, ajánlások
A majdan kiválasztható egészségfejlesztési programok között legyen kollégiumra kidolgozott változat is. Kérjük annak lehetőségét, hogy nálunk is lehessen kollégiumi pszichológusi és kollégiumi orvosi ellátás. Javasoljuk teljes körű egészségfejlesztési modellek kidolgozását. (tananyagtartalmak kidolgozása) Megfelelő infrastrukturális fejlesztésekkel a kollégiumi személyes higiéné és a napi rendszerességű testmozgás korszerű feltételeinek megteremtése.
12
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.