Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMáté Boros Megváltozta több, mint 7 éve
1
Egészséges, biztonságos létünket, élettevékenységünket meghatározó tényezők
Dr. Komonyi Éva PhD
2
„ az egészség a teljes testi, lelki, szellemi és szociális jól-lét állapota.”
(WHO) …harmónia, egyensúly: külső, belső
3
genetikai és környezeti tényezők
Rossz életmódbeli szokásaink a megbetegedések mintegy %-ért felelősek. A civilizációs megbetegedések fő oka tehát az ember egyéni felelősségtudatának hiánya. Önmagában nem mindig szerepelnek oki tényezőként, egyszerűen csak megerősítik vagy legyengítik a szervezetet + genetikai és környezeti tényezők
4
Az egészségi állapotot meghatározó tényezők összefüggései
5
A társadalmi, gazdasági, kulturális és környezeti feltételek összefüggései
6
Egészség csak a személyes odafigyelés és az orvosi szaktudás együttes munkájából adódhat.
A mi feladatunk a megelőzés.
7
Az egészséges életvezetést alkotó legfontosabb funkciók, tevékenységfajták a következők:
egészséges táplálkozás, rendszeres és egészséges mozogás, higiénia betartása, tanulás, munka, pihenés, szórakozás, alvás, emberi kapcsolatalakítás és - tartás. Ezek bármelyikének egészségtelen alakulása teljes egészségünket veszélyezteti, mivel ezek mindegyike egymásra hatással van.
8
Miért eszünk, avagy a táplálkozás biokémiája
„Egyél, hogy élj, de ne azért élj, hogy egyél” (Caecilius Balbes III-IV.sz. )
9
Valamennyi tápanyagnak funkcionális rendeltetése van.
Az emberben nem működik az egészséges táplálék-kiválasztási ösztön. A helyes táplálkozást tanulnunk kell! Valamennyi tápanyagnak funkcionális rendeltetése van.
12
A tápanyag bevitelt, mint anyag és energia bevitelt tekintve az emberi szervezet és környezete között az alábbi egyensúlyok állnak fenn:
13
Energiaegyensúly: ha az ételekből felvett energia = a test életfolyamatainak fenntartásához szükséges energiaigény + fizikai energiaigény . Táplálkozási energia egyensúly: ha az energia bevitel = az energia leadás → a testsúly const. Pozitív energia egyensúly: ha az energia bevitel > az energia leadás → a testsúly nő, (1 kg testsúly beépítéséhez kb kJ (7890 kcal) energia bevitel felesleg kell). Negatív energia egyensúly: az energia leadás > az energia bevitel → a testsúly csökken, (1 kg testsúly elvesztéséhez kb kJ (7890 kcal) energia felesleg leadás kell).
14
Mire használódik el a bevitt energia?
a testhőmérséklet fenntartása az idegrendszer működése párologtatás fizikai munkavégzés
15
Általános napi energiafelhasználás
A különböző foglalkozású emberek napi energiafogyasztása Az emberi szervezet alap (nyugalmi) anyagcseréje, amelynek energia igénye naponta 7200 kJ (1714 kcal). Tevékenységforma Általános napi energiafelhasználás kJ kcal Főként szellemi munka 8400 2000 Könnyű testi munka 15050 3500 Közepes nehézségi fizikai munka 17270 4110 Nehéz fizikai munka 19940 4740
16
A tápanyagszükségletet még az alábbi tényezők is befolyásolhatják:
a kor – a csecsemőkorban igényelt 400 kJ/kg (100 kcal)-ról fokozatosan csökken, a felnőtteknél kJ/kg (40-50 kcal); az éghajlat – hideg hatására fokozódik, melegben csökken; a nem – a férfiaké 5-10 %-kal magasabb, mint a nőké.
17
Az elfogyasztott tápanyagok kettős célt szolgálnak:
lebontásukkal fedezik a szervezet energia szükségletét, anyagcseréjük alatt szolgáltatják azon köztianyagokat, amelyekből saját biomolekuláit felépítheti.
18
A belső környezet állandóságát biztosító élettani folyamatok összességét homeosztázisnak nevezzük.
Ezen paraméterek: a térfogati állandóság, az ion összetétel állandósága, a pH állandóság, az ozmotikus koncentráció állandósága és a hőmérsékleti állandóság.
19
A szervezetben lejátszódó anyagcsere-folyamatok és jelentőségük
Fehérje- anyagcsere Szénhidrát-anyagcsere Zsíranyagcsere Ásványianyag-és vitamin anyagcsere ! a Mengyelejev - táblázat 88 kémiai eleme Vízháztartás
20
A gyermekek és serdülők napi fehérje-, zsír-és szénhidrát-szükséglete (g)
Kor Fehérjék Zsírok Szénhidrátok (évek) általános mennyiség ebből állati eredetű 5-7 72-75 45 75-80 8-11 75-95 55 80-95 12-14 90-110 65 90-100 15-17 70
21
Teljes oxidáció esetén
szénhidrát kb. 16,7 kJ/g (4 kcal) zsír 39 kJ/g (9,3 kcal), fehérje 16,7 kJ/g (4 kcal), alkohol 29 kJ/g (7 kcal).
22
! változatos táplálkozás
A fizikai munka és a sport 20%-kal több fehérje felvételét teszi szükségessé. ! változatos táplálkozás Táplálék kiegészítők – csak orvosi felügyelettel
23
Na, K, Ca, Mg biológiai jelentősége
Na+(sejten kívül), K+ (sejten belül): A sejt ozmotikus viszonyainak beállítása, biztosítja a megfelelő ionegyensúlyt, és hatásuk van a szervezet sav-bázis egyensúlyára is. jelentős szerepet játszanak az idegsejtek ingerület-vezetésében is. a kálium részt vesz a szív- és veseműködés szabályozásában.
24
Ca, Mg biológiai jelentősége
A kalcium: - nélkülözhetetlen az erős csontok és fogak felépítéséhez és fennmaradásához. a szívműködés -szabályozásában a protrombin trombinná alakulásában is szerepet játszik (véralvadás egyik alapvető részfolyamata). A magnézium: - nélkülözhetetlen a fehérjeszintézishez, létfontosságú szerepe van az izom-összehúzódásban, védi az izom hajszálereit a károsodásoktól, részt vesz számos enzim szintézisében és a vér cukortartalmának biokémiai energiává alakításához is szükséges.
25
A vas biológiai jelentősége I.
A hemoglobin, mioglobin porfirinvázának alkotója a vas atom.
26
A vas biológiai jelentősége II.
Kettő és háromszoros pozitív töltésű kationjai az elektronszállító citokrómok alkotói, így szerepet kapnak a fotoszintézisben és a terminális oxidációban.
27
Mikroelemek biológiai jelentősége I.
Zn2+: Növényvilágban: Szerepet kap a növekedésben a kloropasztisz gránumszintézisében. Állatvilág és ember: - enzimek aktivátora - a csontképzésben, fehérjeszintézisben, ivarmirigyek működésében, látásban kap szerepet.
28
Mikroelemek biológiai jelentősége II.
F-: A fogzománc alkotója. I-: A tiroxin alktója: - ideg-, ivarrendszer működésért), serkenti a lebontó anyagcserét, beállítja az alap-anyagcsere-szintet, a testhőmérsékletet. Co2+:A B-12 vitamin porfirinvázának központi atomja, a nitrogén fixáláshoz szükséges. Cu2+: a terminális oxidáció citokrómjainak és gyökfogó enzimjeinek alkotója.
29
A vitaminok jelentősége
Jelenleg mintegy 50 vitamin ismeretes
30
Vízben oldódó vitaminok
B1-vitamin (tiamin, aneurin) - szénhidrátok anyagcseréjében Hiánybetegsége a beri-beri - egyoldalú táplálkozás esetén Hiánya esetén: Ingerlékenység idegrendszeri és szívműködési zavarok fáradság, depresszió, dekoncentráció súlyvesztés jelentkeznek. Hol található? - magvakban, dióban, barna kenyérben, tojássárgájában, májban napi B1-vitamin szükséglet - 1,1-1,3 mg.
31
B2-vitamin (riboflavin) - sejtlégzés
Hiánya esetén: zavar az idegrendszer működésében, károsodik a szem szaruhártyája, a bőr, a száj nyálkahártyája Jelentős mértékben tartalmaznak : gabonafélék, hal, élesztő, máj, hús, tej, hajdina, mandula, bodza, stb. napi szükséglet - 1,5-1,7 mg.
32
B3-vitamin (nikotinamid) - enzimek működésében, hidrogénátvivő koenzim
Hiánya: - pellagrához vezet B6-vitamin (piridoxin) fehérjeinek anyagcseréjében, vérképzésben Hiánya: - bőrbetegségek zöldségek, bab, dió, rizs, kukorica, banán, hal, máj, bodza, búzacsira tartalmazza. napi szükséglet: 1,6-1,8 mg.
33
B10-vitamin (fólsav): fehérvérsejtek, vörösvértestek, vérlemezkék képzésében amino- és nukleinsavak anyagcseréjében, hozzájárul a gyomor-bélrendszer és a szájnyálkahártya épségéhez a B12-vitamin szinergistája !-elfedheti a B12-vitamin hiánytüneteket (vegeteriánus táplálkozás esetén veszélyes) - a cink anatagonistája Hiánya: - vérképzés zavarai máj, a leveleszöldségek, gzümölcsök, élesztő napi szükséglet: 0,15mg.
34
B12-vitamin (kobalamin):
a folsav koenzimje vérképzés étvágyfokozó és növekedésfokozó hatás Hiánya: vérszegénység Co-gazdag élelmiszerekben: hüvelyesek, dió, gomba, hal napi szükséglet: 1-3 μg.
35
C-vitamin (aszkorbinsav):
erősíti az immunrendszert, antioxidáns vasfelvétel, hormonképzés fog, porc, kötőszövet, kollagénfehérje- szintézis hiánybetegsége a skorbut Zöldségek és gyümölcsök napi szükséglet: 75mg.
36
H-vitamin (biotin) enzimek működésében
Hiánya: bőrbetegség, szőrzethullás (embernél ritka) dióban napi szükséglet: μg.
37
Zsírban oldódó vitaminok: A, D, E, K, F
A-vitaminok: A1 és A2 (retinolok) Hiánya: növekedés lelassulása vagy megszűnése a szem megbetegedése,látási zavarok csökken a szervezet ellenálló képessége ! Ha sok van: hányás, hajhullás, fejfájás, májnagyobbodás, a bőr besárgulása
38
- máj, vese, szív, tojássárgája, tengeri halak, tej, tejtermékek
A-provitaminok: srépa, kajszibarack, galagonya, kelkáposzta, leveles zöldségek, sárgadinnye, sütőtök, paradicsom, ppaprika. napi szükséglet: 0,8 -1,5 mg.
39
D-vitaminok: D1, D2, D3 (kalciferolok) - kalcium és foszfor felszívódása
Hiánya: gyerekeknél - angolkór (rahitis) (csontképzés zavar, izomgyengeség) felnőteknél - csontritkulás
40
- élesztőben, különböző gombákban, a búzacsirában, borsóban, spenótban, káposztában, srépában, tojássárgájában, tejben, halzsírban, stb. D3-vitamin képződik a bőrben UV - sugarak hatására Napi szükséglet: 0,02 mg
41
E-vitaminok (tokoferolok) -antioxidánsok
Hiányuk: káros gyökök felszaporodása a szaporodási szervek funkciós zavarai izomzat és a központi idegrendszer degeneratív elváltozásai
42
szinergista a C-vitaminnal.
43
- növényi olajok, olajos magvak, dió, szója, kukorica, búzacsira, borsó, stb.
napi szükséglet: 5mg.
44
K-vitamin (fillokinon)
Hiánya: spontán vérzések véralvadási zavarok (protrombin hiány) Hiánybetegsége ritkán észlelhető (bélflóra termeli) -Csalán, spenót, káposzta, csipkebogyó
45
F-vitamin (linol, linolénsav)
Hiánya: bőr és haj állapota romlik - levélzöldségek, zöldségek, gyümölcsök
46
Ásványi anyagok összefoglalás
Fe: oxigénszállítás Ca: hormonszintézis, szívműködés, izomműködés, idegmuködés, véralvadás Mg: zsíranyagcsere, szénhidrát-anyagcsere, fehérjeszintézis, idegizom ingerlékenység K: ideg-izom muködés, sav-bázis egyensúly, szívműködés, nátriumanyagcsere szabályozása P: izom energiaforgalma, idegszövet, fehérje-, szénhidrát-, zsíranyagcsere Cr: szénhidrát, zsíranyagcsere, testsúlyszabályozás, növeli a fehérjebeépülést
47
A TÁPLÁLKOZÁS helyes arányai:
A reggeli: ébredés után fél órával később folyadék tápláló,nem túl nehéz, a napi táplálékadag 25%-a Az ebéd: ! mindig tartalmazzon levest a napi táplálékadag 35%-a
48
A vacsora: soha ne közvetlen lefekvés előtt ne legyen húsétel, ill. nehezen emészthető a napi táplálékadag 20%-a A fennmaradó 20% - tízórai és uzsonna
49
Kik számítanak túlsúlyosnak, elhízottnak?
testtömeg (kg) testtömeg-index = ( testmagasság, m)2 20-25 között – normális 25 fölött - súlyfölösleg 27,5 fölött - elhízott
50
Mozgás és egészség. A fiatal korban kezdett rendszeres testmozgás megelőzi: a tartási hibák (gerincferdülés, görnyedt hát, lúdtalp) kialakulását. érzékszerveink finomabb működését fejleszti, ügyesebbé tesz. jobban elviselhetővé teszi a terheléseket. testi-lelki egyensúly időskorban - a lelki rugalmasságnak, az alkotó szellemi tevékenységnek fontos feltétele. A mozgásszegény életmód számos civilizációs betegség rizikófaktora: a szív-, ér-, idegrendszeri és emésztőszervi
51
meg kell tanulni bánni a váratlan helyzetekkel is
Tanulás Komoly tudásszintet követel a biztonságos és egészséges életvitel. meg kell tanulni bánni a váratlan helyzetekkel is „.... alig van ember, aki bizonyos fokig ne tehetné azt sajátjává, amit tudnia kell.”
52
!!!A pihenés és a szórakozás: a regenerálódást szolgálják
53
Kapcsolatok minősége fontos tényező:
lelki, mentális és testi-szervezeti (szomatikus) szempontból
54
Mik befolyásolják ezeknek a kapcsolatoknak az alakulását, kulturáltságát?
maga az ember emberségének teljessége a társadalomban vagy közösségben elfoglalt helyzete ! Mert lehet helyzetekkel élni és visszaélni. az érzelmek: tiszták, tisztességesek és egészségesek gyanakvás, szorongás, gyűlölet, bosszúvágy, irigység, féltékenység
55
emberi kapcsolattartás, az életnek értelmet adó etikus magatartás is !
Ne feledjük: az egészséges életvezetés nemcsak környezettudatos viselkedés, egészséges táplálkozás, kiegyensúlyozottság, mozgás, emberi kapcsolattartás, Hanem: az életnek értelmet adó etikus magatartás is !
56
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!!
Éljenek egészségesen!!!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.