Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Lemorzsolódás megelőzése és az egészség
Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Kecskemét, április 27.
2
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény
1. §. A törvény célja olyan köznevelési rendszer megalkotása, mely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését … … A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. A … intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra törekvés, a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia … jellemzi.
3
Teljeskörű iskolai egészségfejlesztés tevékenységei az iskola mindennapjaiban
Egészséges táplálkozás segítése Mindennapos testnevelés az egészségfejlesztési kritériumoknak megfelelően + ezt kiegészítő egyéb testmozgás III. Személyiségfejlesztés, vagyis a lelki egészség elősegítése: pedagógiai módszerek és a művészetek (ének, zene, rajz, mese, tánc, népi játékok, kézművesség, stb.) alkalmazása Egészségfejlesztési ismeretek széles körének készséggé váló oktatása
4
Teljeskörűség jelentése
Az iskola egészére vonatkozik: Az iskola mindennapi életében történik Teljes tantestület részvételével Minden tanuló részvételével Szülők bevonásával Az iskola környezetének bevonásával Mindegyik fő egészség-kockázati tényezőre hat: - táplálkozás - testmozgás - lelki egészség (ide sok al-tényező tartozik: doh, alk, szenvbet, agresszió, iskolai bántalmazás, korai lemorzsolódás, stb.) - egészség-műveltség (készséggé vált ismeretek)
5
TIE hatásai Tanulási eredményesség javítása;
Iskolai lemorzsolódás csökkenése; Társadalmi befogadás és esélyegyenlőség elősegítése; Iskolai agresszió csökkenése; Dohányzás, az alkoholfogyasztás, a kábítószer-fogyasztás és egyéb szenvedélyek elsődleges megelőzése, ill. a leszokási motiváció támogatása; Bűnmegelőzés; Társas kapcsolatok javulása a kortársakkal, szülőkkel, pedagógusokkal; Önismeret és önbizalom javulása; Alkalmazkodó-készség, a stressz-kezelés, a problémamegoldás javulása; Érett, autonóm személyiség kialakulása; Közösségi kapcsolati háló, társadalmi tőke növelése; Krónikus, nem fertőző népbetegségek (lelki betegségek, szív-érrendszeri-, mozgásszervi- és daganatos betegségek, cukorbetegség) elsődleges megelőzése.
6
TIE hatásai Tanulás és lelki egészség összefüggése gazdagon dokumentált! - Jellegzetes példa: 2012-ben közzétett angol nyelvű összefoglalás a tanulási eredmény és a lelki egészség közti összefüggésről:
7
Gyermekeink állapota Nem csoda a korai iskolaelhagyás!
Az iskoláskorúak körében az életkorral emelkedik: a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az elhízás aránya, a túlsúly előfordulása a mozgásszervek eltérései; a rendszeres dohányzás, az alkoholfogyasztás és lerészegedés, visszaélés-szerű gyógyszerfogyasztás, drog-kipróbálás, egyre korábbi életkorra tevődik az első szexuális kapcsolat létesítése. Az iskoláskorúak rendkívül sok időt töltenek képernyős elfoglaltsággal. Egészséges táplálkozásuk hiánya több tényezőből tevődik össze. (Részletesen ld. NEFI Gyermekegészségügyi Igazgatóság adatsorai: iskolaegészségügyi szűrések, HBSC kutatás.) Nem csoda a korai iskolaelhagyás!
8
Ágazatközi együttműködés 2001-2012
2001 Egészséges Nemzetért Népegészségügyi Program 2003 május-november: iskolai egészségfejlesztési normatíva terv és döntések (Népeü. Tárcaközi Bizottság) : orvosi részvétel a köznevelés-irányítási felkészülésben : új köznevelési törvény és rendeletek Mindennapos testnevelés, NAT, kerettanterv, sport-ágazat együttműködése TIE a 20/2012 EMMI rendeletben
9
Ágazatközi együttműködés 2012-2015
Segítő TÁMOP projektek: TÁMOP (MDSZ): testnevelők megfelelő szemléletének kialakítása (8000 testnevelő továbbképzése, 7 szakmai kiadvány, Netfit) TÁMOP (NEFI): 11 elméleti anyag, 7 irányelv, 6 modellprogram, munkaértekezletek TÁMOP (NEFI és KLIK): 10 EPSZA-füzet, 2 módszertani anyag , TIE koncepció döntés-hozóknak, iskolai egészségkultúra kutatás TIE ajánlás pedagógusoknak (OktÁt, EüÁt) (2014. okt. 30. és dec. 10: meghatalmazásom Zombor G. és Ónodi-Szűcs Z. át. úrtól)
10
TIE ajánlás a pedagógusok részére
TIE ajánlást az OH kiküldte minden iskola-igazgatónak április 19-én. Elérhető a honlapon is, linkje: Egy kattintással az OGK honlapján:
11
Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges
Nemzetközi helyzet Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges Ez sikerül most nálunk! Alapvető: a köznevelés és egészségügy együttműködése Ez nagyon nehezen megy sok más országban: Lettország, Dánia példája Mindennapos testnevelés Európa egyetlen országában sem sikerült, csak nálunk!
12
Segítés, nyomonkövetés
I. Köznevelés rendjében: Tantárgy-segítés, tanfelügyelet, minősítés Szaktanácsadói és szakértői hálózat II. Egészségügy részéről: 1.) Iskolaegészségügy lehetőségei 2.) Népegészségügyi hálózat (EFI-k) 3.) Kormányhivatalok Népegészségügyi főosztálya 4.) Szakmai civil szervezetek
13
Nyomonkövetés lehetőségei
Iskolai „önértékelő” kérdőív: helyzetfeltárás, ismétlésekor változás észlelése Táplálkozás szakszerű megfigyelésének dokumentumai, HBSC idevágó elemei Netfit: országos, objektív, tudományosan megalapozott, tanulóknak érdekes, értékelése motiváló, szülők tájékoztatása is. + Matthiass teszt az iskeü. szűrésben. HBSC lelki egészséget érintő elemei Egészség ismeretek: iskolai szokásos értékelési mód? Ehhez segítség EFOP-ból: internetes tesztkérdések tárházának létrehozása
14
Egészséges táplálkozás segítése
Helyi termelés-helyi fogyasztás összekapcsolása (WHO 2001) Büfé: gyerekek és a büfés bevonásával Automata: gyerekek közreműködésével Ebédelés körülményei Idő: a szünetek átalakítása Kellemes hellyé tenni a gyerekekkel közösen A gyerekeknek feladatot adva: nagyobbak segíthetik a kisebbeket Zajmentesség ? – Szünetjelzések, rendezvények hangereje – ezt is a gyerekekkel közösen változtatni
15
Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás
Mindennapos testnevelés egészségfejlesztési kritériumai minden nap minden tanuló részt vesz benne: minél kevesebb felmentés legyen (SZÜLŐI FELADAT IS) minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fizikai jelei!) minden alkalommal siker- és örömélmény (jól végzett munka és játék - „művészi” pedagógiai módszerek!) megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is (ügyetlenebb-ügyesebb, gyenge-izmos, stb.) minden testnevelés órán gimnasztika, benne speciális tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), gerinckímélet és ízületvédelem a testnevelés egészében, lábizomerősítés, légzéstechnika tánc (néptánc és társastánc), relaxáció életmód sportok elsajátítása, diáksport (lehetőségek, színesen) egészség-ismeretek hatékony átadása (átélés) értékelés módja a részvételre serkent tornatermen kívül is értelmes, hasznos, élvezetes testnevelés órák
16
Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás
7 gyönyörű és kitűnő kiadvány minden iskolában Alternatív játékok tornatermen kívül! 8000 testnevelő továbbképzése: szemlélet! NETFIT 2015-ben először, kb tanuló 10 éves korban kb. 70 % fitt, 18 éves korban fordítva: csak kb. 30 % fitt! Gerinckímélő módszer végre. Térd-izmok egyensúlya!
17
Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás
Tömeges tartáshibák miatt minden tanuló testnevelésében rendszeres speciális tartásjavítás kell Mozgásanyag DVD-n (3 db) Könyv Összefoglaló rajz (A4 lap) Összefoglaló táblázat tanórákra bontva - lábizom-erősítés, térdizom-egyensúly, osztálytermi tartáskorrekció gyakorlatai
18
Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás
Szülők tájékoztatása: 2012/13: személyesen országszerte 8 fórum 2013/14: országos és helyi elektronikus médiumok Gyerekek, szülők motiválása: Pl. egészségnaphoz kapcsolódóan internetes kérdőív kitöltése? Gyerek, szülő, testnevelő részére külön-külön (kérdőív készen van, kérésre megküldöm)
19
Lelki egészség Személyközpontú pedagógiai módszerek például (a lista a teljesség igénye nélkül készült): a Mentálhigiénés Alapprogramban megismert módszerek (Rogers-i személy-központúság) kooperatív tanulási módszerek interaktív tanítás-tanulás epochalis oktatás projekt-szerű oktatás Komplex Instrukciós Program módszerei
20
Lelki egészség Matematika, fizika, magyar irodalom, zene és egyéb művészetek: Tevékenység-központúság, tanuló-központúság, probléma-központúság, jelenség-alapú oktatás, együttműködésre alapuló oktatás, kiscsoportos tanulás-szervezés, társas kapcsolati készségeket is fejlesztő módszerek, projektmunka a kooperatív tanulásban, felfedeztetés módszere, értő tudás, önállóság, önhatékonyság, felszabadult és örömteli gondolkozás, csökkenő szorongás és ellenérzés az iskolával szemben, művészettel nevelés (Magyar Képzőműv. Egyetem), ének-zene tanítás megújítása Kodály szellemében KÖZNEVELÉSI KEREKASZTAL TÖREKVÉSE: UGYANEZ!
21
Lelki egészség Élménypedagógia KÖZNEVELÉSI KEREKASZTAL munkája:
Pedagógiai módszerek megújítása a mindennapokban = siker minden résztvevőnek + lelki egészség is!
22
Lelki egészség Művészetek alkalmazása:
- léleknemesítő-gyermekszelídítő - tanulást és kreativitást serkentő - 2 agyfélteke harmonikus együttműködése Ének, tánc, rajz, mesemondás, népi játékok és népi rítusjátékok, kézművesség, stb. (Pécsi Gyermekotthon példája) – szakkör-szerűen, de minden tanuló! Kodály szerinti mindennapos közös éneklés-zenélés: idő és igen jó énektanár kell (egész napos iskola): + baráti társaság, szoc. hátrány leküzdése! (Kezdéshez pályázati projekt lenne jó, a mindennapos testneveléssel is ezt csináltuk 2001-ben.)
23
Egészségismeretek, -készségek
Egészségismeretek széles köre készség szintű elsajátításának elősegítése (ezen belül baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás; személyi higiéné; a szenvedélybetegség kialakulásához vezető szerek fogyasztásának, valamint a gyermeket, tanulót veszélyeztető bántalmazásnak a megelőzése is)
24
Egészségismeretek, -készségek
a. Az egészséget befolyásoló tényezők b. Betegségek megelőzése c. A gyermek fejlődése d. Az egészségügy igénybevétele Újabb segítő honlap játékos feladatokkal: (600 online feladat, 100 animációs kisfilm)
25
Egészségismeretek, -készségek
a. Az egészséget befolyásoló tényezők: Az egyén és az őt körülvevő közösség egészsége mint közös felelősségünk. A gyermek jogai és kötelességei: jogtudatosság és kötelességtudatosság. A jó egészségi állapot megőrzése. Személyi higiénia. A környezet egészsége. Médiatudatosság, a médiafogyasztás egészségvédő módja. A média egészséget meghatározó szerepe. Művészeti tevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai. Fogyasztóvédelem. Idő és az egészség, alvás és egészség, bioritmus, időbeosztás. Tartós egészségkárosodással élő társakkal együttélés, a segítségre szorulók segítése.
26
Egészségismeretek, -készségek
a. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Táplálkozás: A táplálkozás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséges táplálkozás, élelmiszerek helyi termelése, helyi fogyasztása. Lelki eredetű táplálkozási zavarok. A beteg ember táplálásának sajátosságai. Testmozgás: A testmozgás és az egészség, betegség kapcsolata. Az egészséghez szükséges testmozgás. A szervezet fejlődése és működése testmozgással és annak hiányában. Sporttevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai.
27
a. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás):
Lelki egészség (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése is,ennek részeként a stressz- és konfliktus-kezelés, problémamegoldás fejlesztése; valamint az agresszió, bántalmazás és a szenvedélybetegségek elsődleges megelőzése is): A lelki egészség. Önismeret, önértékelés, a másikat tiszteletben tartó kommunikáció módjai, ennek szerepe a másik önértékelésének segítésében. Az érett, autonóm személyiség jellemzői. A társas kapcsolatok (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése, valamint a családi életre nevelés is). A nő szerepei, a férfi szerepei. A társadalom élete, a társadalmi együttélés normái, illem és etika, erkölcs. A családi élet – kapcsolat a család tagjai között; közös tevékenységek.
28
Egészségismeretek, -készségek
b. Betegségek megelőzése: Megelőzhető fertőző betegségek, a megelőzés elmulasztásának következményei. Megelőzhető nem-fertőző idült (krónikus) betegségek. Idült (krónikus) betegek egészsége. Gerincvédelem, gerinckímélet. Balesetek, baleset-megelőzés, elsősegély-nyújtás. A szenvedélybetegségek és megelőzésük (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás, játék-szenvedély, internet- és tv-függés).
29
Egészségismeretek, -készségek
c. A gyermek fejlődése: A gyermekáldás, a várandósság alatti hatások a gyermek fejlődésére. A gyermek fejlődését elősegítő viszonyulás a gyermekhez – családban, iskolában. d. Az egészségügy igénybevétele: Otthoni betegápolás. Iskola-egészségügy igénybevétele. Az egészségügyi ellátórendszer többi elemének igénybevétele.
30
Kiegészítő fontos tevékenységek
A.)A szülőknek, az iskola nem-pedagógus dolgozóinak és az iskola környezetének bevonása, valamint az iskola egészséges munkahellyé válása (ezen belül az iskola lelki és tárgyi környezetének, időbeosztásának a lehetőségek szerinti javítása a jobb egészség érdekében). B.)A TIE megvalósulásának rendszeres nyomonkövetése a köznevelés rendszerében, valamint az egészségügy részéről. C.)Az iskolák segítése az iskola-egészségügy és a népegészségügy intézményei (valamint a szociális, gyermekjóléti, kulturális-közművelődési intézmények, sportszervezetek, civil és egyházi közösségek) részéről.
31
Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. annamaria.somhegyi@bhc.hu 30-202 5317
32
Sok sikert a pedagógusoknak, gyermekeknek, a szülőknek, a köznevelés-irányításnak és a népegészségügynek!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.