Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDezső Veres Megváltozta több, mint 8 éve
1
HAZAI REGIONÁLIS SZAKMAI VIZSGAKÖZPONT HÁLÓZAT ELKÉPZELÉSEK Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék „Szakképzési és felnőttképzési kutatások a jövőért”c. nemzetközi konferencia Budapest, 2007. szeptember 27-28.
2
A kutatás 2006-ban folyt. Az 53 413 FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági tanulmány készítése régiós vizsgaközpont-hálózatra. c. NSZI kutatás (témafelelős: Dr. Bartus Zsolt, kutatásvezető: Dr. Hideg Éva) Az 53 413 FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági tanulmány készítése régiós vizsgaközpont-hálózatra. c. NSZI kutatás (témafelelős: Dr. Bartus Zsolt, kutatásvezető: Dr. Hideg Éva)
3
A kutatás célja: Megvalósíthatósági javaslat kidolgozása a hazai szakmai vizsgarendszer átalakítására, amelynek elképzelése Megvalósíthatósági javaslat kidolgozása a hazai szakmai vizsgarendszer átalakítására, amelynek elképzelése szakmailag megalapozott, társadalmilag is elfogadható és transzparens, szakmailag megalapozott, társadalmilag is elfogadható és transzparens, hozzájárul az NFT II. formálásához. hozzájárul az NFT II. formálásához.
4
A kutatás menete: Kutatott témakörök: Kutatott témakörök: Hazai és EU-s társadalmi-gazdasági jövő fejlődési irányainak összefonódásából következő megfontolások Hazai és EU-s társadalmi-gazdasági jövő fejlődési irányainak összefonódásából következő megfontolások Hazai szakmai vizsgáztatási gyakorlat statisztikai és kritikai elemzése Hazai szakmai vizsgáztatási gyakorlat statisztikai és kritikai elemzése Stakeholderek fejlesztési elképzeléseinek feltárása Stakeholderek fejlesztési elképzeléseinek feltárása Szintézis és javaslat a megvalósíthatóságra Szintézis és javaslat a megvalósíthatóságra
5
Módszertani megfontolások: Szakértők és stakeholderek bevonása Szakértők és stakeholderek bevonása Workshopok tartása Workshopok tartása ún. steering committee a szintézis és a javaslat elkészítésére ún. steering committee a szintézis és a javaslat elkészítésére Akcióorientált participatív foresight készítése Akcióorientált participatív foresight készítése
6
Stakeholderek – funkcionális szereplők: Vizsgáztató tanárok és vizsgaelnökök Vizsgáztató tanárok és vizsgaelnökök Regionális képző központok Regionális képző központok Gazdasági kamarák és MGYOSZ Gazdasági kamarák és MGYOSZ Szakszervezetek (workshopon vettek részt) Szakszervezetek (workshopon vettek részt)
7
A szakmai vizsgáztatás általunk kialakított és használt értelmezése (1.): A szakmai vizsgáztatás a munkára alkalmasságot és alkalmazhatóságot szolgáló, önálló menedzselést igénylő folyamat; a munkára alkalmasságot és alkalmazhatóságot szolgáló, önálló menedzselést igénylő folyamat; hiteles mérce – vizsgakérdések és –feladatok, meghatározott dokumentumok megléte az értékeléshez stb. – folyamatos biztosítása és alkalmazása; hiteles mérce – vizsgakérdések és –feladatok, meghatározott dokumentumok megléte az értékeléshez stb. – folyamatos biztosítása és alkalmazása; mérés, ahol megtörténik a szakmai tudás, a készségek és a kompetenciák bizonyítása és minősítése; mérés, ahol megtörténik a szakmai tudás, a készségek és a kompetenciák bizonyítása és minősítése; a tárgyi és személyi feltételek szakszerű működése a mérésben; a tárgyi és személyi feltételek szakszerű működése a mérésben; szakszerű szervezést, ütemezést, ellenőrzést igénylő és megvalósító folyamat; szakszerű szervezést, ütemezést, ellenőrzést igénylő és megvalósító folyamat;
8
A szakmai vizsgáztatás általunk kialakított és használt értelmezése (2.): pontos adminisztrációt és dokumentálást igénylő és megvalósító folyamat; pontos adminisztrációt és dokumentálást igénylő és megvalósító folyamat; minden régióban – 7 statisztikai-tervezési régió - és mindenki számára elérhető; minden régióban – 7 statisztikai-tervezési régió - és mindenki számára elérhető; államilag felügyelt partnerközpontú szolgáltatás; államilag felügyelt partnerközpontú szolgáltatás; az egész életen át tartó tanulás megvalósulását szolgálja; az egész életen át tartó tanulás megvalósulását szolgálja; függetlenség: a/ a képzési funkciótól, b/ a mérce és a mérés független és akkreditált szakértők, és vizsgáztatók munkája, a vizsgahelyszínek is akkreditáltak. függetlenség: a/ a képzési funkciótól, b/ a mérce és a mérés független és akkreditált szakértők, és vizsgáztatók munkája, a vizsgahelyszínek is akkreditáltak.
9
A szakmai vizsgáztatás új intézményrendszerének funkciói: 1. jogszabályalkotó, irányító és koordináló 1. jogszabályalkotó, irányító és koordináló 2. módszertani központ és nyitott feladatbank 2. módszertani központ és nyitott feladatbank 3. adminisztrációs és nyilvántartó 3. adminisztrációs és nyilvántartó 4. vizsgaszervező 4. vizsgaszervező 5. vizsgahely 5. vizsgahely 6. pályáztató 6. pályáztató 7. tanácsadó 7. tanácsadó 8. regionális munkaerőpiaccal kapcsolatot tartó 8. regionális munkaerőpiaccal kapcsolatot tartó 9. vizsgaköltség tervező-elemző 9. vizsgaköltség tervező-elemző 10. ellenőrző és minőségbiztosító 10. ellenőrző és minőségbiztosító
10
Lehetséges intézményi megoldások: a szakmai vizsgáztatás közvetlen állami irányítású decentralizált rendszere közvetlen állami irányítású decentralizált rendszere közvetett állami irányítású decentralizált rendszere közvetett állami irányítású decentralizált rendszere az állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modell az állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modell
11
A szakmai vizsgáztatás közvetlen állami irányítású decentralizált rendszere: A szakmai vizsgáztatás intézményei a foglalkoztatást felügyelő minisztériumi irányítás alatt állnak. A szakmai vizsgáztatás intézményei a foglalkoztatást felügyelő minisztériumi irányítás alatt állnak. Állami intézmények: az Országos Vizsgaközpont (OVK) és a Regionális Vizsgaközpontok (RVK). Minisztérium: jogszabályalkotás, irányítás és koordinálás; Állami intézmények: az Országos Vizsgaközpont (OVK) és a Regionális Vizsgaközpontok (RVK). Minisztérium: jogszabályalkotás, irányítás és koordinálás; OVK: módszertani, adminisztrációs és minőségbiztosítási központ, nyitott feladatbank OVK: módszertani, adminisztrációs és minőségbiztosítási központ, nyitott feladatbank RVK-k: regionális pályáztató, szervező, adminisztrációs, minőségbiztosító, tanácsadó, a szakmai képzéssel és a regionális munkaerőpiaccal, valamint a regionális fejlesztésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartó;. RVK-k: regionális pályáztató, szervező, adminisztrációs, minőségbiztosító, tanácsadó, a szakmai képzéssel és a regionális munkaerőpiaccal, valamint a regionális fejlesztésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartó;. A vizsgák a minősített vizsgahelyeken és akkreditált vizsgabizottságok mellett folynak. A vizsgák a minősített vizsgahelyeken és akkreditált vizsgabizottságok mellett folynak.
12
A szakmai vizsgáztatás közvetlen állami irányítású decentralizált modellje
13
A szakmai vizsgáztatás közvetett állami irányítású decentralizált rendszere: A vizsgarendszer és intézményei a foglalkoztatásért felelős minisztériumi irányítás alatt állnak. A vizsgarendszer és intézményei a foglalkoztatásért felelős minisztériumi irányítás alatt állnak. A Minisztérium alá rendelten működik az OVK: irányító és koordináló, módszertani és adminisztrációs központ, nyitott, online elérhető feladatbank, valamint pályáztató, vizsgaköltség tervező és minőségbiztosító központ. A Minisztérium alá rendelten működik az OVK: irányító és koordináló, módszertani és adminisztrációs központ, nyitott, online elérhető feladatbank, valamint pályáztató, vizsgaköltség tervező és minőségbiztosító központ. Az OVK alá rendelten működnek az RVK-k. Az OVK alá rendelten működnek az RVK-k. RVK-k: vizsgaszervező, minőségbiztosító, tanácsadó és a regionális munkaerőpiaci és a regionális fejlődésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartók. RVK-k: vizsgaszervező, minőségbiztosító, tanácsadó és a regionális munkaerőpiaci és a regionális fejlődésért felelős intézményekkel kapcsolatot tartók. A vizsgahelyeket, a vizsgáztatókat és a vizsgaelnököket az OVK pályáztatja és akkreditálja! A vizsgahelyeket, a vizsgáztatókat és a vizsgaelnököket az OVK pályáztatja és akkreditálja! A minősített vizsgahelyeken történnek a vizsgák. A minősített vizsgahelyeken történnek a vizsgák.
14
A szakmai vizsgáztatás közvetett állami irányítású decentralizált modellje
15
A szakmai vizsgáztatás állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje (1.): Önálló szervezeti forma létrehozása a szociális partnerség megjelenítésére, bizonyos funkciók delegálása a szociális partnereknek; Önálló szervezeti forma létrehozása a szociális partnerség megjelenítésére, bizonyos funkciók delegálása a szociális partnereknek; A szakmai vizsgáztatás teljes rendszerét a foglalkoztatásért felelős minisztérium felügyeli; A szakmai vizsgáztatás teljes rendszerét a foglalkoztatásért felelős minisztérium felügyeli; Az állami szervezetek és a szociális partnerség szervezetének közös irányító és koordináló központja: Nemzeti Vizsga és Kompetencia Tanács (NVKT). Az állami szervezetek és a szociális partnerség szervezetének közös irányító és koordináló központja: Nemzeti Vizsga és Kompetencia Tanács (NVKT).
16
A szakmai vizsgáztatás állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje (2.): Ennek alárendelten működnek Ennek alárendelten működnek - az OVK (állami szervezet): módszertani és adminisztratív központ, valamint a nyitott feladatbank; - az RVK-k hálózata (állami szervezet): vizsgaszervezés és tanácsadás; Szociális Partnerség Szervezete (SZPSZ) (non-profit szervezet!), amelynek funkciói: a vizsgahelyek, valamint a vizsgáztatók és a vizsgabizottságok pályáztatása és akkreditálása, ellenőrzés és minőségbiztosítás, a vizsgáztatás költségeinek tervezése és elemzése, valamint a kapcsolattartás a munkaerőpiaccal. Szociális Partnerség Szervezete (SZPSZ) (non-profit szervezet!), amelynek funkciói: a vizsgahelyek, valamint a vizsgáztatók és a vizsgabizottságok pályáztatása és akkreditálása, ellenőrzés és minőségbiztosítás, a vizsgáztatás költségeinek tervezése és elemzése, valamint a kapcsolattartás a munkaerőpiaccal. Az SZPSZ-nek a regionális szervezeti hálózata is van. Az SZPSZ-nek a regionális szervezeti hálózata is van.
17
A szakmai vizsgáztatás decentralizált, állami részvétellel működő szociális partnerségi modellje
18
A modellek kívánatosság szerinti sorrendje kutatásunk alapján: 1. a vizsgarendszer állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje 1. a vizsgarendszer állami felügyelettel és részvétellel működő szociális partnerségi modellje 2. közvetett állami irányítású decentralizált vizsgarendszer 2. közvetett állami irányítású decentralizált vizsgarendszer 3. közvetlen állami irányítású decentralizált vizsgarendszer 3. közvetlen állami irányítású decentralizált vizsgarendszer Javasolt megvalósítás: feladatbank létrehozása pályázattal feladatbank létrehozása pályázattal pilot program a szociális partnerségi modell kialakítására pilot program a szociális partnerségi modell kialakítására
19
Összegezés A regionális szakmai vizsgarendszer hálózat állami felügyelettel, valamint közvetett állami és/vagy szociális partnerségi részvétellel működjék A regionális szakmai vizsgarendszer hálózat állami felügyelettel, valamint közvetett állami és/vagy szociális partnerségi részvétellel működjék 7 régiós vizsgaközpont legyen egy országos online feladatbankkal és kb. 300 vizsgahellyel 7 régiós vizsgaközpont legyen egy országos online feladatbankkal és kb. 300 vizsgahellyel Sajnálatos, hogy a kamarák nem támogatják a szociális partnerségi modellt Sajnálatos, hogy a kamarák nem támogatják a szociális partnerségi modellt
20
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.