Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsófia Némethné Megváltozta több, mint 8 éve
3
ÉRTÉKELÉSI ALAPELVEK Vezetői önértékelés, kompetenciák alapján Munkatársak bevonása Pedagógus életpályához kapcsolódó események Értékelési dokumentum csoportonként Fenntartói elvárások Hitélet megjelenítése
4
Az értékelés területei 1. kompetencia: Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás 2. kompetencia: Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók 3. kompetencia: A tanulás támogatása 4. kompetencia: A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség 5. kompetencia: A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység 6. kompetencia: Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése 7. kompetencia: Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás 8. kompetencia: Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
5
Vezetői kompetenciák 1.A tanulás és tanítás stratégiai vezetése és operatív irányítása A tanulás és tanítás tervezése, működése és hatékonysága. 2.A változások stratégiai vezetése és operatív irányítása A változásokra nyitott szervezet megteremtése, reagálás az intézményt érő kihívásokra, jövőkép kialakítása és kommunikálása, valamint a stratégiai és operatív szempontból fejlesztést igénylő területek azonosítása. 3.Saját stratégiai vezetés és operatív irányítás Önreflexió és önfejlesztés, szakmai tudás folyamatos frissítése, szakmai aktivitás és a vezetői pályázatban megfogalmazott célok teljesülése.
6
Vezetői kompetenciák 2. 4.Mások stratégiai vezetése és operatív irányítása Feladatmegosztás és motiválás, pozitív és támogató környezet kialakítása, fejlesztési szükségletek felmérése, a belső tudásmegosztás elősegítése. 5.Az intézmény stratégiai vezetése és operatív irányítása Jogszabályok követése, tájékoztatási kötelezettség és átláthatóság biztosítása, az intézményi erőforrások elemzése és kezelése, a vezető kapcsolatai.
7
Fejlesztendő terület Beírási, mulasztási, csoportnapló pontos vezetése (hiányzások okainak felkutatása) Adatszolgáltatás, étkezés lemondása Beosztás, egyenlő terhelés Hospitálások Fogadóórák tartása Önértékelés Minősítés tanfelügyelet
8
Az értékelés területei Pedagógiai folyamatok Személyiség- és közösségfejlesztés Eredmények Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció Az intézmény külső kapcsolatai A pedagógiai munka feltételei PP céloknak való megfelelés Szakmai megújulási készség
9
Pedagógiai folyamatok- Tervezés Szempont: Hogyan valósul meg a stratégiai és operatív tervezés? Elvárás: Az éves munkaterv összhangban van a stratégiai dokumentumokkal és a munkaközösségek terveivel. A tervek elkészítése a nevelőtestület bevonásával történt Az alapja a PP cél és feladatrendszere Munkaidő elemeinek tudatosítása
10
Pedagógiai folyamatok- Tervezés Szempont: Milyen az éves munkaterv és az oktatáspolitikai köznevelési célok viszonya; az operatív tervezés és az intézményi stratégiai célok viszonya? Elvárás: Az intézmény stratégiai /tervezési dokumentumai az adott időszak oktatás-politikai célokkal koherencia megteremtése. - Felkészülés a tanfelügyeleti és minősítési rendszer bevezetésére → - Tervezési dokumentumok: Napló, tematikus terv, tevékenység tervek, reflexiók - Elvárás listák „készülnek” (PP, Önértékelés)
11
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Szempont: Hogyan történik a tervek megvalósítása? Elvárások: Az intézmény éves terveinek gyakorlati megvalósítása a pedagógusok, a munkaközösségek bevonásával Minden pedagógus csak a saját csoport. - Egyéni feladat, és a vállalt feladatok - Minősítettek (mesterek) feladatvállalása
12
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Szempont: Milyen az intézmény működését irányító éves tervek és a beszámolók viszonya, hogyan épülnek egymásra? Elvárás: A beszámolók szempontjai illeszkednek az intézményi önértékelési rendszerhez. - 8 pedagógus kompetencia mentén → fontos a pedagógus kompetenciák tudatosítása, ismerete! - A beszámoló az intézmény értékelés 7 szempontja szerint történik
13
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Szempont: Milyen a pedagógusok éves tervezésének, és tényleges megvalósulásának a viszonya? Elvárás: A stratégiai és operatív dokumentumokban megfogalmazott célok, feladatok – a csoport, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek adottságait figyelembe véve – megjelennek a pedagógus tervező munkájában és annak ütemezésében. A pedagógiai munka megfelel az éves tervezésben foglaltaknak, az esetleges eltérések indokoltak. A teljes pedagógiai folyamat követhető a naplókban, valamint a gyermeki produktumokban.
14
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás A PP alábbi céljait tűztük ki: - Érzelmi biztonság, légkör - Hitéletre nevelés - Mozgásfejlesztés - Értelmi képességek fejlesztése - Szociális képességek fejlesztése - Egészséges életmódra nevelés - Anyanyelv, kommunikációs képességek fejlesztése - Környezettudatos magatartásra nevelés - stb
15
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Célok megvalósítása során ERŐSSÉGEK - Család-óvoda kapcsolata, együttműködése - Egyéni bánásmód - Differenciált nevelés, bánásmód - Gyermeki igények figyelembevétele - Hitéletre nevelés - Szokás-szabály rendszer
16
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Célok megvalósítása során FEJLESZTHETŐ - Család- óvoda kapcsolata, együttműködése - Információ megfelelő áramlása - Mindennapos fejlesztő mozgás - Szakmai ismeretek bővítése a nehezen kezelhető gyermekek vonatkozásában - Dokumentálás naprakészsége - Hatékony kapcsolat a plébánossal, - Hatékony kapcsolat az egyházmegyével - Hatékony kapcsolat a KPSZTI-vel - Hatékony kapcsolat a többcélú intézményen belül
17
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Kiemelt nevelési céljaink – ERŐSSÉGEK - Differenciált fejlesztés - Testápolás, mosdó használat - Csoport közösség fejlesztés - Mindennapos fejlesztő mozgás - Egészségmegőrzés, egészségvédelem (gyümölcs, zöldségnapok) - Szülők bevonása, bevonódása
18
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Kiemelt nevelési céljaink – FEJLESZTHETŐ - Párhuzamosan végezhető differenciált tevékenységek szervezése - Szabad játék biztosítása - Udvari élet szervezése - Élménygyűjtő séta, kirándulás - Tehetséggondozás - Felzárkóztatás - Kommunikáció, együttműködés a többcélú intézményen belül
19
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás A csoportnapló használatával kapcsolatos ERŐSSÉGEK - Alapos, átfogó, részletes - Lényegre törő, érthető, tudatosságra sarkalló - Áttekinthető - Kitöltési útmutató, fogalomtár - Komplex - féléves nevelési terv, negyedéves értékelés - Témánként reflexió
20
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás A csoportnapló használatával kapcsolatos GYENGESÉGEK - Naprakészség - Féléves nevelési terv, negyedéves értékelés - Tartalmazza az éves tevékenységi tervet - Programok és szervezési eladatok átláthatósága - Értékelés alapú tervezés - Gyermekek fejlettségéről készült feljegyzések (fejlődési napló)
21
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás A csoportnaplóval kapcsolatos FEJLESZTÉSI JAVASLATOK - Éves nevelési terv →féléves értékelés - Minden tevékenységnél jelenjen meg a fejlesztés
22
Pedagógiai folyamatok - Megvalósítás Szempont: Milyen a pedagógusok éves tervezésének, és tényleges megvalósulásának a viszonya? Elvárás: A pedagógiai munka megfelel az éves tervezésben foglaltaknak, az esetleges eltérések indokoltak. A teljes pedagógiai folyamat követhető az éves, tematikus tervekben, valamint a (gyermeki) produktumokban. Tevékenységi tervek?
23
Pedagógiai folyamatok - Ellenőrzés Szempont: Hogyan működik az ellenőrzés az intézményben? Elvárás: - Belső ellenőrzést végeznek - Az ellenőrzési tervben szerepel, hogy ki, mit, milyen céllal, milyen gyakorisággal, milyen eszközökkel ellenőriz. A gyermeki eredményeket az intézmény folyamatosan követi, elemzi, szükség esetén korrekciót hajt végre. Az ellenőrzések eredményeit felhasználják az intézményi önértékelésben.
24
Pedagógiai folyamatok - Ellenőrzés Vezetői ellenőrzések tapasztalatai- ERŐSSÉGEK - Felkészültség, szakmai megfelelés - Önállóságra nevelés, szokás-szabályrendszer megfelelősége - Derűs, alkotó légkör - Csoport közösségek alakulása - A hitélethez használt eszközök, módszerek használata - Elkötelezettség, - Lelkiismeretesség - Gyermekszeretet Egymás munkájára építés Csoportszobák esztétikája
25
Pedagógiai folyamatok - Ellenőrzés Vezetői ellenőrzések tapasztalatai- fejlesztendő terület Határidők pontos betartására Éves tervek készítése - Papíralapú tervezés - Szaknyelv használata - Informatikai kompetencia - Megfelelő mozgás eszközök használata, időbeli kikészítése - Tevékenységekhez eszközök készítése, használata
26
Pedagógiai folyamatok - Értékelés Szempont: Hogyan történik az intézményben az önértékelés? Elvárás: - Az intézményi önértékelés elvégzésére az intézmény munkacsoportot szervezett. - Tények és adatok alapján azonosítják a nevelési- oktatási tevékenységgel és a szervezet működésével összefüggő erősségeket, fejleszthető területeket. - Az intézmény az ellenőrzések során született eredményeket elemzi és értékeli
27
Pedagógiai folyamatok - Értékelés Szempont: Milyen a pedagógiai programban meghatározott gyermeki értékelés működése a gyakorlatban? Elvárás: A pedagógiai programnak és az egyéni fejlesztési terveknek megfelelően történik az egyénre szabott értékelés, amely az fejlődési naplóban nyomon követhető lenne, A gyermekek eredményeiről fejlesztő céllal folyamatosan visszacsatolnak a szüleinek.
28
Pedagógiai folyamatok - Értékelés A fejlődési napló vezetésével kapcsolatos –elvárás Részletes, sokrétű - Áttekinthető, formailag megfelelően rendezett - Könnyen kitölthető - Segítség a fogadóórákon - Naprakész, folyamatosan vezetése - Törvényi megfelelősége
29
Pedagógiai folyamatok - Értékelés A fejlődési napló vezetésével kapcsolatos - FEJLESZTÉSI JAVASLAT A konkrét mérési feladatok és ahhoz kapcsolódó közvetlen értékelés egy-egy adott területhez A nyelvi fejlettségnél a logopédus bevonása A mérés formáit bővíteni kell A kérdéscsoportokat rendszerének kialakítása ( hitélet, mozgás, anyanyelvi nevelés stb. Szülőknek adott értékelés tartalmi azonossága, fejlesztési, fejlesztendő területek pontosítása
30
Pedagógiai folyamatok - Korrekció Intenzívebbé kell tenni az elégedettségmérést, intézményi önértékelés, pedagógus-értékelés, gyermekek fejlettség állapotmérése, egyéb mérések területén Elvárás: Évente történjen meg a mérési eredmények elemzése, a tanulságok levonása, fejlesztések meghatározása és az intézmény a mérési-értékelési eredmények függvényében korrekciót végez szükség esetén. Az óvoda és a csoportok a nevelési és tanulási eredményességről szóló információk alapján vizsgálja felül a stratégiai és operatív terveket, különös tekintettel a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek ellátása területén
31
Személyiség és közösségfejlesztés Szempont: Hogyan történik a gyermekek szociális hátrányainak enyhítése? Elvárás: Az intézmény vezetése és érintett pedagógusai információkkal rendelkeznek minden gyermek szociális helyzetéről. A csoportok összevonásakor megfelelő információt adnak át a kollégák egymásnak A szülők értesítésének adathalmaza pontos, naprakész. Társ csoportok egymáshoz való viszonya közösségépítő
32
Személyiség és közösségfejlesztés Felzárkóztatás érdekében végzett tevékenységek és azok eredményei, kapcsolat a fejlesztőkkel – ERŐSSÉG Negatív irányú változás esetén a szülőnél a jelenség okának, és ennek fényében próbáljuk átlendíteni a nehézségeken Differenciált bánásmód alkalmazása Szülőkkel való pozitív, bizalom teli kapcsolat Általában elfogadják egymást a gyerekek, nem agresszívek Tudatos figyelem biztosítása a rászorulók esetében kiscsoport – szobatisztaság, Jó kapcsolat a szakemberekkel Pedagógiai asszisztensek szerepe, hozzáállása
33
Személyiség és közösségfejlesztés Felzárkóztatás érdekében végzett tevékenységek és azok eredményei, kapcsolat a fejlesztőkkel – FEJLESZTÉSI JAVASLAT - Az idei évben a nagycsoportnak nagy szüksége lett volna pszichológus gyakori jelenlétére - Még mindig nem eléggé együttműködő a kerületi szakszolgálat, szorosabb együttműködés, - Még több fogadó óra - Fokozottabb kapcsolat az óvodapszichológussal
34
Személyiség és közösségfejlesztés Tehetséggondozás érdekében végzett tevékenységek és azok eredményei: Mit tettünk? –ERŐSSÉG ÉS A CSOPORT BÜSZKESÉGEI
35
Személyiség és közösségfejlesztés Tehetséggondozás érdekében végzett tevékenységek és azok eredményei – FEJLESZTÉSI JAVASLAT - A gyerekek további támogatása a képességeik kibontakoztatásában - A pályázatok gyakoribb figyelése - Képezni lehetne magunkat, többféle technika megismerésére, szakkönyvek tanulmányozása, - Önbizalom erősítés - Szülők aktivizálása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.