Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁgoston Török Megváltozta több, mint 8 éve
1
HÁTRÁNYOS HELYZETŰ EMBEREK ALTERNATÍV MUNKAERŐPIACI KÉPZÉSE ÉS FOGLALKOZTATÁSA Előadó: Barcsik Éva Balassa Imre SAVARIA REHAB-TEAM Kht.
2
HÁTTÉR A szegénység és a társadalmi kirekesztettség egyik oka a munkaerőpiacról való kiszorulás, a munkanélküliség, különösen a tartós munkanélküliség és az inaktivitás. A társadalom hátrányos helyzetű csoportjait érinti, különösen az alacsony iskolai végzettségű, vagy nem piacképes („elavult”) szakképzettséggel rendelkező munkanélküli embereket.
3
MIÉRT? A szociális kompetencia hiánya miatt a hajléktalan, roma, Megváltozott munkaképességű emberek kirekesztődnek a munka világából, a társadalomból A célcsoporttal kapcsolatos stigmatizáció, előítéletek, a hátrányos megkülönböztetés felerősödik a munkaerő-piaci körülményeknél. Infrastruktúra hiány A célcsoport tagjai súlyos szociális hátrányaik miatt nem versenyképesek Csak a szociális ellátórendszer nem elégséges ahhoz, hogy a rehabilitációt megvalósítsa. Partnerek kellenének Hiányoznak azok a tudások, amelyek a célcsoport rehabilitációját, re- integrációját támogatnák. A munkaerő-piac nem tudja kezelni a tartós munkanélküli lét következtében kialakult csökkent munkateljesítményt. Hiányoznak azok az alternatív és integrált szociális és munkarehabilitációt biztosító szolgáltatások, amelyek alkalmasak lehetnének a megváltozott munkaképesség helyreállítására.
4
A PROGRAMOK CÉLJA Munkaerő-piaci és társadalmi integráció integrált megközelítésű, alternatív képzésen keresztül OKJ-s szakmai vizsga letétele, szakképzettség megszerzése, munkaerő-piaci, társadalmi re-integráció Ismeretek, képességek, készségek fejlesztése, pszicho-szociálisállapot javítása,amelyek segítik a társadalmi beilleszkedést,esélyt teremtenek a munkaerő piaci belépésre és tartós bent maradásra
5
CÉLKITŰZÉSEK A jelenleginél több, a hátrányos helyzetű emberek különböző csoportjainak adottságaihoz, szükségleteihez igazodó és igazolható eredményeket felmutatni képes integrált megközelítésű alternatív képzési projekt létrejöttének elősegítése. Minél több hátrányos helyzetű (köztük roma), munkanélküli ember tartós munkába állásának, munkahelyi és társadalmi beilleszkedésének elősegítése. Alacsony iskolai végzettségű emberek számára lehetőséget biztosítani az állam által elismert szakképesítés (fogyatékos emberek esetében lehet: betanított képzettség) megszerzésére. A munkanélküliek segítését szolgáló helyi erőforrások növelése az alternatív képzést vállaló non-profit szervezetek és más szervezetek, önkormányzatok, intézmények, vállalkozások együttműködése révén. Az integrált megközelítésű, alternatív képzési modell intézményesülésének elősegítése
6
MIT? Olyan szociális és munkaerő-piaci kompetenciát erősítő szolgáltatások működtetése ami biztosítja a célcsoport szociális, foglalkoztatási rehabilitációját, elősegíti a társadalmi integrációt: a munka világába történő belépést. Olyan szolgáltatásokat kell részükre biztosítani, amely versenyképessé teszi őket a munkaerő-piacon Képzettségi szintet növelő speciális oktatási formák kialakítása A célcsoport szociális és munkaerő-piaci rehabilitációját támogató szakemberek felkészítése, képzése Létre kell hozni a célcsoport rehabilitációjához szükséges infrastruktúrát Partnerségi együttműködések kialakítása Szervezetet alkalmassá kell tenni a célcsoport társadalmi és munkaerő- piaci rehabilitációjára, re-integrációjára
7
FELADATOK A résztvevők képezhetőségének fejlesztése, a hiányzó ismeretek pótlása, gyakorlati feladatokon keresztül készségeik képességeik fejlesztése, felzárkóztatás Szakmai ismeretek elsajátítása, gyakorlat megszerzése. OKJ-s vizsga letétele
8
A foglalkoztatás során a képzők és a mesterek a tanítvánnyal való kooperatív együttműködésben a szakmai ismeretek elsajátításán túl fejlesztik a munkakultúrát, biztosítják az általános emberi értékek átadását, melyeket a munkaerőpiac magasra értékel. Ezek a következők: Megbízhatóság, Pontosság, Felelősségtudat, Szaktudás Alkalmazkodóképesség, Kommunikációs képesség FELADATOK
9
A tapasztalati úton szerzett ismeretelsajátítás szaktudás fejlesztésénél előtérbe kerül a hatékony tanulási folyamat megszervezése: rugalmas, tanulásszervezés, egyéni fejlesztés, egyéni haladási ütem, folyamatos visszajelzés, értékelés A képzésben és foglalkoztatásban való részvételhez szükséges pszicho-szociális állapot folyamatos javítása és fejlesztése, fenntartása, szocio-kultúrális körülményeik javítása FELADATOK
10
Kiegészítő ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenül fontosak az információk megszerzésében, a napi tájékozottságban Munkahelykeresés, munkahelyi beilleszkedés támogatása,a beilleszkedés megkönnyítése támogató programokon keresztül. FELADATOK
11
A közvetlen célcsoport részére juttatott szolgáltatások és programok hatással vannak a projektben résztvevők családjainak szociális, gazdasági helyzetére is, hozzájárulnak a kistérségben élők szegénységének mérsékléséhez. A projekt esélyeket biztosít 39 kistelepülés lakóinak Szombathely és kistérségében, hogy a programba bekapcsolódva területi egyenlőtlenségeik és hátrányaik csökkenjenek. A VÁRHATÓ EREDMÉNYEK
12
A projektjeink hozzájárulnak Szombathely és kistérsége erőforrás-teremtő képességéhez a roma, hajléktalan, megváltozott munkaképességű emberek körében, segítik a munkaerőpiacról tartósan kiszorult csoportok visszavezetését a munka világába és befogadását a társadalomba. A PROGRAMOK HATÁSA
13
PROGRAMOK TARTALMA
14
CÉLCSOPORTOK (KIK AZOK) Szombathely és kistérségében élő (tágabban Vas megye) alacsony iskolai végzettségű, tartós munkanélküli, inaktív nem piacképes szakképzettséggel rendelkező, hajléktalan, roma, megváltozott munkaképességű, fogyatékos emberek
15
A PROJEKTEK FELÉPÍTÉSE Előkészítő szakasz Képzési és foglalkoztatási szakasz Utógondozási szakasz
16
ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ a foglalkoztatás és képzés tárgyi feltételeinek biztosítása; a célcsoport tájékoztatása, a projektrésztvevők felkutatása (4-5 x), a célcsoport kiválasztása (motiváltság, képezhetőség), a képző intézmény felkészítése (felkészítés a célcsoportra)
17
KÉPZÉSI-FOGLALKOZTATÁSI SZAKASZ Hiányzó alapismeretek pótlása; felzárkóztatás; a résztvevők munkamotivációinak erősítése; Foglalkoztatással összekapcsolt képzés; gyakorlati és elméleti oktatás; Kulcsképességek fejlesztése (számítástechnika, idegen nyelv); Köztes vizsgák és Záró vizsga; Elhelyezkedés előkészítése; a leendő munkáltatók felkészítése a képzésből kilépők elfogadására, munkahelyi beilleszkedésének támogatására;
18
KÉPZÉSI-FOGLALKOZTATÁSI SZAKASZ tantermi gyakorlat is - valós környezet - valós problémák
19
UTÓGONDOZÁS SZAKASZ az elhelyezkedés segítése; az elhelyezkedettek nyomon követése, utógondozása, munkahelyi beilleszkedésük segítése;
20
KOCKÁZATOK-PROBLÉMÁK - NEHÉZSÉGEK Célcsoport előélete Célcsoport szociális helyzete- eü állapota Iskolai „karrier”, tudás Munka relevans viselkedés hiánya Félelmek Csoporthatások Munkaerőpiac állapotának változása (tervezés állapot- megvalósítás) Munkáltatói előítéletek (hiányos, „kirekesztő” ismeretek)
21
FONTOS SZEMPONTOK A résztvevők munkabért kapjanak Munkaviszonyba álljanak (kötelezettségek, kedvezmények - ugyanolyan mint bármely munkavállalót) A gyakorlati foglalkozásra helyeződjön a hangsúly Tapasztalják meg, ha többet teljesítenek „többet is kapnak” (plusz juttatás) Nemcsak képzés és gyakorlat, hanem az egyénekkel foglalkozzunk (minden csoport más, egyéni fejlesztés) munkára kész állapotba kerüljön a résztvevő folyamatosság (felkészítés a munka világába)
22
EREDMÉNYEK Több mint 90%-uk piacképes szakképzettséget szerzett Csaknem 70%-uk elhelyezkedett tartósan a munkaerőpiacon 50-60%-uk már akár több éve az elsődleges munkaerőpiac részese
23
Köszönjük a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.