Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HÁTRÁNYOS HELYZETŰ EMBEREK ALTERNATÍV MUNKAERŐPIACI KÉPZÉSE ÉS FOGLALKOZTATÁSA Előadó: Barcsik Éva Balassa Imre SAVARIA REHAB-TEAM Kht.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HÁTRÁNYOS HELYZETŰ EMBEREK ALTERNATÍV MUNKAERŐPIACI KÉPZÉSE ÉS FOGLALKOZTATÁSA Előadó: Barcsik Éva Balassa Imre SAVARIA REHAB-TEAM Kht."— Előadás másolata:

1 HÁTRÁNYOS HELYZETŰ EMBEREK ALTERNATÍV MUNKAERŐPIACI KÉPZÉSE ÉS FOGLALKOZTATÁSA Előadó: Barcsik Éva Balassa Imre SAVARIA REHAB-TEAM Kht.

2 HÁTTÉR A szegénység és a társadalmi kirekesztettség egyik oka a munkaerőpiacról való kiszorulás, a munkanélküliség, különösen a tartós munkanélküliség és az inaktivitás. A társadalom hátrányos helyzetű csoportjait érinti, különösen az alacsony iskolai végzettségű, vagy nem piacképes („elavult”) szakképzettséggel rendelkező munkanélküli embereket.

3 MIÉRT?  A szociális kompetencia hiánya miatt a hajléktalan, roma, Megváltozott munkaképességű emberek kirekesztődnek a munka világából, a társadalomból  A célcsoporttal kapcsolatos stigmatizáció, előítéletek, a hátrányos megkülönböztetés felerősödik a munkaerő-piaci körülményeknél.  Infrastruktúra hiány  A célcsoport tagjai súlyos szociális hátrányaik miatt nem versenyképesek  Csak a szociális ellátórendszer nem elégséges ahhoz, hogy a rehabilitációt megvalósítsa. Partnerek kellenének  Hiányoznak azok a tudások, amelyek a célcsoport rehabilitációját, re- integrációját támogatnák.  A munkaerő-piac nem tudja kezelni a tartós munkanélküli lét következtében kialakult csökkent munkateljesítményt.  Hiányoznak azok az alternatív és integrált szociális és munkarehabilitációt biztosító szolgáltatások, amelyek alkalmasak lehetnének a megváltozott munkaképesség helyreállítására.

4 A PROGRAMOK CÉLJA  Munkaerő-piaci és társadalmi integráció integrált megközelítésű, alternatív képzésen keresztül  OKJ-s szakmai vizsga letétele, szakképzettség megszerzése, munkaerő-piaci, társadalmi re-integráció  Ismeretek, képességek, készségek fejlesztése, pszicho-szociálisállapot javítása,amelyek segítik a társadalmi beilleszkedést,esélyt teremtenek a munkaerő piaci belépésre és tartós bent maradásra

5 CÉLKITŰZÉSEK  A jelenleginél több, a hátrányos helyzetű emberek különböző csoportjainak adottságaihoz, szükségleteihez igazodó és igazolható eredményeket felmutatni képes integrált megközelítésű alternatív képzési projekt létrejöttének elősegítése.  Minél több hátrányos helyzetű (köztük roma), munkanélküli ember tartós munkába állásának, munkahelyi és társadalmi beilleszkedésének elősegítése.  Alacsony iskolai végzettségű emberek számára lehetőséget biztosítani az állam által elismert szakképesítés (fogyatékos emberek esetében lehet: betanított képzettség) megszerzésére.  A munkanélküliek segítését szolgáló helyi erőforrások növelése az alternatív képzést vállaló non-profit szervezetek és más szervezetek, önkormányzatok, intézmények, vállalkozások együttműködése révén.  Az integrált megközelítésű, alternatív képzési modell intézményesülésének elősegítése

6 MIT?  Olyan szociális és munkaerő-piaci kompetenciát erősítő szolgáltatások működtetése ami biztosítja a célcsoport szociális, foglalkoztatási rehabilitációját, elősegíti a társadalmi integrációt: a munka világába történő belépést.  Olyan szolgáltatásokat kell részükre biztosítani, amely versenyképessé teszi őket a munkaerő-piacon  Képzettségi szintet növelő speciális oktatási formák kialakítása  A célcsoport szociális és munkaerő-piaci rehabilitációját támogató szakemberek felkészítése, képzése  Létre kell hozni a célcsoport rehabilitációjához szükséges infrastruktúrát  Partnerségi együttműködések kialakítása  Szervezetet alkalmassá kell tenni a célcsoport társadalmi és munkaerő- piaci rehabilitációjára, re-integrációjára

7 FELADATOK  A résztvevők képezhetőségének fejlesztése, a hiányzó ismeretek pótlása, gyakorlati feladatokon keresztül készségeik képességeik fejlesztése, felzárkóztatás  Szakmai ismeretek elsajátítása, gyakorlat megszerzése.  OKJ-s vizsga letétele

8  A foglalkoztatás során a képzők és a mesterek a tanítvánnyal való kooperatív együttműködésben a szakmai ismeretek elsajátításán túl fejlesztik a munkakultúrát, biztosítják az általános emberi értékek átadását, melyeket a munkaerőpiac magasra értékel. Ezek a következők:  Megbízhatóság,  Pontosság,  Felelősségtudat,  Szaktudás  Alkalmazkodóképesség,  Kommunikációs képesség FELADATOK

9  A tapasztalati úton szerzett ismeretelsajátítás szaktudás fejlesztésénél előtérbe kerül a hatékony tanulási folyamat megszervezése:  rugalmas, tanulásszervezés,  egyéni fejlesztés,  egyéni haladási ütem,  folyamatos visszajelzés,  értékelés  A képzésben és foglalkoztatásban való részvételhez szükséges pszicho-szociális állapot folyamatos javítása és fejlesztése, fenntartása, szocio-kultúrális körülményeik javítása FELADATOK

10  Kiegészítő ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenül fontosak az információk megszerzésében, a napi tájékozottságban  Munkahelykeresés, munkahelyi beilleszkedés támogatása,a beilleszkedés megkönnyítése támogató programokon keresztül. FELADATOK

11 A közvetlen célcsoport részére juttatott szolgáltatások és programok hatással vannak a projektben résztvevők családjainak szociális, gazdasági helyzetére is, hozzájárulnak a kistérségben élők szegénységének mérsékléséhez. A projekt esélyeket biztosít 39 kistelepülés lakóinak Szombathely és kistérségében, hogy a programba bekapcsolódva területi egyenlőtlenségeik és hátrányaik csökkenjenek. A VÁRHATÓ EREDMÉNYEK

12 A projektjeink hozzájárulnak Szombathely és kistérsége erőforrás-teremtő képességéhez a roma, hajléktalan, megváltozott munkaképességű emberek körében, segítik a munkaerőpiacról tartósan kiszorult csoportok visszavezetését a munka világába és befogadását a társadalomba. A PROGRAMOK HATÁSA

13 PROGRAMOK TARTALMA

14 CÉLCSOPORTOK (KIK AZOK) Szombathely és kistérségében élő (tágabban Vas megye)  alacsony iskolai végzettségű,  tartós munkanélküli, inaktív  nem piacképes szakképzettséggel rendelkező,  hajléktalan, roma, megváltozott munkaképességű, fogyatékos emberek

15 A PROJEKTEK FELÉPÍTÉSE  Előkészítő szakasz  Képzési és foglalkoztatási szakasz  Utógondozási szakasz

16 ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ  a foglalkoztatás és képzés tárgyi feltételeinek biztosítása;  a célcsoport tájékoztatása, a projektrésztvevők felkutatása (4-5 x),  a célcsoport kiválasztása (motiváltság, képezhetőség),  a képző intézmény felkészítése (felkészítés a célcsoportra)

17 KÉPZÉSI-FOGLALKOZTATÁSI SZAKASZ  Hiányzó alapismeretek pótlása; felzárkóztatás; a résztvevők munkamotivációinak erősítése;  Foglalkoztatással összekapcsolt képzés; gyakorlati és elméleti oktatás;  Kulcsképességek fejlesztése (számítástechnika, idegen nyelv);  Köztes vizsgák és Záró vizsga;  Elhelyezkedés előkészítése; a leendő munkáltatók felkészítése a képzésből kilépők elfogadására, munkahelyi beilleszkedésének támogatására;

18 KÉPZÉSI-FOGLALKOZTATÁSI SZAKASZ tantermi gyakorlat is - valós környezet - valós problémák

19 UTÓGONDOZÁS SZAKASZ  az elhelyezkedés segítése;  az elhelyezkedettek nyomon követése,  utógondozása, munkahelyi beilleszkedésük segítése;

20 KOCKÁZATOK-PROBLÉMÁK - NEHÉZSÉGEK  Célcsoport előélete  Célcsoport szociális helyzete- eü állapota  Iskolai „karrier”, tudás  Munka relevans viselkedés hiánya  Félelmek  Csoporthatások  Munkaerőpiac állapotának változása (tervezés állapot- megvalósítás)  Munkáltatói előítéletek (hiányos, „kirekesztő” ismeretek)

21 FONTOS SZEMPONTOK  A résztvevők munkabért kapjanak  Munkaviszonyba álljanak (kötelezettségek, kedvezmények - ugyanolyan mint bármely munkavállalót)  A gyakorlati foglalkozásra helyeződjön a hangsúly  Tapasztalják meg, ha többet teljesítenek „többet is kapnak” (plusz juttatás)  Nemcsak képzés és gyakorlat, hanem az egyénekkel foglalkozzunk (minden csoport más, egyéni fejlesztés)  munkára kész állapotba kerüljön a résztvevő  folyamatosság (felkészítés a munka világába)

22 EREDMÉNYEK  Több mint 90%-uk piacképes szakképzettséget szerzett  Csaknem 70%-uk elhelyezkedett tartósan a munkaerőpiacon  50-60%-uk már akár több éve az elsődleges munkaerőpiac részese

23 Köszönjük a figyelmüket!


Letölteni ppt "HÁTRÁNYOS HELYZETŰ EMBEREK ALTERNATÍV MUNKAERŐPIACI KÉPZÉSE ÉS FOGLALKOZTATÁSA Előadó: Barcsik Éva Balassa Imre SAVARIA REHAB-TEAM Kht."

Hasonló előadás


Google Hirdetések