Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKarola Vinczené Megváltozta több, mint 8 éve
1
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi Konferencia Széchenyi István Egyetem, Győr 2012. 03. 29-30.
2
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer bevezetése - előzmények - fogalma - a biztonságirányítási rendszerrel szemben támasztott követelmények - a rendszer alapelemei - alkalmazás hazai tapasztalatai
3
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer bevezetésének előzményei -az európai vasúti piac liberalizációja - a biztonságról szóló európai irányelv (2004/49/EK) -a nemzeti szabályozás (2005. CLXXXIII. tv.)
4
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A vasútbiztonságról szóló új 2004/49/EK irányelv harmonizált európai szabályok sorát vezette be. Második Vasúti Csomag 2004/49/EK irányelv fenntartva a vasút hagyományosan magas szintjét, az alábbiakkal kívánja garantálni Európa-szerte: - szabályozza a vasútbiztonsági felelősséget - az új nemzeti biztonsági szabványok érdekében kijelöli a közös biztonsági célokat, folyamatokat - bevezeti a biztonságirányítási rendszert - bevezetésre kerül a vasútbiztonsági tanúsítvány, mely EU-szerte érvényes.
5
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál SAMRAIL (SAfety Management in RAILways) SAMNET (SAfety Management and interoperability NETwork in railway systems) Mindkét projekt konzorciumként működött. Résztvevők: kutatóintézetek, ipar, infrastruktúra-üzemeltetők, vasútvállalati szövetségesek (CER, UIC stb.) A biztonsági irányelv bevezetésének előkészítése
6
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonsági projektek és a kapcsolódó feladatok
7
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonsági irányítási rendszer A biztonságról szóló irányelv (2004/49/EK) működési feltételként bizonyítékot követel meg mind a vasútvállalatoktól, mind az infrastruktúra-kezelőktől arra vonatkozóan, hogy rendelkeznek-e a nemzeti biztonsági hatóság által jóváhagyott biztonságirányítási rendszerrel (SMS – Safety Managment System).
8
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Elvárások az SMS bevezetésével kapcsolatban Új vasútvállalatok jöttek létre, míg az integrált vasúttársaság –a társaságon belül– vállalkozó vasúti és infrastruktúra vállalatokra (pályaüzemeltetők) kerültek szétválasztásra. A szétválasztás megköveteli, hogy világosan meg lehessen különböztetni a pályaüzemeltetők és a vasútvállalatok üzemeltetési jogosultságát (külön SMS).
9
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Elvárások az SMS bevezetésével kapcsolatban A nemzeti biztonsági hatóság szabályozási és felügyeleti feladatai – elsősorban a vasútbiztonsági tanúsítvány – is megköveteli a rendszer meglétét. Tartalmazza: - a vasúttársaság biztonságirányítási rendszerét - az igazolást arról, hogy a vasúttársaság az adott hálózat biztonságos üzemeltetéséhez szükséges feltételeknek megfelel (kölcsönös átjárhatóság, nemzeti biztonsági szabályok, személyzet alkalmassága, járművek üzembehelyezésének engedélyezése). Vasúti infrastruktúra használatához szükséges a vasúttársaságoknak.
10
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer meghatározása A vasúti pályahálózat működtetője vagy a vállalkozó vasúti társaság által, az üzemeltetés biztonságos irányítására létrehozott szervezeti egység és az e szervezeti egység által meghatározott intézkedések összessége – amelyek biztosítják az üzemmenet biztonságos irányítását.
11
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer célja 1. Az SMS segíti a biztonsági célkitűzések elérését. 2. A rendszer a vasúthálózat biztonsági képességeinek garantálása, szabályokat, folyamatleírásokat és felelősség-eloszlásokat tartalmaz. 3. A rendszernek fel kell ölelnie minden olyan tevékenységet, amely a vasútüzem biztonságát közvetlen vagy közvetetten hatékonyan garantálja. 4. A fő hangsúlyt a különböző szinteken végzett folyamatokra és a folyamatok működtetési felelőseinek meghatározására kell helyezni.
12
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítási rendszer alapelve Szervezet / Felelősség Kommunikáció Végre- hajtás A biztonságirányítás folyamata Mérési rendszer Kockázat- kezelés Cél
13
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Felelősség-megosztás
14
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszerrel szemben támasztott követelmények - az SMS összes alapelemét dokumentálni kell, - a biztonságirányítási rendszernek különösen a felelősségek elosztását kell előírnia az infrastruktúra-kezelő és a vasútvállalat szervezetén belül, - elő kell írni az ügyvezetésnek, hogy ki kell mutatni, milyen módon biztosítják az ellenőrzést különböző szinteken, - le kell írni, hogyan kell minden szinten bevonni a személyzetet és azok képviselőit, - garantálni kell a biztonságirányítási rendszer folyamatos javítását.
15
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer (SMS) lényeges elemei Az SMS lényeges elemei Már létezik Kevésbé valószínű, hogy létezik 1. Biztonságpolitika(●) 2. Célok● 3. Eljárások a jogi követelményeknek és más szabványoknak való megfelelésre (●) 4. Eljárások a kockázatkezelésre● 5. Oktatási programok● 6. Információcsere a szervezeten belül és az ugyanazt az infrastruktúrát használó szervezetek között (●) 7. Eljárások és formátumok a biztonsági információk dokumentálására(●) 8. Jelentési rendszerek balesetek, meghibásodások, majdnem balesetek, stb. esetén ● 9. Cselekvési, riasztási és információs tervek a hatóságokkal kapcsolatosan ● 10. Az SMS belső vizsgálata●
16
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonsági kockázat
17
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás intézmény rendszere Európai képviselő szervezetek Európai Bizottság Európai Vasútügynökség (ERA) Nemzeti Balesetvizsgáló Szervezet Koordinációs Csoport (CG for NIB) Nemzeti Biztonsági Hatóság Koordinációs Csoport (CG for NSA) Biztonság és Interoperabilitás Bizottság Tagállamok Balesetvizsgáló Szervezet (NIB) Nemzeti Biztonsági Hatóság (NSA) Pályavasút Vasútvállalatok Bejelentett Szervezetek (NBs)
18
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítási rendszer továbbfejlesztése -irányelvek, rendeletek és határozatok megjelenése (kölcsönös átjárhatóság 57/2008., TSI-ÁME) -a Bizottság 352/2009/EK rendelete a kockázatelemzésre és értékelésre vonatkozó közös biztonsági módszer elfogadásáról -alkalmazási útmutató a vasúti biztonságirányítási rendszer megtervezéséhez és végrehajtásához (ERA – 2010.12.13.).
19
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítási rendszer alkalmazásának hazai helyzete -szabályozási elmaradások (2005. évi Vtv., nemzeti biztonsági szabályok) -módosítási gyakoriságok -kockázatelemzés és –értékelés kezdeti állapota -a rendszer működésének értékelése (belső, külső).
20
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Köszönöm megtisztelő figyelmüket !
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.