Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMarika Pintér Megváltozta több, mint 8 éve
1
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok
2
Definíció: Az oktatási folyamat makroszerkezete az egymást követő és egymást átszövő didaktikai feladatok tudatos és tervszerű rendszere, amely során a tananyag tényleges feldolgozása megtörténik. 2 Makroszerkezet:
3
Definíció: Az oktatási-tanulási folyamat finom- szerkezetét jelenti, amely rész- mozzanatok sorozata A mikrostruktúra kijelöli azt az ideális utat, amelyen haladva az oktatási folyamat eredményes és hatékony lehet. Mikroszerkezet: 3
4
A mikroszerkezetről: 4 Többnyire lineáris felépítésű A különböző óratípusoknál más finomszerkezet alakul ki Nem szigorúan kötelező elemekből épül fel Elemei: lásd 7 pontban, az új ismereteket feldolgozó órát véve alapul
5
1.Bevezető óra 2.Új ismereteket feldolgozó óra 3.Gyakorló óra: Ismeretek rögzítését szolgáló óra 4.Összefoglaló óra: Ismereteket szilárdító, ismétlő, rendszerező óra 5.Ellenőrző óra: dolgozatírás, feleltetés, mérés, értékelés 6.Feladatmegoldó óra 7.Tanulói kísérletező óra 8.Mérési gyakorlat 9.Kombinált típusú óra: több didaktikai feladat egyszerre valósul meg 5 Óratípusok:
6
Mikroszerkezet 1.Motiváció Motivációval történik a tanulás pszichológiai feltételeinek megteremtése, ez nagyon fontos mozzanata a tanórának. Cél: A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának biztosítása Lépései: A tanuló informálása a tanulási célról (táblára felkerül az óra címe, dátuma) Problémafelvetés: több utat választhatunk. Gyakorlati példa említése, pl. áram hőhatása, vasaló Fizikatörténeti vonatkozások, jeles személyek stb. Játékok szerepe Dátumok, évfordulók, aktuális események stb. Televízió műsorok (pl.: Brutális fizika Brutális Fizika Spektrum)Brutális Fizika Az előzetes ismeretek felidézése, az előismeretek meglétének regisztrálása, illetve ellenőrzése 6
7
7 Mikroszerkezet 2. A tényanyag tanulók elé tárása – az ismeretátadás fő területe Az új ismeret „ténybeliségét” biztosító jelenségek, folyamatok prezentálása, magyarázat Itt van a Kísérletek helye, amely lehet gondolatkísérlet, tanári kísérlet, tanulói kísérlet, de lehet ezek bármilyen kombinációja
8
Mikroszerkezet 3. Absztrakció: a tények, jelenségek, folyamatok, kísérletek stb. sokoldalú elemzése – a tényanyagból ismeret lesz Fontos: A tanulók vezetése, irányítása A tanulók önálló munkája nagyon eredményes lehet 4. „Törvényalkotás” – A fogalomalkotás, következtetés (szabály, törvény stb.) megszövegezése Induktív: kísérletből kiindulva pl.: Newton nyomán: gravitációs törvény Deduktív: elméletből kiindulva pl.: „g” értékének kiszámítása matematikai ingával Tanulói önállóság megint fontos!!! 5.A rendszerezés és rögzítés 8
9
Mikroszerkezet 6. A tanultak alkalmazása (visszacsatolás) Legmagasabb alkotó alkalmazás: feladatmegoldás és mérési gyakorlat Külön órán is megvalósulhat!!! (van ilyen óratípus: feladatmegoldó óra, mérési gyakorlat) 7. A teljesítmény mérése, értékelése, az új ismeretek ellenőrzése Ez is lehet új típusú órán!!! Összefoglaló, illetve témazáró óra… 9
10
Tanítási tervezet A tanítási tervezet megmutatja, hogyan kell egy órán a makro- és mikrostruktúrát megvalósítani. Ezt mutatja meg a tanítási tervezet… Beadandó feladat: Szabadon választott témából Tanítási tervezet készítése Határidő: Nappali tagozat: szorgalmi időszak vége Levelező tagozat: a szóbeli vizsga előtti nap 10
11
Köszönöm a figyelmet! 11
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.