Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMargit Sipos Megváltozta több, mint 8 éve
1
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC 2012-13/II. Nyomtatott sajtó
2
„Nyomtatott sajtó”
3
Gutenberg, „42 soros Biblia” 1452. szeptember 30.
4
Kezdetek folyóiratok: XVII. sz. második fele levelezésekből napilap: 1702 (Anglia) morális lapok → magazinok tömegmédium: XIX. sz. közepe Magyarországon...
5
Magyarországon kezdetek: – 1780 (első magyar lap) – 1806 (első lap: hetente kétszer) 1848, majd 1867-től 2 világháború között: szegmentálódás 1948: kegyelemdöfés 1989-90-tól: formálisan szabad
6
2008 – 2012. papír alapú példányszám csökken minden kategóriában folyamatosan online média látogatottsága növekszik paradigmaváltás zajlik – előnyök – hátrányok
7
Sajtó alapkritériumok publicitás periodicitás univerzalitás aktualitás
8
A lapok fajtái újság magazin folyóirat ingyenes (hirdetési) magazin ellenőrzött terjesztésű magazin
9
Újság körülhatárolt földrajzi piacokon terjesztett megjelenik naponta hetente tartalma elsősorban hírek kommentárok
10
Magazin speciális érdeklődést szolgál megjelenik hetente kéthetente havonta igényes sok képi információval
11
Folyóirat mindennapi szükségletet meghaladó tartalma szakmai irodalmi tudományos stb. megjelenik általában havonta
12
Ingyenes (hirdetési) magazin terjesztés szupermarketekben közlekedési csomópontokban házhoz szállítva
13
Ellenőrzött terjesztésű magazin magas jövedelműeknek szánt nagy értékű tartós fogyasztási cikkek luxuscikkek
14
Csoportosítás területi – terjesztési kör terjesztési mód megjelenési gyakoriság tartalmi tematikus politikai
15
Árucikk? helyettesíthetőség ár – ingyenes márka = cím piacon túlmutató értékek/szempontok minőségi vagy bulvár
16
Kereslet alakulása Menedzsment Fórum – mfor.hu
17
Kereslet alakulása
20
minőségi lapok ma is alapvetőek márka = cím a piaci változások rájuk is hatnak
25
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) kulturális társadalmi személyes pszichológiai
26
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) kulturális szabadidő szokások társadalmi szocializáció (család) értékrend személyes pszichológiai
27
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) kulturális szabadidő mennyisége szabadidő preferenciák szokások
28
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) társadalmi család szocializáció értékrend
29
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) személyes kor nem végzettség lakóhely jövedelem
30
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) pszichológiai motiváció gondolkodásmód
31
Újságolvasási szokások alakulása kisgyerekkor alsósok felsősök érettségire rendszeressé válik 18-24 év: további növekedés felnőttkor, ~30 év időskör
32
Lappiac területi sajátosságok (országos, helyi) demográfiai, társadalmi gazdasági magatartás, életstílus fogyasztói csoportok ár, árrugalmasság
33
Lappiac monopóliumok kialakulása helyi piacokon szükségszerű koncentráció költségszerkezet hirdetőktől való függés
34
Lappiac – költség tartalmi előállítás szerkesztőség kiadóhivatal fizikai előállítás – nyomda terjesztés – posta, saját, bizományos... állandó és fix költség aránya?
35
Lappiac – bevétel eladási / előfizetési díj HIRDETÉS!
36
Hirdetés szelektálás – olvasó válogat kereshetőség – sőt gyűjthető célozhatóság – lehetséges vásárlók gazdaságosság – egy fő elérési ktg-e
37
Hirdetés gyorsaság – egyik napról a másikra sokoldalúság – sokféle reklámfunkció publicitás – példány- és kontaktusszám folyamatosság – hűséges olvasótábor & rendszeres hirdetés
38
Integráció horizontális – több médium egy kézben vertikális – egy kézben a (papír)gyártástól a terjesztésig
39
Szabályozás 2010. évi CLXXXV. tv. a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról l. pl. http://www.jogiforum.hu/torvenytar
40
Szabályozás alapító és kiadó bejelentési kötelezettség impresszum újságíró: jogok ~ kötelezettségek
41
Szabályozás sajátosságai demokrácia ~ szabályozás gazdaság ~ sajtó sajtószabadság? „kuruc.info” jelenség – határok? szerkesztőségi autonómia
42
ELŐÁLLÍTÁSI KÖLTSÉG kiadó fenntartása szerkesztés (tartalom előállítása) nyomópapír nyomtatás reklám terjesztés
43
ELŐÁLLÍTÁSI KÖLTSÉG első példány ára igen magas további példányok ára elenyésző
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.