Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS FELELŐS SZÜLŐI MAGATARTÁS
2
Családtervezés tágabb és szűkebb értelmezése Férfi, nő szerepe és feladatai a családban Mesterséges és természetes családtervezési módszerek Téma 1 Családtervezés fogalma Téma 2 Párkapcsolat Téma 3 Tudatos családtervezés TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
3
Mi is az „családtervezés” Tágabb értelemben: életmód választása -Társ keresés -Életmód választás -Tudatos jövőtervezés Szűkebb értelemben: gyermekek vállalása: -Férj és feleség tudatos döntése: hány gyermeket vállalnak -A gyermekek mikor,és milyen időközönként szülessenek -a fogamzásgátlás módszerének tudatos választása és alkalmazása TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
4
MILYEN CSALÁDOT SZERETNÉK? 1. Hogyan képzelem a jövőmet? 2. Milyen társat szeretnék? 3. Milyennek képzelem el a családi életem? 4. Milyennek képzelem el leendő családom? 5. Családtervezés TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
5
A jó párkapcsolat feltétele az érett személyiség Olyanná alakítom magam, hogy másoknak örömére válhassak. A személyiség fejlődés nem tart lépést a biológiai fejlődéssel. Személyiség összetevői: - adottságok, - öröklött tulajdonságok - környezeti hatások - eszmények TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
6
PUSZTA SÁNDOR: DONUM Kaptál egy arcot apád anyád arca kaptál egy nevet hordozd becsülettel kaptál egy kezet ne ereszd el kaptál egy szívet igazíts rajta ha tudsz kaptál egy világot javíts rajta ha tudsz kaptál egy életet viseld el ha tudod kaptál egy napot még mindent jóvátehetsz. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
8
mesterséges: 1. A fogamzást akadályozzák meg: tabletták sebészeti beavatkozások 2. A fogamzást, vagy a megtermékenyített petesejt beágyazódását akadályozzák meg: kombinált tabletták 3. A megtermékenyített petesejt beágyazódását akadályozza meg természetes: 1.Naptár módszer. Ogino- Knaus féle módszer 2. Hőmérőzés: Döring féle módszer 3. Méhnyaknyák vizsgálata: Billings féle módszer 4. Tüneti hőmérőzés: TH módszer TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Családtervezési formák:
9
Mesterséges családtervezési módszerek: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában CÉL: a fogamzás, vagy beágyazódás megakadályozása 1.fogamzásgátlók: Hatásmechanizmus: a hímivarsejteknek a megtermékenyítés helyére való eljutását akadályozzák meg. -Megszakított közösülés /coitus interruptus/ -Mechanikus módszerek: gumióvszer /condom/ hüvelyi pesszárium /diafragma/ kémiai módszerek: zselé, krémek tabletták, hüvelygolyók, kúpok, habok, oldatok stb.
10
2. Sebészeti beavatkozások: Hatásmechanizmus: az ondóvezeték, vagy a petevezeték átjárhatóságának megszüntetése – VÉGLEGES sterilizáció: - női sterilizáció - férfi sterilizáció TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
11
3. Kombinált tabletták: Hatásmechanizmus: A, - ovuláció gátlás ( petesejt kiszabadulásának gátlása) - méhnyálkahártya megváltoztatása (beágyazódás gátlása) B, - méhnyaknyák megváltoztatása C, hormongyűrű Tabletták: Origon, Rigevidon, Anteovin, Tri-regol,Marvelon, Mercilon, Femoden, Triodena, Triquilar, Cilest, Diane 35, Regulon, Fertilan, Continuin, Postinol. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
12
4. A beágyazódást megakadályozó eljárások: Hatásmechanizmus: a megtermékenyített petesejt beágyazódásának megakadályozása -Méhen belüli eszközök: spirál, hurok -Hormonnal kombinált méhen belüli eszközök: mirena TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
13
CÉL: A) a fogamzás megelőzése B) a fogamzás elősegítése 1. Naptár módszer: a ciklus hosszából egyszerű „képlet” alapján kiszámítható, hogy a ciklus elején és végén hány nap a terméketlen időszak TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
14
2. Hőmérőzés: az érett petesejt tüszőből való kilökődése után a női test alaphőmérséklete megemelkedik. Három napi hőmérséklet megemelkedése után a ciklus hátralevő részében nagy valószínűséggel nem következhet be fogamzás. ( ciklus végi terméketlen időszak megállapítása) TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
15
3. Méhnyaknyák vizsgálata: a hüvelybemenetnél észlelhető méhnyaknyák mennyisége és minősége a ckllus során jellemzően változik. TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
16
TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK 4. Tüneti hőmérőzés – TH módszer: több tünet, pl. alaphőmérséklet, méhnyaknyák, méhnyak párhuzamos változása egymást megerősítve jelzik a termékeny időszak kezdetét és végét. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
18
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.