Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBoglárka Kisné Megváltozta több, mint 7 éve
1
Szakmai tanárok formális, nemformális és informális kompetenciái Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc., főiskolai tanár Makó Ferenc, főiskolai docens Budapesti Műszaki Főiskola Tanárképző és Mérnökpedagógiai Központ
2
A szakképzési rendszer változásait meghatározó főbb tényezők Társadalmi-gazdasági igények a szakképzés eredményével szemben – kompetens szakember képzése Az átadni kívánt szaktudás szerkezete, minősége –naprakész, alkalmazható, tovább építhető, szükségleti alapjai fejlettek A kommunikáció minősége, az abban szerepet játszó információs- kommunikációs technológiák, - szimmetrikusabb kommunikáció igénye, digitális írástudás igénye A képzés oktatástechnológiája- metodikája – hatékonyabb és eredményesebb technológia igénye a kompetenciakövetelmények eléréséhez Oktatás - Képzés 2010 az IKT képzésben történő alkalmazásának elterjesztésére vonatkozó stratégiák felépítése, új tanulásszervezési formák bevonása, az oktatási intézmény és környezete közötti kapcsolat megváltozásának kezelése, az iskola megnyitása a tágabb környezet számára, új oktató szerepek elsajátítása, új tantervek kidolgozása, új értékelési keretek kialakítása, a pedagógus és a diák tanítási - tanulási célú IKT- használatát támogató szolgáltatások biztosítása,
3
FORMÁLIS TANULÁS NEM FORMÁLIS TANULÁS INFORMÁLIS TANULÁS Szakképzési fázisok funkcionális szerepe Szakelméleti felkészítés – gyakorlatias szemléletmód Gyakorlati oktatás – készségek és attitűdök formálása Munkatapasztalat szerzése – munkavállalói szerep A tanulás iránti szükségletek formálása Önszabályozó tanulás képességének kialakítása Alapképességek szintre hozó kompenzációja Szakképzési fázisok funkcionális szerepe Szakelméleti felkészítés – gyakorlatias szemléletmód Gyakorlati oktatás – készségek és attitűdök formálása Munkatapasztalat szerzése – munkavállalói szerep A tanulás iránti szükségletek formálása Önszabályozó tanulás képességének kialakítása Alapképességek szintre hozó kompenzációja A rendszerközvetítő oktatási modelltől A szituatív tanulási modell felé Kompetencia elv a szakképzésben
4
A szakmai tanárok kompetencia követelményeinek meghatározását elősegítő kutatás-fejlesztési programok Szakmai tanárok formális, non-formális és informális úton szerzett kompetenciái és azok kölcsönhatása c. tanulmány In: A szakmai tanárképzés helyzete és korszerűsítése FKA-KT 4/2006. HEFOP program. A 2003/2004. tanévben szakképzettséget szerzett pályakezdők elhelyezkedésének, a szaktudás hasznosíthatóságának vizsgálata c. országos kutatás Electronical content development in Vocational Education with Active Board - Leonardo da Vinci mobilitási projekt eredményei és a „Paradigmaváltás a tanárképzésben multimédia technológiák alkalmazásával” c. PhD értekezés kompetencia felmérései
5
Szakmai tanárok formális, non-formális és informális úton szerzett kompetenciái és azok kölcsönhatása c. tanulmány A kérdőíves felmérés kompetencia önértékelései Formális tanulással elsajátított kompetenciák felmérése A tanítási-tanulási folyamat tervezése, a megfelelő tanulási környezet kialakítása. A tanulástámogatás kompetenciái A tanulási folyamat értékelése, eredményességének/ hatékonyságának vizsgálata Oktatástechnológiai kompetenciák Személyiség kompetenciák Nem formális tanulással elsajátított kompetenciák meghatározása Továbbképzés keretében, nem formális úton elsajátított kompetenciák Szakképzés-fejlesztési programok keretében megszerzett kompetenciák A tréning programokon, bizonyítvánnyal elismert kurzusokon való részvétel esetenként fordult csak elő – egyedi gyakorlóhelyek oktatói körében Informális tanulással elsajátított kompetenciák elemzése
6
Szakmai tanárok formális, non-formális és informális úton szerzett kompetenciái és azok kölcsönhatása c. tanulmány A strukturált interjúkban kiemelten megjelenő kompetencia igények A szakmai és pedagógiai kompetenciákon túl – egyfajta munkatársi-emberi vonatkozás tekintetében is meg kell felelnie az oktatónak. A tanulási problémákkal jellemezhető csoportok oktatása speciális pedagógiai kompetenciákat (felzárkóztatás, alapkészségek pótlása, motiválás stb.) igényel. Amit fejleszteni kellene a kompetenciák közül az egyértelműen a tanár-diák viszonylatban megmutatkozó konfliktusok kezelése. A tanárképzésnek - a sikeres pályakezdéshez- az adott szakterület szakmai ismeretének és technológiáinak készségszintű alkalmazására, az ágazat fejlesztési irányainak- és lehetséges jövőjének ismeretére is fel kellene készítenie.
7
A 2004-ben iskolai rendszerű szakképzésben végzettek kérdőíves kikérdezésével kapott eredmények A tanárok pályaorientációs tanácsadási kompetenciáinak fejlesztése A szakképzési partnerekkel való együttműködés (felkészítés a munkavállalói szerepekre) kompetencia igénye Gyakorlatiasabb szemléletmód igénye a szakelméleti oktatásban A gyakorlati képzés tervezésével, szervezésével, mérési-értékelési rendszerének kidolgozásával kapcsolatos kompetenciák fejlesztése A tanulói magatartás formálás módszertana iránti fokozott igény megjelenése
8
A 2004-ben iskolai rendszerű szakképzésben végzettek kérdőíves kikérdezésével kapott eredmények: preferált és elutasított területek – 1.
9
Electronical content development in Vocational Education with Active Board - Leonardo da Vinci mobilitási projekt eredményei és a „Paradigmaváltás a tanárképzésben multimédia technológiák alkalmazásával” c. PhD értekezés kompetencia felmérései A tanárok gyenge szintűnek ítélték meg multimédia használati kompetenciáikat. Informáltság a multimédia- és e- tananyag tartalomfejlesztésekről; Az oktatóprogramok, tananyagok kritérium-listás értékelése; Átvett vagy adaptált képzési programok, módszerek, technikák hatékonyságának mérése; Interaktivitás, adaptivitás, konstruktivitás, kooperativitás tervezése; Az aktív-táblás felhasználói felületek, interaktív multimédia elemek tervezése. Felmért kompetencia területek A multimédiás aktív-tábla technológiák iránti tanári attitűd formálása Multimédia technológiák fejlődésének nyomon követése aktív-tábla használathoz A tanítási-tanulási folyamat aktív-tábla használaton alapuló pedagógiai tervezése Aktív-tábla eszközhasználati kompetenciák Az aktív-tábla szerepfüggő használata különböző helyzetű- és igényű célcsoportoknál Aktív-tábla tananyagok kiválasztása, pedagógiai értékelése, fejlesztése
10
Szemléletváltás a szakképzés eLearning alkalmazásaiban Az intézmény-centrikus, eljárásalapú programokat (A z LMS keretrendszerek az oktatási tartalmakat kurzusok, leckék, kvízek, tesztek, szemináriumok mentén szervezik jól-meghatározott szabványoknak megfelelően. ) felváltja a tanulóközpontú, portfólió alapú oktatási platform (PLE), A WEB médiumból platformmá válik, Valós idejű, interaktív tanulás
11
Milyen a szakmai tanári pálya kompetencia igénye? Rendező alapelvek – az Európai Bizottság jelentése, 2007 a tanári hivatás magas szintű képzettséget igénylő pálya: Valamennyi szakmai tanár átfogó szaktudással, jó pedagógiai ismeretekkel, a tanulók irányításához és támogatásához szükséges készségekkel és kompetenciákkal kell, hogy rendelkezzék, továbbá ismernie kell a tanítás társadalmi és szakterületi dimenzióit; élethossziglan tartó tanulást, önfejlődést igénylő pálya; mobilitást igénylő pálya; partnerségi együttműködésekben gazdag pálya; Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség. Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség. a tanári hivatás magas szintű képzettséget igénylő pálya: Valamennyi szakmai tanár átfogó szaktudással, jó pedagógiai ismeretekkel, a tanulók irányításához és támogatásához szükséges készségekkel és kompetenciákkal kell, hogy rendelkezzék, továbbá ismernie kell a tanítás társadalmi és szakterületi dimenzióit; élethossziglan tartó tanulást, önfejlődést igénylő pálya; mobilitást igénylő pálya; partnerségi együttműködésekben gazdag pálya; Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség. Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség.
12
Összefoglalás, ajánlások A kompetencia elven szerveződő szakképzési- felnőttképzési programok a szakmai tanároktól friss szaktudást, új módszertani kultúrát, a tanulási környezet és humán interakciók tudatos tervezését igényli; szakterületük, valamint a pedagógia és oktatástechnológia új eredményeinek folyamatos nyomon követésére, adaptációjára a saját munkájukban; a friss szaktudás, a technológiai innovációk szervezett elsajátításának lehetőségei hiányoznak a szakmai tanárok továbbképzésében; a szakmai gyakorlatok tervező, előkészítő, tanulástámogató, mérési és értékelési feladatait tekintve új oktató szerepek ellátására kell felkészülniük a tanároknak; a kompetencia igények a gyakorlati oktatásban nemzeti, ágazati, munkaköri szinten erőteljesen diverzifikáltak; A szakmai tanárképzés kompetencia gyűjteményének átfogó klasszifikációja szükséges.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.