Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRéka Balla Megváltozta több, mint 8 éve
1
Szakképző iskola a megváltozott társadalmi környezetben
2
Történelmi korszakváltás Polgári társadalom IT Globalizáció Nyilvánosság szerepváltása Jóléti társadalom Urbanizmus Differenciálódó, „szétszakadt” társadalom Mobilizáció általánossá válása Autonómia, verseny felértékelődése Katasztrófa forgatókönyvek- jövőkép bizonytalanná válása
3
Közoktatás állapota Az oktatás jelentős társadalmi forrásokat igényel- kimenete lehet +, 0, - XIX. századi iskola a XXI.században Új iskoladefinícióra van szükség, de nincs eljárás a létrehozására Központosított –”felgyorsított” modernizáció Feszült, bizonytalan iskola és pedagógus
4
Hatékonyságkritériumok az „alsó és felső” középiskolában Eredményes kimeneti teljesítmény Erős tanulási motiváció Teljesítményorientált légkör Intézménnyel lojális iskolahasználói kör Homogén érték és normarendszer Konfliktusmentes hétköznapok Megfelelő anyagi, infrastrukturális viszonyok
5
Az iskola tipikus szervezeti jellemzői Egylépcsős vertikális széles horizontális döntésjogi rendszer Munkavállalói tulajdonosi funkciókkal is rendelkeznek Technológiai folyamata stabil, rugalmatlan Információs rendszere bürokratikus, kifelé irányuló Autonóm szakértelmiségi feladatok- együttműködés nélkül Érdekrendszere tantárgyra szervezett Kötött- tradíció és jogszabályvezérelt- döntési folyamat Korrekciós képessége minimális
6
Az iskola mint munkahely Befele forduló, zárt Tradicionális- nem tudatosult- rutin vezényli A tantestületi és a diák információs rendszer között egyedi- ritka – átjárás Gyárszerű működés, műhelyre jellemző információs rendszer Értékek a „szőnyeg alá söpörve” Frusztrált, túlterhelt légkör Erős lojalitás a feladathoz és az intézményhez egyaránt Informális struktúra erős, tradícióvezérelt
7
Közvetlen kényszerek a változásra 1. Környezeti változások 2. Jogszabályi változások 3. Belső konfliktusok 4. Modernizációs kihívások
8
Környezeti változások Csökkenő gyermekszám Középfok expanziója Piaci szereplők elvárásainak megváltozása Munkanélküliség Szegénység Értékrend változás Fenntartói szerepváltás
9
Jogszabályi változások Szakképzési törvény OKJ szabályozás- moduláris képzés TISzK SzSzT
10
Belső konfliktusok 1. Bizonytalanság 2. Negatív jelenségek- rossz hangulat 3. Megoldatlan feladatok száma nő
11
Modernizációs kihívások Technológiai váltás Megnyert pályázat- új eszközök, új feladatok Továbbképzett pedagógus
12
A változás elkerülhetetlen DE Óriási rendszer, évtizedekben mérhető változásképesség A közoktatási törvény pontosan előírja az iskola minden rezdülését A szűk keresztmetszet az iskolaszervezet
13
A változás elkerülhetetlen DE Adott nevelőtestület Adott infrastruktúra Adott környezet A konfliktusok nehezítik a változást
14
A változás elkerülhetetlen EZÉRT Tanulási motivációt kell teremteni Lojális légkört kell teremteni Piackomform szervezet kell Együttműködés a közvetlen társadalmi környezettel Együttműködés a többi szakképző intézménnyel Együttműködés a piaci aszervezetekkel
15
Aktuális vezetői feladatok Stabilitás biztosítása modernizáció mellett Szervezetműködtetés (az iskola mint szervezet) Lobby Stratégiai tervezés Minőségfejlesztés Információs rendszer működtetése Partnerkapcsolatok, PR Költség-hatékony működtetés Részvétel a helyi politikai erőtérben
16
Eldöntendő stratégiai kérdések Stabilitás vagy alkalmazkodás Gyári, hivatali, vagy műhelyszerű szervezet Helyi hatékonysági kritériumok meghatározása vagy elfogadása Transzparencia kritériumok meghatározása Formális és informális struktúra összehangolása vagy elfogadása
17
Amihez nem kell pénz Az iskolaszervezet átalakítása Program adekvát iskolaszervezet Osztott felelősség Egyéni és csoportos autonómia Belső információs rendszer átalakítása Gyerekre szervezett iskola Érdekek a tevékenységhez kötődnek kisiskolák Együttműködő nevelőtestület Műhelyszerű működés Közvetlen iskolahasználói részvétel Tanulói kezdeményezések támogatása Szülői kezdeményezések támogatása
18
Amihez nem kell pénz Az iskolaszervezet átalakítása Program adekvát iskolaszervezet Osztott felelősség Hatékony kompetencia kritériumok Egyéni és csoportos autonómia Belső információs rendszer átalakítása Gyerekre szervezett iskola Érdekek a tevékenységhez kötődnek Kisiskolák Együttműködő nevelőtestület Lojalitáskritériumok Műhelyszerű működés Közvetlen iskolahasználói részvétel Tanulói kezdeményezések támogatása Szülői kezdeményezések támogatása
19
Amihez nem kell pénz: együttműködés a társadalmi környezettel Munkaerő piaci szervezetekkel tartós együttműködés Gyakorló helyek érdekeltségi rendszere Beágyazódás a helyi társadalomba- egyesületek, lobbyszervezetek SzSzT ISZH Szakmai szervezetek Piackomformitás működés
20
Amihez nem kell pénz: intézményi szemléletváltás A napi cselekedeteket a stratégiai célok vezéreljék Legyen belső nyilvánosság, s vita, arról, hogy mire való az adott iskola ( az egyetértés ritka madár, de nem is feltétlen követelmény) Az iskola a családnak felel cselekedeteiért Szövetségesek a tantestületben Önálló kezdeményezések támogatása Nem kell konszenzus a napi cselekedetekben – (stratégiában igen)
21
Amihez nem kell pénz: pedagógiai technológia változása Információtechnológia beépítése a tanulási folyamatba Szakaszos tanulás Kompetencia alapú tanulás Differenciált tevékenységformák Projekttanulás Interaktív technikák Média szerepváltása Kooperatív technikák Iskolai tanulás- egyéni tanulás viszonyának megváltozása
22
Amihez nem kell pénz iskolatechnológiai korszakváltás Az iskolaszerep kiterjesztése Gyerekre szervezett tanulási folyamat Pedagógiai célnak alárendelt tantárgyszerkezet, s tananyag szelekció. Differenciált tanulásszervezési eljárások Pszichológia, szociálpszichológia technikai eszközei az iskolában Kompetencia alapú tanulási folyamat
23
Amihez nem kell pénz A tér átrendezése Közösségi terek nyitottak Vannak helyek az elbújásra Közösen dolgozni, csak egymásra nézve lehet Személyességhez személyes tárgyak is kellenek Az egyformaság fárasztó
24
Amihez nem kell pénz Az idő átalakítása Gyerekre szervezett munkarend Stabil,kiszámítható hétköznapok Ciklusos tanulási rend Az elmélyüléshez idő kell
25
A változás korlátai A napi tevékenység hatékonysága nem csökkenhet Támogató közeg biztosítása Stabilitás a rendszer egészében Áttörési pontok kijelölése
26
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.