Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSándor Soós Megváltozta több, mint 8 éve
1
Nemzetközi marketing Dr. Mandják Tibor, egyetemi docens, főiskolai tanár, intézetigazgató Nemzetközi marketing
2
Vázlat A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Nemzetközi piackutatás Külpiaci megjelenés Nemzetközi marketing
3
A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Kultúra és fogyasztás Társadalmi-gazdasági tényezők Nemzetközi marketing
4
A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Nemzetközi marketing
5
A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Kultúra és fogyasztás SSzükségletek és vágyak VViselkedési normák AAttitűd AAttitűd a pontossággal szemben AAttitűd a telefonálással szemben (például este meddig) MMegjelenés ÖÖltözködés DDivat Nemzetközi marketing
6
A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Társadalmi-gazdasági tényezők JJövedelem, vásárlóerő FFogyasztási szerkezet HHáztartási kiadások alakulása TTársadalmi csoportok CCsalád Nemzetközi marketing
7
A fogyasztói magatartás és a nemzetközi marketing Nemzetközi marketing
8
Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Meghatározás A partner: a vevő egy szervezet A csere tárgya: termékosztályozás Az üzleti kapcsolat Az üzleti hálózat Nemzetközi marketing
9
Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Meghatározás NNemzetközi B2B marketingről beszélünk akkor, ha a vevő szervezet nem az eladó vállalat hazai piacán tevékenykedik és nem onnan vásárol. Nemzetközi marketing
10
Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet A szervezet olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvésen keresztül valósul meg (Chikán 2005). Vállalatok Intézmények Kormányzati szervek Civil szervezetek Nemzetközi marketing
11
Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet A vállalat közvetlen gazdasági tevékenységet végző, jogilag önálló szervezet, az üzleti vállalkozás szervezeti kerete, amely termeléssel, szolgáltatással, vagy kereskedelemmel foglalkozik. Az üzleti vállalkozás olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja a fogyasztói igények kielégítése, de csak olyan módon, hogy ez a tevékenység a vállalkozás számára nyereséges legyen. A fogyasztói igény olyan konkretizálódott szükséglet, amelyet a fogyasztó piaci csereakció keretében kíván kielégíteni. Nemzetközi marketing
12
Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet A fogyasztói szükséglet kielégítése a vállalkozás létalapja. Nemzetközi marketing
13
Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet Késztermékgyártók, azok a vállalatok, amelyek azért vásárolnak termékeket, vagy szolgáltatásokat, hogy azokat beépítsék, vagy igénybe vegyék az általuk előállított késztermékben, amelyet aztán elsősorban a szervezeti piacon értékesítenek. OEM (Original Equipment Manufacturers) a saját márkanevük alatt gyártják azokat a termékeket, amelyeket a szervezeti, vagy a fogyasztási cikkek piacán értékesítenek. Nemzetközi marketing
14
Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon A partner: a vevő egy szervezet Az intézmény valamilyen közösségi célra létesített, bizonyos személyi kerettel rendelkező társadalmi, állami, vagy magán szervezet. Az intézmények alapvető feladata, hogy valamilyen szempontból foglalkozzanak a rájuk bízott emberekkel, tanítsák, képezzék, gyógyítsák, gondozzák, vagy éppen őrizzék őket. Az intézmény egyaránt lehet nyereségérdekelt, vagy nonprofit szervezet.
15
A partner: a vevő egy szervezet AA kormányzati szervek olyan választott, vagy kinevezett szervezetek, amelyek feladata az állam működésének biztosítása. AAz államigazgatási és az önkormányzati szervek alkotják a kormányzati szereplőket. VVásárlásaikhoz mindig közpénzeket használnak fel. KKözbeszerzési eljárás PPolitikai erőviszonyok Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon
16
A partner: a vevő egy szervezet Civil szervezetek az állampolgárok önkéntes, a hivatalos, állami intézményektől, szervezetektől független, öntevékeny szerveződései valamilyen társadalmi, vagy szakmai cél elérése érdekében. Más néven nem kormányzati szervezeteknek is hívják. (non-governmental organization, NGO ) Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon
17
A csere tárgya: termékosztályozás Tőke javak, beruházási javak Föld, épületek, ezek tartozékai Célgépek, egycélú eszközök (palackozó gépsor) Kiegészítő eszközök (amelyek könnyen mobilizálhatók) Alkatrészek, részegységek Szabványosított alkatrészek Egyedi megrendelésre készült alkatrészek Pótalkatrészek, cserealkatrészek Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon
18
A csere tárgya: termékosztályozás Alapanyagok (például fémlemezek, tégla) Fenntartási, javítási és működési segédanyagok Nyersanyagok, primer termékek (például élőállat, bányatermékek) Üzleti célú szolgáltatások Technikai jellegű szolgáltatások Nem technikai jellegű szolgáltatások Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon
19
Nemzetközi marketing
20
Az üzleti kapcsolat Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Szervezet Technológia Struktúra Stratégia Egyén Célok Tapasztalat Rövid távú csereepizódok (termék, információ, pénzügyi, személyes kommunikáció) Hosszú távú kapcsolat (intézményesedés, rutinok, adaptáció) INTERAKTÍV FOLYAMAT A kapcsolat légköre Hatalom és függőség, Együttműködés, Hasonlóság (közelség), Elvárások A kapcsolat környezete Piaci szerkezet, Piaci növekedés, Nemzetköziesedés, Termelési láncban elfoglalt hely, Társadalmi berendezkedés Szervezet Technológia Struktúra Stratégia Egyén Célok Tapasztalat (Hakansson 1982 alapján)
21
Az üzleti hálózat Nemzetközi marketing a szervezetközi piacon Lényege: összekapcsolás Tevékenységek, erőforrások, érintettek (A-R-A modell) SZEREPLŐK ERŐFORRÁSOK TEVÉKENYSÉGEK Szervezet SZEREPLŐK ERŐFORRÁSOK TEVÉKENYSÉGEK Szervezet KÖTŐDÉSEI KÖTELÉKEI LÁNCSZEMEI (Hakansson és Snehota 1995 alapján)
22
Nemzetközi piackutatás A nemzetközi marketingkutatás Kutatási módszerek, a szekunder kutatás jelentősége Kutatási módszerek, a nemzetközi primer kutatás Nemzetközi marketing
23
Nemzetközi piackutatás A nemzetközi marketingkutatás MMarketingkutatáson az információk szisztematikus és objektív feltárását, összegyűjtését, elemzését, közlését, valamint felhasználását értjük, amelynek célja a marketingtevékenység során felmerülő problémák és lehetőségek megoldására, illetve kihasználására irányuló vezetői döntések elősegítése. Nemzetközi marketing
24
Nemzetközi piackutatás Nemzetközi marketing
25
Nemzetközi piackutatás Kutatási módszerek, a szekunder kutatás jelentősége AA nemzetközi piacok kutatásában az átlagosnál jóval fontosabb szerepe van a szekunder forrásokból származó adatok használatának. AA nemzetközi marketingben fontosabb a desk research (szekunder adatok felhasználásával foglalkozó kutatás) mint a hazai piacok esetében. Nemzetközi marketing
26
Nemzetközi piackutatás Kutatási módszerek, a szekunder kutatás jelentősége AA 22-es csapdája: AAzon termékek esetében, ahol óriási és viszonylag homogén a nemzetközi forgalom, a vállalatoknak lenne pénze a helyszíni kutatásra, de erre nincs igazán szükség, mert elérhetőek és alaposak a megfelelő statisztikai adatok. KKis forgalmú és heterogén termékcsoportban feltétlenül szükség lenne a helyi kutatásra (nincs statisztika), de nincs rá elegendő pénz, vagy nem éri meg. Nemzetközi marketing
27
Nemzetközi piackutatás Kutatási módszerek, a nemzetközi primer kutatás AA mérhetőséggel és az egyezőséggel kapcsolatos problémák NNyelv FFordítás ÉÉrtelmezés Nemzetközi marketing
28
Külpiaci megjelenés KKilépési motivációk KKilépési formák PPiac- (célország-) választás MMarketingstratégia – marketingmix Nemzetközi marketing
29
Külpiaci megjelenés Kilépési motivációk AA legfontosabb a menedzsment elkötelezettsége! A kilépési okok: PPiac elérhetősége NNyersanyag költsége (esetleg szállítás is, fuvarrádiusz) KKülföldi termelés alacsonyabb költségei AA fogadó ország által nyújtott preferenciák AA versenytársak megelőzése AAz árfolyamok jelentős fluktuációja Nemzetközi marketing
30
Külpiaci megjelenés Kilépési motivációk AA legfontosabb a menedzsment elkötelezettsége! A kilépési motivációk lehetnek: PProaktív motivációk PProfitelőny EEgyedi termék TTechnikai előny AAdókedvezmény MMéretgazdaságosság RReaktív motivációk (kevés mozgástér) Nemzetközi marketing
31
Külpiaci megjelenés Kilépési motivációk AA legfontosabb a menedzsment elkötelezettsége! A kilépési motivációk lehetnek: PProaktív motivációk RReaktív motivációk (kevés mozgástér) VVersenynyomás TTúltermelés CCsökkenő korai eladás FFelesleges kapacitás TTelített hazai piac KKözelség a vevőkhöz és kikötőkhöz Nemzetközi marketing
32
Külpiaci megjelenés Piac-, (célország) választás A piacválasztás mindig stratégiai kérdés és a vállalat számára mindig hosszú távú elkötelezettséget jelent. A szóba jöhető piacok számának szűkítése Pontozási módszer Nemzetközi marketing
33
Külpiaci megjelenés Marketingstratégia, marketingmix Centripetális marketing, ha minden információ ugyanazt mondja, ugyanúgy hat. Centrifugális marketing, ha a különböző forrásokból származó információk egymásnak ellentmondanak. Nemzetközi marketing
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.