Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Fülöpné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Varga Noémi Judit
2
Mi köze a szövegnek a matematikához?
3
Kompetencia alapú oktatás Lifelong learning Olvasás – eszköztudás Matematika – alkalmazott matematika Ismeretek -> kompetenciák Tantárgyi határok elmosódnak magyar+matematika
4
Hipotézisek: - Matematikai szöveges feladat sikertelen megoldásának oka: szövegértési hiányosságok - Előzetesen előkészített szöveg – sikeresebb feladatmegoldás - Tanárok együttműködése
5
Szöveges feladat „A szöveges feladat olyan életszerű, gyakorlati problémafelvetés, amelyben az ismert és az ismeretlen mennyiségek közötti összefüggést szövegesen adják meg.” (Török Tamás) „Szöveges feladatnak mondhatunk minden olyan matematikai problémát, melyben valamely aritmetikai, algebrai feladat valós szituációba van ágyazva, és minden olyan életbeli problémát is, melynek megoldásához matematikai eljárások szükségesek.” (Kelemen Rita)
6
A szöveges feladatok célja Műveletfogalom kialakítása, műveletvégzés begyakoroltatása – témakörök, feladattípusok Önálló gondolkodás, problémamegoldó stratégiák elsajátítása – „gyakorlatorientált”
7
Szöveges feladatok megoldási menete
8
Lehetséges hibák I. Hány éves a kapitány? Közvetlen transzlációs stratégia Probléma- reprezentáció Egy hajón 26 bárány és 10 kecske van. Hány éves a kapitány?
9
Lehetséges hibák II.
10
A vizsgálat Célcsoportja: budapesti 6 osztályos gimnázium 9. osztályos diákjai (26 fő) Felépítése: – Szövegértés – Aritmetika – Szöveges feladatok – Előkészített szöveges feladatok
11
Szövegértési feladatok Max. 50% - 17 tanuló Min. 50% - 19 tanuló
12
Aritmetikai feladatok
13
Szöveges feladatok
14
Példafeladatok
17
Vizsgálati eredmények összegzése
18
Előkészített szöveges feladat I.
19
Előkészített szöveges feladat II.
20
Előkészített szöveges feladat III.
21
Előkészített szöveges feladat IV.
22
Összehasonlító eredmények
23
„A közoktatásban részt vevő tanulók olvasni tudása és olvasás megértésének fejlettsége minden más tanulási eredményre közvetlen hatással van.” (Vidákovich Tibor)
24
Szövegértés fejlesztése a matematikaórán motiváció előzetes ismeretek, háttértudás (fürtábra) diák saját szavaival mesélje el párban kérdéseket tegyenek fel egymásnak a szöveggel kapcsolatban szöveg kisebb egységekre bontása kulcsszavak aláhúzása, adatok kigyűjtése szemléltetés használata – rajz, ábra feltételek megváltoztatása, probléma továbbgondolása feltételek megadása után nekik kell kitalálni szöveget nyílt végű feladatok – több megoldás információhiányos vagy többlet információt tartalmazó feladatok értelmetlen, megoldhatatlan feladatok (metakognitív attitűd ellen) hallás utáni szövegértési feladatok megoldása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.