Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Serdülőkori terhességek Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Serdülőkori terhességek Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar."— Előadás másolata:

1 Serdülőkori terhességek Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar

2 Éves 1980 1990 2001 2007 2008 15–1968,039,521,819,420,1 20–24158,6147,065,045,346,2 25–29100,0115,292,785,585,4 30–3440,946,858,178,880,5 35–3913,716,421,129,732,1 40–442,93,03,75,76,1 45–490,1 0,2 15–4957,649,438,140,541,3 Élveszületések az anya korcsoportja szerint/1000 fő (Forrás: KSH)

3 Élveszületések az anya életkora szerint (Forrás: Kamarás Ferenc)

4 Az első szexuális kapcsolat és az első gyermek születésének átlagos életkora (Forrás: Kamarás Ferenc )

5 Abortuszok száma/1000 fő (Forrás: KSH) Korcsoport Ezer megfelelő korú nőre jutó terhességmegszakítás 19801990200120072008 15–1925,730,319,716,817,2 20–2438,551,234,726,627,7 25–2944,153,935,526,326,0 30–3444,750,132,624,9 35–3937,441,023,720,320,0 40–4911,111,94,54,14,4 15–4931,435,622,218,218,5

6 3. tábla. A fogamzások száma és kimenetele száz tizenéves nőre számítva ÉvÖsszesenSzületésMűvi vetélés Egyéb 19903720153 2008201091 Százalékos megoszlás 1990100,052,740,46,8 2008100,049,542,58,0 Forrás: Kamarás Ferenc: Tizenéves terhességek demográfiai jellemzői. KSH, 2009.

7 A serdülőkorban szült anyák iskolai végzettsége a szülés után 10 évvel, valamint a teljes populáció iskolai végzettsége Forrás: Pongráczné – S. Molnár (1994) A vizsgált anyák iskolai végzettsége 1993-ban A 20-24 éves korú nők iskolai végzettsége az 1990-es népszámlálás alapján Nem járt iskolába0.80.7 1-7 osztály18.32.4 8 osztály63.923.2 Szakmunkásiskola12.025.6 Középiskola4.441.3 Felsőfokú tanintézet0.66.8 Összesen100.0

8 A korai gyermekvállalás jellemzői Forrás: Longitudinális gyermeknövekedés-vizsgálat, Bass László (2010)

9 A cigány nők megoszlása (%) a fogamzásgátlás módja szerint, 2004. ( Forrás: Durst Judit, 2007.) Módszer„Láposi” szegregált cigányok „Palócai” cigányok Természetes módszer1,76,0 Mechanikus módszer (óvszer stb.) 3,413,1 Tabletta15,548,8 Injekció17,28,3 Spiráln.a.23,8 „…nem lehet több gyerekem“32,8- Nem védekezik29,3-

10 Ellenkező trend? 1920-as évek? Mi hasonlít? Jelentős eltérések a cigány közösségek között: OKOK?

11 Asszimiláció „Gyenge kötések hálózata” Helyi óvoda és iskola Nem szegregált iskola Vasút!

12 Van-e kivezető út? Van-e más örömforrás? A férfiak családfenntartó státusza megmutatkozhat-e másutt?

13 Vonzó alternatívát kell nyújtani. Helyben magas színvonalú óvoda és iskola A vasúti (és egyéb) közlekedési lehetőségek meglétének kulcsszerepe lehet Szülés miatt „az iskolát félbehagyó lányok ne maradjanak ki.

14 Védőnők: az innovatív személyek megtalálása fontos lehet! A férfiak apaságra és családi felelősségre való felkészítése Speciális segítségre van szükségük a védőnők és a szociális munkások részéről: Ezért az ő oktatásuk részévé kell tenni. Anyák és a lányok bizalmi kapcsolatának szakszerű támogatása

15 El kellene rugaszkodni a „biológiai felvilágosítástól”: a kapcsolatokról, a felelősségvállalásról, a védekezés konkrét módjairól kellene beszélni az iskolában Olcsón vagy ingyen hozzájuthasson a gumióvszerhez, és megfelelő életkor esetén a hormonális és egyéb fogamzásgátló eszközökhöz is


Letölteni ppt "Serdülőkori terhességek Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar."

Hasonló előadás


Google Hirdetések