Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErika Rácz Megváltozta több, mint 8 éve
1
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék
2
Szükséges-e a szövegértéssel, olvasással foglalkozni matematikaórán?
5
Miről lesz szó? A szövegértés fogalma Az olvasás A szövegértés összetevői A szövegértés fejlesztésének lehetőségei Szövegértés és matematikai problémamegoldás
6
A szövegértés definíciója A szövegértést általánosan a szövegbe kódolt üzenet rekonstruálásaként határozhatjuk meg. A szövegértés megvalósulhat olvasással vagy hallott szöveg befogásával (Császi 2009). a szövegértést általánosan a szövegbe, illetve a hozzá kapcsolódó vizuális és auditív elemekbe kódolt üzenet rekonstruálásaként határozhatjuk meg. A szövegértés megvalósulhat olvasással vagy hallott szöveg befogásával.
7
Mi az olvasás? Kezdetben pedagógia területe foglalkozik 1960-as évektől: – Nyelvészet, – Pszichológia – Pszicholingvisztika – 1956. UNESCO funkcionális analfabétizmus
8
Az olvasás definíciója Kingston (1967) Az olvasás a kommunikáció egy folyamata, amely során az üzenet grafikus formában közvetítve jelenik meg az egyének között. Gósy Mária (2005): Dekódolási mechanizmus, a leírt szavak transzformációja beszélt (kiejtett) szavakká, miközben megtörténik a tartalom felismerése.
9
Az olvasás definíciója PISA - új definíciók - olvasás = eszköztudás Nagy József 2006. Olyan eszköz, amely elengedhetetlen az iskolai tanulás sikerességéhez, a hétköznapi élet problémáinak megoldásához (Molnár, Józsa 2006) Olvasásképesség mint pszichikus rendszer
10
A jó szövegértés alapja (Nagy József) Szövegértés Olvasástechnika
11
Olvasás és agyműködés
12
Olvasás és tanulás relációi az oktatási rendszerben (Steklács)
15
Ki a jó olvasó? NAEP: (National Assessment of Educational Processes) 1998. Akinek pozitív hozzáállása van az olvasáshoz (habit, attitude) Elég folyékonyan olvas, hogy az olvasottak jelentésére koncentráljon. Felhasználja, amit tud ahhoz, amit olvas. Az olvasottak jelentését a szöveg kritikai értékelésével árnyalja, (elvonatkoztatja) kiterjeszti, alakítja. A jó olvasó hatékony olvasási stratégiák variációit használja, hogy fokozza és kivetítse saját szövegértését. A jó olvasó különböző szövegeket képes elolvasni különböző célok elérése érdekében. (variety) Kognitív Metakognitív
16
4. A szövegértő olvasás fejlesztéséről 1.Számos szöveg-feldolgozási módszert ismerünk (IEPC, SIS, SQ3R, RJR, Peer Led Discussion, reciproktanítás stb.) 2. Metakogníció és az olvasás kapcsolata: - a szövegfeldolgozás stratégiájának szintje (automatizálódott-e); - olvasástanulás, szövegfeldolgozás közben implicit elsajátítás történik.
17
Hatékony szövegértő olvasás (Paris, Wasik, Turner 1991) I.Felkészülés az olvasásra II.Jelentésalkotás III.Az olvasottak áttekintése, reflektálás a szövegre RJR
18
Metakogníció és az olvasás kapcsolata (Garner 1987) Explicit módon a szövegértés modellezése Fontos a tanár-diák együttműködés, a szövegértés folyamatának megbeszélése (pl. matematika) Direkt instrukciókkal történő segítés Különböző olvasási stratégiák megtanítása (USA kísérletek, 6 x 30 perc fejlesztés)
19
Hatékony szövegértő olvasás USA National Reading Panel (2000) 1.A szövegértés monitorizálásának stratégiája 2.Kooperatív tanulás 3.Grafikus szervezők alkalmazása 4.A szöveg, a történet szerkezetének leírása 5.Kérdések a szövegre 6.A kérdések megválaszolása 7.A szöveg összefoglalása
20
I. A szöveg olvasása előtt: - ráhangolás, az ismeretek előhívása, -Ismeretlen szavak magyarázata - farm, gazdaság -karám, -futószáras oktatás, -osztályban lovaglás, -tereplovaglás, -abrak -jérce -korpa
21
Szöveges feladat II. A szöveg elolvasása, értelmezése III. A feladat megoldása IV. A válasz megfogalmazása
22
Hasonlóságok a jó olvasó és a jó „matematikus” között (Minton 2007)
23
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.