Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyörgy Balla Megváltozta több, mint 8 éve
1
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA 2011. Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető
2
2 A MUNKAERŐPIAC MŰKÖDÉSE KÍNÁLAT KERESLET (oktatás) MUNKAERŐPIAC (gazdaság) (közvetítő közeg) Képzési Folyamatos változás Foglalkozási struktúra struktúra Szakmák Foglalkozások (szakképesítések) Képesség- és Tevékenység- tudáscsomagok csomagok A kereslet kínálat egyensúlya esetén jól működő munkaerőpiac GAZDASÁGI VÁLSÁG OKTATÁSPOLITIKAI KONCEPCIÓ
3
3
4
4 A nyilvántartott álláskeresők iskolai végzettség szerinti összetétele 2010. évben Forrás: Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat
5
5 Iskolarendszerű oktatás Középfokú oktatás Szakképző iskolák SZAKISKOLA (9-10. évfolyam általánosan művelő szakasz) (11-12-13. szakképzési szakasz) SZAKKÖZÉPISKOLA (9–12. évfolyam) általánosan művelő szakasz érettségivel zárul GIMNÁZIUM általános képzés (9–12. évfolyam + 6-8 évf. gimnázium) érettségivel zárul SZAKKÖZÉPISKOLA 13-14/15. évfolyam Szakképzési szakasz FELSŐ OKTATÁS Egyetem, Főiskola ALAPFOKÚ OKTATÁS Általános iskola MUNKAERŐPIAC FELNŐTTKÉPZÉS Iskolarendszeren kívüli felnőttképzést folytató intézmények Lemorzsolódás ~ 20% 50-60% 75% 34,6%23,8%41,6%Jelenlegi eloszlás érettségi felvételi
6
6 HELYZETKÉP – iskolai rendszerű képzés Nem a keresletnek megfelelő szakirányú kibocsátás Csökkenő tanulólétszám a szakiskolákban (felvételi) Munkaerő-hiány és túlképzés (munkaerő-piaci igények, RFKB) Bonyolult képzési struktúra (OKJ, moduláris építkezés-tartalmi átfedés láthatósága) A központi programok csak az elérendő kompetenciákat tartalmazzák, az elsajátítandó ismereteket nem (fejlesztési hiba!) Alacsony gyakorlati óraszámok (SZVK, E/GY: 30/70; 40/60) Az RFKB-k hatásköre korlátozott (fenntartók, iskolák), döntéseik szakmailag nem mindig megalapozottak (info-bázis) A TISZK-ek túl sokféle formában működnek, tagintézményeiket csak korlátozott mértékben tudják irányítani (előnyeit nem érzik az iskolák)
7
7 A SZAKKÉPZÉSI REFORM PRIORITÁSAI Gyakorlat-központú szakképzési rendszer kialakítása A duális képzés általánossá tétele érdekében a gyakorlati oktatás kiemelt támogatása A képzés hatékonyságának javítása (munkaerőpiacra képzés); ezzel a foglalkoztathatóság biztosítása A képzési ciklusidő, a szakmai tartalom és a vizsgarendszer (puzzle v. rubik kocka elv) újragondolása, racionalizálása A rendszer költséghatékony működtetése Pályaorientáció, pályakövetés (szakiskolai ösztöndíj)
8
8 KONCEPCIÓ AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS PROBLÉMÁINAK MEGOLDÁSÁRA
9
9 1. SZAKISKOLAI KÉPZÉS A jellemzően fizikai, manuális készségekre épülő (31−33 szintű) szakképesítések körében többségében 3 éves szakmunkásképzés bevezetése 9. évfolyamtól szakképző évfolyamok A duális képzés kiterjesztése (gazdasági kamarák szerepe) A gyakorlati óraszámok növelése A gyakorlati oktatás a 9. évfolyamon tanműhelyben (szintvizsga), a 10−11. évfolyamokon vállalkozásoknál Tankötelezettség csökkentése - érettségi, első szakma ingyenes A szakiskolát végzett tanulók részére érettségi vizsga lehetőségének biztosítása 2 tanév alatt Gyakornoki év bevezetése
10
10 2. SZAKKÖZÉPISKOLAI KÉPZÉS az új közoktatási tv. koncepciója szerint Valamennyi (9–12.) évfolyam szakképző évfolyamként működik (szakmacsoportos – ágazati képzés) A 12. évfolyam végén szakmai érettségi (FEOR alapján elhelyezkedés) Továbblépési lehetőségek: rövidített OKJ-s szakmaszerzés (emelt szintű szakmunkás- képzés) vagy technikusi végzettség felsőoktatás szakképzett munkavállalóként munkaerőpiac
11
11 3. TARTALMI KÉRDÉSEK A közoktatáshoz igazodóan – a kimeneti szabályozás megtartása mellett – egységes, kötelező érvényű, a tanítási-tanulási folyamatot szabályozó kerettantervek kidolgozása és bevezetése (NEFMI – új közokt. tv.) A központilag kiadott tanügyi dokumentumok (OKJ, szakmai és vizsgakövetelmények) felülvizsgálata, átdolgozása (MKIK 48) A szakmai vizsgák racionalizálása (időtartam csökkentése, vizsgadokumentáció egyszerűsítése) Szakmai felügyeleti rendszer kialakítása (NGM−NEFMI−MKIK együttes részvételével) Pályaorientáció fejlesztése, pályakövetési rendszer kialakítása
12
12 4. A SZAKKÉPZÉSI HOZZÁJÁRULÁSI ÉS TÁMOGATÁSI RENDSZER VÁLTOZÁSAI A hozzájárulásra kötelezettek által szervezett gyakorlati oktatásra szakmacsoportonként meghatározott normatív költségtérítés Saját dolgozók képzésénél az elszámolási kötelezettség egyszerűsítése Terv: Az iskolai tanműhelyekben folyó gyakorlati oktatás differenciált mértékű, normatív jellegű támogatása
13
13 5. EREDMÉNYEK (a Mercedes és az MKIK 48 szakképesítése) Cél: 2011 - szeptemberi kezdés Az NSZFI-vel együttműködésben folyamatban az MKIK által kidolgozott 48 szakképesítés és a Mercedes cég által kért járműves szakképesítések képzési dokumentumainak jogszabályi előkészítése Megtörtént az ehhez szükséges OKJ módosítás előkészítése, jelenleg államigazgatási (külső köröztetés) eljárás alatt van Folyamatban van a szükséges tanügyi dokumentumok (SZVK rendelet (belső köröztetés); Központi programok!!!) megjelentetése és a képzések jogszabály szerinti indíthatóságának előkészítése (NEFMI közlemény)
14
14 ÖSSZEGZÉS Stratégiai fontosságú feladat a gazdaság szereplőinek széleskörű bevonása a szakképzés megszervezésébe, működtetésébe – kiemelten a gyakorlati oktatás területén (MKIK, egyéb gazdasági szereplők bevonása) A tervezett intézkedések hatására a gazdaság rendelkezésére áll az igényeknek megfelelő és kellő számú munkaerő növekszik a foglalkoztathatóság emelkedik a képzések minősége, ennek keretében közelít egymáshoz az iskolai rendszerű és a felnőttképzés csökken az alacsony színvonalon működő intézmények száma, tisztábbá válik profiljuk
15
15 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! gyorgy.vartman@ngm.gov.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.