Biztosítóberendezések szerkesztése 3

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Advertisements

Csík Zoltán Elektrikus T
1 -40dB 20dB -20dB 0dB f h -2f h -1 fhfh f h +1 eheh v ≤ e h -e z -4.07dB A TETRA BÁZISÁLLOMÁS VEVŐBERENDEZÉSÉNEK AZ ANALÓG KÁBEL- TV SUGÁRZÁSSAL SZEMBENI.
Váltóállítás egyedi inverterrel
Védelmi Alapkapcsolások
1. A T5C5 hármas szerelvény melyik kocsiján kell üzembe helyezni az áramszedőt? a) A két szélső kocsin. b) A középső kocsin. c) Mindig a menetirány szerinti.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Hálózati architektúrák
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
OSI Modell.
SIMIS-IS biztosítóberendezés Funkcionalitás
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A FOLYAMATOK AUTOMATIKUS ELLENŐRZÉSE Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Adatkapcsolati réteg.
Kölcsönös kizárás (bináris és nembináris szemaforok)
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1. Milyen kialakítású a 19-es jelzésű villamos Batthyány tér végállomása? a) Fejvégállomás, két csonka vágány, kettős vágánykapcsolattal. b) Fejvégállomás,
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Vezérlés Ha a szakasz modellezhető csupa kétállapotú jellel, akkor mindig alkalmazható vezérlés. Lehet analóg jellemző (nyomás, szint, stb.), de a modellhez.
Szerelés, javítás A gép összeszerelt alkatrészek sokaságából áll. Ezek műszaki állapota, esetleges hibája befolyásolja, illetve sokszor meghatározza a.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. Számítógép- hálózatok dr. Herdon Miklós dr. Kovács György Magó Zsolt.
Rétlaki Győző TEB Központ
Elektronikus biztosítóberendezések
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése
Kényszer menetirányváltás
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Állomási sorompó
Biztosítóberendezések szerkesztése
Biztosítóberendezések karbantartása
Biztosítóberendezési ismeretek Váltóerők mérése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Biztosítóberendezések
Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök
A pneumatika alapjai 2. A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek) PTE PMMFK.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Szakítóvizsgálatok Speciális rész-szakképesítés HEMI Villamos - műszaki munkaközösség Dombóvár, 2016.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hálózati architektúrák
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

Biztosítóberendezések szerkesztése 3 Mechanikus biztosítóberendezések

Kép: stellwerke.de

A vonóvezetékes váltóállítás és reteszelés állítóemeltyűk

A mechanikus biztosítóberendezések E berendezések a biztosítóberendezési függőségi funkciókat mechanikus kizárásokkal valósítják meg (fizikai akadály) A külsőtéri objektumok helyszíni, vagy központi (vonóvezetékes, tolórudas, pneumatikus, villamos) állítású lehet, állásuk ellenőrzése mechanikus elvű A hatótávolság és a felügyelt terület korlátos (állítási távolságok, rálátás)

Aváltózár Csúcssín Orrkialakítás Tősín Zárszerkezet ház Kézi kallantyú Kulcs Zárókampó Szabályozó csavar Gyengítő furat Aváltózár

Átlapolás és a dilatáció figyelembe vétele a váltóállításban

Átlapolás a reteszelésben

Átlapolás a váltóállítás függésében

A kölcsönös kizárások elve: az átlapolás Kép: stellwerke.de

Az állítási erő korlátozása

Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (1) Váltók, védelmi elemek helyes állásának ellenőrzése vágányútállításkor Váltók, védelmi elemek rögzítése a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig Veszélyeztető menetek kizárása a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig A vonat értesítése a helyes állásról és az elzárásokról Vágányúti foglaltság kizárása, foglalt váltó átállítás kizárása Az állomások között ellenmenet és utoléréskizárás

De… A funkciók biztonsága gyakran nem teljes, pl alapértelmezés szerint : a váltók, védelmi elemek rögzítését a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig és a veszélyeztető menetek kizárását a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig kell biztosítani, de a vonat elhaladásának érzékelése vonóvezetékes váltóknál és kulcsos váltóknál nem feltétlen azonos feltétel (pl. Dombóvár – pl. Hegyeshalom)

Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (2) Rendelkezésre álló műszaki eszközök: Váltórögzítő, állító és ellenőrző szerkezetek, Jelzőberendezések (védőjelző, karosjelzők, később fényjelzők) Mechanikai elzáró szerkezetek (kulisszák, vonalzók, kilincsek stb) Elektromechanikus elzáró szerkezetek (blokkelemek, reteszmágnesek, tengelymegakasztók, szárnykapcsolók) Szigetelt sín

Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (3) Rendelkezésre áll: Forgalmi szolgálattevők, váltókezelők, térfelvigyázók, vágánybenézők fegyelmezett hada „A pálya foglalt” táblácska A gépi algoritmushoz társuló emberi ellenőrzések (vágánybenézés, vonatvégmegfigyelés, kicsappantási próba, körözés, zászlózás) Kifinomult gépészeti gondolkodás Nem áll rendelkezésre: Villamos energia Sok pénz Megbízható kommunikáció

Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (4) A funkciók biztonsági állapotának megfogalmazása triviális: nem állítható váltó, nem állítható jelző. Visszaesési szint nincs = kézi jelzésadás (de ott van az ember!) Kiegészítő funkciók: Művi oldás Oldó szigeteltsín alapba állítás Visszajelentés: csaknem kizárólag a kezelőelemek állása (de pl. a többállású emeltyűkhöz tartozó mutató, ki/be szócska, látjelző)

Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (1) A mechanikus függések ellenőrzése pillanatnyi (elzáráskor) A mechanikai függések kopására, törésére, mint nem kizárható hibára nem számítunk A vonóvezeték szakadására, elakadására számítani kell A kezelési algoritmus (beállítás, vágányútzárás, jelzőoldás, jelzőállítás – oldás, jelző visszavétel, jelzővisszazárás, vágányútoldás, alapba vétel) sorrendjének kikényszerítése a biztonságosan megoldandó feladat, a hibák hatása veszélyes, ha ebben iktatnak ki valamilyen ellenőrzési fázist A biztonsági vagy a hibafeltáró mechanizmus nincs (talán, ha a felvágásérzékelés)

Az alakjelzők szétcsappanó szerkezete Ha mindkét vonóvezeték ép: tartja a súlyt Ha valamelyik vonóvezeték elszakad: a súly hatására szétcsappan, és a súly megálljra húzza a jelzőkart

A mechanikus berendezések közötti kizárások A mechanikai berendezések hatóköre korlátos, a vágányutak függései nem csak egy berendezésben vannak A berendezések között érvényesíteni kell a túlfedés elvét (előbb zár, aztán old…) Állandó villamos energiaforrásra nem lehet számítani Kezdetben galvánelemmel működtetett látjelzők és emberi közreműködés útján valósították meg Kép: www.stellwerke.de

A távoli kizárás eszköze: a blokkelem

Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (2) A villamos függések ellenőrzése pillanatnyi (blokkelem működtetéskor) A villamos érintkezők kopására, törésére számítani kell (zárlat, szakadás), de az ellenkező értelmű érintkezők egyidejű zárlatát nem kell figyelembe venni, A villamos függések áramkörei mechanikusan vezéreltek, a vezérlés többütemű (lenyomás, felengedés, felugrás) Villamos védőkapcsolás: a hosszú vezetékek védelme leföldeléssel a mechanikus vezérlés „belépési pontja” mindig előre meghatározott (pl. a váltókezelő zárja vágányúti blokkját, ha az oldott állapotban van

Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (3) Egyszerű áramkörök: pl. jelzőblokk Az elzárás-feloldás szinkron végrehajtása Függések beépítési helye

Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (4)