Emelt sebesség Vonali sorompó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

Gyakorló feladatsor – 2013/2014.
KÉSZÍTETTE: Takács Sándor
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Váltóállítás egyedi inverterrel
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
A HÍD. Régebben még az idő múlását különböző jelzésekkel érzékeltették. Például ha egy hajó miatt egy hidat kellett felemelni,kolomppal jelezték a kezdetét…
Állapottér-reprezentáljunk!
A villamos áram élettani hatása
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
SIMIS-IS biztosítóberendezés Funkcionalitás
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Áramvédő kapcsolók alkalmazása
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
bekövetkezett baleset ismertetése
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
Történelmi visszatekintés
Operációs Rendszerek II.
Az elektromágnes és alkalmazása
Fogyasztók az áramkörben
A SZÍVÓOLDALI PRESSZOSZTÁT - Ismertesse a feladatát a hűtőrendszerben!
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Irányítástechnika Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Vezérlés és szabályozás.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése
Kényszer menetirányváltás
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Állomási sorompó
Dominó-70 Szerkezeti elemek
Biztosítóberendezések karbantartása
Biztosítóberendezési ismeretek Váltóerők mérése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Dominó - 70 Szerkezeti elemek
Biztosítóberendezések
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése 3
Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Finszter Ferenc Beszámoló a GRRF 65. üléséről Genf, február Elnök: Ian Yarnold Department for Transport, Anglia Összeállította:
A pneumatika alapjai 2. A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek) PTE PMMFK.
A Logikai Analizátor általános leírása
Nyomógombok szerkesztése
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Periféria (vezérlő) áramkörök
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Állapottér-reprezentáljunk!
Pipeline példák (IMSC, 2019).
Előadás másolata:

Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Ami nem változott: Vonatérzékelés (13 kHz sínáramkörök) Beszámláló áramkör Oldás (két kihelyezett 13 kHz) Csapórúd áramkörök (állítómű függő)

Ami változott: (az összes többi) Rétlaki Győző: Vonali sorompó Ami változott: (az összes többi) Vezérmágnes áramkör Közúti fényjelzők áramkörei (fényforrás függő) Időzítő áramkörök Piros hosszabbítás Zavar áramkör Kezelő- visszajelentő áramkör

Ami új: (eddig nem volt szokásos) Rétlaki Győző: Vonali sorompó Ami új: (eddig nem volt szokásos) Kihaladó csapórúd áramkör L1 és L2 jelfogók időzítős áramköre Csapórudak kiegészítő helyzet-ellenőrzése „Kis zavar” áramkör Hurokzáró áramkör (függés a térközi biztosítóberendezéssel)

Alkalmazott I.o. jelfogók: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott I.o. jelfogók: Jele Funkciója Szintje A1J vonat érzékelése vágány A3J vonat érzékelése vágány A4J vonat érzékelése vágány A1B vonat érzékelése vágány A3B vonat érzékelése vágány A4B vonat érzékelése vágány

Alkalmazott időzítők: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott időzítők: Fajtája Idő Funkciója Szintje MELI-01 6’ lezárási idő vágány MELI-01 3’ piros hossz. vágány MELI-01 3’ piros hossz. sorompó MELI-02 12” elővillogás sorompó 16” beh. cs. elind. sorompó MELI-02 X” kih. cs. ind. sorompó

Alkalmazott jelfogó egységek: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott jelfogó egységek: SF Sorompó főegység SP Sorompó pótegység SB Beszámláló egység (régi) SV Sorompó vágány egység SCP Csapórúd egység Szabadkapcsolású jelfogó 4 közúti fényjelzőig nincs.

Alkalmazott II.o. jelfogók: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: Jele Funkciója Szintje A1 beszámlálás vágány A3 kiszámlálás vágány AB kiszámlálás vágány B1 beszámlálás vágány B3 kiszámlálás vágány D1-3 beszámlálás vágány E1-3 beszámlálás vágány

Alkalmazott II.o. jelfogók: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: Jele Funkciója Szintje I időzítő vágány M1-M2 menetirány támaszpár vágány m1-m2 menetirány vezérlés vágány n besz. alapállásba vezérlés vágány Ppót ellentétes menet érzékelő vágány

Alkalmazott II.o. jelfogók: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: Jele Funkciója Szintje F csapórudak fel vez. sorompó F1-n fehér fény ell. sorompó K kezelő hurok ell. sorompó kez.ny. kezelés nyg. sorompó L1 behaladó csrúd lez. sorompó M vezér sorompó Msegéd vezér sorompó

Alkalmazott II.o. jelfogók: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: Jele Funkciója Szintje N zavar oldása sorompó O kezelő (oldó) sorompó P kézi lezáró sorompó P2 kézi lezáró sorompó R1 működés ellenőrzés sorompó R2 működés ellenőrzés sorompó

Alkalmazott II.o. jelfogók: Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: Jele Funkciója Szintje T hiba ellenőrzés sorompó U villogás figyelése sorompó V1-2n piros fények ell. sorompó V2-2n piros fények ell. sorompó

Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) Jele Funkciója Szintje IK időzítő kapcsoló vágány (6 perc után, 3 perc előtt) KF kezdőponti feloldó vágány VF végponti feloldó vágány

Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) Jele Funkciója Szintje 12 behaladó csapórúd sorompó megindulás ellenőrzés 75 összes csapórúd sorompó leérkezés ellenőrzés FK fehér lekapcsoló sorompó L2 kihaladó csapórúd lezárás sorompó r1 „kis zavar” sorompó r2 „kis zavar” sorompó

Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) Rétlaki Győző: Vonali sorompó Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) Jele Funkciója Szintje R3 piros hosszabbítás sorompó S csapórúd épség sorompó ellenőrzése Vgy piros fények ell. sorompó VK piros kikapcsoló sorompó

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Áramellátás 6 A Táplálás alaphelyzetben R1 R3 R2 R3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Áramellátás 6 A Táplálás alaphelyzetben Táplálás piros hosszabbítás alatt (van szünet az átváltásban, mert: R1-R2 elejt és erre R3 meghúz) R1 R3 R2 R3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Áramellátás 6 A Táplálás alaphelyzetben Táplálás piros hosszabbítás alatt Táplálás ZAVAR állapotban R1 R3 R2 R3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Áramellátás Aminek mindig feszültség alatt kell maradnia: menetirány váltás (vonali áramkör) ütem feloldás (vonali áramkör) vonatérzékelés (sínáramkörök) kezelés (zavar feloldása) 3’ időzítők

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vezérmágnes áramkör FK: fehér kikapcsoló (vezér érintőt is pótol) F: csapórúd felnyitás M: vezér R3 P2 P K I JOBB M I BAL LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd m1 N M LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd m1 FK M M F

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vezérmágnes áramkör Alapállás R3 P2 P K I JOBB M I BAL LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd m1 N M LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd m1 FK M M F

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vezérmágnes áramkör Lecsukás kezdete: az FK rögtön elejt, csapórudak később R3 P2 P K I JOBB M I BAL LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd m1 N M LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd m1 FK M M F

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vezérmágnes áramkör Felnyitás kezdete: F meghúz R3 P2 P K I JOBB M I BAL LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd m1 N M LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd m1 FK M M F

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vezérmágnes áramkör Felnyitás vége: M meghúz F tart R3 P2 P K I JOBB M I BAL LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd m1 N M LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd m1 FK M M F

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vezérmágnes áramkör F időzítése lejár (t = 0,1 - 0,4s) Elemzésből: F érintő, ha van R3 P2 P K I JOBB M I BAL LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd m1 N M LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd m1 F FK M M F

Rétlaki Győző: Vonali sorompó KRESZ A vasúti átjáróba a közúti jármű csak akkor hajthat be, ha …. Ezért kell az a kis „kitartás” a villogó fehér bekapcsolása előtt addig, amíg a csapórudak megteszik az ellenőrzött 10° és a tényleges függőleges helyzet közötti mozgásukat és MEGÁLLNAK!

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vezérmágnes áramkör Ha egy másik sorompó kezelése miatt K beejt, FK tart (t = 0,3 - 0,5s) R3 P2 P K I JOBB M I BAL LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd m1 N M LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd m1 FK M M F

Közúti fényjelző áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó Közúti fényjelző áramkör VILL1 VILL2 VILL1 Alapállás (fehér) M M M M V1 V2 F1 V1 V2 F1 VK VK VK VK FK FK

Közúti fényjelző áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó Közúti fényjelző áramkör VILL1 VILL2 VILL1 Alapállás (fehér) Lezárt (piros) M M M M V1 V2 F1 V1 V2 F1 VK VK VK VK FK FK

Közúti fényjelző áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó Közúti fényjelző áramkör VILL1 VILL2 VILL1 Alapállás (fehér) Lezárt (piros) Lekapcsolt piros M M M M V1 V2 F1 V1 V2 F1 VK VK VK VK FK FK

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 Alapállás: felnyitott helyzet F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó csuk Az időzítések egyszerre indulnak. (így könnyebb méretezni és a hibák sem adódnak össze) F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó csuk Az elővillogási idő után a jobb oldali csapórudak indítása F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó csuk 12-es jelfogó működés ellenőrzése. A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése a kis zavar áramkörben van. F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó csuk A 16” időzítő lejárt. Az időzítő érintkezői a kis zavar áramkörben vannak felhasználva. (Jobb oldali csapó-rudak megindulásának ellenőrzése.) F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó csuk A kihaladó csapórúd időzítése lejárt. A kihaladó csapórudak is lecsuknak. Elmegy a vonat ... F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó nyitni kezd F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó felér (Eléri a majdnem függőleges helyzetet) F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó felér (Egészen) Alapállás F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 A sorompó csuk A kihaladó csapórúd időzítése lejárt. A kihaladó csapórudak is lecsuknak. És nem megy el a vonat ... F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 És nem megy el a vonat … Vágány szintű túltartózkodás: VK meghúz Fontos, hogy a piros fények ismételt bekapcsolásakor legyen újra elővillogás! F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 Amennyiben a félcsapórudak képesek VK esetén feljönni, a 16” időzítőt is le kell kapcsoltatni. F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd lecsukó jelfogók ák. 24V=f 24V=R3 Ezt az érintőt kötik át, hogy: ne induljon meg felfelé a csapórúd, mert ekkor nem lesz kis zavar F F M M VK 18 6 3 6 3 16 mp időzítő 12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 24 12 5 12 5 12 L1 L2

Csapórúd ellenőrző áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd ellenőrző áramkör 24V= Alapállás: felnyitott helyzet (S ejtésvizsgálat a zavar oldásában) A csapórudak felnyitott végállás ellenőrzése az M jelfogók áramkörében van jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 75 12 S

Csapórúd ellenőrző áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd ellenőrző áramkör 24V= Csapórúd megindulás ellenőrzése Mindegyik jobb oldali rúd legalább 12°-ot kimozdult: (Kis zavarban: 16”-en belül.) jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 75 12 S

Csapórúd ellenőrző áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd ellenőrző áramkör 24V= Csapórúd lezárás ellenőrzése Mindegyik jobb és bal oldali rúd legalább 75°-ot elért. Ellenőrzése a vonat érkezésekor. jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 75 12 S

Csapórúd ellenőrző áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csapórúd ellenőrző áramkör 24V= Az MA-HSH berendezések a fel 90-10 helyett csak fel 90-75 érintőmozgást képesek produkálni. jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 75 12 S

MELI-01 biztonsági időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó MELI-01 biztonsági időzítő Az időzítő két csatornája 1 - 1 kimeneti jelfogót működtet. Az 1-es és 2-es jelfogó együttfutásának ellenőrzése (az időzítőn belül) a 3-as jelfogó működtetésébe van bekötve. Ezért, ha a: 1 1 2 2 3

MELI-01 biztonsági időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó MELI-01 biztonsági időzítő 3-as húzott helyzetét ellenőrizni tudjuk, az 1-es és 2-es szinkron húzott állapotát vizsgálni nem kell; 3-as húzott helyzetét ellenőrizni tudjuk, az 1-es és 2-es szinkron ejtett állapotát vizsgálni nem kell; 3-as ejtett állapotát ellenőrizzük, az nem jelenti az 1-es és 2-es szinkron ejtési vizsgálatának mellőzhetőségét.

MELI-01 biztonsági időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó MELI-01 biztonsági időzítő Rendelkezésre állnak: 1-es és 2-es ejtett (külön) 1-es és 2-es húzott (közösített) 3-as váltó (ejtett + húzott) 3-as húzott (ez van szánva az ellenőrzött működési vizsgálathoz való bekötésre) 1 2 3 1 3 2 3

MELI-01 biztonsági időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó MELI-01 biztonsági időzítő A sorompó HIBA áramkörében történő „ellenőrzés” nem számít működés ellenőrzésnek, mert a berendezés későbbi működésére nincs hatással.

Időzítő jelfogó áramköre Rétlaki Győző: Vonali sorompó Időzítő jelfogó áramköre + n D1 vágányonként 1 ilyen áramkör nem különbözik a korábbiaktól E1 D2 E2 + D3 I E3 6’ időzítő I

Időzítő jelfogó áramköre 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó Időzítő jelfogó áramköre 2 vágányonként 1 ilyen áramkör a hosszúsínes sorompó bekapcsoló vonatérzékelő kiegészítés (ott: J jelfogó) mintájára az ellenállás méretezése (7,8W tartós terhelés) +(R3) +(R3, P, P2) 6’1 6’2 I IK 100Ω 10W

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 3’ időzítők áramköre Egynél több vágány esetén Piros hosszabbítás időzítése Egy vágány esetén csak 3’1: IK és F érintői párhuzamosan + IK B F IK B IK J IK J 3’2 időzítő 3’1 időzítő

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + Egynél több vágány esetén A másik vágányon érkező vonat hatására a közúti fényjelzőkre visszakapcsolódik a piros. 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + A J vágányon jön a vonat 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat B vágányon megy a vonat 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat B vágányon megy a vonat B vágányon elment a vonat 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó VK jelfogó áramköre + Ha ZAVAR esetén lejár a piros hosszabbítás, a 3’2 időzítő lejár (piros fények másodlagos lekapcsolása) Elsődlegesen az elejtő R3 kapcsolja le a fényeket. 1 3’2 1 3’1 2 3’2 2 3’1 P I B IK B P2 IK J I J AB B AB J VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó R3 jelfogó áramköre + ZAVAR állapot esetén még 3’ piros hosszabbítás szükséges. Az ehhez szükséges táplálást az áramellátás szintjén az R3 biztosítja. „Fehérből zavar” esetén a Vgy meg tud húzni. R1 R2 2 3’1 2 3’2 Vgy R3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó R3 jelfogó áramköre + ZAVAR: R1 és R2 elejtenek, Vgy valahogy meghúzott 3’1 és 3’2 egyszerre indul (vagy 3’1 már korábban) (Az IK jelfogók zavar függő tápsínen vannak) R1 R2 2 3’1 2 3’2 Vgy R3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó R3 jelfogó áramköre + A 3’ időzítés lejár R1 R2 2 3’1 2 3’2 Vgy R3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó R3 jelfogó áramköre + A késleltetés után Vgy is elejt. A 3’ időzítők lejárt állapotban maradnak. (24V=f sínen vannak.) R1 R2 2 3’1 2 3’2 Vgy R3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vgy jelfogó áramköre + V1 V2 M A kellő számú piros (vörös) fényellenőrző érintő biztosítása „Fehérből zavar” esetén a jelfogó a kondenzátorról is képes legyen meghúzni (ezért kell tölteni). A HIBA áramkör kiegészítése-ként került bevezetésre Analóg a D-55 áramkörrel V3 V4 F1 F2 M V

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vgy jelfogó áramköre + V1 V2 M Alapállás (töltés) V3 V4 F1 F2 M V

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vgy jelfogó áramköre + V1 V2 M Lecsukott helyzet Ami fontos: a 2 db M érintő ugyanazon a jelfogón legyen! V3 V4 F1 F2 A kényszervezetett érintő által feltételezett hatás csak akkor érhető el, ha a két jelölt érintő ténylegesen is egy jelfogón van. (Nem elég a párhuzamosan kapcsolt jelfogók szinkronvizsgálatával való egyeztetés.) M V

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vgy jelfogó áramköre + V1 V2 M „Fehérből zavar” Az áramkörből következően Vgy a fehérből pirosba való átmenet esetén is meghúz a kondenzátorról, legfeljebb visszaesik, ha nem lesz a sorompó piros. A meghúzó Vgy bekapcsolja az R3 jelfogót, ennek hatására - az elvesztett vezérlés miatt - bekapcsolódhatnak a piros fények. Ez a ... V3 V4 F1 F2 M V

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Vgy jelfogó áramköre + V1 V2 M „Zavarból feltámadás” V3 V4 F1 F2 M V

A zavaroldás előfüggései Rétlaki Győző: Vonali sorompó A zavaroldás előfüggései FK Fk: az ejtésellenőrzése nem itt, hanem a zavar áramkör vörös ágában van. K: ejtőképesség ellenőrzés r1 - r2: ejtőképesség ellenőrzés N: működtetés P2: sorrend S: ejtőképesség ellenőrzés Az R3 ejtőképesség vizsgálata nem itt, hanem a zavar áramkör közös ágában van K r1 r2 Ha az R3 ejtésvizsgálata itt lenne, a piros hosszabbítás időtartama alatt a sorompó ZAVAR állapota nem volna oldható. U ejtésvizsgálata ebbe a sorba kívánkozik (elektronikus villogtató működésellenőrzése kell a visszajelentésbe, viszont a jelfogó ejtésellenőrzése csak itt valósítható meg - egyébként húznia kell), de ha ide bekötésre kerül, a zavar a piros hosszabbítás ideje alatt nem oldható. A jó hely és módszer még vizsgálat alatt van. N P2 S

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 1 + üzemi táplálás o zavar oldása az áramkör a nyíl irányában folytatódik + T K F1 V1 r1 F V2 r2 F2 V3 V4 o

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 1 ZAVAR állapot + T K F1 V1 r1 F V2 r2 F2 V3 V4 o

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 1 o ZAVAR állapot A zavar oldása 1 + T K F1 V1 r1 F V2 r2 F2 V3 V4

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 1 o ZAVAR állapot A zavar oldása 1 A zavar oldása 2 + T K F1 V1 r1 F V2 r2 F2 V3 V4

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 1 Lecsukott állapot Zavaroldás utáni kézi lezárt állapotban K még ejt, mert csak a P2 elejtése után képes meghúzni. + o T K F1 V1 r1 F V2 r2 F2 V3 V4

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 1 Alapállás + o T K F1 V1 r1 F V2 r2 F2 V3 V4

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 1 Másik sorompó kezelése A fehér fényeket ilyenkor a K hurokfigyelő jelfogó kapcsolja le a kezelés időtartamára, ha FK nem képes kitartani. + o T K F1 V1 r1 F V2 r2 F2 V3 V4

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Hiba áramkör 2 Az itt bemutatott érintkező- hálózat vágányonként ismétlődik A1 - B1 szinkron ellenőrzése 6’ időzítő elindulás ellenőrzése [ennek jobb helye lenne (?) a ZAVAR áramkör vörös ágában] A1 A1 3 6’ B1 B1 A MELI-01 alkalmazási feltételei között szerepel, hogy (a működés) az időzítés tartama alatt a 3-as jelfogó húzott helyzetét folyamatosan ellenőrizni kell (a 3-as jelfogó akkor húz, ha mindkét számláló csatorna rendben működik). T

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR áramkör A berendezés balesetveszély - mentes működését vizsgálja. Az R1 és R2 jelfogók soros áramköre biztonsági áramkör — szerkesztési szempontból. Az R1 és R2 jelfogók ejtési késleltetése kényes: NEM lehet több, mint amennyi idő alatt a legrövidebb és leggyorsabb jármű a bekapcsoló behatási ponton áthalad! (csukás helyett zavar esete)

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR áramkör R1 és R2 késleltetés meghatározása: minimum: a működtetésből adódó repülési idők áthidalása (5 - 6 jelfogó működési ideje + villogó miatti késedelmes működés, legalább 0,5 mp.) maximum: fehérből zavar lehetőségének biztosítása (legfeljebb 1 mp.) az alkalmazott elektrolitikus kondenzátorok gyártási tűrése: + 50% is lehet! (ez egy fél tégla a falban)

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Működtetés A 13 kHz foglalt lesz Ismétlők átváltanak D1 elejt (M és ZAVAR F ág) M elejt Fehér fények lekapcsolódnak és a piros fények kivezérlődnek ZAVAR V ág felépül 13 kHz felszabadul Ismétlők visszaváltanak E1 elejt A1 A1 B1 D1 E1

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban Itt történik meg a vonatérzékelés és a végrehajtás (beszámlálás) összhangjának vizsgálata. Alapállás. A1 D1 D2 D3 B1 E1 E2 E3 D1 E1 A1 B1 D2 E2 D3 E3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban Indítás: a vágányjelfogó elejtett. A1 D1 D2 D3 B1 E1 E2 E3 D1 E1 A1 B1 D2 E2 D3 E3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban A vágányjelfogó visszahúzott. A1 D1 D2 D3 B1 E1 E2 E3 D1 E1 A1 B1 D2 E2 D3 E3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Önellenőrzés ZAVAR áramkör fehér ágban D1 D2 E2 D3 E3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Működtetés ZAVAR áramkör fehér ágban Időzítő jelfogó áramkörében Miután az E1 jelfogó érintkezői „elfogytak”, a ZAVAR áramkör fehér ágába nem jutott. A ZAVAR áramkör fehér ága emiatt nem zár korábban, mert az Időzítő jelfogó nem engedi. n D1 D1 E1 D2 D2 E2 E2 D3 D3 E3 E3

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A kétvágányú sorompó zavar áramkörének vonat általi csukás üzemmódban aktív része. Alapállásban (fehér) szakadt. IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A jobb vágányon vonat általi csukás. IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A jobb vágányon vonat általi csukás. Itt lehetne ellenőrizni, hogy a 6’ időzítő elkezdett működni (ha az R1 - R2 időzítésbe belefér) IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) (hivatkozás: itt folytatódik az áramkör): IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon: IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon: Az átjáróban van a vonat a másik vágányon IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó ZAVAR vörös ág I I A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon, de: Lejár a 6’, és nem ér oda egyik vonat sem: Akkor elmegy ZAVAR-ba. IK 6’1 6’1 IK AB 6’2 6’2 AB AB I IK 3’11 I IK 3’23 AB VK 3’13 VK

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Az összes piros fény meglétnek vizsgálata itt történik (LED) (áttétel a HIBA áramkörbe). A csapórudak működésének ellenőrzése a vonatnak az átjáróhoz érkezésekor. Alapállás VK alapállás vizsgálat. r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK A 16” jelű érintkezők a MELI-02 16”-es része kimeneti jelfogójának érintkezői. U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Csukás. A piros fények meglétének vizsgálatára nem azonnal, hanem a csapórudak végállásának ellenőrzésével egyidejűleg kerül sor. r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése. (A 12 jelű jelfogó meghúz.) r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése. (A 16” időzítés lejár.) r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + A jobb és bal oldali csapórudak megérkezése ellenőrzésének előkészítése. (A 75 jelű jelfogó meghúz.) r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Az összes: piros fény megléte és csapórúd alsó állapota ellenőrzése. r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Nyitás vonat után r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Alapállás A sorompó fehér. r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Vonat túltartózkodás miatt VK meghúz, a piros fények lekapcsolódnak. A fényellenőrző jelfogók az ellenállásokon továbbra is húznak. A csapórudak? r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Ha a csapórudak megindulnak felfelé, a 75° ellenőrzés megszűnik. A kis zavar jelfogók elejtenek - és sajnos úgy is maradnak. Miután zavaroldás ilyenkor nincs, a kis zavar alapba tétele a hibaelhárító által helyben történhet. Ezért a csapórudakat nem engedik feljönni ... r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + Zavar. r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + A zavar oldása 1. r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kis zavar + A zavar oldása 1. A zavar oldása 2. r1 r2 R3 N r2 r1 V4 S V3 VK U V2 A4B M 16” 12 V1 A3B A3J 75 16” A4J

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés K jelfogó: hurokfigyelés. Kezelő jelfogó: ejtési késleltetés V jelfogó helyett: villogtató

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Felnyitott helyzet (a kondenzátor előtét ellenállása a kábelér) R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Vonat által csukott helyzet A villogó szakító félperiódusában a K a nagyellenállású tekercsről tart (hiba áram). R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Kézzel csukott helyzet A villogó szakító félperiódusában a K elejt, és a nagyohmos tekercs árammentessége miatt úgy is marad. R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Lekapcsolt piros (vágány szintű túltartózkodás) Visszajelentés: felváltva HIBA és ZAVAR A villogó szakító félperiódusában a K elejt. R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Hiba R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Zavar R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Vonat által csukott helyzet De a villogó leáll. Visszajelentés: Hiba (tulajdonképpen mindegy, hogy a villogtató zár vagy szakít, mert az U érintő megszakítja az ágat) R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Kezelés - visszajelentés Rétlaki Győző: Vonali sorompó Kezelés - visszajelentés Kezelés (zavar oldása) R1 R2 T Vgy P2 Vgy Vgy Vill U VK VK VK FK M K

Csatlakozás a térközhöz Rétlaki Győző: Vonali sorompó Csatlakozás a térközhöz A sorompó vágányszintű és összességébeni működésének figyelése Beavatkozás a térközi berendezés működésébe, ha a sorompó nem az elvárásoknak megfelelően működik. A beavatkozás lehetne az engedélyezett sebesség 120 km/ó alá csökkentése is. Mivel ez sokba kerül, a térközjelzőre Megállj jelzés vezérlődik ki.

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7 - 8 jelleg 7 8 Vágány szintű túltartózkodás (IK elejt), illetve kis zavar esetén a sarkítás megszakad. Eredmény: a sorompót „fedező” térköz-jelző vörös lesz, továbbá a sorompót követő térközjelző is vörös lesz, hogy a sorompóig 1-es ütemű táplálás legyen. IK IK r1 r1 r2 r2

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg +24V= + 24V= r1 Vágány szintű kiegészítés a sorompó szekrényben. Jelfogók: 3/2 FF 120Ω javasolt beállítása: 90Ω r2 IK 120Ω A4 A3 A kapcsolódó méretezést ld. a méretezés2.ppt bemutatóban! M2 M1 AB KF AB VF KF VF

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg +24V= + 24V= r1 Ha lejárt a 6 perc, ... r2 IK 120Ω A4 A3 M2 M1 AB KF AB VF KF VF

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg +24V= + 24V= r1 … vagy kis zavar van ... r2 IK 120Ω A4 A3 M2 M1 AB KF AB VF KF VF

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg +24V= + 24V= r1 … és a vonat ráér az átjáróra, akkor a feloldó jelfogó meghúz. A meghúzó - jelen esetben VF - függetleníti magát az AB jelfogó érintőtől, mert az hamarabb ejt el. A feloldó jelfogók tartó áramköre a 7a - 8a jellegen épül fel. r2 IK 120Ω A4 A3 M2 M1 AB KF AB VF KF VF

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg +24V= + 24V= r1 Amikor a vonat elhagyja az átjárót, ez az áramkör megszakad, a tartó viszont tovább él. A részletes működés tárgyalása a térköz - sorompó együttműködés-nél lesz. r2 IK 120Ω A4 A3 M2 M1 AB KF AB VF KF VF

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg + 24V = KF IK R1 VF A 7a - 8a jellegbe kapcsolt áramkör. Az R2 hasonló érintője a másik vágány áramkörében van (kevés az érintő). VF KF 7a 7a 8a 8a VF KF VF IK KF KF VF 120Ω 120Ω

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg + 24V = KF IK R1 VF Alaphelyzet. VF KF 7a 7a 8a 8a VF KF VF IK KF KF VF 120Ω 120Ω

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg + 24V = KF IK R1 VF Vágány szintű túltartózkodás, VF KF 7a 7a 8a 8a VF KF VF IK KF KF VF 120Ω 120Ω

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg + 24V = KF IK R1 VF vagy ZAVAR VF KF 7a 7a 8a 8a VF KF VF IK KF KF VF 120Ω 120Ω

Rétlaki Győző: Vonali sorompó 7a - 8a jelleg + 24V = KF IK R1 VF Ha VF meghúzott (vágány szintű oldás), ezen a rajzon ábrázolt áramkörön tart. A részletes működés tárgyalása a térköz - sorompó együttműködésnél lesz. VF KF 7a 7a 8a 8a KF VF VF IK KF KF VF 120Ω 120Ω