Rétlaki Győző TEB Központ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gyakorló feladatsor – 2013/2014.
Advertisements

Csík Zoltán Elektrikus T
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
Védelmi Alapkapcsolások
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Váltakozó áram Alapfogalmak.
Elektrotechnika 11. előadás Dr. Hodossy László 2006.
SIMIS-IS biztosítóberendezés Funkcionalitás
Speciális tranzisztorok, FET, Hőmodell
A Magyarországgal határos országok vasútforgalmi utasításainak bemutatása és összehasonlítása a személyforgalom biztonságának szempontjából Szlovák, Ukrán.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Csík Zoltán Elektrikus T
Elektromágneses indukció, váltakozó áram
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE
Színes világban élünk.
Ellenállás Ohm - törvénye
Az elektromágnes és alkalmazása
Fogyasztók az áramkörben
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Kapcsolók, kontaktorok és motorvédő-kapcsolók
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
Készítette: Szabó László
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Elektronikák megbízhatósága
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
Szigeteltsín-vevők biztonsági elvei és problémái
Az elektromos áram.
Az elvben figyelembe veendő kapcsolási rendek számáról képet kaphatunk, ha felmérjük az adott N és M áramok és egy-egy fűtő- és hűtőközeg.
Készítette: Gáspár Lilla G. 8. b
Optikai koncentráció félvezető napelemekhez Fogalma A hatásfok javulásának eredete A koncentrátorok gyakorlati megvalósítási lehetőségei Példák.
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Rézkábel hibái.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Színképfajták Dóra Ottó 12.c.
Elektronika 9. gyakorlat.
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
JELZÉSI RENDSZEREK 2013 Követelmények, osztályozás
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése
Kényszer menetirányváltás
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Vonali sorompó
Emelt sebesség Állomási sorompó
Dominó-70 Szerkezeti elemek
Biztosítóberendezések szerkesztése
Biztosítóberendezések karbantartása
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Dominó - 70 Szerkezeti elemek
Biztosítóberendezések
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése 3
Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök
VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
A pneumatika alapjai 2. A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek) PTE PMMFK.
Az ellenállás Ohm törvénye
Villamos kötések,érintkezők, kapcsolók
Elektrotechnika – ZIU9B
Főbb változások A főbb változások:         
Automatikai építőelemek 2.
Automatikai építőelemek 2.
Előadás másolata:

Rétlaki Győző TEB Központ Rejtélyes hibák 2 Rétlaki Győző TEB Központ

Választék Térközi foglaltság a vonat előtt TM! Menetirány váltásakor A vágányúti blokk zárásakor oldódik a jelzőblokk Emelt sebességű KO nem működik Villogó sárga után vörös a térközben Megfordul a menetirány a vonat alatt Vonali sorompó visszajelentés Nem látszik a vonat a térközben

Térközi foglaltság a vonat előtt Rétlaki Győző: Földelési rendszer Alaphelyzet: 75 Hz-es vonali szigeteltsín (térköz) előjelzős térköz a gyorsvonatoknál nem, személyvonatoknál esetleg

A nem üzemszerű működés Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 Jön a vonat, szabad a jelző.

A nem üzemszerű működés Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 A vonat közelebb ér, a jelző vörösre vált.

A nem üzemszerű működés Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 A közeledő vonat előtt a vevőjelfogó elejt, miközben a sínjel és referencia jel is látszólag megvan.

Térközi foglaltság a vonat előtt Rétlaki Győző: Földelési rendszer Belátható: a sínáramkör adóoldali üresjárási árama (I1ü) kisebb a rövidzárásinál (I1r) a vonat közeledtére az áramerősség nő

Térközi foglaltság a vonat előtt Rétlaki Győző: Földelési rendszer Feltételezés: az elektronikus kapcsoló elem veszteségi ellenállása az áramerősség növekedésével csökken, ha az elem hibás

Térközi foglaltság a vonat előtt Rétlaki Győző: Földelési rendszer Következmény: az elektronikus vevő úgy érzi, hogy a referencia jel folyamatossá válik a folyamatos referencia jel 18s múlva foglaltságot eredményez a hibát előidéző áramerősség kb. 300 mA.

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer (Dominó-70 térközcsatlakozás esetén) A jelenség: a menetirány kijáratra fordulásakor az első térközben blokkzavar marad. kétvágányú pálya másik vágányán a térközjelző vörös lesz.

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség oka: a térközszekrényben a TM! jelfogó meghúz

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer Következmény: a másik vágányon a vörös térközjelző a közlekedő vonat előtt nem vált vissza az irány megfordulása után térközzavar maradhat (az Mpót késleltetésétől függően)

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség miértje: a vonali áramkör átmeneti állapotában (a térközben már fordult a menetirány, az állomásvégen még nem és lehetnek az első szakaszban sorompók is) az állomási T1 és a szekrényi TM! csévéi sorosan kapcsolódnak.

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség méretezése (D55): A soros csévék: T1 U 12 kΩ TM! SS 3750Ω, 18500 me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,006A Gerjesztettség: 113 AM 42%

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség méretezése (D70): A soros csévék: T1 109 3300Ω TM! SS 3750Ω, 18500 me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,0136A Gerjesztettség: 252 AM 94% MEGHÚZHAT!

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség méretezése (SIMIS IS - Cegléd): A soros csévék: T1 1208 5750Ω TM! SS 3750Ω, 18500 me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,0101A Gerjesztettség: 187 AM 70% Meghúzási határ alatt van.

TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer A nem túl elegáns megoldás: Siófok – Zamárdi-felső között a TM! jelfogók úgy vannak méretezve, hogy az átmeneti állapotban ne tudjanak meghúzni. 1,5 kΩ 10W TM I

A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az állítóközpontban a váltókezelő már a vágányút kicsöngetése előtt elfektette a kallantyút. A vágányút kicsöngetésével egyidőben zárja a vágányutat. A villamos védőkapcsolás nem körültekintő tervezése miatt a benyomott csengő érintőn és az induktor egyenáramú keféjén át záródik az áramkör.

A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vizsgálat megállapítása: a tervezési hiba miatt a szükséges érintkezők a blokkelemekről hiányoznak.

A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az induktorfigyelő jelfogó áramköre: Vá Eá I I Vá Eá I I I I Vt Vt 2,1 Vt4 Vt3

Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az A – B jelfogós közelítés érzékelésben azokon a helyeken, ahol emelt sebességű állomási sorompó is van (1-es vonal), gyakorlatilag nincs olyan, hogy a vonat „messze” van (mert addig nincs jelzőkezelés). A kényszeroldó áramkör ugyanúgy épül fel, mint ahol az A és B jelfogók kiválaszthatják a KO időzítés bekapcsolását vagy elhagyását.

Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer A nem szándékolt áramköri ág: Első váltó oldódott 1.váltó Első váltó oldódott B állomásvég 1.váltó KO felhúzatja a B-t B

Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer A meghúzó B jelfogó miatt a KOT nem tud működni, ezért az oldás elmarad.

Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az ideiglenes megoldás: 1.váltó B állomásvég 1.váltó Az áramút fixálása. B

Villogó sárga után vörös a térközben Rétlaki Győző: Földelési rendszer Amennyiben a bejárati jelzőn a Szabad fények váltása közben az alsó sárga lekapcsolódik. Az alsó sárga a térköz felé szaggatott sárga sarkítást kapcsol. Amennyiben a váltás a sötét félperiódusban történik, a sárga és a zöld vezérek nem tudnak meghúzni (blokkfeltétel: meghúzás csak a sárga sarkításról).

Az alapáramkör szerinti megoldás: Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Az alapáramkör szerinti megoldás: 3. Ha emelt sebességű állomási sorompó miatt a második sárga akkor alszik ki, amikor a térköz felé a villogási szünet megy ki, legyen egy rövid fix sárga sarkítás, hogy ne legyen blokkzavar. + V PV S1Z V/PV S2 + S2 A V/PV fényellenőrző pót a kondenzátorról felkap, ezért minden alkalommal, amikor a S2 fényellenőrző pót elejt, a V/PV átveszi a sarkítás vezérlését. Ezt a repülési időt a villogás „jel” állapotában a térközi sárga vezér a diódás késleltetése miatt „kitartja”.

Az alapáramkör szerinti megoldás: Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű D55 alapáramkör 605-15/15 1996. D70 alapáramkör 360MN-43 1989.

Megfordul a menetirány a vonat alatt Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az SJP egység „c” módosítása után 109879/1987. Ha a beépített egység közelében az 1-es térközi jelleg megszakad

Megfordul a menetirány a vonat alatt Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az egység módosított rajzrészlete: Jelfogón érintő fordítás: 4/1-ről 3/2-re. (1) 91 Pótsúly: 24g !!! (1) 5 151 (2) 6 151 3 3 m1 m2 2 2 S 152 S 152 (1) 5.4 1 (8) 12.6 1 (7) 11.6 1 (2) 6.4 1 m1 2 M2 2 M1 2 m2 2 (8)12.9 1 (8)12.5 1 (2)6.1 1 (1)5.1 1 (7)11.5 1 (7)11.9 1 M2 2 M2 2 m2 2 m1 2 M1 2 M1 2 (5) 95 (3) 93 (4) 94 (2) 92

Megfordul a menetirány a vonat alatt Rétlaki Győző: Földelési rendszer 1 1 m2 m1 m2 szakadás Sorompó 1 Térköz 2 M1 M1 M2 M1 M1 M2 M1 m1 m2 m1 m2 m1 m2 2 2 3 3

A vonali sorompó kézi lezárt állapotban is vonat általi lezárást mutat Rétlaki Győző: Földelési rendszer Elektronikus „v mágnes” beépítése után. A fogalmak előállítása: r r tv tv t t v v

A vonali sorompó kézi lezárt állapotban is vonat általi lezárást mutat Rétlaki Győző: Földelési rendszer A jelenség magyarázata: I (mA) r tv 0,1 0,3 20 mA 25 mA 75 mA 80 mA r tv 510 Ω 4000 Ω K Az elektronika nyugalmi árama

Nem látszik a vonat a térközben Rétlaki Győző: Földelési rendszer A kétsínszálas sínáramkör addig érzékelheti a söntöt, amíg a sínfolytonosság megvan.

Nem látszik a vonat a térközben Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vágányfojtó transzformátorok között zárt áramkör alakul ki.

Nem látszik a vonat a térközben Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vágányfojtó transzformátorok között zárt áramkör alakul ki. A vágányfojtó transzformátorok középkivezetése földpont.

Nem látszik a vonat a térközben Rétlaki Győző: Földelési rendszer Ha eltörik a sín, a zárt rendszer felbomlik. Az áram új utakat keres … és talál …

Miért nem okoz minden síntörés sönthibát? Rétlaki Győző: Földelési rendszer A sín hosszanti ellenállása hozzáadódik a tengelysönthöz. Amíg ez elég, addig nincs foglaltság.