ELŐADÁS CÍME Szemmozgásvizsgáló eszközök használata a neveléstudományi vizsgálatokban Pap-Szigeti Róbert Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Informatika Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZAKDOLGOZAT a tudományos munka iskolája
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Fontosabb fogalmak Képesség :
Bemutató készítési alapok
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Instrukciók a készítéshez Az irodalomkutatás eredményeit kell hangsúlyozni. (Mi történt eddig, s abból mi állapítható meg.) Az irodalomkutatás eredményeit.
A neveltségi szint mérése
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
TERVEZET.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
„Sztárok” az irodalomban
Tanulási és tanítási stílusok elektronikus környezetben
Tananyagfejlesztés Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Szemmozgáskövetési rendszer fejlesztése és térképészeti alkalmazása Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem Dr. Török.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Az algoritmuskészítés alapjai
Statisztikai eszközök a multimédiás kurzuselemek hatékonyságának elemzésére T. Nagy Judit
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
Figyelem irányító ábrák
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Munkakörelemés és –tervezés röviden
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Településfejlesztés 2014/15. tavaszi félév Követelményrendszer Urbánné Malomsoki Mónika
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Leíró statisztika gyakorló feladatok október 15.
Oszlopdiagram dr. Jeney László egyetemi adjunktus
Az online tárlatvezetés módszere
Mozgásvizsgálat gyakorlat
Szóródási mérőszámok, alakmutatók, helyzetmutatók
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
5. előadás.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
2. Regresszióanalízis Korreláció analízis: milyen irányú, milyen erős összefüggés van két változó között. Regresszióanalízis: kvantitatív kapcsolat meghatározása.
TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
Szemkamerás vizsgálatok a pedagógiai kutatásban
Előadás másolata:

ELŐADÁS CÍME Szemmozgásvizsgáló eszközök használata a neveléstudományi vizsgálatokban Pap-Szigeti Róbert Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Informatika Tanszék

A szemmozgás vizsgálata Történeti előzmények A szem működése az ET szempontjából Szemmozgásvizsgáló (eye tracking, ET-) eszközök A vizsgálatok elemzéséről ET-vizsgálatok számos területen Neveléstudományi vizsgálatok Összehangolt vizsgálatok más eszközökkel

A szemmozgás vizsgálata Vizuális információszerzés és -feldolgozás A szem olvasás közbeni viselkedése (19. sz.) Luis É. Javal, Edmund Huey, Guy T. Buswell, Alfred L. Yarbus Nem a szem mozgást, hanem a tekintet útját, megállóit (gaze tracking) vizsgáljuk Kiegészítve esetleg a pupilla átmérő-változásainak mérésével Luis Émile Javal, Edmund Huey, Guy Thomas Buswell és Alfred L. Yarbus

Látás, szemmozgás Vizuális információ → retina Fovea, parafovea, periférikus terület Teljes élességű látás: mindössze 2 fok Nagy területű éleslátás illúziója Ugrások (szakkádok) és fixációk

Látás, szemmozgás

Látás, szemmozgás Szakkád: 20-30 ezredmásodperc Mozgás közben nincs információfeldolgozás Fixáció: átlagosan 250-500 ezredmásodperc Sikertelen információfeldolgozás: a szem automatikus visszatérése (regressziós vagy korrekciós szakkád) Mikromozgások: szerepüket kutatják

Látás, szemmozgás Jó olvasók: 7-9 karakteres szakkádok (nagy szórás), kevés regresszió Kezdő/gyenge olvasók: rövidebb szakkádok, hosszabb idejű fixációk, gyakoribb regresszió Számos további tényező befolyásolja olvasó aktivitása, motiváltsága tipográfia, szerkesztettség, (írástípus?) megfogalmazás, nyelvi normáktól eltérő szórend stb.

Szemmozgásvizsgáló eszközök A szemre bocsátott infravörös fény A visszaverődése alapján a nézés irányának pontos meghatározása monitoron megjelenő információk tetszőleges sík felületen megjelenő információk fejkamerák, szemüvegek

Szemmozgásvizsgáló eszközök

Szemmozgásvizsgáló eszközök

Elemzési lehetőségek Gaze plot Gaze replay a tekintet célpontja körül rajzolt kör a sugara arányos a fixáció idejével gyakran sorszámmal jelölik, összekötik több vizsgálati alany: eltérő színek Gaze replay valós idejű vagy gyorsított videó a szemmozgás útját, a fixációk időtartamát mutatja be

Elemzési lehetőségek Hotspot, heatmap Numerikus mutatók több vizsgálati alany eredményének összevonása a fixációk hosszát vagy az adott területre eső fixációk gyakoriságát ábrázoljuk a sorrendiség itt is jelöl- hető (ha a vizsgálati ala- nyok sorrendje erősen korrelál) Numerikus mutatók

Felhasználási területek (példák) Hadiipar (pl. célzás, irányítás) Járműgyártás (pl. ébrenlét ellenőrzése, táblák és műszerek elhelyezése) Sporttudomány (pl. figyelem helye, mozgás-pályák becslése, szem és fej koordinációja) Etológia Kognitív pszichológia, fejlődéslélektan, pszicholingvisztika

Felhasználási területek (példák) Piackutatás, marketing

Felhasználási területek (példák)

Felhasználási területek (példák)

Felhasználási területek (példák) Weblapok használhatósága

Felhasználási területek (példák)

Neveléstudományi vizsgálatok Szemmozgásvizsgáló és Oktatásmódszertani Kutatóműhely Olvasás, olvasási stratégiák Kezdő és gyakorlott olvasók különbségei szakkádhossz (2-4 betű / 7-9 betű) regressziós szakkádok száma felismerhető stratégiahasználat Rédei Z.: 23 tanuló, 2. évf. szöveg és kérdések

Olvasási vizsgálatok

Olvasási vizsgálatok Kevésbé ismert szavak (bélelt, toboz) A sorok első és utolsó fixációi hosszabbak Nincs több szóvégi fixáció, mint az angolban Feleletválasztós kérdések tapasztalata (A j-ly kérdése)

Vizuális nevelés Simon T.: 6. évf., 12 tanuló Mitológiai képek és a leírásuk összekapcsolása Jelentős különbségek a megoldási stratégiában Károlyi A.: 4. évf., 24 tanuló Az illusztráció szerepe ritkán és keveset, főleg olvasás előtt és után rövid fixációs időtartam

Kottaolvasás Buzás Zs.: főiskolai hallgatók Hosszabb fixációk az ütemjelzésnél, előjegyzésnél Szem-kéz, szem-ének késleltetés

Szöveges matematikafeladatok Csíkos Cs. – Vígh-Kis E.: 4. évf., 13 tanuló Számmal és betűvel írt számadatok Fordított szövegezésű feladatok Matematikai műveletekre utaló szavak Interjúval kiegészítve Legtöbb fixáció minden esetben a számadatokon Viszonyszavakon, műveletre utaló szavakon kevesebb

Neveléstudományi vizsgálatok Nyitott kérdések illusztráció típusa, helyette szemléltető ábra, direkt utasítások hatása, olvasási stratégiák tanulásának hatása, feladatmegoldási stratégiák tanulásának hatása, egy- és többszólamú kotta olvasásának eltérései, hosszú fixáció: koncentráció, gondolkodás, bambulás? ...

További módszerek Mérőeszközök szinkronizálása A gondolkodás verbalizálása (think aloud) Az egérmozgás követése (mouse tracking) A fejmozgás követése (head tracking) Agyhullám-elemzés (EEG) Több tanuló egyidejű vizsgálatai osztálytermi helyzetekben

Összegzés A szemmozgás vizsgálata lehetőséget ad a figyelem, a gondolkodási stratégiák elemzésére A kutatási eredmények hatással lehetnek pl. a tananyagok készítésére tantermi gyakorlatra egyéni eltérések, fejlődési problémák szűrésére Az eredmények további eszközökkel pontosíthatók

ELŐADÁS CÍME Köszönöm a figyelmet! Pap-Szigeti Róbert Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Informatika Tanszék