Szövegértés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Advertisements

Kutatás és írás © kurtán sándor 2011.
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Egy ötlet megvalósítása
az élő nyelvhasználatban , a kommunikáció során jön létre
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
Verbális kommunikáció
A mondat.
STÍLUSRÉTEGEK.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
fajtái, formai és tartalmi követelmények
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Verbális kommunikáció
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Hogyan írjunk motivációs levelet?
Novellaelemzési szempontok
Információ feldolgozása
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A romantika irodalmából
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Tudományos dolgozatírás
A 19. századi líra átalakulása
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:
A bevezetés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
A szócikk.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
A szöveg 11..
A stílus fogalma, hírértéke
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A SZAKDOLGOZAT.
Az avantgárd művészeti irányzatok
TÁMOP /A
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Összeállította: Dóber Valéria
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Dráma Irodalmi mű.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Kommunikáció írásban és szóban
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
A tömegkommunikáció.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Prezentáziós Stratégia
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Mondattípusok 9..
A stílusrétegek IV november 6..
Gyakorló óra 5/12.
Érettségi élő idegen nyelv
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
A stílus.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Hatékony és pontos munkavégzés
Előadás másolata:

Szövegértés

Mondatok modalitása Kijelentő Kérdő Felkiáltó Felszólító Óhajtó

Mi a szerepe a szövegben a kérdő mondatoknak? A középpontba állítják a problémát. Előkészítik a következő gondolatot. Előreutalnak. Feszültséget keltenek. Összefoglalják az adott szövegrészt. Szokatlan hangnemet teremtenek (pl. ismeretterjesztő szövegben). A stílus élénkítése, színesítése

Mondatok közötti tartalmi-logikai viszony Kapcsolatos: és, s, is, sem-sem, meg, nemcsak…hanem…is stb. Ellentétes: de, azonban, ellenben, viszont, ám, hanem stb. Választó: vagy, akár, vagy-vagy stb. Következtető: ezért, így, tehát stb. Magyarázó: hiszen, mivel, ugyanis stb.

A lineáris kohézió eszközei a szövegben A mondatok összekapcsoltságáért felelős Szinonimák, rokon értelmű kifejezések Névmások használata Ismétlések, körülírások Egyeztető toldalékok (igei személyragok, birtokos személyjelek, többes szám jele) Szórend, hiányos mondatok

A globális kohézió eszközei a szövegben A szöveg egészére ható összetartó erő Cím Témahálózat – kulcsszavak hálózata a szövegben Tartalmi-logikai kapcsolatok (időbeli, térbeli kapcsolat, párhuzam, ellentét, ok-okozati viszony, következtetés, magyarázat stb.

Az idézőjel szerepe, célja Idegen nyelvű szó vagy szöveg jelölése pl.: „alte”, „virtel” Szó szerinti idézet pl.: „Hangulatos este” Az eredeti jelentés nyomatékosítása pl.: „igazi” Heuriger

A gondolatjelek szerepe a szövegben Párbeszéd bevezetése: „ - Emlékezetem szerint…” Közbevetés Pontosítás: „Továbbra is tevékeny vagyok – a háttérben.”

Szavak stílusértéke, stílusárnyalata Betűvetés: régies, kedélyes Legyőzetés: régies, emelkedett, patetikus, választékos Kivált: választékos, ritka, régies, irodalmi Pl.: gúnyos, durva, ünnepélyes, tréfás, közömbös, újszerű, szaknyelvi, elavult, tájnyelvi, diáknyelvi, köznyelvi, lírai

Stílusrétegek, műfajok Magánéleti: párbeszéd, magánlevél, napló stb. Közéleti: szónoki beszéd, előadás stb. Hivatalos: kérvény, pályázat, önéletrajz, rendelet, hivatalos levél stb. Tudományos: előadás, tanulmány, esszé, szakdolgozat, értekezés, ismeretterjesztő cikk stb. Publicisztikai: tudósítás, cikk, riport, interjú, kritika, ismertetés, reklám, olvasói levél stb. Szépirodalmi: a líra, epika, dráma műnemébe tartozó műfajok

A tudományos stílusréteg stilisztikai jegyei Szakkifejezések, pontos szóhasználat, igényesség, sok idegen szó (latin, angol) Kijelentő mondatok, alárendelő összetett mondatok, többszörösen összetett mondatok Számadatok használata Pontosság, tagoltság, részletesség, érthetőség, szemléletesség, tárgyilagosság Érvek-ellenérvek felsorakoztatása Idézetek, grafikonok, táblázatok

Korstílus meghatározása Antikvitás Középkor Reneszánsz (manierizmus) Barokk (rokokó) Felvilágosodás – klasszicizmus, szentimentalizmus Romantika Realizmus Naturalizmus Impresszionizmus Szecesszió Szimbolizmus

Korstílus meghatározása 2. Avantgárd – futurizmus, expresszionizmus, dadaizmus, szürrealizmus, kubizmus, konstruktivizmus Neo-irányzatok Posztmodern

Milyen kommunikációs funkciókat valósít meg a szöveg? Tájékoztatás Kifejezés Felhívás Fatikus (kapcsolatteremtés, -tartás, -zárás) Metanyelvi Poétikai

A cím lehet: Szerkezete, nyelvi megformáltsága szerint: szó, szószerkezet (pl. birtokos szerkezet), mondat (hiányos mondat), a mű egy sora A kommunikációs jelleg szerint: felhívó, kapcsolatfenntartó, kapcsolatteremtő, kifejező, meggyőző, tájékoztató Funkció szerint: megjelölheti az esemény témáját, helyét, idejét, megnevezheti a szereplő nevét, a műfajt, lehet reklámszerepű Mit jelent a cím? Hogyan viszonyul a szöveghez? Értelmezd a címet! Adj új címet a műnek! (Indoklás) Az alcím viszonya a címhez vagy a szöveghez. Mi a mottó szerepe a szövegben?

A szerző viszonyulása a témához Kritikus, tárgyilagos, tisztelgő Emlékező, tisztelgő esszé alkalmazása – tisztelet kifejezése Érzelmi elfogódottság, emelkedettség Pontos adatközlés, tényközlés

Szócikk, bemutatás készítése Rachel Carson - amerikai újságíró, író - könyvének címe: Néma tavasz, 1962-ben jelent meg - a könyv a rovarirtó szerek természetkárosító hatásáról szólt - könyve hozzájárult, hogy a környezet megóvása társadalmi mozgalommá vált Hány tényt tartalmazzon?

Szövegalkotás Felelj meg a tartalmi és formai követelményeknek! Írj reklámszöveget! Írj hozzászólást a témához! Érvelés Írj figyelemfelhívó-toborzó szórólapot! Összefoglalás, összegzés (tömörítés, lényeglátás)

Szómeghatározás, szómagyarázat Idegen szavak magyar megfelelőjének megadása pl.: kommunikáció: közlésfolyamat pszichikai: lelki, lélektani Szómeghatározás (saját szavaiddal vagy a szövegből kell kiírni): pl.: pidzsin: olyan nyelv, amelyet közös nyelvi háttérrel nem rendelkező, de egymással kereskedelmi okokból beszélni kívánó csoportok fejlesztettek ki Jelentésmeghatározás, szinonimák adása: pl.: intenzív: erőteljes stressz: feszültség, idegesség dinamikus: erőteljes, aktív

Metaforikus kifejezések magyarázata A város élő organizmus – A város az élő szervezethez hasonlóan folyamatosan változik, állandó kölcsönhatásban van környezetével. A tudomány lámpása – a tudományos gondolkodás rá tud világítani a valóságra, megmagyarázza, értelmezi a valóság egy-egy részletét.

Vázlatkészítés Tömörség, kulcsszavak, jellemző kifejezések Pontokba szedett információk (Hány pontból álljon?) Tartalmi, tételmondatos, kulcsszavas

A szöveg szerkezeti vázlata (tartalmi vázlat) I. Bevezetés: Az olvasás és a szerelem párhuzamai II. Témakifejtés: 1. Manguel definíciója az olvasásról 2. A könyv szerkezeti sajátosságai 3. Manguel pályafutása 4. A könyv mondanivalója III. Befejezés: A könyv külalakja

Kulcsszavas vázlat 1. a gyalogosok 2. a kerékpárosok 3. a görkorcsolyázók 4. a közúti balesetek okai a) felelőtlenség b) figyelmetlenség c) élettani állapotok 5. a vezetési képességre ható szerek a) az idegrendszerre ható gyógyszer b) alkohol c) drog 6. segítségnyújtás

Tételmondatos vázlat Az autó megszületése előtti időszak járműfajtái létrehozásában még nem működtek közre magyarok, ám 1881-től, az új ipartörvény nyomán fellendül a gépgyártás hazánkban. Az autóépítés is megkezdődik Magyarországon. Galamb József részvétele a Ford T típus megalkotásában. A magyar autógyártók 1913 után nem bírták a nemzetközi versenyt, csődbe jutottak.

Vázlat arról, hogy a környezetvédelem hogyan alakult ki és vált nemzetközivé 1. Az 1960-as évek USA – R. Carson: Néma tavasz 2. a probléma felismerése nemzetközivé válik (1968-as ENSZ közgyűlés 3. Föld napja (1970. ápr. 22.) 4. a Római Klub jelentése 5. UNESCO Ember és bioszféra programja 6. Stockholm – világkonferencia 7. Környezetvédelmi világnap (június 5.) 8. 1980-as évek: fenntartható fejlődés koncepciója 9. 1990-es évek: a fogalom tartalmának bővülése

Vázlatos összefoglalás Nem vázlat! Tömören, röviden, lényegre törően írni egy témáról Összefüggő, kifejtett, jól megszerkesztett szöveg

Igaz-hamis Kérdés: benne van a szövegben vagy háttérismeret, műveltség kell hozzá Idézés a szövegből, mely alátámaszt Önálló vélemény megfogalmazása Megadja a feladat, hogy a válasznak hány elemből kell állnia (Írj három érvet, Foglald össze négy pontban stb.) – láthatóan különítsd el a válaszokat (számozás)

Jó tanácsok Először olvasd el figyelmesen a kérdéseket! Olvasd el figyelmesen a szöveget, próbáld megérteni, mi a fő témája, melyek a résztémái! Jegyzetelj a szöveg mellé, húzd alá a válaszok szempontjából fontos információkat, idegen szavakat stb. Addig olvas újra a szöveget, míg minden feladatot meg nem tudsz oldani! Minden esetben azt tedd, amit az utasításszöveg kér! Figyelj rá, mikor kér a feladat arra, hogy idézz! Válaszaidat világosan, szabatosan fogalmazd meg! Ügyelj a helyesírásra! Figyelj a feladatok pontszámára, mert segíthetnek!

Arra válaszolj, amit a feladatlap kérdez! Ha nem tudsz válaszolni egy kérdésre, haladj tovább! Egy-két pont elvesztése nem katasztrófa. Írj olvashatóan, átlagos betűnagysággal! A válaszokra hagyott kipontozott hely utal a feleletek optimális (legmegfelelőbb) terjedelmére. Ne krumplizz! Hagyj időt a válaszok újraolvasására!