Master of Arts International Hotel Management To Lead & To Manage Dr. Juhász László PhD 1 2015. 10. 02. 5:34.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
A tanári munka értékelése
(A vezető magatartása, stílusa)
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
STILUSELMÉLETEK.
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
11. hét: A Teljes körű Minőségmenedzsment (TQM)
Vezetés és Szervezetfejlesztés előadás
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A pedagógus.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Delegálás.
Oktatásmenedzsment 2012/2013 – 1. félév.
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A vezetésről.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
A hatékony vezető eszközei
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
SEEM alapok.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Master of Arts International Hotel Management To Lead & To Manage Dr. Juhász László PhD :34

2 Vezetés Életen át tanulás vezetővé fejlődés három szintje Technikai, szakmai ismeretek átadása- kezdeti vezetés, a forrás Befolyásolás tevékenységek és élőmunka - középszint, felügyeleti vezetés Koncepció alkotó - felsőszint, irányító vezetés Mire szükségem van, hogy megtörténjenek dolgok - eszközök, technológiák Milyen dolgok történnek - gyakorlat, gazdálkodási Miért történek dolgok - elmélet, tudomány, filozófia Erósz szerelem, érzékiség, lángolás, erotikus kívánás, emberi Philosz szeretet, barátság, érzelmes vonzódó, elmúló, érzelem Agapé totális szeretet, elragadtatás, rajongás emésztő – adakozó szeretet, ellenség szeretete természet szeretete, a hit vallása, elvont szeretet, nem múló, tett amit teszünk, irgalmas samaritánus esete Három Görög szó a szeretetre, Paulo Coelho, Zarándoklat 1987 Dr. Juhász László PhD :34

Vezetéselméletek történelmi áttekintése Kompetencia 1: Szakmai fogalmak, folyamatok ismerete Kompetencia 2: Rendszerező képesség, összefüggéslátás Kompetencia 3: Elméleti ismeretek gyakorlati, szakma-specifikus alkalmazása Kompetencia 4: Szakmai és szociális kommunikációs képesség Kompetencia 5: Probléma megoldási és vezetői feladatok ellátásának képessége Felügyeleti vezetés- hatékonyság„ jól csinálni” Irányító vezetés- célkitűzés, „jót csinálni” Koncepcionális vezetés - koncepcióalkotás„mást csinálni” Irányító vezetés – koncepcionális cél megállapítás – tervezés – leading - stratégia alkotás Felügyeleti vezetés - szervezés - gazdálkodás - management 3 Dr. Juhász László PhD :34

Célok Terv Compass hatékonyság jól csinálni jót csinálni küldetés iránymutatás ötlet – vízió – célok meghatározása Vezetés – Irányítás Gazdálkodás - Szervezés Vezető irányító Manager Szervező engedélyek minőség választék karbantartás személyzet Élőmunka és eszköz biztosítása Jövőkép Stratégiai Terv alkotása 4 Dr. Juhász László PhD :34

5 Vezetés Hozzáadott érték - menedzsment Hozzáadott értéket felelősségi körünkbe tartozó szervezet teljesítményének javítás kis lépésekben (növelni) minden nap. Tevékenységek, folyamatok és élőmunka fejlesztése, minőségének javítása Hozzáadott érték = személyi + ÉCSÉ + adózás előtti eredmény Hozzáadott érték = ÁFA differencia Hogyan válhat valaki hozzáadott érték menedzserré megérteni rendszer és a termelékenység elemeit Diplomata – (expert), szakértő, - megalkuvó - túlélő Végreható - (achivier) - tranzakciós - manager Kísérletező - (alchemist) - átalakító - stratéga, individualista – leader Dr. Juhász László PhD :34

Vezetéselméletek történelmi áttekintése Vezetés lényege Klasszikus leadership felfogás Vezetői tulajdonságokon alapuló leadership megközelítések Magatartást középpontba állító döntésközpontú elméletek A magatartás alapú személyiségközpontú elméletek Kontingencialista elméletek Napjaink leadership elméletei Élőmunka hiányában nincs vezetés Célok hiányában nincs vezetés 6 Dr. Juhász László PhD :34

Klasszikus vezetés felfogás Olyan szervezeti keretek kialakítása a cél, melyben az egyén csak jól tud teljesíteni (Henri Fayol ) Fayol szerint a vezetőknek ilyen tulajdonságokkal kell bírnia: Egészségesség, értelmesség, morál, műveltség, műszaki ismeretek, tapasztalat, vezetési képesség. Hatékonyság a rendszeren múlik és nem az emberen, vezetés legfontosabb feladata a beosztottak utasítása és irányítása (parancs) Vezetési elvek fegyelem és rend, egyszemélyi vezetés, megfelelő anyagi elismerés, centralizáció, csoportszellem Mai is igaz elvárások 110 éve Mózes tíz parancsolata éves 7 Dr. Juhász László PhD :34

Döntésközpontú elméletek Vezetési stílusokat a vezető döntései alapján osztályozzuk és határozzuk meg Legfőbb kérdés, hogy mennyi teret engedünk másoknak a döntéshozatalban Három egymáshoz hasonló elmélet –Lewin eredményei –Likert egytényezős modellje –Tannenbaum - Schmidt hatalom - részvétel kontinuuma 8 Dr. Juhász László PhD :34

Lewin és a vezetési stílusok 1940-es évek, 10 éves gyerkőcök, játékokat készítettek, vezetési stílusok, ma is alkalmazott csapatépítése és értékelési módszer Tekintélyelvű vezetési stílus, diktatórikus –Minden irányelvet a vezető határoz meg –A vezető visszatartja az információkat (nem lehet tudni mi várható) –A vezető önkényesen vezet és dicsér –Rendszertelenül utasít és jelöl ki embereket feladatokra 9 Dr. Juhász László PhD :34

Lewin és a vezetési stílusok Demokratikus vezetési stílus –Minden közérdekű kérdésben a csoport dönt, a vezető kezdeményez, majd támogatókat keres –A tevékenység megbeszélés, vita során alakul ki, a csoportcélokhoz vezető lépések világosak –Az emberek maguk választják ki, hogy kivel akarnak dolgozni, a munkát a csoport osztja fel –A vezető objektivitásra törekszik bírálataiban és dicséreteiben 10 Dr. Juhász László PhD :34

Lewin és a vezetési stílusok Laissez faire vezetési stílus –Az emberek maguk döntenek a kérdésekben, a vezető alig van jelen –A vezető ellátja a tagokat a feladat elvégzéséhez szükséges anyagokkal, majd mondja, hogy keressék, ha van kérdés, a vitát a csoportra hagyja –A vezető nem törődik a szervezéssel –Nem avatkozik bele a munkafolyamatokba, nem dicsér, nem bírál 11 Dr. Juhász László PhD :34

Lewin eredményei Laissez faire vezetés mellett dolgozták a legkevesebbet (33%-ban) –a munka minősége rossz, –érdeklődés minimális, beszélgettek egymással, –nem érezték magukat jól. Demokratikus vezetés mellett az idő 50%-ban dolgoztak –erős a munka iránti érdeklődés, –akkor is dolgoztak, mikor a vezető elhagyta a szállodát, –kreativitás és eredetiség, –kevésbé használták az „én”-t és gyakran a „mi”-t Tekintélyelvű vezetés mellett a munkavégzés kimagasló volt (74%-ban), –agresszív légkör, –hatalmaskodás, hencegés, bűnbakképzés, rombolás, szitkozódás, nyomott légkör, volt ahol behódoltak, volt ahol ellenszegültek –Amikor a vezető kilép visszaesik a munkára fordított idő 29%-ra Szervezet Cél Szituáció 12 Dr. Juhász László PhD :34

Likert egytényezős modellje Participatív, résztvevő támogató vezetési stílus fontossága Beosztott milyen mértékben vehet részt a döntésekben. Négy kategória a tekintélyelvű és a demokratikus vezetési stílusra Keménykezű parancsoló: csekély bizalom az alkalmazottak felé, inkább jellemző a büntetés, mint a jutalmazás, a döntéshozatal és az ellenőrzés erősen központosított. Jóakaratú parancsoló: bizalom a beosztottak felé; inkább jutalmaz, mint fenyeget; esetenként igényli beosztottjai véleményét, ötleteit, bizonyos döntéseket rájuk bíz, de gyakran ellenőrzi őket Konzultatív stílus: bízik a beosztottakban, felhasználja az ötleteiket, véleményüket, főleg jutalmaz, ritkán büntet, átfogó döntések esetében a testületi elv érvényesül, sokszínű konzultáció jellemző Részvételi csoport rendszere: teljes bizalom a beosztottak felé, a vezető állandóan igényli a véleményüket, ötleteiket és azokat fel is használja, anyagilag is motivál, de beleszólást enged a döntésekbe is 13 Dr. Juhász László PhD :34

Magatartás alapú személyiségközpontú elméletek Itt nem elsősorban a döntéseken és a viselkedéseken van a hangsúly, hanem a vezető viselkedéséről illetve orientációjáról, mire figyel oda Ilyen szempontból a vezető lehet - feladatorientált (csoportteljesítmény) vagy - kapcsolatorientált (jó kapcsolat a csoport tagjaival) Alapiskolák –Michigani iskola –Ohioi iskola –Blake - Mouton modell 14 Dr. Juhász László PhD :34

Michigani iskola Feladat-centrikus vezető –Szigorúan figyel a beosztottakra –Előírja, hogy hogyan dolgozzanak –A teljesítmény érdekli –Szoros felügyelet –Legális, jutalmazó és kényszerítő hatalmat használ Beosztott-centrikus vezető –Cél az összetartó csoport –Fontos, hogy a beosztottak elégedettek legyenek a munkájukkal –Fontos a megfelelő csoporttevékenység megtalálása –Fontos a beosztottak fejlődése –Kevésbé szoros az ellenőrzés –A döntési hatáskörök megoszlanak A kettő kizárja egymást Ez jobb 15 Dr. Juhász László PhD :34

Kotler manager - leader modellje Két szerep, mely megjelenik a vezetőknél manager & leader Leader Változások kezelése, jövőkép, stratégia, tervezés, fejlődés „művész” - „jól csinál” - „alchimist” – „döntéshozó”- „irányító vezető” –Nyílt rendszerekben gondolkodik, környezetre figyel –Kiválaszt, felkészít, motivál, példát mutat –Azt keresi, hogyan tudja a szervezeti tagokat a szervezeti célok megvalósítására mozgósítani –Eszköze a kapcsolatrendszer, kommunikáció –Eredménye a rugalmasan reagáló, megújuló, tanuló szervezet Management és leader a motor két kereke, mindkettőre szükség van egy szervezet sikeres működése érdekében. 16 Dr. Juhász László PhD :34

Kottler manager - leader modellje Két szerep, mely megjelenik a vezetőknél manager & leader Manager Szabályozottság, belső harmónia megteremtése, precizitás, lebonyolítás „Szakember” – „jól csinál” – „felügyeleti vezető” – „achiver” – „szervező” –Zárt folyamatrendszerekben gondolkodik –Tervez, szervez, irányít, koordinál, ellenőriz, –Statisztikai, matematikai, technikai módszereket, eszköztárat használ –Eszköze a papír, ceruza, számítógép –Eredménye a belső hatékonyság Management és leader a motor két kereke, mindkettőre szükség van egy szervezet sikeres működése érdekében. 17 Dr. Juhász László PhD :34

Mintzberg vezetői szerepei Vezetői szerepeket a fentieknél jobban differenciálja – tíz szerep –Személyközi szerepek Nyilvános megjelenések szerepe Főnöki szerep Kapcsolatteremtő és ápoló szerep –Információs szerep Információgyűjtő Információszétosztó – szervezeten belül Szóvivő szerep – szervezeten kívül –Döntési szerep Vállalkozói szerep – ötletek, kihívások Zavarelhárító szerep Erőforrás-elosztó szerep – anyagot, gépet, pénzt, embert Tárgyaló-megegyező szerep Nem mindenki szentel ugyanakkora figyelmet mindegyik szerepre, vannak eltolódások 18 Dr. Juhász László PhD :34