A reklám centruma
A kereskedelmi reklámok típusai: 1. Termékreklám, márkareklám 2. Cégreklám
Termékreklám: a reklám a termékre fókuszál: a termék fogyasztásával kapcsolatos kérdésekre próbál választ adni a termék objektív jellemzőit - teljesítmények, előállítási mód, használat - mutatja be a fogyasztónak hatékonysága csökken, ha a termékek a teljesítmény szempontjából kevésbé különböznek egymástól
Márkareklám: érzelmi és szimbolikus értékeket közvetít tág teret biztosít a kreativitásnak az üzenet túlságosan eltávolodhat a márka termékeitől
A márka jelentősége a reklám területén - márka: egy névhez, jelhez, formához, színhez, illetve ezek kombinációjához, valamint a terméktulajdonságokhoz kapcsolódó asszociációk összessége
Funkciói: - a reklámozott termék azonosítására szolgál - megkülönbözteti a terméket a konkurens terméktől - személyiséget kölcsönöz a terméknek - biztosítja a termék minőségének állandóságát - a fogyasztóban hűséget generál
Márkaépítés (branding): - a folyamatban szerepet játszik: • a vállalat • a reklámügynökség - szempontok: - a termék tulajdonságai - a célcsoport tulajdonságai - a márkanév tulajdonságai
2. Cégreklám: - funkciói: - elősegíti a cég beilleszkedését a belső és külső környezetébe (fogyasztók, részvényesek, dolgozók) - munkaerőtoborzás - a cég különböző tevékenységeinek összehangoló eszköze - kereskedelmi funkció
Társadalmi célú reklám (TCR) Célja: közhasznú üzenetek, követésre méltó értékek továbbítása az emberek bizonyos csoportjaihoz, pozitív magatartásuk ösztönzése érdekében Tárgya: - a természettel, környezettel kapcsolatos problémák - társadalmi problémák
A TCR és a kereskedelmi reklámok közötti főbb különbségek: a KR célja az egyének viselkedésének a fogyasztás irányában történő változtatása, ahol a haszon elsősorban a befolyásolóé, míg a TCR célja az aktuális, sok esetben megrögzött viselkedésformák kioltása, megváltoztatása, és itt a haszon "élvezője" a megcélzott személy (a társadalom). a KR a reklámozott termék, márka, cég előnyeit, pozitív oldalait mutatják be, a TCR a problémákat, a negatív oldalt hangsúlyozza a TCR közzétételi költségei jóval alacsonyabbak, mivel a médiumok jelentős (általában 50-90%-os) kedvezményeket adnak ezen hirdetések közlésére a felhasznált eszközöket tekintetében is eltérések vannak: a KR-k pozitív érzelmeket keltő elemeket tűntetnek fel a hirdetésekben, a TCR viszont gyakran él a sokk eszközével, vagyis súlyos problémákat mutat be úgy, hogy a nézőben azt az érzetet kelti, ő is szembesülhet hasonló helyzettel, ami egy bizonyos félelemérzetet válthat ki.