Iskolakészültség – kognitív és számolási fejlettség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Advertisements

Természetes számok 0, 1, 2, 3, ..., 24, 25, ..., 1231, 1232, ..., n, ...  = {0, 1, 2, 3, ..., n,...} a természetes számok halmaza Műveletek: összeadás.
KÉSZÍTETTE: Takács Sándor
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Agytorna. Érdekes kis feladatsor. Érdemes végig csinálni.
egy egyszerű példán keresztül
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Matematika kompetencia
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája
4. Kreatív döntéshozatal
Készítette: a Dalai Láma
Gazdi László – mérnök informatikus Bsc. Tipikus viselkedési minták felismerése Bsc. Önálló labor téma Készítette: Gazdi László Konzulens:
A Venn-diagram használata
Az összehasonlító rendezések
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
A szürke vizszintes csikok nem egészen vizszintesek…
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Tibeti személyiségteszt
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
H o t l i n e PéPéeS Hotline: Milyen számítógépe van? Ügyfél: Fehér. Ügyfél: Nem tudom a lemezt kivenni a meghajtóból. Hotline: Próbálta.
Speciális tanulási nehézségek
Színek.
Képek beillesztése. A beszúrandó képnek abban a mappában kell lennie, ahol a html oldalad forráskódja található! Először mindig a képet szúrjuk be, majd.
1. SZINT: Kidolgozatlan, differenciálatlan ábra
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
1. osztályos példa Bubernik Eszter
A szövegértési feladatok összeállítása
Programozás Imagine Logo.
Három kérdés Problémamegoldás.
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Tíz játék, tizenegy tüskén Székely Márton
Az iskoláskor küszöbén
Web-grafika II (SVG) 8. gyakorlat Kereszty Gábor.
Web-grafika II (SVG) 6. gyakorlat Kereszty Gábor.
Kompetenciamérés értékelése 4. osztály 2008 Gönczy Pál Általános Iskola.
Készítette: Hanics Anikó. Az algoritmus elve: Kezdetben legyen n db kék fa, azaz a gráf minden csúcsa egy-egy (egy pontból álló) kék fa, és legyen minden.
Horoszkóp teszt!.
A háromszög középvonala
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Személyiségteszt.
DIFER.
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
DISZKALKULIA, VAGY MÉGSEM?
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Plakát Ha lehet, akkor ez 1.oldalon lévő mintából kellene plakátot készíteni A szöveg középen : Kabát akció!, mellette a piros alapú logo A divat.
A következő dián még van pár információ.
LEGO Dacta program.
Gyakorló óra 5/12.
Számítógépes programok használata
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
Vlagyimir Grigorjevics Szutyejev:
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Szociális életviteli és környezeti kompetenciák SZKB Segítünk egymásnak - A matematika nem játék! 2. évfolyam Vargáné Csehi Gabriella Megelőző.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
A Lantegi munkaképesség- mérő módszer Schenk Lászlóné
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
HÓDítsd meg a biteket! 2. sorozat
SZFP II Kompetenciamérés
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
Milyen matematikai fogalmak szerepeltek az előadásban?
Mikor játszunk újra? Hurrá iskolás lettem!
Előadás másolata:

Iskolakészültség – kognitív és számolási fejlettség Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez szükséges fejlettség felméréséhez Szakemberek felkészítése 2015. 06. 25. Iskolakészültség – kognitív és számolási fejlettség Dr. Bolla Veronika PhD gyógypedagógus, pszichológus 1

IV. A kognitív képességek állapot felmérése Az iskolai beválás nem jósolható be kizárólag az általános értelmi fejlettség (intelligencia szint) ismeretében. Az iskolaérettség egyik fontos mutatója a pszichikus funkciók (kognitív képességek) megfelelő fejlettsége A perceptuomotoros funkciók, a figyelmi teljesítmény, finommotoros koordináció mértéke a tanulmányi eredményesség jó előrejelzői (Gyenei, 2009)

IV. A kognitív képességek állapot felmérése Vizuális percepció Alak-háttér differenciálás Alak-állandóság Vizuális ritmus követése Téri-vizuális észlelés Síkban való tájékozódás Rövid idejű emlékezet (vizuális) Analógiás gondolkodás

IV. A kognitív képességek állapot felmérése Eszközök Kézikönyv (tartalmazza a feladatok pontos leírását, instrukciókat, a szükséges eszközöket, pontozási kritériumokat) Jegyzőkönyv (vizsgálatvezető tölti) Mintalapok (a gyermek számára bemutató kártyák) Feladatlap (gyermek dolgozik benne) Színes ceruzák és grafit ceruza

IV. A kognitív képességek felmérése 1. Alak-háttér differenciálás (CS) 2. Alakállandóság észlelés (CS) 3. Vizuális ritmus követés (CS) 4. Téri információk, térbeli viszonyok reprodukciója (CS) 5. Síkban való tájékozódás (CS) 6. Vizuális rövid idejű emlékezet 7. Analógiás gondolkodás

1. Alak-háttér differenciálás Feladat A mintakártyán szereplő szív, betű és számjegy formáknak a bemutatása, majd a képen történő megkeresésük úgy, hogy a gyermek megrajzolja a forma vonalát. • Eszköz színes ceruzák, feladatlap (3 kép), mintakártya (szív, M, 5) • Instrukció „Keresd meg és színezd ki ezen a képen (mutatjuk) azt, amit mutatok! Most ezt (mutatjuk az M betűt) keresd meg és színezd ki a következő képen (mutatjuk)! Utoljára ezt (mutatjuk a számjegyet) keresd meg és színezd ki a következő képen (mutatjuk)!” Értékelés Minden formát külön értékelünk az alábbiak szerint: 2 pont, ha pontosan a forma vonalát rajzolta meg 1 pont, ha megtalálja, de nem pontosan a forma vonalát rajzolja meg 0 pont, ha nem találja meg a formát, mást rajzol meg, a forma nagy részét nem vette észre Maximális pontszám 6 pont

2. Alakállandóság észlelés Feladat A kör és a téglalap formák vonalának átrajzolása a feladatlapon található képen. • Instrukció „A kártyán két formát látsz. Nevezzük meg ezeket! Kör és ellipszis. Ezen a képen (rámutatunk a feladatlap képére) keresd meg az összes kört és a piros ceruzával rajzold át a vonalukat!” „Most a kártyán megint két formát látsz. Nevezzük meg ezeket! Téglalap és négyzet. Ezen a képen (rámutatunk a feladatlap képére) keresd meg az összes téglalapot és a zöld ceruzával rajzold át a vonalukat!” Értékelés 2 pont, ha minden kört megtalál (9db) 1 pont, ha legalább 5 db kört megtalál 0 pont, ha 5-nél kevesebb kört talál, vagy a körök mellé oválist is jelöl a találatok számától függetlenül 2 pont, ha minden téglalapot megtalál (8db) 1 pont, ha legalább 5 db téglalapot megtalál 0 pont, ha 5-nél kevesebb téglalapot talál, vagy a körök mellé oválist is jelöl a találatok számától függetlenül Maximális pontszám 4 pont

3. Vizuális ritmus követése Feladat A négyzetrácsba sorba kell rajzolni a minta alapján a négyzet, a kör és a háromszög formákat három különböző színű ceruzával. • Eszköz színes ceruza (piros, kék, zöld), feladatlap • Instrukció „Formákat rajzoltam egymás után. Először négyzetet pirossal, majd kört kékkel és végül háromszöget zölddel. Folytasd a rajzolást ugyanúgy, ahogy elkezdtem. Idekészítette a piros, a kék és a zöld színes ceruzákat. Egészen a végéig rajzolj!” Értékelés 2 pont, ha végig a szabálynak megfelelően dolgozik 1 pont, ha vagy a színeknél, vagy a formáknál egyszer téveszt 0 pont, ha vagy a színeket, vagy a formákat többször téveszti, illetve nem rajzolja végig a sort Maximális pontszám 2 pont

4. Téri információk, térbeli viszonyok reprodukciója Feladat A pontrendszerben megjelenített alakzatok lemásolása. • Eszköz színes ceruza, feladatlap • Instrukció „Ezeket a pontokat egy vonallal kötöttem össze, mely hasonlít a lépcsőre. Itt (rámutatunk), Te is kösd össze a pontokat pontosan ugyan így!” Értékelés 2 pont, ha a megfelelő pontokat köti össze és jó az ábra 1 pont, ha az ábrát megrajzolja, de más pontokat köt össze 0 pont, ha az ábra nem felismerhető, és nem a megfelelő pontokat használja Maximális pontszám 2 pont

5. Síkban való tájékozódás Feladat A feladatlapon található ház fölé, alá, mellé az instrukciónak megfelelően kell felhőt, füvet, fákat, majd a két fa közé még egy virágot rajzolni. • Eszköz grafitceruza, feladatlap • Instrukció „A feladatlapon egy házat látsz. A grafitceruzával dolgozz. Rajzolj a ház fölé egy felhőt! Rajzolj a ház alá füvet! Rajzolj a ház mellé két fát! Rajzolj a fák közé egy virágot!” Értékelés Minden helyesen (az instrukciónak megfelelően) megrajzolt ábra 1 pont. A grafomotoros ábrázolást ebben a feladatban nem értékeljük. Maximális pontszám 2 pont

Szöveg

6. Vizuális rövid idejű emlékezet Feladat A kilenc képet tartalmazó táblát a gyermek egy percig nézi, majd a tábla lefordítását követően felsorolja, megnevezi a látott képeket. • Eszköz tábla a kilenc képpel (táska, cipő, autó, kalap, fésű, vár, elefánt, eper, bohóc) • Instrukció „Nézd meg a képeket, és figyeld meg mindegyik helyét a táblán. Sorold el, milyen képeket láttál!” Értékelés Minden olyan kép, amit a tábláról nevez meg 1 pontot jelent. Maximális pontszám 9 pont

7. Analógiás gondolkodás Feladat Mondatok befejezése, miközben a gyermeknek fel kell ismernie az összefüggést a mondat első és második része között. • Instrukció „Elkezdek mondani egy mondatot és arra kérlek, hogy Te fejezd be. Próbáljuk meg: A macskának négy lába van, a kacsának…. (kettő). Most mondom a következőt és fejezd be! A cukor édes, a citrom …. (savanyú) Télen hideg van, nyáron… (meleg van) A kisfiúnak lába van, a biciklinek … (kereke) A labda gömbölyű, a tégla… (szögletes) A fekete sötét, a fehér… (világos) Értékelés Minden jó válasz 1 pont Maximális pontszám 5 pont

V. A számolási képességek felmérése Fejlődéslélektani ismeretekre épülnek a feladatok Cél annak felmérése, hogy a gyermek rendelkezik-e a matematikai ismeretek elsajátításához szükséges fejlettséggel Képes a számlálásra növekvő és csökkenő sorrendben megfelelő mozgás és beszéd koordinációval Képes a mennyiségi relációk felismerésére, megnevezésére Képes a mennyiség és a számnév egyeztetésére ötös számkörben A rövid idejű verbális emlékezet alapján képes a számok rögzítésére A kialakuló absztrahálás képességével tud műveleteket elvégezni már nem képek, de eszköz segítségével

V. A számolási képességek felmérése Számlálás növekvő és csökkenő sorrendben Számemlékezet Globális mennyiség felismerés Mennyiség és számnév egyeztetése Mennyiségi relációk Műveletvégzés eszközzel

1. Számlálás növekvő és csökkenő sorrendben Feladat Elsőként a gyermek az ujjai nyitogatásával számlál tízig egyesével növekvő és csökkenő sorrendben. Majd a megkérjük, hogy számláljon növekvő sorrendben addig, ameddig csak tud (a negyven fölötti számlálást leállíthatjuk). • Instrukció „Számláld meg az ujjaidat, miközben nyitogatod azokat!” „Most számláld visszafelé, miközben be is csukod azokat!” „Most arra kérlek, hogy számlálj nekem addig, ameddig csak tudsz! „Köszönöm elég, nagyon ügyes voltál!” Értékelés Külön értékeljük az 1. és 2. feladatot. 2 pont, ha önállóan, pontosan, egyenletes és ugyanolyan ritmusban mondja és nyitogatja az ujjait. 1 pont, ha el tudja mondani a számokat pontos sorrendben, de akadozik, illetve az ujjak és a beszéd koordinációja nem megfelelő. 0 pont, ha hibás a számlálás, ha segítség nélkül nem tudja elmondani a számsort. Maximális pontszám: 4 pont 2 pont, ha húsz felett is pontosan számlál (az egyenletes ritmus itt már nem értékelési szempont)1 pont, ha húszig számlál biztonságosan, pontosan 0 pont, ha nem számlál tíznél tovább Maximális pontszám: 2 pont Maximális pontszám 6 pont

2. Számemlékezet Feladat • Instrukció Értékelés A gyermektől az általunk felolvasott számsorok azonnali, pontos megismétlését kérjük. Először a számsorok azonos sorrendben történő reprodukálását, majd a számsorok fordított sorrendű megismétlését várjuk el. • Instrukció „Most olyan játékot játszunk, ahol Te ugyanazt mondod, amit én. Kérlek, pontosan ismételd meg, amit mondok neked. Nagyon figyelj, csak egyszer mondom el. Próbáljuk meg: 2-7 Kezdhetjük?” „Most arra kérlek, hogy a számokat fordított sorrendben mondd utánam. Amit én utoljára mondok, Te azzal kezdd! Próbáljuk meg: 1-3 (3-1) Kezdhetjük?” Értékelés 2 pont, ha a gyermek az azonos hosszúságú számsor mind a két tagját pontosan ismétli el. 1 pont, ha a gyermek az azonos hosszúságú számsorokból csak az egyiket ismétli el pontosan. 0 pont, amikor vagy a sorrendben téveszt, vagy nem mond minden számot, vagy mást mond. Maximális pontszám 14 pont

3. Globális mennyiség felismerése Feladat Az ujjakon a mennyiség megmutatása és megnevezése, illetve a korongképek mennyiségének megnevezése a tízes számkörben. • Instrukció „Annyi ujjadat nyisd ki, amennyit mondok! 5-3-4-6-10-8 „Most mondd meg mennyit mutatok! 3-6-2-7-5-10 „Mondd meg, hány korong van ezen az oldalon! És ezen? Itt? …” Értékelés Ha a mennyiséget (ujjait, korongképet) leszámlálás nélkül jól megnevezi, vagy az ujjait számlálgatás nélkül nyitja ki 1 pont. Ha leszámlálgatja a mennyiséget és úgy nevezi meg, vagy leszámlálgatva nyitja ki az ujjait, vagy hibás a megoldás 0 pont. Maximális pontszám 18 pont

4. Mennyiség és számnév egyeztetése Feladat Ötös számkörben a mennyiség és a számnév egyeztetése eszköz segítségével. A végrehajtás módja A gyermeket megkérjük, hogy vegyen ki a dobozból 5 piros korongot, rakja egymás mellé, és mondja meg, hány piros korong van előtte. Vegyen ki 3 kék korongot, rakja a piros korongok alá és mondja meg hány kék korongja van. • Instrukció „Vegyél ki a dobozból 5 piros korongot és rakd egymás mellé! Hány korong van előtted? Most vegyél ki 3 kéket és rakd a piros korongok alá! Hány kék korongod van?” Értékelés Minden jó megoldás és jó válasz 1 pont. Maximális pontszám 14 pont

5. Mennyiségi relációk Feladat • Eszköz • Instrukció Értékelés Az előző feladat folytatásaként a korongok mennyisége közötti relációk felismerése. • Eszköz egy doboz piros és kék korong, jegyzőkönyv • Instrukció „Melyik színű korongból van több? (piros) Melyikből van kevesebb? (kék) Tegyél ide annyit, hogy ugyanannyi legyen! (2) Értékelés Minden jó válasz 1 pont. Maximális pontszám 3 pont

6. Műveletvégzés eszközzel Feladat A gyermek pálcikák segítségével műveleteket (összeadás, kivonás, pótlás) végez a szóbeli instrukciónak megfelelőn. • Instrukció „Hány pálcika van most az asztalon előttem? (4) Vegyél a kezedbe te is ugyanennyi pálcikát! (4) Hány pálcikát kell letenned az asztalra, hogy a kezedben csak egy maradjon? (3) Vegyél fel még annyit, hogy a kezedben most három pálcika legyen? (2) Hány pálcikád van a kezedben és az asztalon összesen? (6)” Értékelés 2 pont, ha fejben számolja ki és pontos az eredmény 1 pont, ha pontos az eredmény, de leszámlálja a pálcikákat 0 pont, ha nem jó az eredmény Maximális pontszám 10 pont

KÖSZÖNÖM a mEGTIsztelő FIGYELMET! 32