EVDSZ Budapest,
A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz az európai szociális párbeszédben született javaslatok, irányelvek.
A rendszerváltás és az unóba történő belépés után felértékelődött a nemzetközi érdekvédelem, lehetőség nyílt a részvételre a szociális párbeszéd fórumain. 1. A döntések többségét, az Európai Unió színtéren hozzák meg. 2. A villamos energiai társaságok anyavállalatai európai cégek Az EVDSZ-nek nem csak feladata, de kötelessége is a hatékony részvétel a nemzetközi fórumokon, hiszen ott kell az érdeket képviselni, ahol a döntés születik.
Olyan egyeztetések konzultációk, együttműködések és tárgyalások összessége, amely a gazdaság két ágense, a munkavállalók és a munkáltatók szervezeteinek képviseletével jön létre. Az európai szociális párbeszéd kiegészíti a nemzeti szintű szociális párbeszédet, így adva lehetőséget a közösségi szintű érdekérvényesítéshez.
Bipartit párbeszéd: európai munkáltató és munkavállallói érdekképviseletek (szociális partnereknek) Tripartit párbeszéd: kiegészülve kormányzatokkal és európai intézményekkel A szociális párbeszéd célja olyan konszenzusok meghozatala, melyek akár jogi erővel is bírnak, vagy a jogrendbe ugyan nem beemelve, de közös véleményeket, ajánlásokat, közös cselekvési programokat, magatartási szabályokat alkotnak.
Részmunkaidős foglalkoztatás (Irányelv) Határozott ideig tartó munkaviszony (irányelv) Szülői szabadság (irányelv) Távmunka (autonóm megállapodás) Munkahelyi stressz (autonóm megállapodás) Munkahelyi zaklatás és erőszak (autonóm megállapodás) Befogadó munkaerőpiac (autonóm megállapodás)
Az EVDSZ részt vesz az Európai Unión belül zajló villamosenergia-ipari ágazati szociális párbeszéd munkájában, amely az EPSU, az EMCEF (közszolgáltatási, illetve, európai, bánya, vegyipari, és energiaipari szakszervezeti szövetség – ma industriAll) és az EURELECTRIC (az európai nagy villamosenergia-ipari ágak munkáltatói szövetsége) között zajlik.
Az első és legfontosabb minimális előfeltétel: 1. A demokratikus alapok megléte, a társadalmi párbeszédet elősegítő jogszabályi háttér megteremtése. 2. Szükség van még erős és reprezentatív munkavállalói és munkáltatói szervezetekre. 3. A felek rendelkezzenek közös érdekekkel és akarattal, hogy részt vegyenek egy ilyen együttműködésen alapuló, konstruktív párbeszédben. OÉT helyett Versenyszférát tömörítő fórum A évi I. tv., tehát az új Munka törvénykönyve
Az irányelvek a közösségi jog részét képezik, azaz kötelező érvényűek minden tagállamra nézve. Az autonóm megállapodások viszont csak a felekre terjednek ki, azokra, akik aláírták a megállapodást. A cselekvési keretterv központi területekre vonatkozik. Önkéntes teljesítésen alapszik. Az autonóm megállapodások végrehajtására: tagállami kollektív szerződés a tagállami munkaadói, munkavállalói szervezetek megállapodásainak a tagállam munka törvénykönyvébe
A legtöbb esetben nem áll rendelkezésre információ a megvalósulást illetően. Két kivétel: munkavédelem ágazati szintű kérdései, és az oktatás és képzés Az alábbi két nyilatkozatot ölelik fel: Politikai nyilatkozat EURELECTRIC/EPSU/ EMCEF Egészség és biztonság és képzés EURELECTRIC/EPSU/ EMCEF Közös Nyilatkozata a munkahelyi stresszről
Ezek a dokumentumok azonban javarészt nem fogalmaznak meg tisztán érthető, a gyakorlatot konkrétan befolyásoló előírásokat. Megvalósulás hiányának, illetve a nem teljes megvalósulás következményei is puhák. Ezért van szükség erős szervezetekre, olyanokra, akik a párbeszéd folyamatában partnerként vesznek részt.
A nemzetközi szervezetekben való részvétel szükséges, de nem elégséges feltétel, mert a hazai megvalósulás nyomon követése is része az érdekvédelmi feladatnak, ezért a következő tezauruszt ajánljuk az EVDSZ figyelmébe.
S.számMegnevezésTípusaKiterjedHatályos Végrehajtó szerv Megvalósulási jelentés Akciók 1 A Tanács 97/81/EK irányelve az UNICE, a CEEP és az ETUC által kötött, a részmunkaidőről szóló keret-megállapodásrólirányelv/tripartittagállamok1997.állam 2 A Tanács 99/70/EK irányelve az UNICE, a CEEP és az ETUC által kötött, a határozott idejű munkaviszonyról szóló keret-megállapodásrólirányelv/tripartittagállamok1999.állam 3 A Tanács 96/34/EK irányelve az UNICE, a CEEP és az ETUC által kötött, a szülői szabadságról szóló keret- megállapodásrólirányelv/tripartittagállamok1995.állam 4 Európai Parlament és Tanács 2003/10/EK irányelve a munkavállalók fizikai tényezők (zaj) hatásának való kitettségére vonatkozó egészségügyi és biztonsági minimum követelményekrőlirányelv/tripartittagállamok Állam
1. Indulásként a Megállapodás tár teljes feltöltése, majd folyamatos vezetése, aktualizálása. Ebből azonnal elérhető tudásbázis létrehozása a megállapodások teljes szövegével. 2. A tezauruszban feltüntetett megállapodások közül évente legalább egynél a hiányzó megvalósulási jelentés elkészítése. 3. Az évente elkészített új megvalósulási jelentés(ek) értékelése, cselekvési program meghatározása.
Figyelemmel kell kísérni a gyakorlati megvalósulást, hiszen az érdekképviseleti munka a kiharcolt eredmények megvalósításában tükröződik.
Köszönöm a figyelmet!