A Nemzetközi Valutaalap

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

A statisztika rejtelmei
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Magyar Export-Import Bank Rt.. Alapítás: évi XLII. Tv. u 100 % állami tulajdon u Az Eximbank alapításának célja:  a magyar külkereskedelmi kapcsolatok.
Roncz Gábor vezérigazgató
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Toma Pál Budapest, március 28.
Cash flow felépítése I. Operatív CF 1. AEE – kapott osztalék ±
A Nemzetközi Valutaalap és a Világbank
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A félév programja Dátum Témakör Előadó február 6.
Közös Monetáris Politika
A nemzetközi monetáris és pénzügyi rendszer. Alapvető fogalmak Nemzetközi monetáris rendszer Nemzetközi pénzügyi rendszer Lehetetlen hármasság Tőkeliberalizáció.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Szombathely, április 10. Tőkefinanszírozás.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy hitelt veszel fel. Mi a hitel?
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Elmélettörténet Monetarizmus.
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Magyar államadósság és a kötvénypiac
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Új Magyarország Mikrohitel Program Dr
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Magyarország külkapcsolati rendszere Szabó Zsolt március 20.
Devizahitel  A devizahitel olyan hitel, ahol mind a hitel folyósítása, mind pedig a törlesztése az adott devizában történik.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
GLOBALIZÁCIÓ, AVAGY AZ ÁRUK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK SZABAD ÁRAMLÁSA
III. További finanszírozási alternatívák
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A makroökonómiai egymásrautaltság kétországos modellje lebegő árfolyamok rendszerében Dr. Karajz Sándor.
Fizetési mérleg jelentés április
Gazdaságpolitika 4. ea..
Készítette: Koleszár Gábor
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

A Nemzetközi Valutaalap

Vázlat Kialakulás, feladatok és célok, felépítés Az IMF részvétele a nemzetközi hitelforgalomban Az IMF által nyújtott hitelek fajtái és jellemzői Az IMF kölcsönfelvételei Az IMF-hitelek feltételessége A „washingtoni konszenzus” Az IMF és Magyarország

1. Történelem és feladat Kialakulás Bretton Woods A két világháború közötti hiányosságok kiküszöbölésének igénye Életbelépés: 1945. december 31. Működésének kezdete: 1947. március 1. Testvérintézmények: a Világbank-csoport IBRD, IFC, IDA

1. Az IMF céljai A nemzetközi pénzügyi együttműködés elősegítése A nemzetközi kereskedelem kiegyensúlyozott bővülésének elősegítése Árfolyam-stabilitás; a versengő leértékelések elkerülése Multilaterális fizetési rendszer létrehozása Biztonságot adni a tagállamoknak a BOP egyensúlyba hozatalához, ne legyen protekcionizmus A BOP-egyensúlytalanságok időtartamának és mértékének csökkentése

1. Felépítés 184 tagállam, 212 milliárd SDR alaptőke (kb. 300 Mrd USD) Kormányzótanács (a tagállamok pénzügy-miniszterei v. jegybankelnökei) Monetáris és Pénzügyi Bizottság (az Interim Committee – 1974 – helyett) 24 Végrehajtó Bizottság: 24 tag, 5 kinevezett (US, UK, DE, JP, FR), a többi választott Ügyvezető igazgató – Horst Köhler

A legnagyobb kvótával rendelkezők

2. Az IMF a nemzetközi hitelforgalomban Tartós alapelvek/módszerek A folyó fizetési mérleg egyensúlyhiánya Az ország tartalékhelyzetétől függő segítség Kvótához igazodó hitelfelvételi lehetőség Kedvezményes finanszírozást nyújt Hitel a saját valuta ellenében Fokozatosan szigorodó feltételek

2. Az IMF a nemzetközi hitelforgalomban Változások az alapelvekben Már nemcsak rövid lejáratú hiteleket nyújt Az IMF maga is vesz fel hiteleket Jelentősen kitáguló különleges hitellehetőségek A hitellehetőségek elszakadnak a kvótától Erősödik a feltételesség (növekvő összeg és határidő) Világgazdasági szinten egyre jelentősebb, az egyes országok számára egyre kevésbé fontos Erősödött a hitelnyújtások politikai motivációja

3. Hitelfajták és jellemzőik Rendszeres hitelek (regular facilities) Az alaptőkéből folyósítják, a kvóta 100%-áig, négy tranche A felsőbb sávokban csak készenléti (stand by) megállapodás alapján Teljesítményparaméterek, negyedéves folyósítás 1-2 éves időszak, a törlesztés 3-5 év. 1950-es évek: 2, a csúcs 1968: 32 Kiterjesztett hitellehetőség (Extended Fund Facility) 1976-ban jelent meg 3-4 éves programok, 4-10 éves visszafizetés Fizetési mérleg strukturális hiánya esetén A kedvezményezettnek programot kell kidolgoznia

3. Hitelfajták és jellemzőik – 2 Speciális hitelek (Special Facilities) Kompenzáló és váratlan finanszírozási hitel-lehetőség (Compensatory and Contingency Financing Facility – CCFF) Kompenzáló: exportbevétel csökken, gabonaimport ára megnő A megindult reformok többletköltségeinek fedezésére 3-5 év, az összes CCFF együtt nem haladhatja meg a kvóta 80%-át.

3. Hitelfajták és jellemzőik – 3 Ütközőkészletet finanszírozó hitellehetőség (Buffer Stock Financing Facility) Nemzetközi áruegyezmények keretében készletezési-értékesítési kötelezettségeket vállaló tagállamoknak Törlesztés: 3-5 év Felső határa a kvóta 35%-a (1983 óta nem adtak) Vészhelyzetben nyújtott segítség (Emergency Assistance) Természeti katasztrófák vagy háborúk után Nincs teljesítménykritérium 3-5 év ( 3 ország kapott)

3. Hitelfajták és jellemzőik – 4 Alacsony jövedelmű országoknak nyújtott hitellehetőségek (Facilities for Low Income Countries) Struktúrakiigazító hitelek (Structural Adjustment Facility – SAF) 1987 óta, szerkezeti kiigazításra 3 éves program, éves operatív tervek Teljesítményparaméterek, negyedéves értékelés 10 éves lejárat, 0,5%-os kamatláb Megnövelt struktúrakiigazító hitelek (Enhanced Structural Adjustment Facility – ESAF) – a tagállamok adományaiból és kölcsöneiből fizetik, 1989-től 3 évre nyújtják, a kvóta 190%-áig

3. Hitelfajták és jellemzőik – 5 ESAF a súlyosan eladósodott szegény országoknak (ESAF-HIPC Initiative) 1996: IMF-IBRD kezdeményezés a legszegényebbek megsegítésére Két szakaszban megállapodás a hivatalos és magánhitelezőkkel az adósságcsökkentésről, s kiigazítási program az IMF-fel és az IBRD-vel A végső döntést az IMF ügyvezetősége hozza Fenntartható adóssághelyzet elérése a cél: Adósságállomány: 200-250% Adósságszolgálat: 20-25%.

3. Hitelfajták és jellemzőik – 6 Kiegészítő tartalék hitellehetőség (Supplemental Reserve Facility – SRF), 1997 Valutáris-pénzügyi válságba került tagállamok számára Nincs kvótahatár 1-1,5 éven belül kell visszafizetni Rendszerátalakító hitellehetőség (Systemic Transformation Facility), 1993-1995 KKE és volt szovjet köztársaságok

3. A hitelfajták időrendben 1952: készenléti (Belgium, 50 millió USD) 1963: kompenzációs 1981: gabonaimport árnövekedése miatt is 1974-76: olajhitel (Witteveen Facility) 1974: kibővített (EFF) 1987: SAF 1989: ESAF 1993-95: rendszerátalakító 1996: HIPC 1997: Supplemental Reserve Facility 1999: Poverty Reduction and Growth Facility 1999: Contigent Credit Line (contagions)

Az IMF hitelek költségei Kedvezményes hitelekről van szó! A kamatlábat előre határozzák meg, a pénz-ügyi év kezdetén (május 1.), negyedévente kiigazítják. Az SDR-kamatláb százalékában állapítják meg (pl. annak 107%-a). Az SDR kamatlábát hetente határozzák meg. A csekély nyereséget az IMF tartalékainak feltöltésére fordítják.

A 12 legnagyobb kölcsönfelvevő, 1947-2000

Az IMF kölcsönfelvételei Az IMF alapvetően a tagok kvótabefizetései-ből ad hitelt. Likvid tőke: a szabadon felhasználható valutából felhalmozott készletek Megfelelő fizetési mérleg, valutatartalék, valuta piaci helyzete + az ország külső finanszírozási képessége és a rövid lejáratú külföldi adósság A felhasználható valuták egy részére az IMF kötelezettséget vállal (stand by) – ezt le kell vonni a likvid tőkéből!

Az IMF kölcsönfelvételei Az alapszabály értelmében az IMF-nek joga van külső eszközök átmeneti bevonására. Általános Hitelegyezmény (GAB), 1962 11 fejlett ipari ország 1984: + Svájc és Szaúd-Arábia (6,4 Mrd 17 Mrd $ 1997-re) Új Hitelfelvételi Megállapodás (NAB), 1997 25 ország 34 Mrd $, válság esetén vehető igénybe

Az IMF-hitelek feltételessége – 1 25 éven át: rövid lejáratú hitelek A mögöttes „filozófia”: az egyensúlyhiány csak átmeneti, mert egyensúlyi árfolyam működik. Az 1970-es években krónikus hiányok: hosszabb lejáratú segítségre van szükség. Ennek hiányában terjedt volna a protekcionizmus. Az IMF egyre rosszabb bonitású adósokkal állt szemben. Hatékonyabb adósminősítés. Külső forrásbevonás (módosították az alapszabályt). A kockázatkezelés lényege: nem drágítják a hitelt, hanem a kockázatot csökkentik.

Az IMF-hitelek feltételessége – 2 Gazdaságpolitikai feltételeket írnak elő. A folyósítást ezek teljesítéséhez kötik. Szoros kapcsolat a IV. cikkely szerinti gazdaságpolitikai felügyelettel A gazdaságpolitikai célok és teljesítésük egybevetése, a korrekció módjainak megállapítása Sokfajta mutató, sávos teljesítmény „Abszolút” cél: az egyensúlyhiány csökkentése

Az IMF-hitelek feltételessége – 3 Az általános felügyelet és hitelmegállapodások végső céljai: A nemzetgazdasági stabilitás biztosítása Az ár- és jövedelemszint stabilitása, a BOP dinamikus egyensúlya mellett A nemzetközi gazdasági kapcsolatok stabilitása Áru- és tőkeforgalom egyensúlya, reális árfolyam mellett Közbülső célok: A belső kereslet stabil növekedési üteme A nemzetközi versenyképesség védelme, erősítése

Az IMF-hitelek feltételessége – 4 A belső kereslet szabályozásának feltételei A monetáris egyensúly biztosítása A költségvetés egyensúlyban tartása Reális árfolyam-politika A nemzetközi versenyképesség kulcsterületei Piacpolitika Kereskedelempolitika Árfolyam-politika

Az IMF-hitelek feltételessége – 5 A költségvetés területén jobb eredmények Hátrány: a beruházások estek vissza Monetáris téren kevesebb siker Az inflációt nem tudták teljesen visszaszorítani Árfolyam-politika Gyakran nominális horgony – túlértékeltséghez vezetett Túlságosan univerzális receptek A társadalmi szempontokat elhanyagolták

A „washingtoni konszenzus” 1. Költségvetési fegyelem. A költségvetési hiány ne érje el azt a szintet, amely már csak az infláció(s adó) segítségével finanszírozható. 2. A kiadásokat a politikailag érzékeny területekről olyan eddig elhanyagolt tevékenységekbe kell átirá-nyítani, ahol magas a megtérülés várható rátája, és a jövedelemelosztás javulása várható tőlük. 3. Adóreform. Ki kell szélesíteni az adóalapot, és csökkenteni kell a legmagasabb adókulcsokat, mert ez növeli az adóalanyok ösztönzöttségét. 4. Pénzügyi liberalizáció. Ennek végső célja az, hogy a kamatlábat a piac határozza meg.

A „washingtoni konszenzus” – 2 5. Árfolyam-politika. Egységes árfolyamra van szükség (legalábbis a kereskedelmi forga-lomban). Az árfolyam szintje ösztönözze a nem hagyományos exportot, és hosszabb távon is biztosítsa a kivitel jövedelmező-ségét. 6. A külkereskedelem liberalizálása. A mennyiségi korlátozásokat vámokkal kell felváltani, és ezek szintjét fokozatosan csökkenteni kell 10% (de legfejlebb 20%) körüli értékre. 7. Külföldi közvetlen beruházások. A külföldi cégek belépését gátló akadályokat le kell bontani. A külföldi és a hazai vállalatok számára azonos versenyfeltételeket kell biztosítani.

A „washingtoni konszenzus” – 3 8. Privatizáció. Az állami vállalatokat privatizálni kell. 9. Dereguláció. A kormányoknak meg kell szün-tetniük azokat a jogszabályokat, amelyek gátolják új cégek piacra lépését, vagy korlátozzák a versenyt. 10. Tulajdonjogok. A jogrendszer garantálja a biz-tos tulajdonjogokat (túlzottan magas költségek nél-kül), és ezeket tegye hozzáférhetővé az informális gazdaság számára is.

Az „új washingtoni konszenzus” A megtakarítások növelése B többek között B a költségvetési fegyelem fenntartása révén. A közkiadások átcsoportosítása B például B jól kiválasztott társadalmi célokra. Az adórendszer reformja B többek között B környezettudatos földadó bevezetésével. A bankfelügyelet erősítése. Versenyképességet biztosító árfolyam fenntartása.

Az „új washingtoni konszenzus” – 2 Intraregionális kereskedelmi liberalizáció. Versenyképes piacgazdaság kiépítése B többek között B privatizáció és dereguláció útján (a munka-erőpiac deregulációját is beleértve). Jó körülhatárolt tulajdonjogok biztosítása mindenkinek.  Kulcsfontosságú intézmények kiépítése: független központi bank, erős kincstár, független és nem korrumpálható bíróságok. Az oktatási kiadások növelése, a közoktatás részesedésének növelésével.

Az IMF és Magyarország Belépés: 1982. május 6. Jelenlegi kvóta: 1038 millió SDR Szavazati súly: 0,49%, szavazatszám: kb. 10,000. Fennálló hiteltartozás: 0 Utolsó hitel visszafizetése: 1998 tavasza. Az utolsó stand by-t nem hívtuk le!