1 Minőség a napi könyvtári gyakorlatban „Minőség az, ami megfelel a követelményeknek és még örömet is szerez”. www.gallup.hu/Oktatás/Confprog.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúra-fejlesztése „Tudásdepó-Expressz” BÁCSALMÁS.
Advertisements

Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
A MATARKA használata a Nyíregyházi Főiskolán Pillanatképek egy tájékoztató könyvtáros életéből. Nyíregyházi Főiskola Központi KönyvtárHatvani István.
Kórházak – könyvtár nélkül ?
E-LEARNING ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖNYVTÁRI MUNKAFOLYAMATOK
Országos Orvosi Könyvtárak szeptember 19. Helyzetkép és elmélkedés Hován Lászlóné (OIT) Deák Valéria (OOI)
Kórházi könyvtárak MOKSZ elnökségi értekezlet Budapest, szeptember 19. dr. Kührner Éva PhD.
“Hány pontot kapunk érte?” Milotta Lászlóné – asszisztens (Vasútegészségügyi NKK Kft – Pécs) Zsoldiné Turi Edit – fiziotherápiás asszisztens (Egyesített.
EISZ nemzeti program 2012 dr. Téglási Ágnes főigazgató-helyettes.
Mitől sikeres egy intézményi szakkönyvtár? Dr. Palotai Mária - ESKI Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár június 18. „Vállalati könyvtárak tegnap.
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
Az iskolai könyvtár állománya
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Vida Andrea SZTE Egyetemi Könyvtár.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 35. vándorgyűlése, aug Nagykanizsa Helyzetkép az orvosi-egészségügyi könyvtárak szakirodalmi ellátottságáról.
Könyvtárhasználat.
Teljesítménymérés és értékelés
Könyvtári teljesítménymérés
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Gyűjteményünk Elsősorban helyismereti dokumentumok Szépirodalmi és szakirodalmi művek, szakdolgozatok, képeslapok Heves megyei.
A gyógyító információ Dr. Vasas Lívia MOKSZ elnök Január 12. Nyíregyháza.
A DEENK szervezete, munkafolyamatai
AJÁNLOTT IRÁNYELVEK: 1. A felsőoktatási intézmény könyvtára, könyvtári rendszere szakirodalmi, információs, oktatási és kutatási feladatokat ellátó nyilvános.
Egyetemi Könyvtárigazgatók Kollégiuma Budapest, december 11. Magyar Képzőművészeti Egyetem.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
KÖNYVTÁRISMERET.
A könyvtárak fejlesztési lehetőségei a TÁMOP-ban és a TIOP-ban Oktatási és Kulturális Minisztérium Könyvtári Osztály „A könyvtárak fejlesztési lehetőségei.
Beszélgessünk a MOL Könyvtáráról Készítette: Kaposi Józsefné és munkatársai október 25.
Készítette: Zombory Andrea Kommunikáció az egyetemen
TIOP-1.2.3/08/ Nagykun Tudásdepó-Expressz Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúrafejlesztése.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
A változások fő okai: Új szabvány MSZ EN ISO 2789 Információ és dokumetáció. Nemzetközi könyvtári statisztika.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu szeptember.
A betegellátás keretei és rendszere
Mérés, adat, statisztika. A könyvtári statisztika aktualitásai Somogyi József Könyvtári Intézet.
Dr. Hegyi Ádám adjunktus SZTE BTK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék Könyvtár- és informatikai alapismeretek.
Beke Gabriella, ZM Kórház, Szakkönyvtár, Tudástérkép egy kérdőíves felmérés alapján A Zala Megyei Kórház, Zalaegerszeg szellemi tőkéje.
Fedezzük fel az európai lehetőségeket!. Információra van szükségem.. Merre induljak??
Könyvtár: Nagyobb mennyiségű könyvnek rendszerezett (közhasználatra szánt) gyűjteménye. Szerepe: beszerezni, őrizni, hozzáférhetővé tenni a tudást és az.
Az ítélkező munka szolgálatában a Bírósági Könyvtári Rendszer bemutatása.
Az Orvosi Könyvtártól az Egészségügyi Szakkönyvtárig A nyilvános könyvtárrá válás útja.
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban Kührner Éva Informatio Medicata Budapest, október
Könyvtár-automatizálás, elektronikus könyvtár a Zala Megyei Kórház Egészségügyi Szakkönyvtárában Informatio Medicata Beke Gabriella.
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Virtuális egészségügyi információk szakembereknek, laikusoknak Barangolás a Zala Megyei Kórház Egészségügyi Szakkönyvtárának honlapjánhttp://
Kérdésemre hol a válasz?
Takáts Béla A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla
Könyvtári pillanatkép 2012.
A Semmelweis Egyetem online forrásairól, azok használatáról
Informatio Medicata szeptember
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bartók Györgyi Mire jó az ODR lelőhely adatbázis?
Az Orvosi Könyvtártól az Egészségügyi Szakkönyvtárig
Kérdésemre hol a válasz?
Integrált könyvtár rendszer (IKR)
Rövid ismertető a gyűjteményről és a szolgáltatásokról
MAGYAR IGAZSÁGÜGYI AKADÉMIA JOGI SZAKKÖNYVTÁRA
Vasas Lívia 2014 A Semmelweis Egyetem online szakirodalmi forrásairól, azok használatáról Vasas Lívia 2014.
Helyzetkép Pest megye települési könyvtárainak 2017
Vasas Lívia 2015 A Semmelweis Egyetem online szakirodalmi forrásairól, azok használatáról Vasas Lívia 2015.
Előadás másolata:

1 Minőség a napi könyvtári gyakorlatban „Minőség az, ami megfelel a követelményeknek és még örömet is szerez”.

2 Misszió A Zala Megyei Kórház Egészségügyi Szakkönyvtára – elsősorban a fenntartó kórház dolgozóinak igénye alapján – gyűjti, feldolgozza, szolgáltatja az orvostudomány, ápolás, egészségügy (betegtájékoztatás) magyar és idegen nyelven, nyomtatott és elektronikus formában elérhető szakirodalmát, szakinformációit. Ezzel együtt gyűjti, rendszerezi, hozzáférhetővé teszi a kórház munkatársainak közleményeit, előadásait. Tevékenységét az adott intézményen túl kiterjeszti a Nyugat-Dunántúli régióra.

3 Munkát meghatározó – szakterületre vonatkozó – dokumentumok Könyvtári folyamat - MBE-09-ZMK-KÖN-01 (5.módosítás) Munkaköri leírás Személyi minősítő kártya Beiskolázási terv Éves beszámoló és munkaterv Szervezeti Működési Szabályzat

4 Könyvtári folyamat MBE-09-ZMK-KÖN-01 fejezetei 1. Érvényességi tartomány 2. Cél 3. Meghatározások (pl. domain név, enciklopédia, katalógus, world wide web ) 4. Felelősségi körök ( főigazgató, könyvtárvezető, könyvtáros – munkafolyamatonként– állományapasztás, dokumentumfeldolgozás, …..) 5. Folyamatleírás ( folyamatábra, a folyamat leírása, ) 6. Dokumentáció ( alapdokumentum megnevezése, ki tölti ki, ki kapja, ki- hol-meddig őrzi) 7. Hivatkozások ( jogszabályok, szabványok 8. Mellékletek ( olvasójegy, leltárkönyv, törlési könyv, érkeztetési karton…)

5 Felhasználói ismeretszerzési szokások Kérdéscsoportok 1.Foglalkozás, életkor, szakterület ( orvos, ápoló, asszisztens,.. Kardiológus, gyermekgyógyász, szemész..) 2.Igénybe vette-e a könyvtár szolgáltatásait ? 3.Szakirodalommal való foglalkozás rendszeressége (napi, heti, alkalomszerű,…) 4.Honnan szerzi be a szükséges ismereteket ? (kórház könyvtár, más könyvtár, saját házi könyvtár, internet…) 5.Hol dolgozza fel a megszerzett ismereteket ? (munkahelyen, könyvtárban, otthon..) 6.Milyen ismeretforrás-típusokat használ munkájához (nyomtatott, elektronikus) 7.Milyen nyelven, milyen földrajzi helyről (EU, USA..) tájékozódik ? 8.Milyen hasznot vár az új ismeretektől ? ( motiváció napi munka, előadás, oktatás, kutatás.) 9.Hogyan szerzi meg új ismereteit ?( önállóan, részben önállóan, könyvtáros segítségével) 10.Szakmai problémák, amik foglalkoztatják 11.Nevezze meg az utolsó hónapban használt ismeretforrásokat 12.Könnyítené munkámat, ha az orvosi könyvtár….

6 Teljesítménymutatók Szabványok  MSZ ISO Magyar Szabvány Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók  MSZ ISO/TR Magyar Szabvány Információ és dokumentáció. Elektronikus könyvtári szolgáltatások teljesítménymutatói

A mért szolgáltatás/ tevékenységÉv Célközönségből a könyvtárhasználók aránya 37,3 %37,1 %37 %43,1 %46,3 % Az egy használóra/kölcsönzőre jutó költség , Ft , Ft , Ft , Ft9436-,Ft Az egy főre jutó könyvtárlátogatások száma ,78 Az egy alkalmazottra jutó kölcsönzések száma Az irodalomkutatás eredményével teljesen elégedett 90 %73 %93 %82 %87 % A gépesített rendszer elérhetősége Novell szerver99,3 %99,8 %98,5 %99,6 %99 % TextLib szerver98,1 %98,7 %98,5 %98,8 %98 % Internet Linux szerver83,3 %89,7 %84,9 %95,2 %92,7 %

Könyvtárközi kölcsönzés gyorsasága KapottAdottKapottAdottKapottAdottKapottAdottKapottAdott 1-4 nap42 %76 %49 %76 %65 %87 %75 %94 %79 %87 % 5-10 nap 28 %19 %31 %19 %22 %7 %18 %5 %14 %10 % nap 16 %4 %11 %4 %7 %5 %6 %1 %5 %2 % nap 9 %1 %4 %1 %3 %1 % 0 %1 % nap 4 %0 %3 %0 %3 %0 % 1 %0 % nap 0 % 1 %0 % nap 1 %0 %1 %0 % Összese n

Elektronikus könyvtári szolgáltatások teljesítménymutatói Év2005. A munkaállomások hozzáférhetőségének egy főre jutó ideje ( A közönség egy tagja átlagosan hány órán keresztül használhat munkaállomást egy év alatt.) 6.9 óra / fő A közönség és a nyilvánosan hozzáférhető munkaállomások száma ( A könyvtár által kínált munkaállomások mennyisége hogyan viszonyul a szolgálandó közönséghez.) 300 fő / munkaállomás A virtuális látogatások százalékos aránya az összes látogatásból. ( Annak megállapítása, hogy hogyan viszonyul a könyvtár távoli használata az összes használathoz.) 52,4 % Az információszolgáltatás költségeiből az elektronikus gyűjteményre fordított összeg %-os aránya (Annak megállapítása, hogy a könyvtár milyen mértékben kötelezte el magát az elektronikus gyűjtemény építése mellett.) 10 %

S (Strenghts = Erősségek) Nagy: Egyre biztonságosabb, jobb műszaki környezet, A könyvtári honlap látogatottságának növekedése, a folyamatosan növekvő látogatószámmal működtetett e-Mo. pont, saját kiadványok rendszere, folyamatos megjelentetése; munkatársak képzése, szakmai programokon való részvétele, külföldi folyóirat- előfizetés; saját adatbázis a bekötött folyóiratokról; könyvtárközi kölcsönzés szinvonala, témafigyelés végzése. Közepes: Könyvtári összekötők hálózata révén „élő” kapcsolat elsősorban a gyógyító-osztályokkal; tapasztalat, ami szerint más könyvtárak küldik hozzánk az olvasóikat; saját szolgáltatásaink kiajánlása a Ny-Dunántúli régiónak, az egyéni igényeket is figyelembevevő állománygyarapítás Alacsony: e-katalógus használatának lehetősége, valamennyire folyamatos kapcsolat az erre igényt tartó civil szervezetekkel (Weaknesses = Gyengeségek) W Nagy: Szakkönyvtáraknak szóló pályázati lehetőségek hiánya, konzorciumi lehetőségek erősen korlátozott volta, a növekvő dokumentumállomány raktározási gondjai, az igazán megnyugtató, megfelelő szoftverrel végzett biztonságos vírusvédelem hiánya Közepes: Az évek óta fennálló létszámhiány, ami n talán intézeten belüli átszervezéssel is lehetne segíteni; szolgáltatásainkra nem kellő fogadókészség a régió könyvtáraiból; A TextLib DOS-verziójú integrált könyvtári rendszer; Alacsony: Nem igazán a felhasználói igényekhez igazodó nyitvatartási rend, egy újabb (negyedik) olvasói munkaállomás hiánya, JELEN  

(Treaths = Fenyegetések) T Nagy: Papíralapú dokumentumok, elektronikus információhordozók hozzájutásánál tapasztalható áremelkedés; nem igazán megfelelő számítógépes vírusvédelem Közepes: Munkaerő-kapacitás változatlansága, szakkönyvtáraknak szóló pályázati lehetőségek további hiánya Alacsony: Anyagi erőforrások hiánya miatt a szükséges számítástechnikai fejlesztések elmaradása, stagnálás. O (Opportunities = Lehetőségek) Nagy: Az intranet mielőbbi megléte, tartalommal való feltöltése; a tudás mint fontos érték az intézet dolgozóinak szemléletében; hivatalosan is regionális központtá válás a Ny-Dunántúli régióban egészségügyi információ-és dokumentumszolgáltatás terén; TextLib integrált könyvtári szoftver cseréje OLIB-ra, Közepes: Több-szempontú, napi 24 órás visszakeresést biztosító adatbázis a kórház dolgozóinak tudományos munkásságáról (előadások, közlemények…); könyvtári honlap továbbfejlesztése; új adatbázisok eléréséhez megfelelő konzorciumokhoz való csatlakozás, Alacsony: Informatikai osztállyal való – a ráutaltságot nem folyamatosan érzékeltető, korrekt – jobb munkakapcsolat. JÖVŐ 

12 Audit

13 Zárógondolat „Amit érdemes csinálni, azt érdemes jól csinálni.” Lord Chesterfield