TÁJÉKOZTATÁS: módszerek és eszközök

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MATARKA használata a Nyíregyházi Főiskolán Pillanatképek egy tájékoztató könyvtáros életéből. Nyíregyházi Főiskola Központi KönyvtárHatvani István.
Advertisements

A Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Euroexam nyelvvizsgákra
Más Valaki Problémája? Mire jó egy MVP?.
2.0 Informatikus-e a könyvtáros?. Nehézségek: • informatikushiány a könyvtárakban • egyetemi oktatás hiányosságai: – bölcsész szemlélet – informatikaoktatás.
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Winnie the pooh & friends
Euroexam nyelvvizsgákra
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Euroexam nyelvvizsgákra
Közösségi média és a könyvtár Trendek Közösségi média és a könyvtárak Trendek
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
EISZ nemzeti program 2012 dr. Téglási Ágnes főigazgató-helyettes.
Rádai Péter Euroexam Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol, német B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Számold meg a fekete pontokat!
E-learning és a multimédia
Honlapelemzés. miért?  tanulmányok  tapasztalatszerzés  előkészítő munkálatok: honlaptervezés  fejlődés.
Az elektronikus információszolgáltatás gyakorlata és tapasztalatai a Berzsenyi Dániel Főiskola könyvtárában Szombathely, október 18. Barki Katalin.
Kliensoldali Programozás
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
A Magyar Elektronikus Könyvtárról Kaposvár, november 5. Moldován István MEK könyvtáros
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
SEVEN DONT'S AFTER A MEAL Hét dolog amit nemszabad tenni, étkezés után.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
A könyvtár: elektronikus információk tárolója, közvetítője, előállítója Koltay Klára
A DEENK szervezete, munkafolyamatai
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
Az Óbudai Egyetem előfizetett adatbázisai szeptember.
Beginner Dialogues - In a motel / hotel Getting a room for the night - Good evening. Can I help you? - Yes, please. I'd like a room for the night. - Would.
Krónikus regurgitáció Chronic regurgitation A képen látható információk alapján fogalmazza meg mit lát a felvételen és mire gondolna ez alapján! Based.
Winnie the pooh & friends
Az üzleti az valóban üzleti? Teaching Business English ELC, Brighton, Egyesült Királyság A projektet az Európai Unió támogatta. A bemutatóban megjelentek.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2014 Ruttkay Szilvia
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013 Ruttkay Szilvia
Az ítélkező munka szolgálatában a Bírósági Könyvtári Rendszer bemutatása.
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Első magyar EUCIP konferencia Plan modul október 20. Budapest.
Kérdésemre hol a válasz?
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
The new waves of modernisation of the Hungarian PES
Gyűjtemény mint rendszer
Vasas Lívia, PhD 2017 A könyvekről nyomtatott – elektronikus Mozilla Firefox vagy Chrome böngésző Vasas Lívia, PhD
Munkanapló – Beiratkozási napló
Kérdésemre hol a válasz?
Scopus Vasas Lívia, PhD 2017.
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
Számold meg a fekete pontokat!
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

TÁJÉKOZTATÁS: módszerek és eszközök A referensz interjú A könyvtár honlapja

az olvasó / felhasználó kérdése = referensz kérdés (személyesen, telefon, e-mail, chat)

referensz kérdés referensz interjú

referensz interjú a válaszadásnál figyelembe veendő tényezők hely, mód a könyvtárban telefon e-mail chat felhasznált eszközök nyomtatott dokumentumok elektronikus dokumentumok online elektronikus dokumentumok felhasználói igények

felhasználói igények változása 1. távoli elérés lehetőségének megjelenése (Internet) távoli könyvtárhasználók megjelenése

felhasználói igények változása 2. a felhasználó nem csak választ vár, hanem a munkájával akar haladni!

felhasználói igények 3. felsőoktatási könyvtári példa tanulás: hozzáférés az e-tananyagokhoz bármikor, bárhonnan dolgozatok, referátumok írásához szakirodalom e-folyóiratcikkek e-könyvek szolgáltatások online elérése

felhasználói igények 4. fizikai birtoklás hozzáférés

felhasználói igények 5. a felhasználók oktatásának (user education) problematikája különböző lehetőségek, alkalmak, módszerek személyes jelenlét virtuális tájékoztatás

a referensz interjú felhasználó: nem világos, hiányos információk könyvtáros: mit akar a felhasználó megtudni? hogyan akarja az információt felhasználni? milyen mélységben kell kutatni? mennyit akar dolgozni vele? határidő, ráfordított idő milyen „művet” akar létrehozni? mennyire friss információra van szüksége?

könyvtáros jó szakember! jó figyelő jó hallgató jó verbális kommunikáció non-verbális jelek megértése különböző helyzetek / témák / emberek

MediaCollege. com http://www. mediacollege Closed-Ended Question  Do you get on well with your boss? Yes, I do. Who will you vote for this election? XY. What colour shirt are you wearing? Blue. Open-Ended Question Tell me about your relationship with your boss. What do you think about the two candidates in this election? That's an interesting coloured shirt you're wearing.

kérdések típusa nyílt (open ended): új információ szerzésére beszéljen a témáról, mondjon még valamit (tény, ismeret, tudás kinyerése, bátorítás) tisztázó (clarifying, verifying): mit talált eddig, milyen típusú dokumentumra van szüksége…

semleges kérdező technika minden információ-kereső helyzetre megérteni a felhasználó nézőpontját az interjú menetét a felhasználó tartja kézben, az ő haszna a cél nincs feltételezés, volt tapasztalat előhívása nyitott kérdésnél szerkesztettebb, de zártnál kevesebb korai döntés

példa User question: Excuse me, but can you tell me where to find information on travel?

példa Librarian’s closed response: Would you like a book on travel – a travel guide? (closed question that makes an assumption) User: Yes, I guess so. Thanks. Librarian: Our travel guides are over there [points to shelves].

példa Librarian’s open response: What sort of travel information do you have in mind? (encourages the user to say more) User: Information on New York City. I’m travelling there next month. Librarian: We have several good travel guides to New York City. Here’s the Fodor’s Guide, etc.

példa Librarian’s sense-making/neutral question response: We have quite a lot of travel information in different parts of the library. If you could tell me how you would be using this information, I could help you find something. User: I need New York City information. I’d like to read up on plays that will be on in New York next month so I can order some tickets in advance. Librarian: Ok, you want to learn about what’s playing in New York so you can order tickets. (acknowledgment) You’ll need really current information for that, and so the Internet would be a good place to look, etc.

virtuális (real-time) referensz interjú interakció: technika (még jobban) beékelődik felhasználó: gyors kommunikációs eszközök gyors válasz gyors válasz hiánya türelmetlenség könyvtáros: kényszerítő erő csökevényes referensz interjú non-verbális jelek hiánya

kommunikáció hiánya felhasználó nem lát minket gépelni nem tudjuk a választ? technikai problémánk van? nem törődünk vele? valós idejű online tájékoztatás esetén még jobban kell törekedni az átláthatóságra

referensz kérdés e-mailben a személyes és a virtuális real-time kommunikáció közötti helyzet ami a rendelkezésünkre áll: a szöveg a küldő foglalkozására utaló jelek (direkt közlés, signature információ, e-mail cím) gondos olvasás értelmezés megoldás, válasz megoldás menete esetleges tisztázó kérdések információk a továbblépéshez

A könyvtár honlapja

könyvtári honlap = információforrás kiindulópont: könyvtáros, felhasználó meghatározott szempontok, megközelítés: strukturált felépítés statikus, interaktív dokumentumok összessége ugrópont távoli források felé a tájékoztatás eszköze

a könyvtári honlap feladata információ nyújtása: „könyvtár” szolgáltatások helyi információforrások távoli információforrások információ gyűjtése felhasználói visszajelzések „e-információ” dokumentumok szolgáltatás

a válaszok szervezett módon a honlapon közlöm, amit szeretnék közlöm, amit a felhasználók tudni szeretnének honlap = e-dokumentumok halmaza honlap = standard válaszok a tájékoztatáshoz (a helyszínen, online)

a honlap a tájékoztató könyvtárosok alapvető eszköze átfogó ismeretek a könyvtár egészéről: működés, szolgáltatások, források tájékoztató pult: „Hol találom a betűrendes katalógust?” „Hány full-text szociológiai tematikájú online folyóirat érhető el embargó nélkül?”

példa Referensz kérdés e-mailben: „Mostanában nem vettem igénybe a könyvtárközi kölcsönzést, ezért kérem tájékoztassanak, milyen díjai vannak jelenleg egy könyv külföldről történő kölcsönzésének? Köszönettel és üdvözlettel, XY”

példa Válasz a Tájékoztató szolgálattól: Kedves XY: Egy darab külföldről érkezett könyv kölcsönzési díja 2005. március 1.-től 4500 Ft. Honlapunkon a Szolgáltatások – Könyvtárközi kölcsönzés menüpontja nyújt információt a szolgáltatásról: http://ww2.bibl.u-szeged.hu/index.php/szolgaltatasok/konyvtarkozi-kolcsonzes A fenti oldalon található az űrlap is, amelynek kitöltésével a kérést elindíthatja: Üdvözlettel, FI tájékoztató könyvtáros

a kurzus célja: a könyvtár honlapjának mint tájékoztató eszköznek a gyakorlott alkalmazása adatbázisok, online folyóiratok mint szaktájékoztató eszközök megismerése, gyakorlása a(z e-mailben érkezett) referensz kérdés helyes értelmezése és körültekintő megválaszolása esetenként a virtuális referensz interjú lehetőségének / szükségességének mérlegelése kísérletek a virtuális referensz interjúba / válaszba beépíthető user education érvényesítésére