MIKSZÁTH KÁLMÁN REGÉNYEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Advertisements

Thalatta! THALATTA! Thalatta!.
Stephen Edwin King Állattemető. A szerzőről •1947. szeptember 21-én született a maine-i Portland városában. •Amerikai író, a jelenkor egyik legolvasottabb.
Történeti episztemológia
Egy ötlet megvalósítása
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tudás, közösség, hatalom
Móricz Zs.: Hét krajcár.
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Albert Einstein idézetek.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Novellaelemzési szempontok
A regény műfaji jellegzetességei
A munka világával kapcsolatos tudás
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Albert Einstein idézetek.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szervezeti problémák kezelése
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
HOL VAN AZ ÉLET? AZ ÉLET KÉT ALAPVETŐ ISMÉRVE 1.) Az élőlény logikus, ésszerű művelet. Hatalom amelyik szervezése alá vonja a tér és az idő törvényeit.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A szövegértés tanítása II.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A történelmi tanulás sajátosságai
Klasszikus magyar irodalom 2.
Dráma Irodalmi mű.
Apokalipszis 12/C.
Miért nem valóságos az idő?
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Multietnikus-identitás a gender aspektusából Molnár Csilla adjunktus NyME BEPK Nyelvi és Kommunikációs Intézet.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Prezentáziós Stratégia
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
A MŰ TARTALMA: A politikai hatalom és a tudomány összeütközése A drámának két ellenfele van: A pápa által képviselt egyházi hatalom A lelkiismeret.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
MIKSZÁTH KÁLMÁN REGÉNYEI REGÉNYSZERKEZETEK. ELBESZÉLŐ MŰVÉSZETE  Mikszáth Kálmán pompás mesemondó volt és nagy humorista. Az életet derűsen fogta föl,
A történelem forrásai Mindaz forrás, ami információt, adatot hordoz a múltról, a múltból.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Bevezetés a filozófiába
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A novellaelemzés szempontjai
Mikszáth Kálmán novellái
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

MIKSZÁTH KÁLMÁN REGÉNYEI (RETROSPEKTÍV OLVASAT)

A MEGÉRTŐ OLVASÁS LÉPÉSEI 1.Értékelő olvasás: - tetszik a mű, hat ránk; - hagyjuk, hogy megszólítson bennünket; - kíváncsivá tesz a mondanivalóra; - ez feltétele a megértésnek; . 2.Értelmező olvasás: - a szöveg elemei közt fennálló viszony- rendszerre figyelünk; - a sokrétű jelentéslehetőséget értelmezzük; - ez sajátos „másodszori olvasást” igényel tőlünk; - ezt nevezzük retrospektív olvasásnak;

A regénykompozíció áttekintő ábrázolása A GAVALLÉROK A regénykompozíció áttekintő ábrázolása

A MŰFAJ Kisregény:- terjedelmét és sajátosságait tekintve a regény és a novella közt helyezkedik el; Utaztató regény:- alaphelyzete egy utazás; Keretes elbeszélés:- illúziókeltés és szerte- foszlatás; Anekdota:- csattanós, humoros történet a „lenyűgözött és meglepett” elbeszélőről;

A TÖRTÉNET Az elejéről nézve egy esküvő története; Retrospektív olvasatban az esküvő csupán alkalom, „főpróba” a dzsentri megmutatkozásához, „gavallérosságához” Másodszori olvasata jelentésgazdagodást idézett elő, de új olvasói magatartást is kiváltott: már nem meghökkentett, hanem megrendített;

A TÉR ÉS AZ IDŐ A helyszínek változásai a hétköznapi környezetet fokozatosan átbűvölik az esküvői forgatag színes világába, majd visszahoznak a sivár valóságba, miközben tagolják is a történetet; Az idő „időtlenné” válik, mint a mesékben; Párhuzam mutatkozik az idő és az események előrehaladásában: verőfényes nappal- koromsötét éjszaka- „ködöt foszlató” hajnal; Ritmusváltások;

A SZEREPLŐK Dzsentrik és/vagy dandyk; Mindenki más, mint akinek látszik: az élet játszmaelvű, színjátékszerű, az önmegmutatást művészetté emelő felfogásban zajlik; Ennek eszközei: tárgyi- és nyelvhasználati „kellékek”; A játék nem kényszer, pótcselekvés, hanem részben vágyott és- a lehetőség függvényében- igenis megélt állapot;

AZ ELBESZÉLŐ ÉS AZ OLVASÓ A bevezetés és a tulajdonképpeni történet elbeszélőjének- bár személyük (egyes sz. I. személy) azonosnak tűnik- nézőpontjuk különbözik: „korlátozott tudású”/ „mindentudó”; Az elbeszélő személyes jelenléte hitelesítő hatású; Az elbeszélésmód hangneme észrevétlenül vált át lelkes, emelkedett stílusból komikus, ironikusba: szatirikus hatás ; A mindentudó narrátor „játék- taktikája” (néha felvillant árulkodó jeleket a lelkes elbeszélés során) hasonlít az esküvői szereplőkéhez; Az elkápráztatott (ál?)naiv elbeszélő elképedésének hitelessége a „szétfoszló illúzióra” az olvasóból is ugyanazt a csalódottságot váltja ki;

METAFIKCIÓ AZ ÚJ ZRÍNYIÁSZBAN Hősei meghökkentők:- feltámadt hősök; - apokrif gesztusból kifolyólag történik; - kénytelenek beilleszkedni a 19. sz. magyar környezetébe; . Jelen és múlt szembesítésével mindkét korról zavarba ejtően beszél. . Olyan metafikciós (= áttételes formájú) alkotás, amely elkülönböződik a 19. sz. történelmi regényeitől;

PRAELUDIUM Zrínyinek és társainak feltámasztásáról szól; Reflexív keretet is biztosít a történésnek az értelmezéséhez; Kanonikus architextusokhoz kapcsolja a hősök feltámadását:- Szigeti veszedelem - Biblia; . De miközben a helyzet az architextusoknak egy-egy pontjával azonosságot mutat, más tulajdonságai révén aláássa azok előfeltevéseit; . Hangsúlyozottan apokrif szöveg, amely az autoritatív hagyomány tér- és érvényvesztését hangsúlyozza; . A regény ennek következtében szól olyan sokszor és sokféleképpen a létrehozottság tapasztalatáról (széles skálán: a tragikus felhangtól a játékosságig); . A történet kezdete megkonstruálja saját eredetét miközben kikerül a két kánoni történet keretei közül;

A megszokás, a helyzet természetessé tevése vezet el saját mibenlétük elfogadásához; Napirendre térésüket az eset fölött a róluk kialakított reprezentációk gátolják; Ezek konfliktusokkal terheltek:- „Zrínyiék nem attól élnek és valóságosak a 19. századiak számára, hogy léteznek, hanem attól, hogy érdekek mentén eltérő személyek és közösségek valószínűsítik őket”; (T.Sz.L.) Újsághírek, táviratok, pápai enciklika, a Történelmi Bizottság bejelentése teszi hitelessé és társadalmilag létezővé őket;

A HŐSÖK KÉTELYTELI LÉTE Bizonyosság híján kénytelenek értelmezni saját feltámadásukat; Ez egyrészt a megismerés „kételyteli helyzete”, másrészt az önértékelés „végletesen elbizonytalanodott állapota” (T. Sz. L.); Maguknak kell hihetővé tenniük létezésüket; Érveket keresnek arra, hogy kik is ők:- első magyarázó elv az álomé, de ez nem elégséges: Z. nem képes folytonosságot teremteni múltja és jelene közt; - az emlékezet csődje s a racionális magyarázat hiánya hatására úgy hiszik, létük csoda;- újabb magyarázó érvük, hogy babona történt velük;

„Mi, akik tudjuk a valót…” Mennyit tud az elbeszélő? Hát az olvasó? Az elbeszélői és az olvasói tudás töredékes, másodkézből származó, bizonytalan; A regény fölülírja a magyar elbeszélői hagyományban kánoninak számító mindentudó elbeszélői pozíciót; Beteljesíti a bevezetőben hangoztatott elbeszélői vágyat: vázlat a világról; Zrínyiék története és személye „szétíródik különböző reprezentációkban”; (T. SZ. L.) Jelen és múlt folyamatos egymásban tükröződése nyomán visszatérően tapasztaljuk a nézőpontfüggő látásmódot; A szereplők nagyon eltérő világkép mentén próbálják megérteni egymás értékvilágát: hősiesség, bátorság képzetköreinek kölcsönös félreértése, pénz, hatalom szerepének eltérő értelmezése konfliktusok forrása;

A MÚLT MEGISMÉTELHETETLENSÉGÉ-NEK TAPASZALATA A regény rajz, bevallottan vendégszövegekből barkácsolt; Roncsolja a heroikus múltat: az eposzi valóság már nem teremthető újra, a regény szükségszerűen szétírja az eposz szilárd szerkezetét, csak törmelékszerűen használja az architextusokat; Az Új Zrínyiász úgy vállalja föl a Szigeti veszedelem reprezentációs és műfaji hagyományát, hogy átírja, újjá alkotja az eposzi hagyomány elvét mutatva ellehetetlenültnek; A keretező Deus ex machina formai jellemzőit ugyan megőrzi, de az a környezet, amibe kerül, radikálisan megújítja; Így válik ironikussá és, és a regény kezdete óta nyugtalanítóan többértelművé, hogy mit is jelent igazából feltámadni; Az Új Zrínyiász egyszerre beszél el egy történetet a „múltról” és ugyanakkor egy másikat a „múlt” elbeszélhetőségéről;

FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM Orbán Gyöngyi: Irodalomtörténeti olvasókönyv. Alternatív tankönyv XI. osztály számára, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2001. T. Szabó Levente: Mikszáth, a kételkedő modern. Történelmi és társadalmi reprezentációk Mikszáth Kálmán prózapoétikájában, L’Harmattan Kiadó, 2007. Arató László- Pála Károly: Kitérők. Irodalom, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1999;

HA VALAKIT ÉRDEKEL, Az eddigi Power Point bemutatók anyaga megtekinthető a http://www.pocsveilerilona.weboldala.net címen.

További kellemes olvasást! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET További kellemes olvasást!