Tudományos kommunikáció: a professzionalizmus haszna és korlátai Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Alaphelyzet: Miért kell együttműködni az elektronikus sajtóval?
Mire jó a tudománynak a kommunikáció? Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató.
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program – JINKA 1.3 Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Negyedik előadás Március 11
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
Horizon 2020 program, illetve a nemzeti K+F+I stratégia aktualitásai Dr. Nikodémus Antal Főosztályvezető Nemzetgazdasági Minisztérium Innovációs és K+F.
Kérdések a Regionális Szolgáltató és Kutatóközpont létesítése kapcsán Ilyash György projektasszisztens Az ELTE TÁMOP /2/B/KMR projektje:
Informatika.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
1 Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA.
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
Megújítja-e a kommunikáció a tudományt? Dr. Fábri György PhD MTA.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi kutatások, adatok közzététele Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában.
Magyar tudomány és innováció: nemzetközi versenytérben, a hazai gazdálkodókért! PÁLINKÁS JÓZSEF az MTA elnöke.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
A hasznosítást koordináló szervezet által elérhető eredmények a lakossági szelektív gyűjtésben Viszkei György ügyvezető igazgató Budapest, február.
A vidéki tér sikertényezői
Lesz-e magyar tartalompiac? És mi lesz a könyvtárak szerepe? Kitzinger Dávid ügyvezető igazgató Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
TTK T ERMÉSZET T UDOMÁNYOS K OMMUNIKÁCIÓ. Kommunikálunk... A kutatás tömegtevékenység Demokratikus eljárások szerepet kapnak a tudományos igazságok elfogadásában.
Az innováció forrásai.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Tudományos Gerillamarketing TGM MATHAUSER ANDRÁS ELTE-BTK Filozófia szak Mathauser András TGM 2008.
A tudás társadalmi percepciója tudomány a média-környezetben Dr. habil Fábri György PhD ELTE PPK december 9.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
Tudománykommunikáció kívül az elefántcsonttornyon – túl a tudományos újságíráson kutatási projekt záró-konferencia.
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Tudományos kommunikáció az interneten május 8. Simon Tamás [origo] Tudomány rovat.
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
A kutatási eredmények áttekintése INFONIA Alapítvány június 28.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
A magyarországi K+F politika
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
Európa átalakuló városi terei
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
PhD online közösségi oldal Dr
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

Tudományos kommunikáció: a professzionalizmus haszna és korlátai Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató

I. Mit keres a tudomány az információs piacon?

Tudástermékek, információs ipar ► Az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág ► Főbb területei:  Média  Marketing  Innováció  Oktatás  Kommunikáció  Informatika ► Viszonylag alacsony „hardver”-szükséglet jellemzi ► Erőteljes kultúra-függés határozza meg a piacot

Tudástermékek új generációja ► Infotaintment ► Edutaintment ► Információs szolgáltatások ► Science-taintment

Tudás-motívum a marketingben ► K+F összetevő (kozmetikumok, egészségmegőrzés, technika) ► Innovációs hányad (vagy annak szimulálása…) növekszik ► Szaktudás, mint autoritás a branding-ben ( „ezt ajánlják…”; „…szakértői csapata”)

Tudomány iránti érdeklődés Forrás: Gallup, EUROBAROMETER 2002 október-november

A magyar K+F finanszírozási helyzet hazai indikátorok az EU-átlaghoz viszonyítva:  25,9%  egy lakosra jutó K+F ráfordítás:25,9%  57%  lakosra jutó kutató-fejlesztők: 57%  66,5%  1000 aktív lakosra jutó kutató-fejlesztők: 66,5%

Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán április

Kutatói vélemények

A tudomány legitimációja: társadalmi-kulturális átrendeződés ► Tudomány a XX. századtól: egy meritokrata, nem- demokratikus intézményrendszer, értékvilág és működési mód találkozása a demokráciával… ► Tudományfilozófia a XX. század közepétől: egy önreflexív, önostorozó, kritikai, nyitott habitus téblábolása a kíméletlen politikai és pénzpiacon…

Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán április

Közintézmények bizalmi indexe (1-4 skálán) Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán április

II. Médiaprofik – profi média

Kikényszerített profizmus ► Vizuális kultúra trend-függősége ► Gyártói érdekek és divathullámok összemosódása ► Totalizálódó médiapiac ► Koncentrálódó médiapiac ► Médiaipar: a verseny-spirál lejtmenetében

A magyar televíziós átverés-show ► Valóságos verseny hiánya: lefedettség ► A versenymoderáló közszolgálati szereplő szándékolt kiiktatása ► Eredeti televíziós tőkefelhalmozás mentessége a szakmai beágyazódástól

Milyen forrásból tájékozódik a lakosság a tudományos kérdésekről – a kutatók szerint

Digitális remény ► Értékelvű tartalomszolgáltatás esélye ► Jelenlegi szereplők ellenállása ► Információs szegregáció útja ► Hiányzó tartalom, hiányzó tartalomgyártók ► Hálózatok (versus?) tömegmédia

III. Tudománykommunikáció a média- versenytérben

Public Understanding of Science

Hazai hagyományok ► Tudományos Ismerterjesztő Társulat ► Élet és Tudomány ► Televíziós ismerterjesztés

Tudós, tudományos kutató Tudományszervező, tudomány-menedzser A tudomány kommunikátora A tudomány szereplői

Tudomány-kommunikátor ► Versenyben a médiasztárokkal ► Versenyben az impact-fektorokkal

Tudománykommunikáció haszna a K+F termelők és szolgáltatók számára ► Termék értékjellege elfogadtatást igényel ► Köz- és magánforrásokhoz való hozzáférést segíti az elfogadottság ► Technológiai szkepticizmussal szembeni megerősítés ► Áltudományos piaccal (Magyarországon évi 8 Mrd Ft!) szembeni pozícionálás

IV. Új tudományos kommunikáció – új tudomány?

Párbeszéd fontossága a kutatók és a tudomány iránt érdeklődők között a lakosság szerint Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán április

Public Understanding of Science Public Engagement with Science and Technology

Egy tudományelméleti és médiagyakorlati kísérlet

Az autoritás fogalmának központi jelentősége az ismeretszerzésben Ismeretelméleti kulcsfogalmak: ► információ és tudás ► információszerzés és tudásszerveződés ► hitelesség, megismerési sémák

Társadalom és közönség sajátosságai a tudományos tartalomszolgáltatás szempontjából ► Társadalom és közönség : léteznek-e emberek Magyarországon, vagy csak (kereskedelmi) médiafogyasztók? ► Személyiségek, közösségek, hálózatok a média- realitáson kívül: a tudás, a tudomány ereje és méltósága képes működtetni mindezt.

► Konzervatív értékelvűség – médiakompatibilis megjelenítés ► A termék (a személy) önértéke ► Többdimenziós, osztott referencia-közeg ► A termék „visszabeszél”

Médiastratégia ► konzervatív, meritokrata elvek alapján felépített tartalom ► a legnyitottabb médiajelenlét ► versenyképes média-technológia ► egydimenziós média-mérce meghaladása

Tudományos kommunikáció: egy konzervatív forradalom esélye ► Tudomány és laikusok viszonyának radikális átalakulása zajlik. ► A posztmodern és a tudomány-szkeptikus főárammal szemben a hálózatos tudományszervezet, a kommunikációképes kutatás és az igazságérvényre igényt tartó tudományosság elemeiből formálódó ► tudományos racionalitás lehet esélyes szellemi irány.

Erre tesz kísérletet a Mindentudás Egyeteme!

Köszönöm a figyelmet! Budapest, március 17. ELTE TTK