Személyiségfejlődési zavarok A normalitás kérdései
SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSI ZAVAROK Elgondolások a „normális” viselkedésről 1. Hatékony valóságészlelés 2. A viselkedés akaratlagos szabályozásának képessége 3. Önértékelés és önelfogadás képessége 4. Érzelemteli kapcsolatok kialakításának képessége 5. Alkotóképesség Thomas Szász: antipszichiátria- a világ működik rosszul, nem az emberek
Elgondolások a „normális” és az „abnormális” viselkedésről 1. társadalmi normáktól eltér 2. az ideálképtől eltér 3. kevés van belőle 4. szubjektív közérzet-betegségtudat
Pszichés rendellenességek főbb meghatározói: „Négy D” : deviáns distresszkeltő diszfunkcionális veszélyes (=danger)
A gyermekkori tünetképzés sajátosságai: - önkéntesség hiánya - betegségbelátás és szenvedésnyomás korlátozott - cselekvés elsődlegessége a verbalitással szemben - externalizálás miatt introspekció korlátozott - konfliktusok a jelenben zajlanak Korspecifikus gondolkodás ! „a leggyengébb láncszem”- gyerekek mint tünethordozók
Anna Freud a „normális” gyermekről: „a gyermekkori tünetek a fejlődéssel járó megterhelések és feszültségek következményei … sebezhetőséget jeleznek … gyenge pontokat hagynak hátra a felnőttkori tünetképzéshez” a fejlődési vonalak kiegyenlítetten haladnak előre - testi szükségletekkel és ösztönökkel kapcs vonalak -szeretett „tárgyakról” elválasztáshoz-áthelyeződéshez kapcs vonalak szabad a regresszió is- átmeneti ingadozás megengedett
Anna Freud a „normális” gyermekről: Belső egyensúly fenntartásában szerepet játszik: - regresszió csak átmeneti - szorongás elviselésének képessége - frusztrációtűrés képessége
Winnicott a „normális” gyermekről: „ő az, aki bármilyen, vagy minden természetadta eszközt képes felhasználni a szorongással és az elviselhetetlen konfliktussal szemben” ↓ Abnormalitás: a tünetek felhasználási képessége korlátozott + merev A korai életévek lényege: „egyfajta hit fokozatos kialakulásának folyamata” „szükségletekre válaszoló érzékeny törődés a személyes megbízhatóság szilárd érzésével párosul” (Erikson)
Az abnormalitás főbb pszichológiai modelljei Pszichoanalízis – pszichodinamikus modell tünet: - kora gyermekkorból eredő tudattalan konfliktusok -személyiség belső konfliktusai-elhárító mechanizmusok cél: elakadások oldása, tudattalan átdolgozása szabad asszociáció, álmok elemzése áttétel-viszontáttétel Behaviorista modell tünet: hibás tanulási folyamat eredménye megerősítés szerepe cél: áttanítani – viselkedéselemzés
Az abnormalitás főbb pszichológiai modelljei Kognitív megközelítés tünet: hibás kognitív folyamatok eredménye- téves gondolk valóság értelmezésének problémái cél: vélekedések változtatása – gondolati napló Humanisztikus modell tünet: az egyén önmegvalósító késztetése akadályozódott „fejlődési modell” – „kliens” cél: visszasegíteni önmagába vetett bizalomhoz- feltétel nélküli elfogadás, empátia, kongruencia „Én úgy mondom, nyitott kézzel szeretni. Bízom abban, hogy birtokában vagy, illetve ki tudsz fejleszteni magadban egy olyan erőt, hogy mindazzá válj, ami lehetséges számodra, ha én nem állok az utadba. … Törődni fogok a szükségleteiddel, támogatni foglak, de nem tartalak vissza, amikor egyedül tudsz menni.” (Rogers)