Személyiségfejlődési zavarok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Klinikai gyermeklélektan
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Csoport munka.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Motivációs kérdezés technikája
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Kognitív megközelítések
Alfred Adler individuálpszichológiája
Ferenczi Sándor.
Szociális tanulás formái
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Én-pszichológia 1930-as évektől
Fenomenológiai megközelítés
A személyiség pszichikus struktúrája
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A harmadik erő elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Személyiség - lélektan
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
CARL ROGERS
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Az emberi agresszió.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
A harmadik erő elméletei
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Reflektív gondolkodás
Készítette:Tóth Sándorné
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A támogatott lakhatás (szociál)pszichológiája Dr. Nagy Zita Éva szociológus, viselkedéselemző a Csobánkai Támogatott Lakhatás esetfelelőse.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
A szocializáció folyamata
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Generációk és család.
Irgalom a családban.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
ÖNISMERET.
Fenomenológiai megközelítés
Előadás másolata:

Személyiségfejlődési zavarok A normalitás kérdései

SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSI ZAVAROK Elgondolások a „normális” viselkedésről 1. Hatékony valóságészlelés 2. A viselkedés akaratlagos szabályozásának képessége 3. Önértékelés és önelfogadás képessége 4. Érzelemteli kapcsolatok kialakításának képessége 5. Alkotóképesség Thomas Szász: antipszichiátria- a világ működik rosszul, nem az emberek

Elgondolások a „normális” és az „abnormális” viselkedésről 1. társadalmi normáktól eltér 2. az ideálképtől eltér 3. kevés van belőle 4. szubjektív közérzet-betegségtudat

Pszichés rendellenességek főbb meghatározói: „Négy D” : deviáns distresszkeltő diszfunkcionális veszélyes (=danger)

A gyermekkori tünetképzés sajátosságai: - önkéntesség hiánya - betegségbelátás és szenvedésnyomás korlátozott - cselekvés elsődlegessége a verbalitással szemben - externalizálás miatt introspekció korlátozott - konfliktusok a jelenben zajlanak Korspecifikus gondolkodás ! „a leggyengébb láncszem”- gyerekek mint tünethordozók

Anna Freud a „normális” gyermekről: „a gyermekkori tünetek a fejlődéssel járó megterhelések és feszültségek következményei … sebezhetőséget jeleznek … gyenge pontokat hagynak hátra a felnőttkori tünetképzéshez” a fejlődési vonalak kiegyenlítetten haladnak előre - testi szükségletekkel és ösztönökkel kapcs vonalak -szeretett „tárgyakról” elválasztáshoz-áthelyeződéshez kapcs vonalak szabad a regresszió is- átmeneti ingadozás megengedett

Anna Freud a „normális” gyermekről: Belső egyensúly fenntartásában szerepet játszik: - regresszió csak átmeneti - szorongás elviselésének képessége - frusztrációtűrés képessége

Winnicott a „normális” gyermekről: „ő az, aki bármilyen, vagy minden természetadta eszközt képes felhasználni a szorongással és az elviselhetetlen konfliktussal szemben” ↓ Abnormalitás: a tünetek felhasználási képessége korlátozott + merev A korai életévek lényege: „egyfajta hit fokozatos kialakulásának folyamata” „szükségletekre válaszoló érzékeny törődés a személyes megbízhatóság szilárd érzésével párosul” (Erikson)

Az abnormalitás főbb pszichológiai modelljei Pszichoanalízis – pszichodinamikus modell tünet: - kora gyermekkorból eredő tudattalan konfliktusok -személyiség belső konfliktusai-elhárító mechanizmusok cél: elakadások oldása, tudattalan átdolgozása szabad asszociáció, álmok elemzése áttétel-viszontáttétel Behaviorista modell tünet: hibás tanulási folyamat eredménye megerősítés szerepe cél: áttanítani – viselkedéselemzés

Az abnormalitás főbb pszichológiai modelljei Kognitív megközelítés tünet: hibás kognitív folyamatok eredménye- téves gondolk valóság értelmezésének problémái cél: vélekedések változtatása – gondolati napló Humanisztikus modell tünet: az egyén önmegvalósító késztetése akadályozódott „fejlődési modell” – „kliens” cél: visszasegíteni önmagába vetett bizalomhoz- feltétel nélküli elfogadás, empátia, kongruencia „Én úgy mondom, nyitott kézzel szeretni. Bízom abban, hogy birtokában vagy, illetve ki tudsz fejleszteni magadban egy olyan erőt, hogy mindazzá válj, ami lehetséges számodra, ha én nem állok az utadba. … Törődni fogok a szükségleteiddel, támogatni foglak, de nem tartalak vissza, amikor egyedül tudsz menni.” (Rogers)