A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Intézményi jellemzők A iskola Központi fekvés 650 tanuló (30% körzeti); HH/HHH arány: 22% Zenei tagozat, testnevelés emelt szintű és normál osztályok B iskola A kerület pereme; lakótelepi környezet; a Honvédelmi Minisztérium építette (1983) multikulturális környezet, migráns hátterű gyermekek 254 tanuló (50% körzeti) HH/HHH arány: 28% (saját nyilvántartás)
Intézményi problémák és erősségek A iskola Problémák Iskola-összevonás (2004) Új vezetés Átalakítások Nem egységes tantestület és pedagógiai kultúra Erősségek: A normál osztályoknak is plusz A tagozatok vonzóak a szülők számára A pedagógusok egy része kísérletező, nyitott B iskola Problémák 1993-tól folyamatosan változó tanulói összetétel Csökkenő tanulói létszám Erősségek: Vezetés folyamatossága Családias, nyitott kapcsolatok Egységes tantestület A pedagógusok között jó együttműködések A gyermek teljes személyiségének fejlesztése a cél
Jogszabályi változások megvalósulása A iskolaB iskola Beiskolázási körzet változása nem SNI integrációnemigen HHH integrációnem évismétlésigen Szöveges értékelésigen 5-6. évfolyam nem szakrendszerű átszervezése igen
5-6. évfolyam nem szakrendszerű átszervezésének indulása (2008/09) A iskola Negatív fogadtatás a pedagógusok részéről Döntés: a felső tagozatos tanárokat érinti Előkészítés: Önkormányzati szervezésű továbbképzések: 4X30 óra kompetencia-alapú vagy 120 óra NSZK Résztvevők: minden érintett szaktárgyat tanító tanár A tanfolyam hatása : ellentmondásos, de a megvalósításhoz nem ad segítséget B iskola Pozitív fogadtatás Döntés: a felső tagozatos tanárokat érinti Előkészítés: Önkormányzati szervezésű 120 órás NSZK továbbképzés Résztvevők: 2 fő Előny: több felsős tanárnak volt tanítói végzettsége
Megvalósítás A iskola Nehéz kezdet, bizonytalanság Matematika, magyar, történelem, természetismeret, technika, rajz, testnevelés (tagozatonként változó) Tantárgyanként változó arányban (15-50%) A pedagógus döntése: teljes órák vagy bizonyos feladatok Segítség forrása: tanítók, kerületi szaktárgyi felelősök, internet, ismerősök B iskola Külön munkacsoport tapasztalatgyűjtésre és alakításra Matematika, magyar, történelem, természetismeret, angol + városismeret, erdei iskola Éves óraszám 25%-a teljes órák felhasználása Szöveges értékelés differenciálás
Tapasztalatok A iskola Negatív: Kezdeti feszültség a tanítók és tanárok között; Központi irányítás részéről tapasztalat, könyvek, koncepció hiánya; Tananyag vs. játékidő; Projektnap és órarend- szervezés problémája; Nem minden gyermeknek van rá igénye; A kerületi tantárgyi mérés csak elméleti ismereteket kér számon. Pozitív: Tantárgyak összehangolása; Tanítók és tanárok együttműködése. B iskola Negatív: Központi irányítás részéről tapasztalat, könyvek, koncepció hiánya; Tananyag vs. játékidő; Pozitív: Oldja a diákok szorongását; Kissé javítja a lemaradók teljesítményét; A gyermekek egymást segítik; A differenciálást hagyományos órákon is alkalmazzák; Tanítók és tanárok együttműködése.
Köszönöm a figyelmet!