Tartalom Tanulmányi kötelezettség Önálló előadások, konferenciák Tanulmányutak Publikációk
Tanulmányi kötelezettség Statisztikai elemzések elmélete – teljesítve A kutatásmódszertan alapjai – teljesítve Szociálpszichológia – teljesítve Statisztikai elemzések gyakorlata – folyamatban Statisztikai programcsomagok alkalmazása – folyamatban Demográfia
Előadások, konferenciák · szeptember 18. HAESF Fifth Year Anniversary Conference Magyar Tudományos Akadémia Előadás címe: Higher Education and Lifelong Learning American Experience vs. Hungarian Reality · november Gábor Dénes Főiskola 8. Nemzetközi ILIAS konferencia Előadás címe: Blended Learning in the Hungarian Higher Education · április Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia Pécsi Tudományegyetem Előadás címe: Vegyes rendszerű képzések a magyar felsőoktatásban
A felsőoktatás és az élethosszig tartó tanulás Az amerikai és a magyar tapasztalat összehasonlítása Két US egyetem (Harvard, UCLA) felnőttképzési központjának bemutatása Az európai dimenzió, a vonatkozó lisszaboni célkitűzések Mit a magyar felsőoktatás viszonya az élethosszig tartó tanuláshoz?
Benchmarks for 2010 the share of low achieving 15 year olds in reading should decrease by at least 20%; and the average rate of early school leavers should be no more than 10%; 85% of 22 year olds should complete upper secondary education; the total number of graduates in maths, science and technology should increase by at least 15%, while the gender imbalance in these subjects should be reduced the average participation of working adult population in lifelong learning should rise by at least 12.5%. for 2020 at least 95% of children between 4 years old and the age for starting compulsory primary education should participate in early childhood education. the share of low-achieving 15-years olds in reading, mathematics and science should be less than 15%. the share of early leavers from education and training9 should be less than 10%. the share of year olds with tertiary educational attainment8 should be at least 40%. an average of at least 15 % of adults should participate in lifelong Learning ( policy/doc28_en.htm) policy/doc28_en.htmhttp://ec.europa.eu/education/lifelong-learning- policy/doc28_en.htm
Hungary against the benchmark In Hungarian the participation of the potential population in adult education is below 5% (actually decreasing). Approx companies offering some kind of education for adult learners. Approx.3000 accredited adult education institutions
Hungarian Higher Education Lifelong Learning Network MELLearN Association: 24 members Source:
Directions It is very hard to predict what is going to happen in HE in the next decade. Number of HE institutions – oversized Demographic decline Aging population that needs to stay active up to a higher age Rapidly changing working environment These all show into the direction of the need for LLL, and universities – provided they offer quality courses – may find LLL to be one of the ways out of a difficult situation.
Vegyes rendszerű képzések a magyar felsőoktatásban Mit értünk vegyes rendszerű képzésen? A vegyes rendszerű képzések előnyei A törvényi szabályozás visszásságai Mo-i távoktatási programok
A felsőoktatás tágabb kontextusa Milyen az a világ, és várhatóan milyen az a nem túl távoli jövő, ahová-amire a felsőoktatás képzi a hallgatóit? Melyek azok a kihívások, amikkel szembe kell néznie azoknak, akik a munkaerőpiacra képeznek, és azoknak, akik a munkaerőpiacra készülnek?
Távoktatási programok a képzési szint szerint a képzést kínáló intézmény típusa szerint a tudományterületek szerint a földrajzi elhelyezkedés szempontjából
Képzési szint Felsőfokú szakképzés GDF (3) BSc/BA BGF (5), PSZFK (3), BGF (1), GDF (3), BME (1), BMF (2), SZTE (1), SZIE (1), KJF (3), SZE (3), KRF (2), EKF (1), SZF (3) BGF (5), PSZFK (3), BGF (1), GDF (3), BME (1), BMF (2), SZTE (1), SZIE (1), KJF (3), SZE (3), KRF (2), EKF (1), SZF (3) Mesterképzés UH/GDF (1) Fern Univ.Hagen (4)
Intézménytípusok Főiskolák Egyetemek Főiskolák Egyetemek 9 : 3 46 : 23
Területi megoszlás
Összegzés Felsőfokú szakképzés - 3 program (1 intézmény) BA/BSc – 29 program BA/BSc – 29 program MA/MSc (magyar nincs, 2 külföldi) MA/MSc (magyar nincs, 2 külföldi) 12 felsőoktatási intézmény (69 közül) 9 colleges, 3 universities 9 colleges, 3 universities 23 szakterület a többség: a többség: Gazdálkodás, Üzleti tudományok, Menedzsment (9), Gazdálkodás, Üzleti tudományok, Menedzsment (9), Informatika (9) Informatika (9) Budapest (5 intézmény, 18 program) Nagyvárosok (1 intézmény, 1 program) Vidék (6 intézmény, 13 program)
Konklúzió Két tény: A felsőoktatásban egyre nagyobb teret hódítanak a vegyesrendszerű képzések A határ a hagyományos oktatás és a modern technológiákat alkalmazó (táv, rugalmas, on-line, stb.) oktatás között egyre inkább elmosódik A határ a hagyományos oktatás és a modern technológiákat alkalmazó (táv, rugalmas, on-line, stb.) oktatás között egyre inkább elmosódik “Blended learning has established a culture of sustainability in higher education…” (A vegyes rendszerű képzések megalapozták a fenntarthatóság kultúráját a felsőoktatásban) (Laumaki, Graham & Dziuban, 2009) (Laumaki, Graham & Dziuban, 2009) A vegyesrendszerű képzések meghatározó szerepet fognak játszani a felsőoktatás jövőjének alakulásában
Tanulmányutak január Glasgow, Nagy Britannia University of Strathclyde, Senior Studies Institute A brit tradíció: a felsőoktatás szerepvállalása a felnőtt, illetve az időskorú lakosság képzésében (University Extension Movement) Financiális ösztönzők mind az egyetemek, mind a képzésben résztvevők oldalán Részvétel – kínálat piramis, árfüggő Profitábilis, még a recesszióban is
Publikációk Egy cikk publikálása van folyamatban magyar és angol nyelven: A cikk címe: Vegyes rendszerű képzések a magyar felsőoktatásban A megjelenés helye: 6. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia kötete
Ebben az évben végzett munkámat, tanulmányaimat és kutatásaimat Ebben az évben végzett munkámat, tanulmányaimat és kutatásaimat a Közösen a jövő munkahelyeiért Alapítvány támogatta. támogatta.