„ VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
Advertisements

ORSZÁGOS VÍZGAZDÁLKODÁSI TANÁCS 3. ülése
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A vízjog időszerű kérdései
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
A VÍZÜGY STRATÉGIÁJA „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M IKLÓS „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Környezetkárosító támogatások a magyar költségvetésben Konferencia 2004 szeptember 2-3 Budapest Ungvári Gábor MAKK - Magyar Környezetgazdaságtani Központ.
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek védelme
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Beérkezett Tanácstagi vélemények Fejér megye területére.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS VÍZMINŐSÉGVÉDELEM (BMEEOVK AKM2)
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
Mezőgazdasági vízszolgáltatási díj elszámolási lehetőségek a gyakorlatban Vízkárelhárítási Országos Konferencia május Miskolctapolca Orbán.
Paradigmaváltás a területi vízgazdálkodásban Prof. Dr. Ligetvári Ferenc ICID tiszteletbeli alelnöke Budapest2012.
Paradigmaváltás a területi vízgazdálkodásban Prof. Dr. Ligetvári Ferenc ICID tiszteletbeli alelnöke Budapest2012.
"Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa. Az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával." „Célkeresztben.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
Sík- és dombvidéki vízrendezés
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
Az önkormányzatok településfejlesztési
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
DRÁVA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A DÉL-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS FÓRUMA Vízgyűjtő-gazdálkodási.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME,
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS FÓRUMA Vízgyűjtő-gazdálkodási.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
BALATON RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS FÓRUMA Vízgyűjtő-gazdálkodási.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VGT MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME, VÍZHASZNOSÍTÁS, BELVÍZGAZDÁLKODÁS” ORSZÁGOS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Települési környezetvédelmi infrastruktúra- fejlesztések TOP Kovács Adrienn Nyíregyháza, január 08.
Simonffy Zoltán* - Rákosi Judit*: Vízgazdálkodási célok és a vízgyűjtő-gazdálkodási terv.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A Tisza árvízi szabályozásának közgazdasági elemzése
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az agrárágazat és az aszály
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
ÉRTÉKELEMZÉS ÉS VÍZGAZDÁLKODÁS
Előadás másolata:

„ VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ” ORSZÁGOS FÓRUM „TERÜLETI VÍZGAZDÁLKODÁS, MEZŐGAZDASÁGI VÍZSZOLGÁLTATÁS GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI JAVASLATOK UNGVÁRI GÁBOR – REKK JÚNIUS 18.

AZ ELŐADÁS TÉMÁI Mezőgazdasági vízszolgáltatás – VKJ, árazás, készletgazdálkodás Diffúz terhelés Belvíz 2

A TERÜLETI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS A MEZŐGAZDASÁG SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNS VKI ELEMEK Mezőgazdasági vízszolgáltatás –Pénzügyi költségmegtérülés (infrastruktúra fenntartása, működési költségek fedezete) Felszíni vízkészlet elosztása –Erőforrás költségek megtérülése Diffúz szennyezés –Szennyező fizet elv érvényesítése –Víztestek jó ökológiai állapotának elérését akadályozó terhelés Belvíz elvezetés –Víztestekre jelentős terheléssel járó vízhasználat, ahol indokolt lehet ösztönző árazás alkalmazása, vagy bizonyítani kell, hogy alkalmazásra kerül az ösztönző árazással egyenértékű alkalmazkodást kiváltó intézkedés A vízfolyás arculata – hidromorfológiai problémák – jelentősen átalakított természetes víztestek esetén –Jó ökológiai állapot elérését akadályozó igénybevétel (lefolyási kapacitás kiépítettség) 3

Felügyelet, Szabályozás, Igazgatás Infrastruktúra fenntartás, árazás, kapacitás gazdálkodás Vízvédelmi zónák Vízkészlet- gazdálkodás 4 VGT tervezet 8.5-ös melléklet alapján

Az állam legfontosabb vízügyi szolgáltatása, hogy biztosítja a készletek megőrzését és a fenntartható hozzáférést. –Vízhasználatok nyomonkövetése –monitoring hálózat (működtetés és megújítás), laborok –vízrajzi tevékenység, –hatósági rendelkezésre állás A VKJ mentesség jelentősen rontotta a vízhasználatok nyomonkövethetőségét –Szükség van a mennyiség arányos díjra Átfogó javaslat részeként a VKJ (és a VTD) szolgál a vízgyűjtőgazdálkodás-felügyeleti feladatainak forrásaként –A díjak mértéke a feladathoz igazítható –A forrás rendelkezésre állásának feltétele a díjak beszedése –A VGT egyeztetési platformjain keresztül az érdekelt vízhasználóknak egyeztetési lehetősége van a szükséges költségelemek köréről A FELÜGYELETI ÉS IGAZGATÁSI FUNKCIÓK MEGERŐSÍTÉSE 5

FINANSZÍROZÁSI STABILITÁS ÉS RENDSZERSZABÁLYOZÓI FUNKCIÓK 1 A mezőgazdasági vízszolgáltatás árazása a jelenlegi 115/2014. (IV. 3.) Korm. Rendelet módosításával –6. § (1) és (2) pontjának törlése. (Mennyiség arányos költségfelosztás) –A közérdekű vízhasználatokra eső finanszírozási hányadot a központi költségvetésnek kell állnia –Nevesített állami finanszírozás, ha használói hozzájárulás is történik Öntözés átmeneti támogatására a legkevésbé torzító módszer az infrastruktúra tőke-költségének állami átvállalása lehet (ha van rá költségvetési többlet fedezet) –Strukturális problémák kezelésére –A készlet kihasználtság egy adott szintjéig –Az öntözési beruházások megtérülési idejéhez kötötten 6 Forrás: Vízgazdálkodási évkönyv, KÖTIVIZIG, 2013.

FELSZÍNI KÉSZLETEK SZEZONÁLISAN KIEGYENLÍTETTEBB HASZNÁLATA ÉRDEKÉBEN A lekötés jelenleg az időszaki minimum készlet alapján történik. Javaslat: A Lekötési időszak kettéosztása –Nyári, vízhiányos időszak elkülönítetten, –Készlettel bővebben ellátott időszakban magasabb lekötési lehetőség –Kedvezményes hozzáférés lehetőségének kiterjesztése a belvíz- védekezési időszakon túl is, ha a szolgáltatónál többletköltséggel nem járó vízkivételre van lehetőség és a tápláló vízfolyásban van szabad készlet Lekötési jogosultság forgalmazhatósága egy vízpótló rendszeren és egy lekötési időszakon belül, a már lekötéssel rendelkezők között (hatósági jóváírással) –Koordinálható a Digitális Vízikönyv és a VIZEK KÖFOP javaslattal 7

VÍZELVEZETÉS ÉS VÍZMEGŐRZÉS ÉRDEKELTSÉGÉNEK KIEGYENSÚLYOZÁSA 1. A transzport folyamatra fókuszáló javaslat Diffúz terhelés felelősségének egyértelműsítése –Vízterhelési díj meg nem gátolt diffúz terhelés esetén –Terület nagysága, terhelés nagysága a gazdálkodási napló alapján –Mentesség lehetősége ökológiai fókuszterületek és a vizek mentén vízvédelmi zónák megfelelő kialakítása esetén –Vízvédelmi célú területlehatárolás hatósági költségeinek elengedése –Érdekeltség a differenciált területhasználat kialakítását segítő támogatások iránt A Vidékfejlesztési programok pályázataiba a vízvédelemre fókuszáló feltétel-rendszer beépítése 8

VÍZELVEZETÉS ÉS VÍZMEGŐRZÉS ÉRDEKELTSÉGÉNEK KIEGYENSÚLYOZÁSA 2. A közérdek és a közérdek kiszolgálásához szükséges vízgzadálkodási infrastruktúra kapacitások funkció szemléletű meghatározása –Vízelvezetés esetén: a belterületek vízkárokkal (belvíz, aszály) szembeni biztonságához szükséges kapacitások működtetése (belterület önkormányzat, külterület vízügyi igazgatóság), állami tulajdonú külterületi, pl. vonalas létesítményekhez kapcsolódó vízelvezetés befogadása A közérdeken felül: A többlet kapacitások hasznosítása és a többlet igények kielégítése - Árképzés a használat arányában. Nevesített állami finanszírozás, ha használói hozzájárulás is történik Állami vonalas létesítmények fenntartói hozzájárulása Önkormányzatok területéről elevezetett vízmennyiség, akkor minősüljön közérdeknek, ha megtörtént a belterületi vízjárta területek kijelölése 9

VÍZELVEZETÉS ÉS VÍZMEGŐRZÉS ÉRDEKELTSÉGÉNEK KIEGYENSÚLYOZÁSA 3. Belvíz elvezetés - differenciált árképzés az átlagköltség alapú helyett –Minden területhasználó potenciális használója az állami tulajdonú vízelvezető rendszernek, de –Ki kell alakítani a korlátozott igénybevétel lehetőségét –A lefolyási kapacitásokkal való gazdálkodást lehetővé tevő árazás –A területhasználó által kontrollálható vízbevezetés törvényi kötelezettségének beemelése az árképzésbe. 10

KERESLET DEFINIÁLÁSA TERÜLETI VÍZVÉDELMI SZOLGÁLTATÁSOKÉRT További egyedi javaslatok Szakmai lobby a CAP (EU szint) felé: A gazdálkodók közös alkalmazkodásának lehetővé tétele –Ökológiai fókuszterület kialakítása –Lefolyás gátló, erózióvédő és ülepítő területek kialakítása során Pontszerű szennyezők (szennyvíztisztítók) további, nagy költségű koncentráció csökkentése helyett terhelés kiváltás pótlólagos diffúz csökkentés iránti kereslettel. 11

Bullet Point EGYMÁST ERŐSÍTŐ INTÉZKEDÉSEK 12

Az alkalmazkodás költséggel jár, ezért érdekellentétek forrása, de De potenciálisan a közgazdasági szabályozó-eszközök járnak a legkisebb alkalmazkodás költséggel Az alkalmazkodás új lehetőségeket is megnyit az érintettek számára. A tervezési folyamat következő fázisában az egyeztetések célja, hogy a VGT és az integrált vízgazdálkodás feltételei miatt szükséges alkalmazkodás minél kisebb költséggel, és minél nagyobb lehetőséghalmaz kialakításával járjon. A szabályozó szervezet számára: egy koherens, szektorokon átnyúló, vízvagyon alapú természeti erőforrás-gazdálkodást biztosító regulátori eszközrendszer áll a továbbiakban rendelkezésre. Adekvát eszközrendszer a hazai vízgazdálkodási és vízkár-elhárítási kihívások megoldásának előmozdítására A KÖZGAZDASÁGI SZABÁLYOZÓ-ESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA NEM ÖNCÉLÚ 13

ÜTEMEZÉS Ex-ante feltételek teljesítéséhez szükséges jogszabályok –Mezőgazdasági vízszolgáltatás árazása –VKJ díjszámítás kialakítása Kiegészítő intézkedések a szabályozási intézkedésekhez szükséges információs bázis működésbe lépésével összehangoltan 14

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!

A VÍZHIÁNYOS ELOSZTÁSI HELYZETEK NEM VIS-MAIOR JELENSÉGEK A rendelkezésre álló vízkészletet meghaladó használat esetén nem a Vízkészlet Járulék keretében fizetendő összeg lesz a vízhasználók döntéseit befolyásoló szabályozói eszköz. Az előbb érkezők kapnak kiszolgálást elv („first comes, first served) fellazítása Elsősorban felszín alatti esetek: Korlátos helyzetekben önálló elosztási mechanizmus –Az elosztási mechanizmus nem terjed ki az alapvető közösségi szükségleteket fedező mennyiségekre. –Túlhasználat mértékét meghaladó arányos lekötési jog csökkentés –Lekötési jogosultságok 5%-nak periódikus aukcióra bocsátása –Lekötési jogosultságok használók közötti forgalmazhatósága, bejelentés kötelezettség mellett 16