CSOPORT A HM EI csoport tapasztalatai az ESR 112 megvalósításában, A HM EI csoport tapasztalatai az ESR 112 megvalósításában, műszaki struktúrák és megoldások. Előadó: LUKÁCS Tamás, HM EI cégcsoport
HM ELEKTRONIKAI, LOGISZTIKAI CSOPORT HM ELEKTRONIKAI, LOGISZTIKAI ÉS VAGYONKEZELŐ Zrt.
HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. CSOPORT HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. A társaságot a honvédelmi miniszter 1993. január 1-én alapította. Üzletágai: Logisztikai, Vagyonkezelő, Biztonsági és Vagyonvédelmi Releváns képességei: Logisztika, fővállalkozói tevékenység Ingatlan-, vagyonkezelés, fenntartás, üzemeltetés Informatikai rendszerek fejlesztése, üzemeltetése Építés-beruházás, felújítás, korszerűsítés Üzemeltetés, karbantartás, javítás Információ-védelem, védett rendszerek fejlesztése,üzemeltetése Objektum, vagyonvédelem
HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. CSOPORT HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. Főbb gazdasági mutatók
HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. CSOPORT HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. Tanusítványok:
NextiraOne Magyarország Kft. CSOPORT NextiraOne Magyarország Kft. A NextiraOne Európa legnagyobb kommunikációs megoldásokat integráló szállító-független vállalata 17 országban 130 ezer ügyfél, és 1.1 Mrd € árbevétel Vállalati kommunikáció, integrált alkalmazások (CTI, CC, hangrögzítés), IT és üzletvédelem (tervezés – audit), rendszerintegráció Kiemelt, fontosabb projektek: BVOP, MÁV NBH, NBSZ MÜPA “NextiraOne is one of the leading convergence integrators in Europe”. 2006
CSOPORT Mediumsoft Inc. Közép-európai segélyhívó szolgáltatások szakértője Közép-európai irodák: Cz, Sk, Pl, 10M € árbevétel Segélyhívás-kezelés, krízismenedzsment, rendszermegoldások, adat- és kommunikációs hálózatok, információbiztonság Kiemelt, fontosabb projektek: Országos EU ESR a Cseh Köztársaságban Országos Kríziskezelő Rendszer Tűzoltósággal, rendőrséggel, és mentőszolgálattal közös diszpécserközpontok (Ostrava, PL.)
A párizsi SAMU projekt bemutatása CSOPORT A párizsi SAMU projekt bemutatása A francia szabályzó hatósági elvárások teljes megfeleltetése Segélyhívás kezelési folyamatok kialakítása, és integrálása 400 fős call center kiépítése, és beüzemelése Magas rendelkezésre állású CTI kialakítása, és implementálása Speciális telefon eszköztár kialakítása a francia szabályozói követelmények szerint
A cseh EU ESR (112) bemutatása CSOPORT A cseh EU ESR (112) bemutatása 1996 – 2000 Az EU csatlakozási folyamat során tapasztalatcsere a 112 segélyhívószám bevezetéséről 2000 – 2002 Jogszabályi háttér, valamint szabályzási és megfelelő műszaki környezet létrehozása 2003 – 2005 A projekt megvalósítása, beüzemelése A projekt kezdeti céljai: Az EU integrációs elvárások teljes megfeleltetése Technológiai és segélyhívás-kezelési folyamatok kialakítása Segélyhívások fogadásához szükséges, összes információval rendelkező operációs központok kialakítása Garantált állampolgári segítségnyújtás Téves riasztások maximális kiküszöbölése
Rendszerarchitektúra, hálózati ábra CSOPORT A cseh EU ESR (112) bemutatása Pr Plz. OL HK PU KV ZL JI KL LI UL BM CB OV Rendszerarchitektúra, hálózati ábra Automatikus SS7-es Routing Alternatív Routing Alap Routing 112 Hívás Kp. Tűzoltóság 112 Mentők Rendőrség
Rendszerarchitektúra, technológiai környezet CSOPORT Rendszerarchitektúra, technológiai környezet Távoli kp.-ok 2 Mbit/s 112 –es Kp. Operátor LAN 2 Mbit/s 112-es Kp 2 Mbit/s 112-es Kp. Control 112 Aplikációs szerver Távközlési Főkp. SS7 2 Mbit/s 2 Mbit/s 2 Mbit/s SDH uzel CTI server Központi 4xxxx 2 Mbit/s Tel.hálózat, SS7 Operátorok TLF 2 Mbit/s IP-MPLS Router Switch IP 1 Szolgáltatók adathálózata LAN Router 128 kbit/s 2 IPT IP Mentők 128 kbit/s LAN Router IP Tűzoltóság IPT 128 kbit/s Router IP Rendőrség LAN IPT
Az ESR operátori software nyelvi támogatása CSOPORT Az ESR operátori software nyelvi támogatása A SW nyelvi támogatás tartalmazza: A hozzáféréssel rendelkező diszpécserek listáját Információt a több nyelven beszélő diszpécserekről Lehetőséget minden diszpécsernek, hogy helyszíntől függetlenül nyelvi segítséget kérjen más diszpécsertől Konferenciahívás lehetőségét hívó és több nyelven beszélő diszpécserek között A segítségnyújtást az eseményhez legközelebbi központ lássa el
Az ESR operátori software nyelvi támogatása CSOPORT Az ESR operátori software nyelvi támogatása Nyelv választás Nyelvi támogatás Javasolt egységek Kérdések rendje A nyelvi támogatói oldal a rendszer támogatói része, mely segít a kérdések megfelelő nyelven történő feltevésében. Kérdések rendje cseh nyelven – kérdések :GB, E, Fr… Tanácsok, eseményhez javasolt egységek
Vezetékes vonalról történő hívás lokalizálása CSOPORT Vezetékes vonalról történő hívás lokalizálása SS7 alapú hívásazonosítás Automata/fél-automata cím beazonosítás Cím adattár – Info 35
Mobilhívások lokalizálása CSOPORT Mobilhívások lokalizálása Mobilhívások lokalizálása hívó helyének behatárolása adott terület utcáinak meghatározása
Az intézkedő szervek kommunkációja és koordinálása CSOPORT Az intézkedő szervek kommunkációja és koordinálása Mentők 112 Hívás kp. 112 Operátor Rendőrség Tűzoltó diszpécser Az intézkedés függ: Az esemény helyétől, kiterjedésétől Az esemény fajtájától, jellegétől
CSOPORT Az intézkedő szervek kommunkációja és koordinálása 112 Hívás kp. 112 Operátor Esemény rekord Who ? What ? Where ? 112 Tűzoltó diszp. routing & script képességek TETRAPOL (hang & adat) SW/GIS server Adatbázis környezet, beavatkozások, források ... AVL/GPS server
További támogató funkciók CSOPORT További támogató funkciók Rekord visszajátszás és rekord exportálás Hang- és adatrögzítési szolgáltatás és ezek későbbi visszajátszási lehetősége A rögzített adatok XML protokol alapú, külső telephelyek közötti exportálási lehetősége Adatstatisztikák kiértékelésének lehetősége Kettőshívások leválogatása XML protokol alapú kommunkició más központok irányába Esemény és reagálási folyamat információ Ismételt bejelentések szabályozása – diszpécser dönthet a hívás elutasításáról Statisztikák A folyamat alatt minden adat rögzítésre kerül Az adatok tovább leválogathatóak és későbbi statisztikai kimutatások készíthetők Rendszerfelügyelet A háromszintű (HW-SW-NW) 7/24-es felügyeleti központ minden rendszerproblémát képes megoldani.
A rendszer megbízhatósága CSOPORT A rendszer megbízhatósága Túlterhelés és más technikai problémák A Cseh Köztársaságban a 112-es ESR hívásfogadó központjai interconnect kapcsolaton alapuló 14 db hálózatba kötött call centerből állnak. A hálózat esetleges túlterheltsége esetén a segélyhívások átirányítása automatikusan egy másik 112-es ESR call centerbe történik.