Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia 2015. április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„ A Harmadik Oldali Erőszak megelőzése helyi szinten” projekt Projektgazda: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) Partnerek: • Norvég Helyi.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
KVN OP 1.1. – TEAM – Képzés a közigazgatás hatékonyabbá tételének érdekében.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(3) december 5.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetés formái Dr. Bényei Andrásné február 28.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
A középszintű érdekegyeztetés és szociális párbeszéd Magyarországon.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A járási és az önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése Képzési program tájékoztató Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár MANORKA projektvezető.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
Tájékoztató A járási tréningekről Dr. Marosi János MKKSZ Szabó F. Attila MKKSZ Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
A járási és az önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése tréningek tapasztalatai XXIII. ORSZÁGOS JEGYZŐ – KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA KESZTHELY,
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
BESZÁMOLÓ a járási tréningek tapasztalatairól és a monitoring eredményéről Pest Megyei Polgármesteri Fórum Erdőkertes március 30. „Önkormányzati.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Megyei Polgármesteri Fórum Lajosmizse 2016.január 19.
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
2081 Piliscsaba, Wesselényi Miklós u. 10.
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Előadás másolata:

Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április 23. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Tartalom - Az önkormányzatok érdekvédelmének jogi garanciái - Az önkormányzati érdekegyeztetés eddigi formái - Az ÖNET jelentősége - Az önkormányzati érdekegyeztetés továbbfejlesztésének céljai és lehetőségei

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Az önkormányzatok érdekvédelmének jogi garanciái - Az önkormányzatok érdekvédelmének szabályait az Alaptörvény és sarkalatos törvények szabályozzák - Az önkormányzatok alapvető jogait az Alkotmánybíróság és a bíróságok védik. - Az önkormányzatok törvényben meghatározott feltételekkel országos önkormányzati érdekszövetséget alapíthatnak. - Az önkormányzatok nemzetközi érdekvédelmi szövetséghez és lobbiszervezethez csatlakozhatnak. - Az önkormányzatok tagjai lehetnek ETE/EGTC szervezetnek.

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Az önkorkormányzati érdekegyeztetés eddigi formái Nem intézményesített együttműködés a kormányzati szereplők és az országos önkormányzati érdekszövetségek között Kormányhatározattal intézményesített kapcsolatrendszer Kormány – Önkormányzatok Egyeztető Fóruma ( KÖEF) Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Fóruma ( ÖNEF) – Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa ( ÖNET)

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP KÖEF elnöke a belügyminiszter, társelnökei a BM államtitkár és a szövetségek által delegált elnök, hét tárca és hét szövetség A KÖEF csaknem hároméves időszakában összesen 19 plenáris ülést tartott. A KÖEF legfontosabb eredménye az akkor hét országos önkormányzati szövetség vezetése együttműködésének rendszeressé válása, a szövetségi elnökök, tisztségviselők közötti szakmai és emberi kapcsolatok intenzívebbé válása. A KÖEF kudarca több okra vezethető vissza: 1/ tényleges szerepe és viszonya nem tisztázódott egyértelműen 2/ ritkán került a fórum elé koncepcionális állapotában egy-egy kormányzati kezdeményezés 3/ nem sikerült tisztázni a KÖEF viszonyát az egyéb ágazati egyeztető fórumokhoz. 4/ nem történt lényegi változás a jogszabálytervezetek véleményezésére adott határidő kérdésében sem Kormány – Önkormányzatok Egyeztető Fóruma (KÖEF) 1126/2006. (XII. 12.) Kormányhatározat + 7 országos önkormányzati érdekszövetség egyetértése Elnöke: Belügyminiszter Társelnökei: BM államtitkár + önkormányzati szövetségek delegáltja Tagok: 7 minisztérium + 7 önkormányzati szövetség Működése: 3 év alatt 19 ülés

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Fóruma (ÖNEF) - A évi XLIII. törvény alapján a kormány tanácsadó testületeként a KÖEF helyére lépett a 1220/2010. (X. 25.) Korm. határozat szerint. - Az ÖNEF elnöke a belügyminiszter, tagjai: a BM önkormányzati államtitkára, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára, a nemzeti fejlesztésért felelős miniszter és az NGM államháztartásért felelős államtitkára + az országos önkormányzati érdekszövetségek elnökei június 16-án alakult meg (8 hónappal a kormányhatározat után) és összesen 3 ülést tartott

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) - A évi XLIII. törvény alapján a kormány tanácsadó testületeként az ÖNEF helyére lépett az ÖNET a 1128/2012. (IV. 26.) Korm. határozat szerint. - Az ÖNET feladat- és hatáskörei: - konzultáció a helyi önkormányzati rendszert, valamint a helyi önkormányzatok által ellátott közszolgáltatásokat érintő stratégiai kérdésekről, különös figyelemmel az önkormányzati rendszer megújítására; - konzultáció az éves költségvetés önkormányzatokat érintő kérdéseiről; - javaslattétel a kormány számára, különös tekintettel a jogalkotási feladatokra. - Az ÖNET tagjai: a belügyminiszter, a BM önkormányzati államtitkára, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára, az országos önkormányzati érdekszövetségek elnökei

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Mi indokolja az ÖNET megújítását? - Összeférhetetlen az országgyűlési képviselői mandátummal az önkormányzati választott funkció - más típusú lobbizás kell. - Eltérő önkormányzati típusok és adottságok – eltérő működési támogatás és fejlesztési lehetőségek figyelembe vétele. - A Szövetségek közötti bizalom erősítése szükséges - a megosztottság megszüntetése. - Az önkormányzati szolidaritás és szakmaiság növelése az önkormányzati érdek-képviselet kialakítása érdekében. - A hatékony és eredményes kormányzás feltételeinek kialakítása a partnerség elve alapján.

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP A kormány-önkormányzatok konzultációs fórum továbbfejlesztésének céljai - A kormányzati és önkormányzati szint megegyezzen a feladatokról és a hozzájuk kapcsolódó finanszírozási forrásokról. - A források felhasználásának meghatározása a két oldal által egyeztetett prioritások mentén megtörténjen; csökkenjen a céltámogatásokra, központi szabályozásokra alapuló állami kontroll. - A helyi szabadság növelése közös megoldásokon keresztül az erőforrások hatékonyabb felhasználásához, valamint a helyi demokrácia megerősödéséhez vezessen. - Az önkormányzati szektor számára kiszámíthatóbb, biztos keretek alakuljanak ki. - A Kormányzat és a Parlament számára megbízható információs bázis szolgáltatásának lehetővé tétele az állami és önkormányzati menedzsment hatékony tervezéséhez. - Az átláthatóság és elszámoltathatóság megteremtése.

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP A kormány-önkormányzatok érdekegyeztetése továbbfejlesztésének elvárt eredményei - A konzultációs rendszer lehetővé teszi, hogy az önkormányzatok és a kormányzat között hatékony és eredményes együttműködés alakulhasson ki, valamint a politikai és végrehajtói szintek összehangolásra kerüljenek. - A konzultációs rendszeren keresztül az önkormányzati szektor tapasztalatai és véleményei eljutnak a kormányzathoz. - A kormányzat a partnerség elve alapján koordinált egyeztetéseket folytat az önkormányzati szektor kihívásairól, a helyi szinthez kapcsolódó irányelvekről, szabályozásokról.

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP A kormány-önkormányzatok érdekegyeztetése továbbfejlesztésével kapcsolatos lehetőségek: - Az önkormányzati érdek-képviseleti tevékenység tartalmát is vagy csak az egyeztetési és konzultációs formákat, eljárásokat rögzítse a Kormány és az önkormányzati szövetségek közötti Megállapodás, figyelemmel a nemzetközi tapasztalatokra? - Az önkormányzati érdek-képviseleti tevékenység keretében kötött Megállapodás kiterjedjen-e a speciális (pl. munkáltatói) érdek-képviseleti tevékenység ellátására, figyelemmel a KS és a KS BEDRIFT tapasztalataira? - Az önkormányzati érdek-képviseleti tevékenység ellátásához milyen mértékű együttműködés, illetve milyen kapacitás- és munka-megosztás biztosítása szükséges az önkormányzati szövetségek részéről?

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP A munkacsoport összetétele és tevékenységének fő célja Tagjai: - Az önkormányzati érdek-képviseleti rendszer megújításában együttműködő önkormányzati szövetségek vezető képviselői - A Belügyminisztérium, a Miniszterelnökség, az Nemzetgazdasági Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztérium, a Magyar Államkincstár és a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete képviselője Vezetője: Schmidt Jenő, a TÖOSZ elnöke, a MANORKA projekt Értékelő Csoportjának vezetője Munkaszervezete: TÖOSZ titkársága és felkért szakértők Tevékenységének fő célja: szeptember 30-ra a kormányzat és az önkormányzati szövetségek közötti megállapodás előkészítése az ÖNET megújítására vonatkozóan, figyelemmel a norvég tapasztalatokra.

Köszönöm a figyelmet! „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013