A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
MFFLT Kongresszus, június 28.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Ferenczi Sándor.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Projektkontrolling 1 Előadó: Horváth László Projektkontrolling alkalmazása.
Az idegrendszer.
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
A lehetséges énképek.
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A gyermek erkölcsi fejlődése
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Személyiség - lélektan
Az emberi tanulás.
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
Az élethelyzethez igazított tanulás. A tanulás célja kompetencia-többlet megszerzése; ahol a kompetencia: gyakorlatban hasznosítható tudás a működtetéséhez.
Kontinuitás és változás
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
Beilleszkedési zavarok
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az Alzheimer-kór filozófiája
Krízis.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az idegrendszer fejlődése
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Az iskoláskor küszöbén
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
1. Anya – gyermek kapcsolat
Az OGYEI kiemelt programjai
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Esély a szülőknek, lehetőség
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

A latencia kori személyiségalakulás

A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs törekvések  Latenciában: a differenciálódás és gyakorlási fázis „témáit” hangoljuk újra

Latencia- szülőkapcsolatok  Szülőktől való erős függés (terápiás vonatkozásai, a gyermek dependencia- igényének figyelembe vétele)  A felettes én a szülői normák introjekció útján való átvételeként működik  Önértékelés a szülői minősítés függvénye  A szülő omnipotenciájába vetett hitet még nem adta fel

Biológiai alapjai  Az individualizáció latenciában a gyakorlás révén valósul meg  Magas motoros aktivitás (még az introvertált gyereknél is), vestibuláris ingerkeresés  Ebben a szakaszban az extraverzió és az intelligenciaszint között pozitív kapcsolat (Eysenck,1965)  Kulcsár (1982) a szociális kompetenciával nem talált kapcsolatot  Vestibuláris ingerkeresés <> szociábilitás

Vestibuláris ingerkeresés  A KIR funkciók érésén keresztül a kognitív fejlődést segíti elő  A hiperaktivitás jól befolyásolható vestibuláris ingerléses terápiával,  Paradox hatás: a latenciakori motoros aktivitás elősegíti a magasabb agyi funkciók fejlődését, így a viselkedésgátlás alakulását is.

Eseményfüggő potenciálok változásai- információfeldolgozás változásai  A P300-as hullám, figyelt esemény kognitív feldolgozásakor (elvárt inger kihagyásával- random ingerek adásával lehet kiváltani- a kísérleti esemény megjelenését 300ms-al követi)  A P 300 hullám 6-8 éves korban:702 ms  Felnőttnél 417 ms  Változás: 41% (Courchesne, 1977, Goodin et al, 1978)- az információfeldolgozásban bekövetkezett változásra utal

Agyi oxigénfogyasztás  A latencia magas értéke a gyermekkor vége felé fokozatosan csökken, 13 éves korra 20%-al, (Kety, 1956) 19 éves korra 30 %- al  éves kor között a különbség akkora, mint egy felnőtt egyén és egy szenilis idős ember agyi oxigénfogyasztása között  Jelzi az agy plaszticitásának csökkenését

A plaszticitás csökkenése  Agysérülésből való felépülés esélye csökken  Gyermekkorban a beszédközpont sérülését követően, 1-2 éven belül teljes felépülés követi, ha a jobb agyfélteke ép marad  Serdülő és felnőtt korban afáziához vezet. (ez függ a sérülés, a neuronpusztulás mértékétől is)

Plaszticitás és problémamegoldás  Mivel serdülő korban a logikai elemzés, problémamegoldás javul, paradox hatásként értelmezhető a plaszticitás gyengülése <> és a problémamegoldó kapacitás javulása  Tanulás szummálódó hatása vagy a gondolkodás szubsztrátumának megváltozása?

Neuronális szintű morfológiai változások  „Programozott sejthalál”- a fejlődés legkorábbi időszakában túlprodukálja a neuronális elemeket, majd eliminálja azokat.  Újszülött korban az axoniális folyamatok redukálásában fejeződik ki.  (fel nem használt, nem megerősített kapcsolatok- funkciógyakorlás szerepe!!

Funkcionális aktivitás  A „programozott sejthalál” a motoros, szenzoros és az inter-neuronális szinten is zajlik- a nagyobb funkcionális aktivitás mutató neuronok maradnak életben.  Serdülő korban a szinapszisok programozott eliminációja zajlik  Hozzájárulhat a funkcionális változásokhoz pl specializáció